הייתי בבורדו וסירבתי לחזור

באזור החלק האחורי של קניון הזהב וקניון ערי החוף, תמצאו את חנות היין "בית הטבק והיין" – חנות אינטימית מקצועית לעילא, קטנה ומזמינה, ששומרת בקנאות רבה על קהל מושבע וקבוע של חובבי יין

ברדיוס שלא עולה על קילומטר אחד במערב העיר ראשון לציון, ממוקמות שלוש חנויות יין. שלא נדבר על ענקי החצי קופה למיניהם ועל חנות טיב טעם המגה ענקית במזרח העיר – כולם מוכרים יין.
האחרונה, חדישה ורחבת ידיים, נפתחה אך לאחרונה והיא שייכת לרשת WINE& MORE של משפחת חינאווי. נושקת לה כמעט מצידה האחורי חנות יינות סופירייר הקטנה והאינטימית.

שני רחובות משם, באזור החלק האחורי של קניון הזהב וקניון ערי החוף, תמצאו את חנות היין "בית הטבק והיין" – חנות אינטימית מקצועית לעילא, קטנה ומזמינה, ששומרת בקנאות רבה על קהל מושבע וקבוע של חובבי יין מחד, וחובבי סיגר ומקטרות מאידך. קהל זה אינו מש מאהבתו לחנות זו, והוא זוכה כאן ליחס חם אישי ברמת ההיכרות החמה השמית והמשפחתית, ולמחירים, שכפי שבדקתי בערב הטעימה, הנם בהחלט ברי תחרות מול הסביבה הקרובה.

ערב הטעימה של יינות בורדו שערכה חנות "בית הטבק והיין", איפשר לכ- 15 איש ולאישה אחת לחוות חוויה מאלפת, מחנכת, רבת עניין ותרבות, שלקחה אותך לשעתיים-שלוש הרחק הרחק מחוץ לגבולות מדינת ישראל וכותלי חנות היין הקטנה, היישר אל בורדו שבצרפת – בינות לאחוזות, טירות עתיקות יומין, כרמים, גפנים, זני ענבים, טרואר, ריחות, וטעמים נפלאים.
והכול באמצעות עלם חמודות שהדהים את האורחים בידענות כה רבה, שבמשך הערב, כל שנדרשת היה לעצום את העיניים, להריח ולטעום מהיין, להקשיב לאייל מדריך הטעימה, ולאפשר לו לקחת אותך לגדת הנהר משתי צידיה, לעמוד על שיפוע המדרון, ללטף את העלים בגפן, להתענג מהשמש החמימה של הבצירים הפנטסטיים של 2000, 2003 ו- 2005, ופשוט לא לרצות לחזור בחזרה.

150 ₪ עלה ערב הטעימה לאדם, וסכום זה אפילו לא מהווה נגזרת של עוצמת החוויה.

אייל גת, סגן מנהל תחום היין בחברת "הכרם", טרח קשות בכדי להתאים ולחדד את ידיעותיו הרבות, העשירות והמרשימות, ואת זיכרונו, ולהטעים את 11 בקבוקי יינות בורדו מצרפת, שכל אחד מהם נפתח כשעה ומחצה קודם לטעימה, נטעם על ידי אייל, לאחר שהריח היטב את הפקק, והתלבט עם עצמו ארוכות באיזה סדר יוטעם כל אחד מהיינות. ובינינו, מה זה בעצם משנה לנו הטועמים מהו סדר היינות שנרשמו על דף הטעימה? כי לאייל היה חשוב שהטעימה תהיה ממוקדת, מכוונת מטרה, וכל יין שיוטעם יגיע בדיוק בסדר של טעימה וטעמים – כי כך זה נכון לעשות.

מהות ערב הטעימה הייתה טעימת יינות "בורדולזיים" ממגוון מאוד יפה ורחב של יינות מאזור בורדו שבצרפת של יינות גראן קרו קלאסה, שחברת "הכרם" החלה ביבוא והפצתם בארץ לפני כ- 8 חודשים.

רק בכדי לסבר את האוזן, כאן המקום לציין שהיינות הבורדולזיים נקנים שלא בין יקב לספק, אלא דרך סוחרי יין, והמסחר ביינות אלו מתנהל בדיוק כמו מסחר בורסאי לכל דבר של סוחרי יין, על בסיס היצע, דרישה, וחוקי שוק.
זאת בורסה שלעולם לא סובלת מחרדה של ירידות שערים, אלא בורסה שרק עולה ועולה.
בגלל שפע היינות והמיתון הכלכלי, נוטים היקבים בבורדו לצמצם בכמויות והיקפי הייצור. שיפור איכות היינות והפחתת ההיצע מעלה באופן טבעי את הביקוש ליין ואת המחירים בהתאם.

את הערב פתחנו בשמפנייה איילה מבית בולינג'ר, הנעשית בסגנון ייחודי ונותנת תמורה מצוינת לכסף. זהו ברוט ללא כל תוספת של סוכר מוסף, והיא טבעית לחלוטין. פרי מאוד טהור ואיכותי, שמפנייה פריכה, חדה, שתשמש כאפריטיף צונן ומרענן קלאסי כאחד.

יופיים של יינות בורדו שהם מקרינים יוקרה ועוצמה, שומרים על איזון מושלם ואלגנטיות רבה. הם שומרים על מחירם, ועולים כל העת ברמת איכותם וגם במחירם. שני זני הענבים העיקריים והשולטים בבורדו הם הקברנה סוביניון והמרלו, אחריהם קברנה פרנק, פטיט וורדו, קרמנר, ומעט מלבק באחוזים בודדים.
באפלסיון של פומרול וסנט אמיליון הנמצאים בגדה הימנית של הנהר, זן ענבי המרלו הוא השולט. הקרקע בגדה הימנית מורכבת מצוקים של אבן גיר עם חמיצות פנטסטית, ובאזור פומרול אדמת חימר כבדה שמתאימים במיוחד למרלו.

באפלסיון מדוק, או מדוק, פזאק לאונין שבגדה השמאלית, זן ענבי קברנה הסוביניון הוא השולט. הקרקע בגדה השמאלית היא על בסיס חול וחלוקי נחל, עם ניקוז מצוין שמתאים לקברנה סוביניון.

בורדו היא עיר נמל הממוקמת בדרום צרפת, ושוכנת על גדות נהר הגרון הנשפך לאוקיינוס האטלנטי. העיר ידועה בעיקר בזכות היינות המיוצרים בסביבתה, ומוכרת ברחבי העולם כ"בירת היין".
מה זה גראן קרו? – "סיווג צרפתי נושן משנות ה- 50 של המאה ה- 19 ליין מובחר במיוחד, השנוי במחלוקת גוברת והולכת", אומר אייל.
מה זה אפלסיון? – "בהתבססם על מסורת יין ארוכת שנים, טוענים הצרפתים כי את יינותיהם המשובחים ניתן לייצר רק במחוזות שבהם הם מייצרים בטרואר הנקרא אפלסיון קונטרולה (Appellation Controlee). לכל אפלסיון חוקים וכללים נוקשים משלו, שמסדירים את הייצור וקובעים מי רשאי להיכלל בו", דברי אייל.

ולטעימת היינות:
לה פיף דה לה גראנג' 05 LES FIEFS DE LAGRANGE
אפלסיון סיינט ג'וליאן

יין המגיע מהגדה השמאלית, גרנד קרו שלישי, היקב בבעלות הקונצרן היפני סנטורי. יין אלגנטי בעל אופי בורדולזי, שמגיע מבציר 2005 – אולי הבציר הכי טוב אחרי הבציר האגדי של 1990. היין אמנם עדיין צעיר, אבל מביא עמו דומדמניות שחורות, גרפיט, ארז, טבק, נגיעה מינרלית. בהמשך עולה הפרי ומתעצם, יותר שזיף, סיגר, מעט טאניניות. זהו היין השני של שאטו לה גראנג', הנהנה כמו הגראן קרו של האחוזה מטרואר פנטסטי ושיעור גבוה של חביות חדשות בעת ההשבחה. היין שבבציר 2005, לפי רוברט פרקר, "היה טוב מאי פעם" ונחשב כתמורה פנטסטית לכסף. מחיר משוער כ- 230 ₪.

בלאזון דה ל'אוונז'יל 05 BLASON DE L EVANGILE
אפלסיון פומרול

היין השני של השאטו, מאיכות מאוד גבוהה, אפלסיון פומרול. בעלי היקב הם גם הבעלים של יקב שאטו לאפיט רוטשילד. שוב יין מבציר 2005 הנפלא, מורכב מכ- 80% מרלו, קצת קברנה סוביניון, קצת קברנה פרנק. מביא עמו מצג נהדר של פרי שופע, שזיף שחור, וניל, מתיקות מדומה, יין חלק, מעט יותר מינרלי מקודמו. טאנינים עגולים ומלטפים, יין שנוטה לכוון הריבתי משהו, הרבה עומק ובשלות, נוכחות ואישיות שממלאה את חלל הפה.
יין זה נהנה מאחד הטרוארים המורכבים והמושלמים ביותר בפומרול, ומשקף כאחיו הגדול דומיננטיות של מרלו, אותה משלים אך ורק קברנה פרנק. לדעתי מרלו מצוין.
מחירו כ- 270 ₪.

קובן דה ז'אקובן 2000 COUVENT DES JACOBINS
אפלסיון סנט אמיליון

גראן קרו קלאסה, מרלו דומיננטי באזור ה- 70% נוכחות בבלנד. יין קלאסי, מסורתי, מינרליות מודגשת יותר מהפרי, קצת עור מעובד, טבק, אנימליות מסוימת. יין בן 8 שנים, מבוגר ונמצא בישורת לקראת בגרות מושלמת, ניואנסים של עץ אלון ברקע ואדמתיות. יין מורכב ואלגנטי עשוי כהלכה. אהבתי אותו מאוד. האחוזה ממנה מגיע היין נקראת "מנזר היעקובינים", ולא בכדי. היא אכן הוקמה בלב סנט אמיליון כמשכנם של נזירים מטיפים יעקובינים ב- 1389, ואלה היו הראשונים לנטוע סמוך לה עד מהרה כרמים שנשקו לביצורי העיר. כבר במאה ה– 16 נחשבו יינותיהם בין הטובים ביותר באזור, והיו בין היינות הראשונים מהגדה הימנית שנוצר להם ביקוש בשוק האנגלי החשוב.
גם כיום הם סנט אמיליונים קלאסיים, עם דומיננטיות רבה של מרלו מגפנים בוגרות בבלנד, והשבחה של עד 18 חודשים בחביות, ששליש מהן חדשות.
מחירו כ- 410 ₪.

שאטו בראנר דוקרו 1999 CH. BRANAIRE DUCRU
אפלסיון סנט ג'וליאן
.
קרו קלאסה רביעי. היין מושתת כמעט רובו על קברנה סוביניון. ריחות התבגרות משלב שלישי, פרי שחור שהולך ונמוג, יותר מינרליות, יותר עור, הטאנין מתרכך. פחות עוצמות של פרי שחור, יותר תחושה של חימצון, יין כבד עם תיבלון, משקל ונוכחות. השאטו בראנר דוקרו הנו אחת הפנינים האלמוניות יחסית של אזור מדוק. לאיכות היינות המעולה חובר גם אופי ייחודי. אל ניחוחות וטעמי הפרי האדום, והטאנינים האלגנטים, נוספות לעתים קרובות נימות של תבלין עם רמז לשוקולד, שהנם נדירים באזור.
ייצור היינות משקף אסכולה מודרנית יחסית. השפיות של היין נעשות בדרך של כוח כבידה – גרביטציה, ושיעור החביות החדשות גבוה מ- 50%.
מחירו כ- 580 ₪.

שאטו מאלרטיק לאגרבייר 2003 CH. MALARTIC LAGRAVIERE
אפלסיון PESSAC LEOGNAN

היין מורכב מבלנד של 45% קברנה סוביניון, 45% מרלו, מעט קברנה פרנק, ומעט פטיט וורדו כתוספת משלימה. גראן קרו קלאסה מינרלי, טרוארי. בציר 2003 התאפיין כבציר פנטסטי בזכות שנה חמה. הבשלות ניכרת בפרי העוצמתי, עור, אדמתיות, עשבוניות ותבלון. טימין, עלי דפנה, אלגנטיות, קלייה, וברקע רמז לקפה. אף מרתק מאוד, אם כי היין מבקש שהות נוספת להיפתח בכוס ולהפגין צפונותיו. קרו קלאסה.
במשך שנים ארוכות הניב היקב, הנמצא תחת בעלותו של בית השמפנייה לורן פרייה, יינות בינוניים, עד אשר נטל אותו לידיו בעלים חדש – הבלגי אלפרד אלכסנדר בוני, שתרגם את אהבתו ליין למסירות ולהשקעה, הכניס חידושים טכנולוגיים ושיפוץ נרחב של היכל החביות. אלה נתנו אות כבר בבציר הראשון בעידן הבעלים החדש, 1998. כיום משקפים יינות האחוזה המורכבים את הפוטנציאל הנהדר של הטרואר.
מחירו כ- 360 ₪.

מרקי דה קאלון 2004 MARQUIS DE CALON
אפלסיון ST ESTEPNE

היין השני של שאטו קאלון סגור, הנקרא על שם בעלי האחוזה במאה ה- 18. היין מאוד קלאסי, קברנה מורגש ובולט, דומדמניות, גרפיט של עיפרון מחודד, מעט בשרניות, ואנימליות. היין עדיין צעיר, שמגיע משנה טובה אבל לא גדולה. בשנים האחרונות היין מפגין באורח קונסיסטנטי את האופי הקלאסי לסנט אסטף, עם תוחלות השבחה מרשימות.
מחירו כ- 195 ₪.

שאטו לה לאגון 2000 CH. LA LAGUNE
אפלסיון HAUT MEDOC

קרו קלאסה שלישי. היקב מדורג הכי דרומי באזור הו מדוק, והכי קרוב לעיר. בציר 2000 היה בציר פנטסטי. יין גראן קרו קלאסה עם אף מאוד קלאסי. דומדמניות בשלות, שזיף ועץ חבית. פרי נקי, תיבול, מתקתקות מדומה, וניל וקופסת טבק. נוכחות טאנינים עגולים, חמיצות טובה, בשלות. יין נעים ומלטף, קלאסי ואלגנטי כאחד. זה ממש בורדו במיטבו.
האחוזה, המצויה בקו עלייה ובחזית הטכנולוגיה של בורדו מאז סוף שנות ה- 50. מניבה בהדרגה יינות טובים יותר ויותר, הנחשבים כיום בין הטובים ביותר באזורם. בעלים חדשים ליקב רק הגבירו את התהליך בשנים האחרונות.
יינות לה לאגון הם יינות קלאסיים באופיים, באורח המשקף גם את תמהיל הכרמים של השאטו: 55% קברנה סוביניון, 20% קברנה פרנק, 20% מרלו, 5% פטיט וורדו. יינות מעוגלים ועשירים בפרי, שהשבחה של עד 22 חודשי חבית מיטיבה עמם מאוד.
מחירו כ- 565 ₪.

שאטו הו באז' ליברל 2005 CH. HAUT BAGES LIBERAL
שאטו הו באז' ליברל 1996 CH. HAUT BAGES LIBERAL
אפלסיון PAUILLAC

קרו קלאסה חמישי. זוהי טעימה השוואתית מעניינת ביותר ומאתגרת שנכללה בתוך הטעימה של הערב. חשיבותה של טעימה השוואתית זו היא לקחת שני יינות מצוינים, מאותה אחוזה, מאותם הכרמים, ולחפש את ההבדלים והדקויות בין השניים, כשמבחן הזמן הוא כלי המשחק. זו חוויה של ממש בתוך הטעימה הכוללת של הערב.
בעוד היין מבציר 2005 הציע מסיביות ובשרניות, תחושות של יין צעיר, פרי שחור כהה עם גווני סגול עמוק, דומדמניות, סיגליות, פרחוניות, קירש, נוכחות טאנינית ופוטנציאל התיישנות – כשהקברנה סוביניון שולט עם כ- 80%, לצד 20% מרלו.
אותו היין מבציר 1996 מתחיל לתת אותות של גיל והתבגרות, ריחות משלב שלישי וצבע שנע בין בורדו לחום. היין נמצא לטעמי בישורת של שיאו, וילך נפלא דווקא עכשיו עם קדירת בשר מהבילה ועשירה בטעם, כשה- 1996 יביא את הארוחה לפסגות של הנאה. הלגימה האחרונה מהיין הייתה הכי טעימה, עם תחושה של עוד ועוד.
כרמי האחוזה, שתמהיל זניהם 80% קברנה סוביניון, ו- 20% מרלו, נושקים לאלו של שאטו לאטור. זהו יין פויאק קלאסי המציע תמורה מצוינת לכסף.
מחירו של היין מבציר 1996 כ- 450 ₪, ומחירו של אותו היין מבציר 2005 כ- 420 ₪.

שאטו ד'איסן 2003 CH. D ISSAN
אפלסיון MARGAUX

קרו קלאסה שלישי. 2003 הייתה שנה חמה, והבציר מוצלח ביותר. התקבל יין נגיש לשתיה עכשווית, צעיר אמנם, אבל משיי וקטיפתי ומבטיח ביותר. היין בשרני ושחור, אגרסיבי במעט כתוצאה מהשימוש בחביות שכנראה חלקן הרב יותר חדשות. היין פחות מבושם ואלגנטי, מבקש שהות וסבלנות להיפתח עוד בכוס. הארומות העולות אחרי שהות, מביאות עמן טבק וקלייה עם טאנינים מודגשים ונוכחים. ככל שהיין שוהה בכוס, מתגלים עוד ועוד רבדים של טעם וניואנסים דקים של קירש וסיגליות. חמיצות מאוזנת היטב. לסיכום הייתי אומר שהיין מאוד רב גוני, ואפילו רב ממדי.
היין עשוי מענבי כרמים שתמהיל זניהם 70% קברנה סוביניון ו- 30% מרלו, ומשביח בחביות שרק שליש מהן חדשות.
מחירו כ- 465 ₪.

שאטו דו קרו בוקאיו 2001 CHATEAU DUCRU BEAUCAILLOU
אפלסיון סיינט ג'וליאן

היין שטעמנו עדיין צעיר וסגור במקצת. מאוד אלגנטי ועשיר. יין קלאסי של אזור הו מדוק סיינט ג'וליאן. מבחינת הפרסטיג', זהו היין הכי יוקרתי לערב טעימה זה. היין מבציר 2001 מורכב מכ- 65% קברנה סוביניון, 25% מרלו, 5% קברנה פרנק, 5% פטיט וורדו. גראן קרו קלאסה מדרג שני, ששייך לחבורה מאוד מכובדת הנקראת "הסופר סקנדס".
מדובר על שורה של יקבים מאוד נחשבים, הרואים עצמם קרובים מאוד לדרג הראשון, בו נמצאים בראש הרשימה יקבים מפוארים ידועי שם: שאטו לה טור, שאטו מרגו, שאטו לה פיט, אוברון, ומוטון רוטשילד.
מחירו כ- 690 ₪.

לסיכום:כשחיפשתי איזה מהיינות אהבתי יותר, מצאתי כי כולם היו טובים. לא אחטא אל האמת אם אציין שבשלב מסוים כשאתה לוגם משורה כל כך נבחרת של יינות בורדו, על טהרת זנים שאני מאוד מחובר אליהם כקברנה סוביניון והמרלו, אתה פשוט מאבד כל חשק למצוא מה לא טוב או מה פחות טוב.

זו הייתה טעימה די ארוכה עם הקדמה תרבותית מאלפת, גבינות איכות חריפות על השולחן, ירקות טריים ולחם כהה טרי, שבמשך כל הערב שבו והתמלאו על השולחן בנדיבות חפה מחסכנות. לא העזתי לשפוך ולו טיפת יין נהדר אחת מכל 11 סבבי הטעימה.

בפעם הבאה שתשמעו או תקראו, או תקבלו מייל של מועדון הלקוחות מ "בית הטבק והיין" בראשון לציון על טעימה הממשמשת ובאה, טוב תעשו לעצמכם אם תירשמו ותשריינו לכם מבעוד מועד מקום שלא יסולא מפז לצד עוד 14 – 15 זוכים מאושרים סביב שולחן הטעימה, ותזכרו שהתור לטעימה הבאה כבר התחיל ומכאן.
וואו.


בית הטבק והיין
רח' סחרוב 17, ראשון לציון
טל. 03-9517736



צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר