זה כבר הפך לשגרה: זעזוע ביקב כרמל והמנכ"ל פורש – עכשיו חייבים שינוי

אולי לבדוק את המזוזה? בהשקת היקב באלון תבור – מימין הרב הראשי דוד לאו, אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, גלעד הלוי – יו"ר היקב, פייר בסנינו - משקיע
ביקב כרמל צריך דם חדש, צריך לתת ליקב מנהיג שעובד בעבודת צוות, שמפרגן, שנותן דרור גם לפקודיו

ארז פז – מנכ"ל יקב כרמל הודיע כי הוא פורש מתפקידו, ויושב ראש יקב כרמל – גלעד הלוי, קיבל את ההתפטרות. קראו את מכתבו של ארז פז בסוף הכתבה. שווה קריאה ומחמאה.

ממתגים ומשווקים בכרמל: ארז פז המנכ"ל (במרכז), דפנה מילר מנהלת השיווק, ליאור לקסר יינן ראשי
ארז פז (במרכז) בימים אופטימיים יותר עם דפנה מילר – לשעבר מנהלת השיווק, וליאור לקסר – יינן ראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages

פז שייך לחבורת שטראוס, שאנשיה הגיעו ליקב לאחר מותו של ישראל איבצן בשנת 2013. שני אנשי החבורה, דליה זוננפלד-מנדלמן, שכיהנה כמנכ"לית היקב במשך שנה וחצי בלבד ועזבה בדצמבר 2014, ואחריה ארז פז, לא הצליחו להביא את היקב למימוש המטרות של הבעלים החדשים. היקב נקלע לקשיים, ותדמיתו לא הצליחה להתאושש אל מול היקבים הגדולים. במקביל, אנשי מפתח וחזון שזוהו עם כרמל, אנשים שמבינים ביין, פשוט נעלמו ועזבו או הועזבו. המסורת של יקב כרמל נעלמה, ובחלל שנוצר לא הצליחו למלא תוכן חדש, בוודאי לא עתיד חדש, מטרות, שאיפות, ואפילו לא יין שנתן איזשהו אופק חדש ליקב.

דליה זוננפלד-מנדלמן – הגיעה מחטיבת הקפה בשטראוס

מה שעשה היינן הראשי ליאור לקסר לייננים שעבדו ביקב בעשרים השנים האחרונות, עשה ארז פז בשנתיים בהן כיהן כמנכ"ל. אם לקסר עשה זאת מתוך אגו, הרי פז עשה זאת מאי הבנה של עולם היין. האשם לא בו, מאחר והוא לא הגיע מהתחום. מי שמינה את ארז פז למנכ"ל היה יו"ר היקב גלעד הלוי, שסוף סוף הבין שצריך לעצור את הרכבת שנמצאת במדרון, בדרך להתרסק במהירות שיא. הלוי הבין שצריך לחזור לשורשים, למסורת, לענווה ופשטות, ליין הטוב, לאדמה. נוצרה עכשיו הזדמנות אולי אחרונה להחזיר את היקב למה שהוא צריך להיות.

מיליוני שקלים הושקעו ביקב חדש באלון תבור בגליל התחתון. ההיסטוריה אמנם נמכרה בראשון לציון ובשאר אתרים היסטוריים של כרמל מזרחי, אבל עכשיו זה הזמן לטיפול שורש מעמיק ללא פשרות.

היו ימים יפים יותר גם בכרם קאיומי של כרמל שנפגע על ידי הוירוס, ועוסקים בשיקומו ע"י עקירת גפנים חולות ונטיעות חדשות
היו ימים יפים יותר גם בכרם קאיומי של כרמל שנפגע על ידי הוירוס, ועוסקים בשיקומו ע"י עקירת גפנים חולות ונטיעות חדשות

צריך להחזיר את ההגה לאנשי היין. אנשים שעזבו בכאב גדול ואשר צפו את הנולד – כמו אדם מונטיפיורי, חייבים לחזור לשקם את ההריסות. אנשים מתוך היקב שסורסו, חייבים לקבל עמדות מפתח כי הם אוהבים את כרמל. דיוויד גרוניך – מנהל הדרכה ומדריך היין הראשי של כרמל, שמכיר את היקב מהקרביים שלו; מוריס חסין – מנהל מכירות חנויות יין; דורון הרנס – יינן מוכשר ומבריק שהגיע הזמן שייקח את המושכות; מתן ציזלינג – יינן נוסף שמביא חשיבה חדשה ועדכנית; ארנון הראל – שהגיע מיקב רמת הגולן ועוסק בשיווק היין בחו"ל, מי שבתקופה קצרה הצליח להעלות את מכירות היקב בשווקים הבינלאומיים בעשרות אחוזים.

גלעד הלוי (משמאל) עם הדירקטור רון הדסי
גלעד הלוי (משמאל) עם הדירקטור רון הדסי. צילום לנס הפקות

גלעד הלוי הוא האיש הנכון כרגע בזמן הנכון. יש לו הזדמנות שנייה ואולי חד פעמית להציל את כרמל. זה דורש ממנו הרבה כוח ואומץ. אסור לו להסתפק בהחלפת מנכ"ל. הכרחי טיפול שורש כואב הכרחי.

נכון שהאחריות לכישלונות בשנתיים האחרונות היא קודם כל של המנכ"ל שנושא באחריות מכורח תפקידו, אבל יקב מייצר קודם כל יין, ואת היין מייצר יינן. השינוי חייב להיעשות גם במחלקה זו, לא תהיה ברירה. צריך דם חדש, צריך לתת ליקב מנהיג שעובד בעבודת צוות, שמפרגן, שנותן דרור גם לפקודיו. צריך יינן, נקודה.

עכשיו צריך ביקב שקט תעשייתי, לא לשחרר לתקשורת כל יומיים הצהרות מטופשות. צריך נטו עבודה, לממש סוף סוף את הפוטנציאל האדיר. כן, זה אפשרי. כן, חובבי היין אוהבים את יקב כרמל ורוצים לראות אותו פורח שוב.

משבר אמון חמור שנוצר עקב פרשת מכירת נכסי צאן הברזל של היקב (היקב הוותיק בראשון לציון), ועשרות כתבות לא מחמיאות שנכתבו בתקשורת על הפרשה
פז: "ביצענו בהצלחה מהלך לוגיסטי נוסף – פינוי היקב ההיסטורי בן 130 שנה, מראשון לציון, תוך כדי פרידה מעובדים יקרים שליוו את החברה שנים רבות"

מכתב הפרישה של ארז פז

עובדים ומנהלים יקרים, לפני כשנתיים הצטרפתי אל היקב בתחילתו של תהליך שינוי אסטרטגי שנבנה על מהלכים מרכזיים לחברה. המהלכים בוצעו: העברנו את כל התשתיות הלוגיסטיות, האחסון, הבקבוק, הליקוט והמטה התפעולי לאתר החדש באלון תבור. קלטנו בהצלחה צוותי עובדים חדשים מאזור הצפון למגוון רחב של תפקידים בעולמות התפעול היין, מטה ניהולי, לוגיסטיקה, מחסנים, אחזקה וכספים. הפכנו את אתר אלון תבור למרכז לוגיסטי מוביל בתחום המזון באזור הצפון, מבוסס על תהליכי עבודה מסודרים עם צוותים יציבים הפועלים באופן יעיל ומיטבי.

ביצענו בהצלחה מהלך לוגיסטי נוסף – פינוי היקב ההיסטורי בן 130 שנה מראשון לציון, תוך כדי פרידה מעובדים יקרים שליוו את החברה שנים רבות – ועברנו לאתר שטעון ומשרדים בשוהם. השלמנו בהצלחה משא ומתן מול הכורמים/השותפים שלנו למחירי ענבים לשנים הבאות, על מנת להבטיח המשכיות של כמות ואיכות לחומר הגלם של החברה. סיימנו בהצלחה החלפת מערכת המחשוב של החברה, על מנת לבנות תשתיות לשנים הבאות.

פז: "ביצענו מהלכים שיווקיים מוצלחים - בנראות חדשנות ומגוון - בחלק מסדרות היין"
פז: "ביצענו מהלכים שיווקיים מוצלחים – בנראות חדשנות ומגוון – בחלק מסדרות היין". צילום איל קרן

ביצענו מהלכים שיווקיים מוצלחים – בנראות חדשנות ומגוון – בחלק מסדרות היין, כגון סדרות היינות המבעבעים, הסדרה האזורית, סדרת הויניארדס ומוצרי יקב יתיר. מכר החברה לייצוא עבר למגמת גידול תוך כדי הרחבת מגוון המוצרים – מספר השווקים בהם ניתן למצוא היום את יקבי כרמל ויתיר הולך וגדל. יקב יתיר נמצא בתנופת צמיחה הן בארץ והן בחו"ל, ומשפר את מעמד החברה למול  קהל הקמעונאים. פיתחנו מנוע צמיחה חדש לחברה, יבוא מותגי אלכוהול מובילים ובהם הוודקות טיטוס וניו אמסטרדם, ממותגי הוודקה החזקים בעולם.

לצד המהלכים המוצלחים, אנו מתמודדים גם עם אתגרים מרכזיים, ובהם התחרות המתעצמת בשוק היין הן מצד יקבים ישראלים והן מצד הייבוא. אנחנו לא מאמינים בהוזלת מחירי היין, אלא באיכותו, ויודעים שקהל אוהבי היין מעריך איכות ומצוינות. בנוסף, התחלנו בניית תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות ליקבי כרמל. סיום התוכנית יהיה בסוף השנה, ושותפים לה יועצים מקצועיים, בעלי החברה, הדירקטוריון והמנהלים.  מטרת התוכנית לתת לחברה דרכים וכלים להתמודד בהצלחה עם האתגרים בשוק היין הישראלי.

האתגרים ימשיכו ללוות את החברה שנמצאת במסע ארוך שהחל לפני כ- 130 שנים, ונתמך באמון מלא של בעלי החברה, דירקטוריון החברה ומקצועיות כלל העובדים והמנהלים. האתגרים הרבים דורשים מיקוד ניהולי טוטאלי מצד העומד בראש הארגון. עקב רצוני לפנות לאתגרים חדשים אישיים משלי, החלטתי להעביר את ההובלה למנהיג חדש בשנים הבאות. בשבועות האחרונים ביקשתי מגלעד הלוי, יו"ר הדירקטוריון של החברה, לפנות את מקומי למנכ"ל חדש בתהליך מסודר שיתפרש על פני מספר חודשים. הדירקטוריון קיבל את בקשתי וביקש שאמשיך ללוות את החברה עוד מספר חודשים, ולכן אמשיך בחודשים הקרובים בהעברת הניהול למנכ"ל (כאשר ייבחר), וכמו כן אמשיך לייעץ לדירקטוריון החברה.

אני סמוך ובטוח כי רמת המקצועיות והמחוייבות  של הבעלים, הדירקטוריון, המנהלים והעובדים בליווי התוכנית האסטרטגית, יצעידו את יקבי כרמל  קדימה, להוביל את ענף היין בישראל עוד שנים רבות. בנימה אישית, אני מבקש להגיד לכולכם תודה ענקית על העבודה המאומצת, המחוייבות, האנרגיות ועבודת הצוות של כל אחד מכם, על מנת לשמור ולקדם את הנכס שלנו – יקבי כרמל. שלכם, ארז פז

ארז פז פונה לאתגרים חדשים אישיים משלו. מערכת אכול ושאטו מאחלת לו הצלחה רבה.

 

6 תגובות

  1. מי שריסק את היקב זה גלעד הלוי שחושב שיודע הכל, מתנשא מעל כולם, עסוק כל הזמן ולא בעבודה ובורח מאחריות והטובים באמת הולכים הבייתה. איבדנו כבר יותר מדי.
    רק הרס את היקב ולא מנהל שום דבר. שילך הביתה כבר.

  2. הדרך היחידה היא לחזור אחורה לימים שכרמל הייתה 60% על המדפים היו שם אנשים שעבדו עם הנשמה. אנשים כמו ניסים צבי. כמו דודי אלוש כמו שחר כהן. הייתה שם קבוצה של אנשי מכירות שהיה אכפת לה. הייתה שם הרגשה של משפחה

  3. חחחח גלעד הלוי האיש הנכון עכשיו ..
    הוא מנהל את הכל ואחר כך מפטר את האנשים ותשאלו את כל ההנהלה במה הוכ עסוק בעיקר מאחורי הגב של ארז… כולם צריכים ללכת.. המזכירה והיושב ראש קודם כל.

  4. את השטח שמאחורי הכניסה לכרמל בראשון הפכו (בינתיים?) למגרש חנייה. המגרש כמעט ריק לחלוטין כל היום…סימן עצוב למצב היקב. הצפי הפרטי שלי: מימוש מהיר של הנדל"ן הזה – או מכירה נוספת לבעלים חדשים. חבל!

  5. מעניין וגם קצת עצוב.
    אם כי יש לציין שארז פז לא שייך בשום צורה ל״חבורת שטראוס״ (שאינני בטוח שיש דבר כזה). הוא כיהן קדנציה קצרה ולא מוצלחת ונאלץ לעזוב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר