דני רובין מגלה יינן ויקב חדש: יקב וורטמן

דני רובין היה הראשון שראיין את עידו לוינסון בתחילת דרכו הייננית בארצנו עם שובו מלימודים בחו"ל. היום עידו הוא יינן ביקב רקנאטי, ויחד עם אביו הבעלים של יקב לוינסון. עתה הכירו את חי וורטמן – תגלית חדשה של דני רובין

בית היין מעברות חגג בחמישי ושישי האחרונים יום הולדת 7, וכמיטב המסורת הגיעו לחגוג עם ברוך ורעייתו ריבה ציבור גדול של חובבי יין. רק חבל שאלוהי מזג האוויר והלחות לא ריחם על הבאים, שכן תערובת של תנאי אקלים שכאלה עם ההתחממות הגלובלית והאלכוהול, לא מבשרים טוב לבאות.

היקבים רקנאטי, ברקן, ברבדו, הרי גליל, רמת הגולן,ססלוב, טוליפ, עגור, אמפורה, רימון, ויתקין, יתיר, כרמל, אבידן, תבור, בנימינה, מאור, טפרברג; בתוספת תגבור של יינות חו"ל מהיקבים מאסי, רופינו, הרדיס, וודברירדג', וילה – כולם מיובאים ע"י האחים שקד; ליקרים, ריבות, קבב רומני של דורון פרל, גבינות ולחמים.

כל אלה היוו את הבסיס, כשהכוכבים לטעמי היו היינות הבאים: רקנאטי ספיישל רזרב 2005, ברקן אלטיטיוד 412, ברבדו קברנה סוביניון 07, הרי גליל ברברה, גמלא קברנה סוביניון 06 והירדן מוסקט, טוליפ קברנה סוביניון רזרב, עגור שמירה מיוחדת, אמפורה עם רוזה מעניין, ויתקין עם מסע ישראלי לבן וקברנה פרנק נפלא, יתיר עם סוביניון בלאן רענן עם אף ופה משגע, כרמל עם הסדרה האזורית פטיט סירה הרי יהודה, אבידן עם תג סגול, תבור עם קברנה סוביניון טרה רוסה, בנימינה עם אבני החושן תרשיש שמאוד אהבתי, טפרברג עם לייט הרבסט ריזלינג – שלא היה מקורר מספיק אך טעים דיו. ביינות תוצרת חוץ המאסי פסדובלה/פודרי היה בסדר גמור.

הפתעה נעימה הייתה לפגוש ביינן צעיר, אותו פגשתי לראשונה בפסטיבל היקבים הביתיים ביקב שורק, ובחגיגה במעברות ביקשתי לשמוע ממנו קצת על היקב, בעוד אני טועם משני יינותיו:
"אני חי וורטמן מיקב וורטמן. היקב נמצא בחיפה, והיין הוא יין של ארץ הכרמל; כלומר שכל הכרמים גדלים באזור הכרמל בלבד. המטרה שלי היא להפיק יינות בלנד של אזור הכרמל – אזור יין ישן חדש".


יקב וורטמן
מייצר שני בלנדים של יינות אדומים בלבד, בכמות של כ- 4,000 בקבוקים בשנה. היין הראשון נקרא נתיב אופקים 2007, והוא מורכב מ-70% ענבי קריניאן, 20% מרלו, וכל חמשת הזנים הבורדולזים באחוזים בודדים: קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטיט וורדו ומלבק. וזו השנה השלישית שוורטמן מייצר את היין ככה. באף פירות יער שחורים ועשבי תיבול.

היין השני נקרא שמבור 2007. הוא מורכב מבלנד של 50% מרלו, 25% פינוטאג' ו-25% פטיט סירה. זהו יין שמרכיבי הבלנד שבו משתנים משנה לשנה. ב-2008, למשל, הוא יהיה מורכב ממרלו, מורבדר, ופטיט סירה.
באף ובפה פרי יער שחור ושזיף, עם עשבי תבלין ורמז לזיתים. אני אהבתי את הנתיב אופקים יותר.
שני היינות בטעימה התיישנו 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. מ-2008 הנתיב אופקים יתיישן כ-12 חודשים.

חי וורטמן ממשיך: "ההשכלה הייננית שלי היא בעיקר מלימוד עצמי וקורסי יין, ולמדתי מייננים אחרים בארץ. המטרה שלי היא לגלות את הבלנדים של הטרואר, וביינות שלי אני לא משתמש בשום דעות קדומות או דברים ידועים. אני ממש מתייחס לזה כאל דברים חדשים עבורי. מרבית הענבים מגיעים מכרמים בבעלותי, ובעתיד כולם יהיו בבעלותי. נטעתי רק לאחרונה כרם של 8 דונם בשפייה. כרגע אני קונה את הענבים מכורמים שכנים שלי, בכדי לשמר את האופי של המקום ושל הזנים שיהיו לי בעתיד. יש לי כרם אחד ממש בכרמל בתוך חיפה, היכן שממוקם היקב. הוא נטוע על טראסות בוואדי שפונה לים, והענבים רואים ומרגישים את הים.

היינות שלי מתומחרים מבחינתי על פי מה שהיין שווה ביחס לתמורתו, וכרגע הם 87 ₪. היין שלי הוא יין אזורי מהכרמל – לא גליל, לא גולן. בגלל זה ההרכב הזני הוא כזה. אני חייב לציין שהענבים הנטועים בכרמל יפתיעו רבים באיכותם, למשל בבורדולזים, קברנה פרנק, פויט וורדו ומלבק נותנים איכות. המרלו בסדר, הקברנה סוביניון הרבה פחות, הסירה והפטיט סירה יוצאים מוצלחים שם.
ביינות שלי אפשר להרגיש את הכרמל, את עשבי התיבול, את האופי הים תיכוני ואת הים, ולעתים אפילו מליחות דמיונית. זו הכוונה וזו המטרה שלי".

יקב וורטמן
רח' נתיב אופקים 23 חיפה
טל. 048-112751, 054-7522221

ולכל גולשי וקוראי אכול ושאטו, שעם קליק העכבר שלהם ממקמים אותנו בצמרת אתרי היין והאוכל בישראל: שנה טובה  ומוצלחת, ושתש"ע תהיה 10!

 

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר