הסיורים של מרכז שמשון-בית שמואל: מסליחות בירושלים עד מערת צדקיהו

סיור סליחות לילי וקסום בעקבות סיפוריו של הסופר דן בניה סרי. דרך הסיפורים ניחשף אל הרוח היהודית האצילה שבזכותה נפתח לנו שער בעת נעילת שער. לצד סיפורי הסליחות נשמע גם סיפורים משעשעים מהווי ילדותו של הסופר, המוליך אותנו במסע לילי אל שכונות שהיו לו ארגז החול של ילדותו

סיור סליחות עם דן בניה סרי
11.9.08, חמישי ערב (סיור נוסף יתקיים ב- 24.9.08, רביעי, ערב)

סיור סליחות לילי וקסום בעקבות סיפוריו של הסופר דן בניה סרי. דרך הסיפורים ניחשף אל הרוח היהודית האצילה שבזכותה נפתח לנו שער בעת נעילת שער. לצד סיפורי הסליחות נשמע גם סיפורים משעשעים מהווי ילדותו של הסופר, המוליך אותנו במסע לילי אל שכונות שהיו לו ארגז החול של ילדותו.
שימו לב, בכל שלבי הסיור לא יהיו שירותים, נא להגיע בלבוש צנוע – נשים עם חצאיות וגברים עם כיפה.
מדריך: הסופר דן בניה סרי
מחיר: 115 ₪

חציית המדבר ברכב מדברי בלילה מואר
12.9.08, שישי – סיור ארוך

סיור מרתק בנופי בראשית. נחצה את צפון מדבר יהודה מירושלים לים המלח בחוויה נופית, דרך אתרי התבודדות ב"מדבר של עיר הקודש", נבקר בג'אבל מונטר, בבקעת הורקניה ובתצפית מדהימה מעל לים המלח. נדבר על החשמונאים, על השעיר לעזאזל ועל בורות מים. אך מעל לכל, נהנה מאווירת הלילה הקסום, הרחק מאתרי הטיול המוכרים באזור.
כל הסיור ברכב מדברי, לבוש חם חובה. הסיור מאובטח.
מדריך: מויש מעוז
מחיר: 245 ₪

70 שנה לגדר הצפון
13.9.08, שבת יום שלם

במהלך מאורעות תרצ"ו – תרצ"ט בנו הבריטים בסיוע 'סולל בונה' מערכת ביטחונית שלמה על גבול הצפון הפראי. לרגל שבעים שנה למאורע חשוב זה, נצא לשטח לבדוק מה היה ומה השתנה. נבקר באתרים ותצפיות לאורך גבול הצפון ונשלב סיפורים על מצודות הטיגארט בסיפורי מלחמת לבנון השנייה.
מסלול: אזור מערת קשת, הכפר איקרית ואתריו, יער ברעם, מצודת כ"ח היא נבי יושע, תצפית נחל קדש, קיבוצי גבול הצפון, תצפיות ממנרה ומשגב עם, מצודת הונין ליד מרגליות, כביש הצפון ו"גדר הצפון" ומטולה.
הסיור באוטובוס צמוד! יציאה מירושלים, איסוף בלטרון וצומת אלונים.
מדריך: מויש מעוז
מחיר: 179 ₪

עדות ומיעוטים ברובע המוסלמי
17.9.08 רביעי אחה"צ

ברובע המוסלמי בירושלים מתגוררות מספר קבוצות מוסלמיות של מיעוטים לא מוכרים: צוענים, אפגאנים, אפריקאים, הודים ודרווישים סופים. כיצד הגיעו לירושלים? מה מעמדם בחברה הערבית? ועוד…
בסיור זה נבקר במחוזותיהם ברובע המוסלמי בחודש המקודש להם – חודש הרמאדאן ואף ניפגש עם חלקם.
מסלול: אתרים פחות מוכרים בצפון הרובע המוסלמי
נא לבוא בלבוש צנוע, הסיור מאובטח, מספר מקומות מוגבל.
מדריכה: עפרה רגב
מחיר: 110 ₪

רמדאן כארים בחודש הסליחות
18.9.08, חמישי ערב

השנה הצטלבו לוח השנה המוסלמי והעברי. א' בחודש הרמדאן הוא גם א' בחודש אלול. בימים אלה של טיהור הנפש משנה הרובע המוסלמי את פניו ולובש חג.
אלפי מנורות צבעוניות מקשטות את הכתלים, החנויות משנות את ייעודן ומאכלים מטוגנים בצורת סהר וכוכב מוצגים ברוב עם. נהרות אדם עוברים ברחובות, מי לכותל לבקשת הסליחות ומי לשבירת הצום. נסייר ברובע המוסלמי ובסביבות הרובע היהודי, נחוש את אווירת החג ונסיים עם בקשות הרחמים בכותל המערבי.
יש להגיע בלבוש צנוע, הסיור מאובטח.
מדריך: דורון יושע
מחיר: 89 ₪

בן אדם מה לך נרדם, קום קרא בתחנונים
18-19.9.08 בין חמישי לשישי לפנות בוקר

מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים נפתחים בתי הכנסת של שכונת נחלאות באשמורת אחרונה, ומבוגרים כצעירים יוצאים להגיד סליחות. בסיור נבקר גם אנו בבתי הכנסת השייכים לעדות השונות, נשמע על מנהגי הסליחות הירושלמים, נהנה מקולם של הפייטנים המקומיים, נתרגש מקול השופר ונצטרף לשירת "אדון הסליחות".
מסלול: בין בתי הכנסת בנחלאות וזיכרונות.
נא להגיע בלבוש צנוע.
מחיר:79 ₪

סלע קיומנו
19.9.08, (סיור נוסף יתקיים ב-26.9.08, שישי, בוקר)

סיור ברובע היהודי ובמנהרות הכותל, אחד המסלולים המדהימים בעולם. על מידותיו האמיתיות של הכותל המערבי. היכן המקום הקרוב ביותר לבית־המקדש? מה עשו מלכי החשמונאים טרם בנייתו של הר הבית? כיצד ניתן להבחין בין בנייה הרודיאנית לבנייה מתקופות אחרות? איך הציץ חוקר בריטי מתחת לשמלותיהן של נזירות במנזר השוכן בצדה השני של בריכת מים? ומהו סלע קיומנו?
מסלול: הרובע היהודי ומנהרות הכותל בדגש ארכיאולוגי.
יש להגיע בלבוש צנוע! המחיר כולל כניסה למנהרות הכותל.
מדריכה: ד"ר איילת לוי רייפר
מחיר: 95 ₪

שיער גמלים וחגורת עור – בעקבות יוחנן המטביל בהרי יהודה
19.9.08, שישי – יום מלא

יוחנן המטביל נולד עפ"י המסורת בעין כרם, התבודד במערה ובמדבר, התחבר אל האיסיים, הטביל את ישוע בירדן ומצא את מותו בעריפת ראש.
בסיור נלך בעקבות ראשית דרכו בארץ יהודה: נסייר במערת יוחנן ובמעיין ליד צובה; נמשיך למנזר יוחנן במדבר- מקום קסום ופינת התבודדות ונחתום בעין כרם, בה נפגשו אמו אלישבע ובת דודתה מרים.
יש להגיע בלבוש צנוע, הסיור כולל אוטובוס צמוד.
מדריך: מויש מעוז
מחיר: 159 ₪

הרודיון – ארמון ואחוזת קברו של הורדוס
20.9.08, שבת בוקר

סיור בדגש ארכיאולוגי-היסטורי באתר ההרודיון, לרגל הממצא החדש – קבר הורדוס.
נסייר בארמון המרשים שהקים הורדוס בפאתי מדבר יהודה, מדרום־מזרח לבית לחם, הנישא ונראה למרחוק – אפילו מירושלים; נצפה בשרידי בית מרחץ משוכלל, בריכות אגירה גדולות למים, שרידי בית כנסת מזמן המרד הגדול ומערכות מסתור גדולות מזמן מרד בר כוכבא
וכמובן גם נפקוד את קברו של הורדוס שנחשף לאחרונה ע"י הארכיאולוג אהוד נצר.
הסיור כולל כניסה לאתר ואוטובוס צמוד.
מדריך: הארכיאולוג ד"ר נחום שגיב
מחיר: 169 ₪

מחילות בכותל – סיור סליחות בעיר העתיקה
במסגרת התנ"ך של החגים
25.9.08 חמישי לילה (אחרי ההרצאה)

נצא לסיור סליחות בעיר העתיקה ונחווה מעט מן הריגוש הרוחני המקדים את הימים הנוראים.
נשמע על מנהגי חודש אלול, נסתובב בין הסמטאות המלאות ברוח של קדושה, נתרגש מקול שופר ונצטרף למנייני המתפללים ומבקשי הרחמים בכותל המערבי.
מסלול: בית שמואל, הר ציון, קבר דוד, תצפיות ליליות לכיוון הר הבית והכותל, הרובע היהודי, הכותל.
מדריך: דורון יושע.
נא להגיע בלבוש צנוע.
מחיר: 79 ₪

חג רוממות הצלב
27.9.08, שבת

חג רוממות הצלב הנחוג בחודש ספטמבר, הוא אחד מחגי הנצרות המוקדשים להערצת הצלב.
בחג זה נזכרים נוצרים בכל רחבי העולם בגילוי המופלא של הצלב של ישוע בירושלים במאה הרביעית על ידי הקדושה הלנה, אם הקיסר. בסיורנו, נפסע בין החוגגים ונתרשם מהטקסים; נאזין לתפילות העדות המזרחיות ונצפה בתהלוכה המתקיימת בכנסייה עם שרידי הצלב הקדוש.
מסלול: אתרים נוצריים בעיר העתיקה.
יש להגיע בלבוש צנוע.
מדריכה: נחמה שפרן
מחיר: 95 ₪

"תכלה שנה וקללותיה"
30.9.08 שלישי אחה"צ

פעם בשנה, בראש השנה, נפתחים בורות המים וצינורות ההשקיה בבתי הכנסת בשכונות הוותיקות של ירושלים ותושבי השכונה משליכים אליהם את שלל החטאים מהשנה שחלפה. נצא לסייר בשכונות נחלאות וזיכרונות, שכונות בהן משמרים את המסורת הירושלמית המיוחדת ומקיימים את מנהג ה"תשליך" לקראת תחילתה של השנה החדשה. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריכה: אסתר סעד
מחיר: 89 ₪

אתרים לא מוכרים ברחוב הנביאים וסביבתו
3.10.08 שישי בוקר

למראת שמטיילים ותיקים מכירים היטב את רח' הנביאים בירושלים מסתתרים בו מקומות החבויים מן העין והם יפים וחשובים. נבקר במקום בו נוסד בית הספר בצלאל הראשון, בבית ספר מקצועי יפיפה, כנסייה בעלת בקרת עץ ייחודית ועוד. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריכה: נחמה שפרן
מחיר:89 ₪

למה? כובע!
4.10.08, שבת בוקר

כובע איננו רק מגן בפני השמש או הגשם. כובע הוא תעודת זהות, הצהרה בולטת על אמונתו, מוצאו, השקפתו ומעמדו של אדם. ישנן בירושלים למעלה משלושים עדות נוצריות, ועוד עשרות מסדרי נזירים. השתייכותו של איש דת ודרגתו ניתנים לזיהוי על פי כיסוי הראש שלו. נבקר באתרי העדות הנוצריות השונות ונכיר אותן ואת הכובעים שלהן. נבקר אצל היוונים־קתולים, הפרנציסקאנים, היוונים־אורתודוקסים, הקופטים, האתיופים, הלותראנים, הסורים והארמנים (במידה ויתאפשר).
הסיור מבוסס על הספר "כובעים בראש" (הוצאת עם עובד) ועל הסרט שנעשה בעקבותיו "הכובעים של ירושלים" (במימון קרן ירושלים). יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריך: דנצ'ו ארנון
מחיר: 95 ₪

"אדון הסליחות" – פיוטים, ניגונים וסיורים לקראת יום הכיפורים
7.10.08 שלישי לילה

מופע פיוטי סליחות בנוסח ספרדי ירושלמי בליווי מוסיקלי "אנסמבל נחלאות" ('אדון הסליחות', 'יה שמע אביונך', 'אתאנו לחלות', 'אל נורא עלילה' ועוד).
להזמנת כרטיסים למופע: מרכז שמשון-בית שמואל – 02-6203455/6
לאחר המופע יצאו סיורים באווירת הסליחות לעיר העתיקה וסביבתה, נסיים בכותל המערבי.
בהדרכת מיטב מורי הדרך של בית שמואל.
להזמנת סיורים: 02-6203461
מחיר: סיור – 85 ₪. מופע+סיור – 140 ש"ח.

שוק ארבעת המינים
10.10.08, שישי בוקר

מהם הדסים משולשים, אתרוג מהודר, תיומת הלולב וחיבוטי הערבה? סיור בעקבות הכנות אחרונות לחג הסוכות, אושפיזין והידור ארבעת המינים. נצפה בתהליך בניית הסוכות וקישוטן; נשמע על מנהגי החג ונסייר בשווקי ארבעת המינים הססגוניים.
מסלול: שכונת נחלאות, שוק מחנה יהודה, כיכר השבת וגאולה, שוק ארבעת המינים בבתי זופניק ועוד.
נא לבוא בלבוש צנוע, נשים בחצאיות וגברים עם כיפה!
מדריכה: אסתר סעד
מחיר: 89 ₪

לא רק הופעות ב-"אמפי" – סיור עומק בקיסריה
11.10.08 שבת – יום ארוך

עיר הבירה של ארץ ישראל במשך מאות שנים דורשת יותר מאשר מבט חטוף. בסיור עומק זה נעבור בין אתריה החשובים של העיר ההיסטורית המופלאה. נדבר על רומאים, ביזנטים וצלבנים, נעמוד על מאפייני התרבות הרומית שכללו הצגות תיאטרון, מרוצי סוסים ובתי מרחץ ונתוודע למקום בו פרץ למעשה המרד היהודי ברומאים. לקינוח נבקר בשרידי אמות המים לעיר ובפסיפס ענק מימדים שהתגלה בווילה רומית.
מדריך: הארכיאולוג ד"ר נחום שגיב
מחיר: 189 ₪

מרים – 2, 3 או 4?
14.10.08 – סוכות, בוקר.

הכל שמעו על מרים אם ישוע ומרים המגדלית. אבל הברית החדשה מזכירה עוד "מרימות". נדון באפשרויות השונות ונעקוב אחר קורות החיים של אחדות מהן. נבקר בשער הזהב, מרחצאות מרים, כנסיית מרים המגדלית ובקבר מרים.
נא לבוא בלבוש צנוע, חצאיות ומטפחת לנשים, מכנס ארוך לגברים.
מדריכה נחמה שפרן
מחיר: 89 ₪

כשחסידים ואנשי מעשה היו מרקדים – שמחת בית השואבה בירושלים
15.10.08, א' חוה"מ סוכות, רביעי ערב

סיור בירושלים באווירת חג הסוכות, בין ובתוך מגוון אין סופי של סוכות מיוחדות ומעניינות הבנויות בצורות שונות, מחומרים שונים ומקושטות בצורות מקוריות. נשמע ונחזה במנהגי החג ונסיים בשמחת בית השואבה באחת מהחצרות החסידיות. מי שלא ראה את שמחת בית השואבה, כאילו לא ראה שמחה מימיו.!
יש להגיע בלבוש צנוע, נשים בחצאיות וגברים עם כיפה!
מדריכה: אסתר סעד
מחיר: 89 ₪

סוכות של השומרונים
16.10.08, ב' חוה"מ סוכות, חמישי יום ארוך

חגיגת חג הסוכות אצל השומרונים היא חוויה מיוחדת ויוצאת דופן. נכיר סוכה מסוג אחר, תלויה על תקרת הסלון ומורכבת מיותר מחצי טון פירות המסודרים כשטיח מרהיב עין עם קישוטים נוספים! נראה את השומרונים מכניסי האורחים לבושים בבגדיהם המסורתיים נתארח במקום משכנם בהר גריזים, נבקר בבית הכנסת, במרכז המבקרים של יפת הכהן, בבתים פרטיים ובאתרים נוספים בהר. אם יתמזל מזלנו אפילו נקבל את ברכתו של הכהן הגדול!
אפשר להביא אוכל מהבית וניתן לקנות במסעדה המקומית ארוחת סלטים (כ-35 ₪). הסיור באוטובוס משוריין. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריך: דנצ'ו ארנון
מחיר: 179 ₪ וכולל כניסות לכל האתרים, תרומות וכדומה.

עין כרם – פינות ומנגינות
17.10.08, ג' חוה"מ סוכות, שישי בוקר

לכפר הציורי של עין-כרם יש הרבה מה להציע – אתרים מקודשים, סיפורים מרתקים, תצפיות מהממות ואנשים מיוחדים. בסיור זה נפגוש דמויות אוטנטיות הקשורות למקום, נספר סיפורים ונאזין לזמרת אשר תתלווה לסיור. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריך: עודד אמיתי
מחיר: 89 ש"ח

סיור בקו התפר וגדר ההפרדה
18.10.08, ד' חוה"מ סוכות, שבת בוקר – סיור ארוך

בשנים האחרונות הופכת גדר-ההפרדה לאחד מ"סמליה" של ירושלים ולאתר תיירותי מרתק. נקדיש כמה שעות כדי לסייר בשולי העיר שחוברה לה יחדיו וביחד נעמוד על המציאות הגיאופוליטית המורכבת של ירושלים האקטואלית. תוך עצירה ותצפית במספר נקודות מרכזיות לאורך גדר ההפרדה שרובה כבר בנויה, ננסה להבין מה מכתיב את התוואי שלה ואת הדילמות הקשות שהיא מציבה. בתוך כך ננסה לפענח את מורכבותה של ירושלים של אחרי 1967.
מסלול: גילה, מחסום 300, הר חומה, צור באחר וג'אבל מוכבר, טיילת, ואדי קדום, הר הזיתים, הר הצופים ואם ישאר זמן נגיע לאזור שועפת.
הסיור באוטובוס צמוד.
הדרכה: אלדד ברין
מחיר: 110 ש"ח

לילה עם שוכני עפר
23.10.08, חמישי ערב – לילה

לילה אפל וקסום עם המתים של ירושלים, היודעים לספר על החיים יותר מאלה שנשמה באפם. סיפורי קבורה, קברים, בתי קברות ורוחות מתים.
בית הקברות הקראי בגיא בן הינום, בית הקברות הפרוטסטנטי על הר ציון, בית הקברות המוסלמי בממילא, קברי הנביאים ליד רחוב הנביאים, "בית הרוחות" ברחוב יפו, קברי אדמו"רים במחנה יהודה, קברי המושבה האמריקאית ואחוזת הקבר של משפחת בנטביץ על הר הצופים. יש לבוא בלבוש צנוע, גברים עם כיסוי ראש.
מדריך: דנצ'ו ארנון
מחיר: 125 ש"ח

מלאכת הקודש
24.10.08, שישי בוקר

שטריימלמאכער (מתקין שטריימלים), מתקיני הפשקווילים, כורך ספרים, מאפיות מסורתיות בהם אופים חלות בצורות מיוחדות, גן עתיקות חרדי ועוד.
סיור מרתק בעולמות הנסתרים מן העין, בהם נגלה חרדים העוסקים בשימור העבר בעולם החרדי.
מה יחסם לשינויים הטכנולוגיים? ומה מצפים הם מהעתיד?
נסיים באכילת קוגל/קיגל, ירושלמי אורגינל
יש להגיע בלבוש צנוע, נשים בחצאיות וגברים עם כיפה.
מדריך: משה שפירא
מחיר: 89 ₪

בעקבות "יסמין" – ספרו של אלי עמיר
25.10.08, שבת בוקר

היא ערביה צעירה יפה וחכמה המגיעה אל ירושלים עיר הולדתה בשנה גורלית. הוא צעיר יהודי ממוצא עיראקי, עדין ואדיב, המקבל על עצמו לגשר בין עולמם ובין השלטון החדש בעיר.
סיפורם של הפלסטינים והישראלים בספרו של אלי עמיר, "יסמין", החושף אותנו לרגשי אהבה, שנאה, מתח, מיניות ויופי עצום.
מסלול: מבית יסמין בטלביה אל מגדל ימק"א, שער שכם, בית המושל, מערכת העיתון, אמריקן קולוני. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריכה: חבצלת אוחיון
הסיור כולל הליכה ארוכה
מחיר: 89 ש"ח

קדושה בצל הסהר
30.10.08 חמישי מוקדם בבוקר, סיור ארוך

סיור מרתק בנתיבי האיסלם בירושלים. נבקר בהר הבית, המשמש מוקד רוחני במסורות שלוש הדתות; נתרשם מפניני האדריכלות המוסלמית ברח' השלשלת ושוק עושי הכותנה, המדרסות, המשרביות, הסבילים ועוד, בצל קדושת הסהר.
נא לבוא בלבוש צנוע, הסיור ברובע המוסלמי מאובטח.
מדריכה: עפרה רגב
מחיר: 89 ש"ח

חו"ל בירושלים
31.10.08, שישי בוקר, יום ארוך

טיול מרתק ומיוחד במינו, הלוקח אותנו לנתיבים של "מעבר לים" בירושלים.
ללא צורך בדרכון נבקר בגרמניה, בריטניה, צרפת, סקנדינביה וארה"ב, באתרים אשר כל עדה, מסדר ומוסד חינוכי טיפחו בעצמם.
מסלול: שער שכם, קולג' שמידט, גן הקבר, סנט אטיין, קברי המלכים, סמטת המוות, סנט' ג'ורג', תצפית על האוריינט האוס וסיום באמריקן קולוני.
נא לבוא בלבוש צנוע.
מדריך: מויש מעוז
מחיר: 95 ₪

על יונים, פעמונים ובני חורין – סיור עומק למראשה ובית-גוברין
1/11/08, שבת – יום מלא

בחללים התת־קרקעיים של מרשה כאילו קפא הזמן. החיים עצרו מלכת ואנו נותרנו עם עדות מדהימה לחיי היום יום של תושבי האתר בתקופה ההלניסטית. בסיור עומק זה נבקר במערות אלו ונמשיך גם לתל מרשה, למערות הפעמון ולבית-גוברין שם נמצא האמפיתיאטרון הרומי הנחשב בעיני יודעי דבר למשוכלל ביותר בארץ.
הסיור באוטובוס צמוד!
מדריך: הארכיאולוג ד"ר נחום שגיב
מחיר:189 ₪

המלך האחרון והכלב הראשון
6.11.08 חמישי בוקר

מאה מטרים מזרחה משער שכם ומתחת לחומת העיר ישנה דלת ברזל קטנה וצנועה המובילה אל אחד המקומות המרשימים והמסתוריים בירושלים – מערת צדקיהו. זוהי המערה המלאכותית הגדולה ביותר בישראל. 320 מטר אורכה, 9,000 מ"ר שטחה ובלבהּ מעיין פועם אחד. מי הכלב שגילה אותה? מה הקשר שלה לחברי אגודת הסתרים הבינלאומית 'הבונים החופשיים'? האם היא באמת קשורה למלך צדקיהו? נמשיך לכיכר הרומית שמתחת לשער שכם, זו שנבנתה ע"י הקיסר אדריאנוס והמוזכרת במפת מידבא, ונשמע על סיפורה של העיר "איליה קפיטולינה". סיור מרתק וקריר מתחת לפני הקרקע.
מסלול: מערת צדקיהו, שער שכם הרומי והסביבה.
מדריך: רון פלד
מחיר: 95 ₪

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר