חגיגת אדום/לבן צרפתי במועדון YOLO

מועדון יולו קיים את המפגש החודשי ה– 59 במספר, והמארחת ערכה שילוב איכותי של יינות לבנים ואדומים, שלווו במטעמים לא פחות מרשימים ומתאימים

זהו. כבר משלבים לבנים ואדומים איכותיים ללא שום עכבות. מועדון YOLO קיים את המפגש החודשי ה– 59 במספר (מאי 2010), והמארח, הפעם מארחת, ערכה עבורנו שילוב איכותי של יינות לבנים ואדומים, שלווו במטעמים לא פחות מרשימים ומתאימים, שאת חלקם אציין בהמשך.

לתמונה הכללית: שתינו שלושה יינות Pessac-Leognan לבנים משנת 2006, יין בורגון משנת 2005, שני יינות Cote Rotie אדומים משנת 2003 ו– 2002, וסגרנו את הערב עם מארגו חגיגי משנת 1996. היינות נרכשו אצל "דרך היין", למעט המארגו שיובא בייבוא אישי מחנות Lavinia בפריז.
 
Pessac-Leognan נמצא באיזור Graves שבאזור הבורדו. טרואר זה קיבל את שמו מאבני הקוארץ והצור הנקראות כך, שנסחפו ע"י הנהרות הקדמונים מאזור הפירנאים, והצטברו על בסיס של קרקע סידנית קודמת.
בתחתית המורדות, באזורים בהם אדמת החימר והחול מתערבבת עם אבני ה- graves ועם בליית הסידן, מצאה הגפן הלבנה איזור גידול איכותי. הענב המסורתי באזור זה הוא הסמיון. מאוחר יותר הוכנס גם הסוביניון לאיזור, עם שינוי הטעמים מיינות מתוקים יותר ליינות היבשים. שילוב של זנים אלה מעניין לאור הניגודים ביניהם. הסוביניון מאד ארומטי ועז בצעירותו, בעוד הסמיון מאד שמנוני ולא בולט בתחילת דרכו. כאשר היין בוגר יותר, הסמיון לוקח את ההובלה.

ולגבי ה- Cote rotie – מיצג איכותי של זן הסירה; הכרמים ממוקמים בגדה הימנית של הרון. הם פונים לכיוון דרום מזרח ולעתים לכיוון דרום, ונהנים משמש חזקה, ומכאן גם השם, שמשמעותו "צלוי".
 

Chateau Haut Bergey blanc, 2006 
בלנד של סמיוןן וסוביניון בלאן. בעיון לאחר הטעימה, אני נוכח שהיין זכה לביקורות מאד טובות של פרקר, כמו גם של wine spectator. הוא מתואר כיין בורדו יבש מאוד טוב ואף יותר מזה של 2005. נהנה מריכוזיות וחומציות טובים הנובעים בין היתר מבציר שקדם לגשמי מחצית ספטמבר.
התרשמות YOLO: צבעו צלול, זהוב עדין. ארומה נעימה. הזכירה ריחות הדר, אננס, מלון ופרחים. חמיצות טובה ונעימה. סיומת ארוכה ומעוררת. יין מאוד נעים לשתייה.
ציון ממוצע 14.6. מחירו 180 ₪
כמנה ראשונה נהנינו לצד היין מתפוחי אדמה ננסיים ממולאים בקרם שמנת וכמהין.

Chateau Latour–Martillac blanc, Grand cru classe, 2006 
יקב שהחל את התפתחותו האמיתית במחצית השנייה של המאה ה– 19. כיום הם מגדלים 33 הקטאר ענבים אדומים ו– 9 הקטאר לבנים. הגיל הממוצע של הגפנים הלבנות הוא 40 שנה. היין הלבן שוהה למשך עד 15 חודש בחביות עץ אלון, מהן 40 אחוז חדשות.
התרשמות YOLO: צבע זהוב דבש. צלול. יין מאוד מינרלי. האף קצת סגור. גוף חזק. שמנוני. חמיצות חזקה נעימה. יין פחות אקספרסיבי. סיומת ארוכה ומצוינת, והולכת ומתפתחת.
ציון ממוצע 14.7. מחירו 180 ₪.
יין זה והיין שאחריו זכו במעדני אספרגוס וסלמון מעולים.

Domaine de Chevalier blanc, Grand cru classe, 2006 
גם באחוזה זו החלו בטיפוח היין במאה ה- 19. הגפנים הלבנות בנות 25 שנה בממוצע, 30 אחוז מה סמיון והיתר סוביניון בלאן. היין הלבן עובר תהליך התסיסה בחביות עץ אלון, בדרך כלל למשך כ– 18 חודש. בציר 2006 נחשב מאוד מוצלח. התרשמות YOLO: צבע קש זהוב יפה וצלול. גוף חזק. אף עדין. היין פירותי, ויש מי שהרגיש ניחוח אפרסק. מורגשים גם פירות יבשים. יין מורכב ומעניין. מורגשת מרירות מאוד נעימה לחך בסיומת. הסיומת ארוכה מאוד ולא נגמרת. יין מעולה. ציון ממוצע 15.7. מחירו 550 ₪.

 
Domaine Dujac Morey st Denis, 2005 
פה כבר עברנו ליינות האדומים, וספציפית לפינו נואר. היקב נרכש ע"י הבעלים הנוכחי בשנת 1967, ואז גם קיבל את שמו. ב- 1974 התגלה ע"י מבקרי האוכל והיין של גו–מיו, וזכה לפרסום הן בצרפת והן מחוצה לה. יין זה מאופיין בדרך כלל בצבעו האדום הכהה, ארומות של פירות שחורים ותבלינים, טאנינים חזקים וחמיצות טובה. התרשמות YOLO: צבע אדום כהה יפה, יין פירותי ומורכב. טעמי קפה/שוקולד ותבלינים. גוף טוב. טאניני. סיומת ארוכה וטובה.
ציון ממוצע 14.55. מחירו 200 ₪.
ליינות האדומים התלוו מנות פירות ים ברוטב שעועית אדומה, מנת עגל חלב שפשוט נמס בפה, ומנת פילה בקר.

Cote Rotie brune et blonde, Guigal, 2003 
רוברט פרקר, שנתן ליין סירה זה ציון של 93 נקודות, הגדיר אותו כטוב ביותר שעשה גיגאל מאז 1990. יין עשיר עם טעמי קאסיס, אספרסו, זיתים שחורים וטעמים מעושנים.
התרשמות YOLO: יין בעל צבע פרי אדום כהה חזק מאוד. יין פירותי. מורכב ועוצמתי. האף עדיין קצת סגור. הסיומת ארוכה ונעימה מאוד. טאנינים חזקים.
אגב, נוהגים לשלב אחוז מסויים של ויונייה ביינות אלו. ביין זה 4 אחוזים ויוניה. ציון ממוצע 15.4. מחירו 380 ₪.

Cote Rotie Chateau d'Ampuis, Guigal, 2002
גם הוא משולב ב- 4 אחוזים ויונייה.
התרשמות YOLO: יין בעל בוקה עשיר. צבעו לא מרשים במיוחד. גוף מלא ומורכב. מאוזן. שלל טעמי פירות וסיומת נעימה. 
לחלקנו הוא היה פחות טעים, ואפילו עם עודף חמיצות.
ציון ממוצע 15.6. מחירו 650 ₪.

Chateau Palmer, Margaux, 1996 
הגנרל צ'רלס פאלמר רכש את האחוזה ב  1814. הוא נאלץ בהמשך למכור את האחוזה מסיבות כלכליות, אולם הרוכשים שמרו על השם. היקב מחזיק כיום ב– 55 הקטאר כרמים, מהם 47%  מרלו, 47%  קברנה סוביניון, ו- % 6 פטי ורדו.
היין הספציפי הוא בלנד המורכב מ– 55% קברנה סוביניון, 40% מרלו, 4% קברנה פרנק (גידלו עד 2004), ואחוז אחד של פטי ורדו.
התרשמות YOLO: בוקה עשיר מאד. צבע אדום עמוק יפהפה.יין מאוזן להפליא. מורכב. הסיומת ארוכה ואינה מסתיימת. היין עדיין חי ובועט. משהו ברמה אחרת. ציון ממוצע 16.4. מחירו בצרפת 200 יורו.
ערב חווייתי .

You Only Live Once – YOLO
YOLO (יולו) הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו לפני יותר מ- 5 שנים. אנו 10 חברים המכירים מעל 20 שנה, כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. ב- 5 השנים התחלף עד כה חבר אחד. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ– 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד. כל מפגש מתועד, וכמו כן יוצא דו"ח שנתי המפרט את היינות וציוניהם.
המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
ראוי לציין כי אמנם אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחווייה הכוללת של שתית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר