חדש מיקב ויתקין: פטיט סירה 2005

בבציר 2002, הראשון שלו, קלט היקב גם ענבי פטיט סירה מהקלון החדש שהובא לארץ מכרמים צעירים. לאחר ניסיון זה הוחלט על עבודה עם כרמים ותיקים בלבד, יחד עם עקרונות של הגבלת יבול קפדנית – ללא השקיה; והבשלות ארוכות (לאו דווקא גבוהות בערכי סוכר) כדי להגיע להבשלה פוליפנולית מלאה

יקב ויתקין הציג את יין פטיט סירה 2005 שלו, שיוצר ע"י היינו אסף פז, שאת רוב ניסיונו עם הזן עשה בזמן עבודתו בקליפורניה.
פז אומר כי פטיט סירה יכול בקלות להניב יבולים שבין 2-3 טון לדונם, ולכן מיד לאחר ההחלטה על הקמת היקב החלו ב"ויתקין" לאתר כרמי פטיט סירה מתאימים, עם העדפה לכרמים בוגרים המניבים יבול נמוך.

בבציר 2002, הראשון שלו, קלט היקב גם ענבי פטיט סירה מהקלון החדש שהובא לארץ מכרמים צעירים. לאחר ניסיון זה הוחלט על עבודה עם כרמים ותיקים בלבד, יחד עם עקרונות של הגבלת יבול קפדנית – ללא השקיה; והבשלות ארוכות (לאו דווקא גבוהות בערכי סוכר) כדי להגיע להבשלה פוליפנולית מלאה.

הפילוסופיה של "ויתקין" היא שפטיט סירה "עלול" להפיק יינות דחוסים, לרוב דחוסים מדי. לכן, החל מבציר 2003 התגבשה ביקב תפיסה ייננית לפיה יש לרסן את "סוס הפרא הטאניני", להדגיש את מאפייני הזן בכל חלקה, ולייצר יינות מלאים ומאוזנים, עמוקים ומורכבים, בהם יתמוך המבנה הטאניני בפרי ולא יכסה עליו.

בייצור היין נעשה שימוש בחביות אלון: לרוב כ-20% מהן חדשות בנפח 300 -350 ליטר, להדגיש את מאפייני הפרי.
היין עובר התבגרות ארוכה בחביות, הארוכה ביותר מבין כל היינות האדומים היבשים של יקב ויתקין: עד 16 חודש.

"היינות מיועדים להתבגרות ארוכה בבקבוק, ולכן כל שנה אנו מאריכים את תקופת ההתבגרות של היין לאחר המילוי בבקבוק קודם לשחרורו לשוק, למרות הלחץ מהשיווק", מציין אסף פז.

החל מבציר 2003 משווק הפטיט סירה של ויתקין בבקבוק מיוחד, יוקרתי, כבד ואלגנטי.

ויתקין פטיט סירה 2005
% 100 פטיט סירה ממספר כרמים מבוגרים, ללא השקיה באזור מורדות הרי ירושלים, תסיסה בטמפרטורה בינונית, שילוב Remontage ו-Pigeage ומגע קליפות במשך כשלושה שבועות.
לאחר הסחיטה מילוי חביות עם משקעי היין. תסיסה מאלולקטית בחביות. יישון במשך כ-16 חודשים בחביות צרפתיות, 300 ליטר, 35% חדשות. מילוי עם סינון גס בלבד. התבגרות בבקבוקים כשנה וחודש לפני השחרור לשוק.
המחיר: 100 ש"ח

כל מה שרציתם לדעת על הפטיט סירה:
• 1878 – זן הסירה מאוקלם בקליפורניה. לעתים, כאשר גילו קלון או טיפוס של סירה בצרפת שהניב אשכולות וגרגירים קטנים במיוחד, כינו אותו הסירה הקטן = "פטיט" סירה. בקליפורניה אימצו זאת חלק מהמגדלים, וכינו חלק מהסירה בשם פטיט סירה.
• 1880 – דר' François Durif, בעל משתלה, מציג זן חדש שפיתח מזרע שאסף מפרי של זן הנקרא Peloursin. הזרע הוא תוצר של האבקה ממקור בלתי ידוע. הוא מחליט לקרא לזן על שמו: דוריף.
• 1884 – דוריף מאוקלם בקליפורניה. בחלק מהמקומות קוראים לו פטיט סירה.
• 1890 – המזיק פילוקסרה משמיד למעשה את כל כרמי הסירה בצרפת.
• 1897 – במטרה לשקם את הכרמים ניטעים זנים אדומים חדשים, בהם פטיט סירה (שלמעשה רובו ככולו הוא דוריף), ובכך הוא צובר פופולריות רבה.
• החל מ- 1930 פטיט סירה ניטע ביותר ויותר שטחים בארה"ב, עד שיא של כ- 60,000 דונם, עד שבתחילת שנות ה- 90 של המאה העשרים יורד שטח הפטיט סירה לשפל של כעשירית ממספר זה.
• ב- 1996, כאשר מחקר גנטי מאפשר זיהוי זני ענבים, מבצעת דר' מרדית' מחקר מקיף על כרמי הפטיט סירה בקליפורניה. היא מגיעה לשתי מסקנות:
מעל ל- 90% מהכרמים המזוהים כפטיט סירה הם למעשה דוריף.
50% מהגנים של דוריף מקורם בפלורסאן ו- 50% מקורם בסירה.
• 2002 ה- BTAF בארה"ב מאשר את השמות דוריף ופטיט סירה כשמות נרדפים לאותו הזן.



יקב ויתקין
www.vitkin-winery.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר