חדש ביקב ססלוב: קברנה סוביניון 2003 ריזרב

כשהגיע אלי בקבוק הקברנה סוביניון 2003 החדש של ססלוב לטעימה, החלטתי להקדיש לו את ההתייחסות הראויה, המקום והזמן, בכדי לחוות דעה אישית אמנם, אבל כזו רגועה ושאינה מושפעת מהפרעות סביבה ומגורמים זרים

באירוע האחרון של רשת דרך היין בקניון רננים שברעננה, ניצבה בין כל עמדות ההטעמה גם העמדה של יקב ססלוב. הוותיקים שביניכם, המלווים את מרבית אירועי ההטעמה, יכלו לזהות את העמדה על פי הבחור השמנמן החביב הנמצא שם בכל טעימה של היקב, ומאוחר יותר גם בזכות בארי ססלוב שהגיע ומיידית הוקף בעשרות אנשים שניגשו ללחוץ את ידו ולברכו לשלום.
כשפניתי לברך אתו בארי לשלום, הוא אחז בגאווה בבקבוק הקברנה סוביניון ריזרב 2003 שלו, ואמר: "יש לנו יין חדש שעוד לא טעמת". בעוד הוא אוחז בבקבוק ומוזג לי ביד רחבה אל תוך הכוס, לא יכולתי שלא להתרשם ולהתפעל מהתווית השחורה מצודדת העין ששידרה יוקרה ואלגנטיות.

טעמתי את היין. הוא היה טוב. לא כזה שעשה לי וואו בטעימה ראשונה, אבל רגע, זה לא הוגן בעוד שלצד העמדה היו עמדות הטעמה לרוב של יקבים ישראלים מובילים, שלחלקם יש יינות טובים לא פחות, אמת המידה קצת נפגעת, והדעת, החך והלשון, קצת לא אובייקטיביים ולא ממוקדים.

ולפיכך, כשהגיע אלי בקבוק הקברנה סוביניון 2003 החדש של ססלוב לטעימה, החלטתי להקדיש לו את ההתייחסות הראויה, המקום והזמן, בכדי לחוות דעה אישית אמנם, אבל כזו רגועה ושאינה מושפעת מהפרעות סביבה ומגורמים זרים.

היין שטעמתי היה בעל גוף בינוני, נוטה למלא. הארומות העולות לאף מעידות על יין עוצמתי, יין שתי כבר עכשיו, אבל כזה שראוי לתת לו עוד זמן להתפתח ולומר את דברו במבחן הזמן מאוחר יותר, נניח תוך שנה עד שלוש.
המלעיזים על יקב ססלוב, ולדעתי שלא בצדק, טענו בעבר שהם מביעים פליאה על שיטת הייצור של בארי, בה הוא נוהג להוסיף כפיסי עץ לתוך יין שנמצא בתוך דוודי נירוסטה. אלו ינוחו עתה בדום שתיקה בצד, שכן היין הנוכחי הוא יין של חביות. אישית אני אוהב את ניחוחות העץ העשן והקלייה השותפים למרכיביו השלמים של יין טוב; לא כאלו שנותנים לך באף ובפה ריחות נגריה, אלא כאלו שהחבית והעץ אינם משתלטים על הפרי, טעמיו וניחוחותיו.

ביין הקברנה סוביניון 2003 ריזרב של ססלוב יש עץ. כאן אין מקום לספק. אבל בפירוש יש פרי, והוא לא מנוצח ולא נשלט על ידי עץ החבית, אלא מחפש את האיזון וההרמוניות.
העובדה שבארי גם החליף חביות מסגנון ויצרנים שונים אף הוסיפה, ולא גרעה מהיין.

כמי שמלווה טעימות יין של יקב ססלוב, אני תמיד נזכר איך בארי מסביר בלשונו הציורית ובמבטא המסגיר את מוצאו הקנאדי, מה הוא בעצם מבקש מאיתנו, טועמי היין, לחפש ביינות שלו. הוא טורח ומסביר וחוזר על המנטרה הזו, ובעצם היא בהחלט עושה שכל. בארי אומר: "תנו ליין טעימה ראשונה, גלגלו אותו על הלשון, ערבבו אותו בחלל הפה, תנו לחך להיות שותף, המתינו עם היין, נסו שוב אחרי 5 דקות, אחרי עשרים דקות, אחרי חצי שעה, ותבקשו לקבל התרשמות שנייה ושלישית, וכך הלאה. לא תופתעו לגלות שהיין, כגוף חי ונושם מתפתח, טעמיו וניחוחותיו משתחררים במגעם עם האוויר, ודעתכם תלך ותעוצב לידי דעה אישית והחלטה סובייקטיבית על היין, האם הוא טעים בכלל וערב לכם, או לאו".

אין ספק שהיין של ססלוב הוא יין שהושקעו בו ידע, אהבה וניסיון עשיר של יצרן יין, מדריך ומורה דרך לרבים מחובבי היין בארץ.
הוסיפו לכך כרם מגידול אורגני נטול ריסוסים, בו כוחות הטבע הם האלמנט הדומיננטי בחלקת כרם ציורית בקדיתא שליד הר מירון בגליל העליון, ותקבלו יין צעיר ובשל, אלגנטי, נגיש לשתייה עכשווית, שמקפל בתוכו חוויה של ניחוחות פרי, תבלין, עשן, עושר טעמים בחך, קצת פלפל, וקפה קלוי ברקע. צבעו עשיר, נע בין אדום רובי כהה לבורדו וחום אדמתי.

וקצת על מה שכותב היקב על יין ססלוב קברנה סוביניון 2003:
היין עשוי מענבי קברנה סוביניון שנבצרו עם אור ראשון בכרם האורגני בקדיתא, בבציר ידני סלקטיבי, בארגזים קטנים. לאחר התסיסה טופל היין בשיטת FREE RUN (נוזל חופשי) ללא סחיטה. היין התיישן במשך 24 חודשים בחביות משבעה סוגים שונים, שכל אחת מהן העשירה את היין, העצימה את איכותו, ותיבלה אותו בשלל תבלינים:
· חביות Taransaud מעץ אלון שגדל ביערות Allier בצרפת, העשירו את היין בטעמים של ציפורן, וניל, מנטה וקופסת סיגרים.
· חביות Schahinger מעץ אלון אמריקאי, תרמו ליין טעמים של מוקה וחמאה.
· חביות Magrenean ו-Vernou צרפתיות השלימו טעמי מוסקט, קינמון ועשן.
· חביות Boswell אמריקאיות הוסיפו סיומת ארוכה של קרם ברולה, קפה ושוקולד כהה.
· חביות Boswell מעץ אלון צרפתי תרמו טעמים של ליקריץ', בננה, קרמל, קרם ברולה, קפה, שוקולד ומייפל סירופ.
· חביות Canton אמריקאיות תיבלו את היין גם כן בטעמי מוקה, וניל וחמאה.
היין בוקבק במרץ 2006, ומאז התיישן במרתפי היקב. ליין פוטנציאל התיישנות של 8 שנים לפחות, והוא מכיל 13.5% אלכוהול.

כרם קדיתא שליד הר מירון בגליל העליון, הינו כרם אורגני שניטע בשנת 1998 על ידי יקב ססלוב. הכרם בו נטועים גפני קברנה סוביניון ומרלו מתפרס על פני שטח של 22 דונם. הכרם ממוקם בגובה 800 מטר מעל פני הים. כרם אורגני מאפשר לגפן צמיחה בצורה הטבעית ביותר. מקור מרבית המרכיבים התזונתיים של הכרם מהאדמה ומדשן המופק מחומרים טבעיים. המטרה היא לאפשר לגפן לצמוח באופן הטבעי ביותר, כגידול פראי. הכרם מטופל על ידי האגרונום עידו אביאני המתמחה בחקלאות אורגנית.

היין נמכר לצרכן במחיר של 140 ₪. המחיר בהחלט אינו מחיר נמוך ליין ישראלי. אבל יקב ססלוב ממתג עצמו גבוה. ויין ישראלי כלשהו בסדרת ריזרב תמצאו בטווח מחירים של 120 ₪ וצפונה, ולפיכך ב-140 ₪ ביקב ססלוב מכוונים לתת לכם יין טוב, וגם ביקשו לתת עבורכם תמורה למחיר.
אני סבור שהיין עומד בכבוד בהצהרת הכוונות ובמיצוב זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר