חדש מיקבי ברקן: פינוטאז' סופרייר בציר 2007

היין מורכב מבלנד של ענבי פינוטאז' – 90%, קברנה סוביניון – 5%, וענבי מרלו 5%. חתומים עליו שלושה: אד זלצברג – יינן ראשי, יותם שרון ועירית בוקסר שנק – ייננים

יקבי ברקן קיימו במסעדת דלל בנווה צדק בתל אביב, אירוע השקה מיוחד ליין פינוטאז' סופרייר מבציר 2007 – אירוע מיוחד בין השאר לאור העובדה כי הפינוטאז' סופרייר הקודם של יקבי ברקן היה מבציר 2002.

היין מורכב מבלנד של ענבי פינוטאז' – 90%, קברנה סוביניון – 5%, וענבי מרלו 5%. חתומים עליו שלושה: אד זלצברג – יינן ראשי, יותם שרון ועירית בוקסר שנק – ייננים.
ענבי הפינוטאז' מגיעים מכרם "סידרה" שבתל-צפית השוכן בגבעות יהודה, בשיפולי הרי יהודה. ענבי הקברנה סוביניון והמרלו מגיעים מהגליל העליון.

צבעו של היין רובי-ארגמני עמוק, כמעט שחור. לאחר אוורור קצר, האף נפתח לבוקה מרהיב ועוצמתי של פרי שחור בשל, ספק ריבתי, עם תות-עץ שחור, פטל שחור, אוכמניות ושזיף בר. לפרי זה נלווים שלל תבלינים חמים ומתקתקים, קינמון, ציפורן, מעט הל, והכול עטוף בגוונים של קפה שחור, שוקולד מריר עם טון מעושן, ואף נגיעה קלילה של זפת.

בפה היין עשיר ומרוכז, בעל פרי עוצמתי וגוף מלא. ליין טאנינים מאסיביים אך עירית ויותם, יינני ברקןרכים וחלקים, המותירים תחושת-פה קטיפתית. היין נמנע מכבדות בזכות חמיצות רעננה, שמעניקה מסגרת ומיקוד לטעמיו הרחבים. הסיומת ארוכה ומותירה טעמי פרי שחור ומעושן, מושרה בתבלינים מתוקים, עם רמז קל לסויה וקקאו.
היין התיישן 17 חודשים בחביות אלון חדשות – 78% מהן צרפתיות, 22% אמריקאיות, ויש בו 14% אלכוהול.

מיין זה מולאו 4,941 בקבוקים של 750 מ"ל ועוד 347 בקבוקי מגנום.
מחיר לצרכן (בקבוק 750 מ"ל): 225 ש"ח

על הפינוטאז':אד זלצברג, יינן ראשי ברקן
זן הפינוטאז' נוצר בידי חוקר הגפנים הדרום-אפריקאי אברהם-יצחק פרולד (Perold), אשר ב-1906 נשלח לאירופה והביא משם 177 זנים, ששמורים עד היום באוסף בסטלנבוש, בלב הכרמים של כף התקווה הטובה.
 בין זנים אלו נכללו גם פינו-נואר, הזן האצילי מחבל בורגון בצרפת, וכן סינסו (Cinsault), "סוס-עבודה" דרום-צרפתי. זה האחרון, זן עמיד וקל לגידול, כונה באזור הכף "הרמיטאז'", ומכאן השילוב של פינו והרמיטאז' אשר יצר את הפינוטאז'.

הכלאה זו ביצע פרולד ב-1925, מן הסתם בשאיפה לאחד את תכונותיהם הטובות של שני הזנים. הוא עצמו שכח כנראה מהניסוי, וארבעת השתילים שיצר נותרו זנוחים בגינתו. פרולד עצמו המשיך הלאה, ובדרך נס הציל אחד מתלמידיו את השתילים רגע לפני שהושמדו בידי צוות גננים. רק ב-1935 החלו בריבוי הזן לצורך נטיעות מסחריות. מאז ידע הזן עליות ומורדות, כאשר עד לאחרונה חסר הידע הנחוץ באשר לטיפול בו בכרם וביקב. עקב כך נחשב לזן נחות, המפיק יינות חלשים וללא יכולת התיישנות.
שמואל בוקסר, מנכ"ל ברקן
עם זאת, קבוצה קטנה של יצרנים מובחרים, ובראשם היינן ביירס טרוטר (Beyers Truter), המשיכה לטפח את הזן ולמדה כיצד ליצור מענביו יינות איכותיים ומאריכי ימים. מסוף שנות ה-80' החל הפינוטאז' לצבור מוניטין כזן מובחר וייחודי, ויינותיו מייצגים בגאווה את דרום אפריקה ברחבי העולם.

בפועל, גפן הפינוטאז' עצמה כמעט שלא יצאה מתחומי כף התקווה הטובה, למעט ניסיונות ספורים בקליפורניה, ניו-זילנד ובזימבאבווה השכנה. דווקא לישראל הגיע הזן לפני כמה עשרות שנים, וגפנים ממנו נשתמרו בפאתי חוות הכרמים בתל- צפית.

יינני ברקן מספרים כי גם בהכנת היין ביקב הם עברו עקומת למידה. בשנים הראשונות הופקו כמויות זעירות של יין שהספיקו לחביות בודדות. בשנים אלו נבדקו שיטות התססה שונות ודרכי יישון שיביאו לידי מיצוי מיטבי של פוטנציאל הענבים שהתקבל. "ניתן לומר שזהו זן עדין, אשר בהחלט דורש טיפול נפרד ומובחן על מנת להפיק ממנו את המרב", אומרים יינני ברקן.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר