חגיגה צרפתית במועדון YOLO

המארח בחר הפעם בשלושה יינות בורדו/סנט אמיליון מיקב אחד ומשנים שונות, יין בוז'ולה, שני בקבוקי יין בורגון, ושלושה בקבוקי שאטונף דו פאפ ממגוון יקבים ושנות בציר

לאחר פגרה קלה התכנסנו חברי מועדון YOLO (מי זה ומה זה יולו – קראו בסוף הכתבה) בסוף חודש אוגוסט, ונהנינו מערב יינות צרפתים מעניינים, ומטעימה מאתגרת.

המארח בחר הפעם בשלושה יינות בורדו/סנט אמיליון מיקב אחד ומשנים שונות, יין בוז'ולה, שני בקבוקי יין בורגון, ושלושה בקבוקי שאטונף דו פאפ ממגוון יקבים ושנות בציר.

היקב שנבחר מסנט אמיליון הוא LA GAFFELIERE. האחוזה משתרעת על 22 הקטאר (220 דונם), והטירה יושבת על מבנה מימי הביניים בו טופלו בעבר מצורעים, ומכאן גם שם האחוזה.
בעל הבית הגיש לנו שני יינות גראן קרו מהשנים 1985 ו– 1986, אותם רכש בתחילת שנות ה- 90, וצירף אליהם את אחיהם משנת 2004. מבחינת המחיר, היין מ- 2004 עולה כיום 60 יורו בצרפת. מחירם של שני היינות האחרים נע כיום בין 60 ל- 130 יורו.

CHATEAU LA GAFFELIERE 1ER GRAND CRU CLASSE' ST.EMILION , CLASSE' B, 1985
אמנם היין החל לקבל גוון חום ומעט עכור, אך יש לו עדיין על ניחוח מורגש ונעים. היין שמר על חמיצות נעימה. גם אם הוא כבר באופן ברור בסוף דרכו, חשים עדיין פרי, גוף טוב וטעמים נעימים וקלילים, סיומת בינונית.
ללא ספק הפתיע לטובה מול חששותינו המוקדמים בשל גילו.
ציון יולו 13.25 נקודות מתוך 20.

CHATEAU LA GAFFELIERE 1ER GRAND CRU CLASSE' ST. EMILION, CLASSE' B, 1986
שנת 1986 הייתה טובה יותר באזור זה, והציפיות בהתאם. ליין צבע יפה יחסית, ניחוח נעים בעל נוכחות . באף פלפל, פירות אדומים, וניל, תבלינים. בטעימה יין מאוזן, גוף קל, עדיין "בועט", יכול להחזיק מעמד שנים נוספות, נעים מאוד לשתיה. מורגשים טעמי פרי, שוקולד, עור, טבק. סיומת ארוכה וטובה.
ציון יולו 14.61.

CHATEAU LA GAFFELIERE 1ER GRAND CRU CLASSE' ST. EMILION, CLASSE' B, 2004
צבעו כהה קטיפתי, עמוק, מזכיר צבע יינות שיראז. ניחוח עשיר של פירות יער, אדמה, סיגליות. גוף חזק ועדיין צעיר. שמנוני. טאנינים חזקים. פירותי. האלכוהול מורגש אבל לא פוגע בתחושת האיזון של היין. סיומת נעימה ומורכבת.
ציון יולו 14.66.

MOULIN A VENT, CH. DES JACQUES 2005
שאטו המקיף 27 הקטאר כרמים באזור Moulin a vent (בעברית – טחנת רוח). היין עשוי מענבי ה- gamay. אמנם הבוז'ולה מוכר ביינות הצעירים, אולם מיוצרים שם גם יינות איכותיים העוברים תהליכי יישון . יין ספציפי זה מיוצר מענבים מגפנים בוגרות, מיושן 12 חודש בחביות עץ אלון, ונחשב אחד היותר טובים באזור הבוז'ולה. הוא מוכר כיין עמוק, בשל, בעל ניחוחות וטעמי פרי נדיבים. בשנת 2007 דורג במקום ה- 62 בין 100 היינות המובילים ע"י ה- wine spectator. היין נרכש בצרפת ב- 25 יורו.
בטעימה מצאנו יין בעל צבע אדום כהה ויפה עם שוליים סגולים, ניחוח פירותי בעל ריח מוביל של שזיפים. יין צעיר, טאנינים חזקים, נעים לשתייה גם אם חשנו בו קצת קלילות, גוף ממוצע, חמיצות בולטת, סיומת קצת מרירה ומייבשת.
ציון יולו 14.05.

VOLNAY, DOMAINE DE LA POUSSE D'OR 1997
פינו נואר במיטבו. אחוזה זו היא מהמובילות והמפורסמות באיזור VOLNAY. המגדל שומר על יבולים נמוכים, וכך פיתח יינות עוצמתיים ועשירים יותר. הגידול "ירוק". אין הדברה והדישון אורגני בלבד. היין עלה 31 יורו בצרפת.
צבע בהיר צלול ויפה לעין. ניחוח נעים ואביבי. יין עגול וקטיפתי. אלגנטי. מאוזן ובעל גוף מלא ועגול. נותן תחושה שהוא ממש בשיאו. נעים מאוד לשתיה. מגוון טעמים וסיומת ארוכה ונעימה ביותר.
ציון יולו 16.1.

GIVRY PREMIER CRU, DOMAINE JOBLOT CUVEE MAROLE 2008
מבקרי יין בינלאומיים מציינים אחוזה זו כמובילה באזור ג'יברי. סגנון היין מבוסס על אלגנטיות, פרי, טקסטורה בעלת גוף. הקרקע מאוד גירית, והיין משקף מינרליות. המבקרים מציינים כי יינות אלו משתווים ליינות הטובים של אזור קוט דה בון, וממליצים לתת להם להתיישן במשך 5 שנים לפחות כדי ליהנות מהיין במיטבו. למרות זאת, וכדי לאפשר לנו להכיר את היין כבר כיום, בחר המארח בקבוק צעיר מ- 2008 – הנחשבת שנה מבטיחה ביין זה. נחזור אליו בעוד מספר שנים ונראה כיצד התפתח. מחירו 36 יורו בפריז.
צבע אדום בהיר צלול ויפה. אף נעים, עדין, ריחות פרי ותבלינים. מורגש שזיף. בטעם בולט שאכן היין עדיין צעיר ומוקדם לשתות אותו. גוף חזק, אגרסיבי, טאנינים חזקים, פירותי, מינרלי, עוקצני וחומצי. אין לנו ספק שהמדובר ביין בעל פוטנציאל טוב.
ציון יולו 15.05.

VIEUX REMPARTS, CHATEAUNEUF DU PAPE 1993
רוברט פארקר ציין את יינות שאטונף דו פאפ מ- 1993 כ "אחד מכוכבי השנה". האזור הפיק יינות טובים מאוד משנת בציר זו, ויינות שנשמרו בצורה נכונה מתחילים להתבטא כיינות מצוינים. בקבוק זה נרכש לפני יותר מ- 10 שנים ונשמר במרתף יין פרטי.
צבעו אדום כהה וצלול. ארומה עשירה ומורכבת ממגוון ריחות. פירות,, טחב, דלק/סולר, ליקר ועור. מעניין מאוד. היין מאוזן, יבש מאוד, נשמר היטב ומשקף גוף טוב וטאנינים רכים וקטיפתיים. טעם הפרי מורגש ומצוין. יין מוצלח עם סיומת טובה וארוכה.
ציון יולו 15.7.

ROGER SABON CHATEAUNEUF DU PAPE PRESTIGE 2005
רוז'ה סאבון הוגדר כאחד מ- 10 יצרני הצמרת של שאטונף דו פאפ. הוא בולט גם במחיר הנוח ביחס לאיכות היין. היין מורכב ממגוון רב של ענבים (כידוע ניתן לשלב בו 13 זנים מוגדרים). המבקרים מציינים את מגוון הארומות של פירות אדומים ושחורים, תבלינים (ציפורן, פלפל שחור), פטריות. עם הגיל מתפתחים ניחוחות כמהין ועור. רוברט פארקר מהלל יקב זה, בין היתר בשל העדפתו לשיקולי איכות על פני החלטות עסקיות כאשר זה נדרש. לשתייה עד שנת 2025 לדעת המומחים. מחירו 39 יורו.
צבעו מקסים, כהה, עמוק עם טבעת חיצונית בהירה. מגוון ריחות עשיר, פירות ותבלינים למיניהם. פרחוני ואביבי. בטעם זהו יין מורכב, מאוזן באופן מרשים, מעניין בפה. טאנינים רכים ונעימים, ומשקף מתקתקות קלילה. חשים כי הוא עדיין צעיר אבל גם עתה הוא מרשים ונעים מאוד לשתיה.
ציון יולו 16.55.

DOMAINE DE LA JANASSE, CHATEAUNEUF DU PAPE 2006
80 אחוז גרנאש ו- 20 אחוז סירה ומורבדר. מיוצר מגפנים בנות 40 שנה. לדברי המבקרים היין יחיה וימשיך להתפתח למשך 15-20 שנה. זכה לציונים מרשימים ממיטב מבקרי היין בעולם. מחירו 38 יורו בפריז.
צבעו אדום אצילי. כהה וצלול. בוקה עשיר ומדהים המשלב גם ריחות פרי, אדמה ועור. מאוזן להפליא,, ממלא את החך בטעמים נפלאים, עגול ורך למרות גילו הצעיר. עוצמתי מאוד ומוביל לטעמי פירות שחורים, קפה, שוקולד. מרשים מאוד.
ציון יולו 16.7.

אתם בטח שואלים עצמכם לאן נעלם האוכל בכל המפגש הזה. חבל"ז, כמו שאומרים בני הנוער. בעלת הבית הפתיעה אותנו עם מנה מיוחדת של קובה משולב בתאנים טריות. הטעם עדיין בפה. זאת לצד פסטה מרשימה, כפי שרק מי שבילה כמה שנים טובות באיטליה יודע להכין, גבינות מצוינות ומטעמים נוספים. התאמה מלאה של איכות האוכל לאיכות היינות.
שנה טובה לכולם.

You Only Live Once – YOLO
YOLO (יולו) הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו לפני יותר מ- 5 שנים. אנו 10 חברים המכירים מעל 20 שנה, כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. ב- 5 השנים התחלף עד כה חבר אחד. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ– 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד. כל מפגש מתועד, וכמו כן יוצא דו"ח שנתי המפרט את היינות וציוניהם.
המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
ראוי לציין כי אמנם אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחווייה הכוללת של שתית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר