העלמה נעמה מיקב דלתון

לנעמה סורקין היה ניסיון מעשי מינימאלי כאשר התראיינה לראשונה על ידי הבעלים של יקב דלתון, אלכס הרוני. עם זאת היו לה מורשת טובה מהבית, חינוך טוב והתלהבות. ואולי חשוב מכל: ענווה וצניעות

תנו לכל יינן מיומן כרמים מעולים, יקב מצויד ואת הגיבוי של בעלים אמידים, ומעניין יהיה לראות מה הוא יכול להפיק. נעמה סורקין, יקב דלתון
לנעמה סורקין היה ניסיון מעשי מינימאלי כאשר התראיינה לראשונה על ידי הבעלים של יקב דלתון, אלכס הרוני. עם זאת היו לה מורשת טובה מהבית, חינוך טוב והתלהבות. ואולי חשוב מכל, היה לה מה שיש האומרים כי הנו הגורם החשוב ביותר להצלחת יינן: ענווה וצניעות.
נעמה, בתו של בני סורקין – אחראי הכרמים המיתולוגי של יקבי רמת הגולן, למדה באוניברסיטת אדלייד באוסטרליה, באותה תוכנית יין שנתנה לישראל את היינן ערן גולדווסר מיקב יתיר, ועתה את הסומלייה שהפכה לייננית שאפתנית, יעל סנדלר.
נעמה שולבה גם בסיוע למשימה של הרוני להשתמש ביקב למשיכת תיירים ומתיישבים חדשים בגליל המאוכלס בדלילות.

כבת לאב שבילה שנים בפיקוח על כרמים, נעמה לא הייתה זרה לתעשייה, וניסיונו של אביה וקשריו הוכחו כיתרון כאשר היקב נקט בצעדים כדי לשפר את האיכות והכמות של ענבים הזמינים לרשותו, ולמצוא כרמים חדשים עבור זני ענבים חדשים.

טעימת סדרה חדשה – קולקציה, כפי שמכנה אותה אלכס הרוני, של יינות עלמהאלכס הרוני מימין, ומשה חביב - יקב דלתון דלתון בה השתתפתי לאחרונה, היא דוגמה טובה לאופן בו היקב מתפתח תחת ניהולה המקצועי של נעמה, בחסותם של הבעלים אלכס הרוני והמנכ"ל משה חביב.

סדרת עלמה, שמחירי היינות בה סביב ה- 80 ₪ לאדומים ו- 70 ₪ ללבן, עשתה את צעדיה הראשונים לפני שלוש שנים, עם שחרורו של בלנד עלמה קברנה סוביניון-מרלו-קברנה פרנק מבציר 2006.
מהדורת 2007 של אדום קלאסי זה בסגנון בורדו, עדיין מראה פוטנציאל לחמש שנים נוספות של התיישנות, אבל הבלנד של 65% קברנה סוביניון, 22% מרלו ו- 13% קברנה פרנק, מוכן לשתייה עכשיו למי שאין להם סבלנות להמתין.
מאחר שהקברנה לוקח את ההובלה, צפו לשליטה של פרי שחור כמו קאסיס ואוכמניות, אך המרלו מוסיף קצת שזיף ושוקולד עגולים יותר, והקברנה פרנק מוסיף מידה של חומציות מאוזנת וניחוחות פרחוניים.

בלנד עלמה קברנה סוביניון-מרלו-קברנה פרנק מהשנים 2008 ו- 2009 שמר על אותם ענבים אך ביחס כמותי שונה בכל בלנד, בהתאם למסורת בבורדו, שם היינן משתמש בבלנד למציאת איזון בין מה שקרה בכרם ומה שיבוא לביטוי בחבית, בבקבוק, ובסופו של דבר בכוס.

ביין מ- 2008 אין זן דומיננטי אחד, מאחר שזהו בלנד של 47% קברנה סוביניון, 47% מרלו ו- 6% קברנה פרנק שבאים ממה שייננים רבים טענו כי עשוי להתגלות כבציר הטוב ביותר של העשור בישראל.
ה- 2008 גם נראה רך יותר עם כמעט כפליים מרלו הפחות טאני, מאחר ששזיפים בולטים כאן יותר מכל הגורמים התורמים של הקברנה, בשלב זה.

עלמה קברנה סוביניון-מרלו-קברנה 2009 חוזר קרוב יותר למודל 2007 עם 67% ענבי קברנה סוביניון הנתמכים על ידי 23% מרלו ו-10% קברנה פרנק, עם 12 חודשי התיישנות בחביות אלון צרפתי כיינות בודדים, לפני חודשיים נוספים של התיישנות כיין מעורבב.

ה- 2009 גם קצת יותר פירותי ואלכוהולי מאשר מהדורותיו הקודמות, עדיין הרכיבים משולבים יותר, מה שאינו יוצא דופן עם יקבים המתנסים עם בלנדים חדשים.
כל תקווה לקברנה פרנק זני תצטרך לחכות, מאחר שכיום יש ליקב רק כמות מספקת כדי לשפר בלנד זה, ולא מתוכננות נטיעות חדשות של קברנה פרנק בזמן הקרוב.

השנה מקבל העלמה בסגנון בורדו שני יינות נלווים הנושאים את מותג עלמה. תחילה אדום נוסף, אך לא אדום כל האחרים.
מספר ייננים בארץ כבר משבחים זני דרום הרון בצרפת, כגון גרנאש, סירה ומורבדר, ובלנדים שלהם, כמתאימים יותר לאקלים של ישראל יותר מאשר זני בורדו כמו קברנה סוביניון או מרלו.
עלמה 2009 שיראז-מורבדר-ויונייה הוא בעל ברית טוב לטיעון זה, מאחר שהבלנד מציג רמזים של האלגנטיות לה ניתן לצפות מיין רון דרומי במחיר סביר יותר. עם בלנד של 82% שיראז, 12% מורבדר ו- 6% ויונייה, אין ספק שהשיראז שולט עם אוכמניות ופלפל שחור, המפנה דרך לפלפל לבן של זן הרון הלבן ויונייה, המאתגר מה שכל אחד פרט ליינן היה מצפה מחיזוק עוצמת צבע היין האדום, וממתן ארומות פרחוניות ופה מלא עגול יותר.
עלמה 2009 שיראז-מורבדר-ויונייה עבר תהליך התיישנות בחביות עץ אלון בדומה ל"בורדו" של היקב, עם 12 חודשים של התיישנות אינדיבידואלית לפני התיישנות נוספת במשך חודשיים כבלנד.
הבציר הראשון בדלתון של הפופולארי ביותר בין זני הרון הדרומי, הגרנאש, צפוי להתבצע ב- 2012, וסביר להניח שימצא את דרכו לתוך בלנד זה או כבלנד משלו.

אחרון חביב בסדרה, או כאמור בקולקציה, כפי שהרוני קורא לה כשהוא מתכוון שאין כצילום יגאל עמראן התחייבות לזהות בין מרכיבי היינות ואחוזיהם לאורך השנים – הוא עלמה לבן 2010, המורכב מ- 60% ויונייה ו- 40% שרדונה. בלי התיישנות על השמרים, sur lie – או תסיסה מאלולקטית, יין לבן זה נותן תחושה של פה מלא הבאה יותר מהתיישנות בחבית מאשר בבקבוק.
אפרסק לבן, משמש וניחוחות פרחוניים נובעים ממרכיב הויונייה ביין, ואותם משלימים אגסים, תפוחים, בננה ורמזים קלים של וניל וקרמל אותם מעניק עץ האלון הצרפתי, מאחר שרק 60% התיישן בחבית.

עם ענבי סמיון הצפויים בבציר 2012, עשוי בלנד בורדו קלאסי לבן של סוביניון בלאן וסמיון להצטרף לסדרת עלמה ב- 2013. פינו גרי יכנס ליקב ב- 2013 וסביר להניח שייצא לשוק כיין לבן זני בשנת 2014.

לנוכח היינות החדשים, ברור כי הביטחון והניסיון בתפקיד במשך כשמונה שנים, ביחד עם הצניעות הדרושה כדי להמשיך לשפר את היינות, טובים הן למוניטין של נעמה כייננית, והן לחוג המעריצים ההולך וגדל של יינות דלתון.

רוצים לכתוב לדיויד רודס?

[email protected]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר