גלית בר און: קשה לבחור 10 יינות לארוחת חג

לבחור יין לראש השנה זו משימה קשה. צריך להביא בחשבון שארוחת חג היא הרבה פעמים ארוחה שיש בה מגוון מאוד גדול של מאכלים וסגנונות בישול, וצריך לנסות לחשוב על קהל סועדים מאוד לא אחיד מבחינת גילאים, טעמים, והעדפות

לבחור יין לראש השנה זו משימה קשה. צריך להביא בחשבון שארוחת חג היא הרבה פעמים ארוחה שיש בה מגוון מאוד גדול של מאכלים וסגנונות בישול, וצריך לנסות לחשוב על קהל סועדים מאוד לא אחיד מבחינת גילאים, טעמים, והעדפות. הדרך שלי לפשט משימה קשה כזו היא לא לחשוב על מי יאהב מה ומה יתאים למה, אלא פשוט רשימה של יינות שאני אוהבת, ושאשמח לחלוק עם אהוביי בראש השנה ובכל זמן אחר.

יקב סומק – בקעת הנדיב 2014: קברנה פרנק, קריניאן, פטי ורדו, 36 חודשים בחבית ועוד 36 חודשים התיישנות בבקבוק. היין אכן נדיב. ההתיישנות הארוכה מבטיחה ומקיימת בגרות ורכות. יש בו חום, עושר ועומק. המחיר 160 ₪.

טימין וקפה מחממים

יקב שאטו גולן – רוח 2018: 58% פטי ורדו, 20% גרנאש, 17% סירה, 5% קברנה סוביניון. 12 חודשי התיישנות בחבית, הוא מתחיל כיין פירותי ונעים, קצת טאני, אבל כשנותנים לו להיפתח מגלים מורכבות, טימין וקפה מחממים, שזיף מיובש, ועץ עדין ברקע, כמו עוד תבלין. המחיר 125 ₪.

יקב גראז' דה פאפא – לבן 2019: 100% ענבי שרדונה, יישון על השמרים 6 חודשים בחביות עץ. היינן מספר ששואלים אותו אם אין תוספת סוביניון בלאן ביין (אין),  ומי שטועם אותו מבין למה עולה השאלה – זה שרדונה לא שגרתי, עם ארומטיות וחמיצות מפתיעים ומענגים. המחיר 150 ₪.

יש בו פרחוניות

יקב להט – GSM 2018 : 45% גרנאש, 40% סירה, 15% מורבדר, 16 חודשי התיישנות בחבית. היין הלבן הכי אדום שיש. קל, מבושם, נשתה עוד ועוד בקלות. יש בו פרחוניות ופירותיות, וחמיצות טובה, לצד "עמוד שדרה" של רצינות מהסירה. המחיר 160 ₪.

צעיף עדין של עשן

יקב רזיאל – רזיאל 2017: 80% סירה, 20% קריניאן, 18 חודשי התיישנות בחבית. התלבטתי אם לכלול ברשימה יין שמאוד קשה להשיג, אפילו ביקב, אבל אני אוהבת אותו מאוד ומוסיפה בשביל הנשמה. זה יין שתובע תשומת לב. אין ספק שעוד כמה שנים ירככו את הטאנינים ואת התפרצות הטעמים שלו, אבל אני לא מצליחה (ולא רוצה) לחכות איתו. יין שמח, עם פרי שופע, וצעיף עדין של עשן ועור. המחיר 170 ₪ באתר House of wine.

ארומות של ליים

יקב סרור – ל'אור בלאן (זהב לבן) 2020:  65% שנין בלאן (תסס במכלי נירוסטה), 45% ויונייה (תסס בחביות עץ). כמו תוספת הדרית רעננה לארוחה. ארומות של ליים ותפוח, נגיעה של פריחה, וחמיצות מרעננת. יין "נקי" עם אופי קיצי מובהק. המחיר 120 ₪.

כהות של שוקולד

יקב לוריא – גרנד ויטאל 2017: 70% קברנה סוביניון, 20% מרלו, 10% קברנה פרנק, 24 חודשי התיישנות בחבית. מעוצב כמו "יין מתנה למארחים" קלאסי, עם העיצוב השחור והקופסה הדרמטית המקסימה שהוא מגיע בה, אבל החיצוניות לגמרי לא באה על חשבון התוכן. היין עוצמתי, אלגנטי ומלא. שפע פרי שחור ואדום, כהות של שוקולד, נגיעה תפוזית מפתיעה. אחד מתנה למארחים ואחד מתנה לעצמנו. המחיר 160 ₪.

שפע וניואנסים של צבעים

יקב ויתקין – קברנה פרנק 2017: 90% קברנה פרנק, 10% פטי ורדו, 16.5 חודשי התיישנות בחבית. יש לו אופי כהה ועשיר, משתנה ומתפתח בכוס כל הזמן, שפע וניואנסים של צבעים וטעמים. יין אלגנטי ואינטליגנטי. המחיר 125 ₪.

תו פירותי של דובדבניות

יקב אמפורה – מקורה מרלו ברברה 2013: 36 חודשים התיישנות בחבית ועוד 12 בבקבוק. השידוך בין מרלו וברברה מאוד יוצא דופן, וכששותים את היין לא ברור איך דבר כל כך מוצלח הוא כל כך נדיר. הפירותיות של המרלו והברברה מאוד דומה, אבל האופי והביטוי מאוד שונים, ובכך הקסם של השילוב. לשניהם יש תו פירותי של דובדבניות ושזיפיות, המרלו רגוע ונינוח והברברה בועטת וישירה, וביחד הם יוצרים הרמוניה – יין עמוק ומפתיע. המחיר 220 ₪.

באף אפרסקים

יקב קסטל – M 2017: עשוי מענבי מוסקט בבציר מאוחר שנתנו לו את שמו, 18 חודשי התיישנות בחבית. כל כך הרבה אנשים מכירים את החשק הזה ל"משהו מתוק" בסוף ארוחה (ולא רק), ככה שלא ברור לי למה יינות קינוח לא פופולריים יותר מכפי שהם (אינדיקציה מסוימת לחוסר הפופולריות היא מיעוט היקבים שמייצרים יין כזה). היין הזה מקסים ליד (או במקום) קינוח לא כבד- באף אפרסקים, פרחים ומרירות הדרית של ברגמוט, בפה מתיקות שנתמכת בחמיצות, כל מה שרוצים לסיום ארוחה. המחיר 110 ₪  לבקבוק 375 מ"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר