העם עם הגולן

במסגרת ה"בתים הפתוחים" שלו, קיים "איש הענבים" פסטיבל יין כהלכתו, בו לקחו חלק מיטב יינות הפרימיום מסדרת "ירדן" של יקבי רמת הגולן, תחת הכותרת "יקבי רמת הגולן פותחים מרתפים"

במסגרת ה"בתים הפתוחים" שלו, קיים מוסד היין "איש הענבים" ביום שישי האחרון פסטיבל יין כהלכתו, בו לקחו חלק מיטב יינות הפרימיום מסדרת "ירדן" של יקבי רמת הגולן, תחת הכותרת "יקבי רמת הגולן פותחים מרתפים".

כבר למעלה משני עשורים ניצבים יקבי רמת הגולן בחוד החנית של יינות האיכות הישראליים, כאשר סדרת הפרימיום – ירדן מציגה יינות עשירים, מורכבים ובעלי פוטנציאל יישון ארוך, גם במדינה חמה כמו שלנו.

אצל איש הענבים, כמו בכל אירוע, המתינה לבאים, ובשפע, פינת כיבוד טרייה, צבעונית, עשירה ומזמינה, עם גבינות איכות מכמה סוגים לצד ירקות חתוכים, מלח ים גס, שמן זית, פרוסות לחם טרי ומים צלולים.

אותו גרעין ותיק ומחויב, ולבטח מאוד נאמן, של אורחים חובבי יין, פוקד את האירועים הללו באופן תדיר. חיים גן, מצדו, מקבל את כולם בחיוך וחיבוק ובשיחת חולין קצרה, שמח לארח, ואלה שמחים להתארח.
כוסות היין לטעימה היו הכוסות האיכותיות של יצרן הכוסות "הנושמות" הגרמני "אייש", שלאחרונה החלו להיות משווקות בארץ באופן בלעדי ע"י חברת "יש מיין". כוסות אלה בהחלט העניקו לטועמי היין תחושה של מקצוענות.

אבל מה שעשה את האירוע למוצלח היה היין, והוא, ידידיי, היה במיטבו.
באירוע הנוכחי, הבחירה מה לטעמי היה הכי טוב, הייתה לא קלה לנוכח המבחר העשיר והאיכותי של כל כך הרבה יינות טובים.

לטעמי האישי, היין המרשים ביותר בטעימה היה הקברנה סוביניון ירדן אלרום 2003 – אהבתי מאוד את המרקם הנעים, העגול והחלקלק של היין. באף עץ קלוי ואוכמניות ופטל שחור, מתיקות מדומה ונימה של פלפל שחור. סיומת ארוכה ומושכת – תענוג של יין.
לצדו ובגאון עמד הקברנה סוביניון 2003 – גם אותו אהבתי מאוד, והטעימה ההשוואתית בין השניים, על משקל זן הענבים הזהה ואותה שנת בציר, היה בהחלט מעניין ומאתגר. גם כאן, הפרי עשיר וריבתי ומתובל ומאוזן להפליא. פשוט חוויה.

המרלו 2005 היה בפירוש הפתעה מרנינה. דבי שוהם, המדריכה הראשית של יקבי הגולן, הדגישה כי מדובר ביין שלא עבר סינון, ובכך כבר הרוויח ביושר ייחודיות.
חבריי, שרק ערב קודם רכשו ארגז של 12 בקבוקים מיין זה, ביקשו להתרשם האם רכישתם הייתה נכונה מנקודת המבט של היין. ובכן, אכזבה לא תהיה מנת חלקם. אף עם פרי בשל של פטל אדום, עץ נוכח ולא מאפיל, עשבי תיבול ופירות יער שחורים. בהחלט מרלו עם אישיות ואמירה. יין מהנה עם יופי של תמורה למחירו.

בשני הצדדים של סקאלת נבחרת היינות של סדרת הפרימיום "ירדן", חסרו לי מחד המבעבעים לפתיחה (כאן התחילו עם השרדונה המצוינים), ולקינוח כדובדבנים שבקצפת, הסמיון אציל וההייטס וויין.
כשחלק מהטועמים שאלו בנימה מבודחת איפה הם, התשובה הייתה "שהקינוחים של היום הם הקצרין".
 
1 על 1 עם דבי שוהם
נפגשתי לשיחה "1 על 1" בבלעדיות ל"אכול ושאטו" עם דבי שוהם, אושיית יין ובעלת תפקיד מנהלת מחלקת ההדרכה ומדריכת יין בכירה של יקבי רמת הגולן. דבי, הנמצאת בחודשי הריון מתקדמים, לא מוותרת על טעימת יינות, אלא שהיא עושה זאת בעיקר באמצעות חוש הריח ומעט מבלוטות הטעם, עם יין אותו היא מריחה בסקרנות רבה, מכניסה כדי טיפה ממנו אל פיה, מעבירה את היין בחלל הפה, ושופכת אותו אל המרקקה; דואגת לשמור על הריונה – ובצדק.

וכך אומרת דבי: "האירוע שמתקיים בבית איש הענבים, מהווה בעצם הזדמנות לטעום את ההיסטוריה, עבר והווה של יינות יקבי רמת הגולן, של יינות הפרימיום מזני קברנה סוביניון, מרלו, יינות הכרם היחידני, וכמובן טעימת יינות קצרין מבקבוקי מגנום. בהחלט אירוע שלא קורה בכל יום." 

לשם מה האירוע, ומהי המטרה שלכם?
על כך יש לי תשובה פשוטה וברורה. המטרה היא באמת לפרגן ללקוחות. לאלו שבאים לכאן לטעום, ומן הסתם יש להם חלק כזה או אחר מהיינות האלו אצלם בבית, והם מבקשים לעצמם הזדמנות לטעום ולהתרשם מה עבר על היין, האם היין הגיע אל חלון הזמן הנכון לשתייתו עכשיו, או נכון יהיה לתת לו להמשיך ולהשתבח במעט.
זו גם הזדמנות נכונה לטעום יינות על ציר הזמן, ולראות את ההתפתחות שלנו כיקב, את מגמת השיפור שלנו עם הכרמים והעבודה עם היין, איך אנו מביאים לידי ביטוי את אזורי הגידול ואת הכרמים היחידניים.

מה מקור החיבור עם איש הענבים?
מבחינתנו החיבור עם איש הענבים הוא מאוד טבעי, והיה קיים תמיד. זה סוג של לקוח מצוין שלנו, שיש לו הכלים, המקצועיות והיכולת להרים אירוע שכזה, הוסף לזה את ההבנה שלנו ואת הידיעה שלנו, שרבים מחברי מועדון הלקוחות שלנו מאוד אוהבים להגיע לכאן לאירועי טעימות יין, ומאוד מחוברים לחיים גן ולמקום. לפיכך, זה נראה לנו חיבור מאוד נכון וטבעי לעשותו.

מה תצייני במיוחד בטעימה הזו ?
אולי את הסירה אורטל, ואומר זאת בנימה מאוד אישית ומאוד סובייקטיבית: ביינות של כרם יחידני, והיום יש לנו יינות כאלה בכמות יותר גדולה, אפשר באמת לראות את האופי של היינות, ומה האזור והכרם תורמים ליין.
יש לנו כמה סוגי מרלו וכמה סוגי סירה, שלכל אחד מהם יש אופי שונה. כל אחד מהם הוא אחר ונותן ביטוי של מקום, מביא לביטוי את הבצירים המיוחדים מהשנים 2003, ו-2004, את יכולת ההתיישנות שלהם ואיך הזמן רק עושה להם טוב. הם נושמים וחיים ובועטים, ואסור לקחת את זה באופן טריוויאלי וכברור מאליו.

מה חדש במחלקת ההדרכה: מיזמים, תוכניות חדשות?
כבר בטעימה יכלו המבקרים לשמוע, לשאול ולקבל תשובות ממטעימי היין המקצועיים שלנו, עם התמקדות ביינות הכרם היחידניים. המטעימים שלנו נמצאים כאן גם בגלל שאנחנו אוהבים למזוג את היינות שלנו, מאוד קשה לנו שאחרים עושים את זה, וזאת למרות שאני יכולה להעיד על כך שאנשי איש הענבים הם הכי מקצועיים שיש. 
לאורך כל השנה ובחגים יש אנשים שלנו שמטעימים את היין שלנו. אנחנו לא לוקחים חברה חיצונית, כי אצלנו החיבור הוא של יין שחייב להיות טוב עם הערך המוסף, שהוא האנשים שלנו שמעניקים את החוויה בשלמותה.
 מחלקת ההדרכה שלנו נותנת חיבורים אישיים. היא מסבירה, מלמדת, מטמיעה ומנחה דרך. וככל שצריכת היין בארץ מדשדשת, העבודה שלנו מאוד גדולה.

איך את רואה את שנת 2010?
אני מקווה שצריכת היין לנפש בארץ תגדל במקצת. צריכת יין יותר גדולה קשורה בחינוך, וזה משהו שלוקח זמן. אני מניחה שכמו שאנחנו עושים עבודה יסודית בכרמים בכדי להביא את הפרי לרמה הכי גבוהה, וזה פתאום קורה אחרי השקעה ועבודה של כ- 25 שנים, אז גם במחלקת ההדרכה אנחנו משקיעים ועובדים שנים למען מטרה ויעדים, שבסופו של דבר, כך אני מקווה, נגשים אותם.
אני מציינת שאנחנו עדיין רחוקים משם, אבל בכל פעם מתקדמים עוד קצת ועוד קצת.
 
יש מסר שאת רוצה להעביר?
כן. אנחנו טועמים כאן היום שני יינות עתידיים, והם ירדן מרלו 2005 שיש בו המון משקעים לנוכח העובדה שהוא לא מסונן, ואני רואה בכך סימן לאיכות שלו; והסירה 2005. זהו לדעתי זן שמתחיל לתפוס, אבל עוד לא מספיק. הייתי מאוד שמחה שאנשים ישימו לב אליו יותר.
אני גם מבקשת מכאן לאחל שנה טובה וגמר חתימה טובה לקוראי "אכול ושאטו" ולכל עם ישראל, ושרק נשתה יין טוב.

היינות בטעימה:
שרדונה ירדן אודם 2005
שרדונה ירדן אודם 2006
שרדונה ירדן אודם 2007
שרדונה קצרין 2003
שרדונה קצרין 2004
שרדונה קצרין 2005

סירה ירדן 2004
סירה ירדן 2005
סירה ירדן אורטל 2004

מרלו ירדן 2004
מרלו ירדן 2005
מרלו ירדן אורטל 2004
מרלו ירדן קלע 2005
מרלו ירדן תל פארס 2005

קברנה סוביניון ירדן 2001
קברנה סוביניון ירדן 2002
קברנה סוביניון ירדן 2003
קברנה סוביניון ירדן 2004
קברנה סוביניון ירדן 2005
קברנה סוביניון ירדן 2006
קברנה סוביניון ירדן אלרום 2003
קברנה סוביניון ירדן אלרום 2004

קצרין 1996 – מגנום
קצרין 2000
קצרין 2004

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר