חוויה צרפתית עם שאטו דו בוקסטל ופייר פרין

האירוע שקיימה רשת דרך היין היה פתוח לקהל הרחב, אך יועד לרובד המקצועי והמבין של לקוחות הרשת, שלא חסכו מכספם והגיעו לערב טעימה שעלותו כ- 500 ₪ לאדם, השווים כל פרוטה

לא בכל יום מזדמנת חוויה עשירה שכזו והזדמנות לטעום ולהיחשף לשורה של יינות מובילים מאזור שאטו נף דו פאפ בעמק הרון בצרפת, מיקב נחשב כמו שאטו דו בוקסטל -Chateau de Beaucastel, כשאת הטעימה מלווה פייר פרין – Pierre Perrin; לא פחות מאשר בן המשפחה, יינן ואחראי הבלנדים שגם אחראי על שוק היצוא לאסיה.

היה זה אירוע מכובד מאוד שקיימה רשת דרך היין, שהיה פתוח לקהל הרחב אך לדעתי יועד לרובד המקצועי והמבין של לקוחות הרשת, שלא חסכו מכספם והגיעו לערב טעימה שעלותו כ- 500 ₪ לאדם, השווים כל פרוטה.

בטעימה ניתן היה להתרשם מבצירים גדולים של יינות היקב, וביניהם גם היינות המיוחדים – רוסן "גפנים בוגרות" והאדום היוקרתי "הומאז' א ז'אק פרין".

Chateau de Beaucastel הינו אחד היקבים החשובים בצרפת והמובילים באזור Chateauneuf du Pape.
כבר במאה ה-16 גידלה משפחת בוקסטל גפנים לייצור יין. מאז נמשכת המסורת. החל משנת 1909 עבר השרביט למשפחת Perrin.
Pierre Perrin היה מדען אשר קידם רבות את הכרמים, דבר אשר נמשך גם על ידי Jacques Perrin, אשר חי עד לשנת 1978. כיום ממשיכים את המסורת בניו של Jacques. מאמצים אלו של שלשה דורות באים לידי ביטוי מובהק כאשר טועמים את יינות היקב.

במילה אחת ניתן לתאר את יינות היקב כ"טהורים". היינות מופקים מכרמים המשתרעים על פני 700 דונם של חלוקי נחל גדולים ועגולים האופייניים לאזור. גיל הגפנים הממוצע עומד על 50 שנה, והתפוקה מעטה ביותר, אם כי איכותית ביותר. מדובר בעסק משפחתי זה הדור החמישי. האורח המכובד פייר פרין הינו היינן, אחראי הבלנדים, וגם האחראי על שוק אסיה ובתוכו מדינת ישראל, וחזונו הנו לחנך ולהטמיע את האהבה ליין.

בשאטו נף דו פאפ שולט זן ענבי הגראנאש ביד רמה.
ייחודיותו של יקב שאטו דו בוקסטל הינה מסורת רבה בשנים של ייצור בלנדים של יינות אדומים, העשויים מלא פחות מאשר 13 זני ענבים. שזן ענבי הגראנאש והמורבדר הם הדומיננטיים ומהווים את עמוד השדרה ביין בממוצע של 30%-30%, שאליהם מצטרפים הזנים האחרים.
לדברי פייר פרין, הגראנאש תורם ליין חומציות נמוכה, מיצוי פרי גבוה, ואלכוהול, בעוד המורבדר מביא עמו טעמי בשר צייד, אנימליות ועור.
בנוסף מייצר היקב יינות לבנים מצוינים, המבוססים על זן ענבי ה-ROUSSANE, ומיוצר רק בשנות בציר טובות.

יקב בוקסטל מציין את השונות שלו מהיקבים האחרים באזור שאטו נף דו פאפ בעובדת היותם אורגניים מאז שנת 1956, והשימוש בשיטה ייחודית להם, של חימום הענבים ל- 80 מעלות ל-2- דקות טרם תחילת העבודה.

הטרואר בשאטו דו בוקסטל הוא זה שמעניק ליינות את עושרם וגוונם. הקרקע משופעת באבני חול מנהר הרון, מכוסה באדמת סחף ומעליה חלוקי נחל שמשמרים את חום השמש במהלך היום, ומשחררים אותו בלילות.

2006 Chateau de Beaucastel Chateauneuf du Pape Blanc
יין שנעשה שני שליש במיכלים, שליש בחביות עץ אלון. צבעו צהבהב חיוור, גוף מלא, מי וורדים, ארומות מתונות של שזיף צהוב ואפרסק לבן. ככל שהיין שוהה בכוס מצטרפות ארומות פרחוניות ודבשיות, בפה מרירות רעננה, היין אלגנטי מורכב ועשיר, סיומת ארוכה מעושנת קלות. מחירו 449 ₪.

2006 Chateau de Beaucastel Chateauneuf du Pape Roussane Vieilles Vignes
יין שנעשה חציו במיכלים, חציו בחביות עץ אלון. גוף מלא, דבש, אשכולית ומשמש לא בשל. יכולת התפתחות מרשימה. מחירו 549 ₪.

Perrin et Fils 2006, Chateauneuf du Pape Les Sinards
יין צעיר, צבעו אדום עמוק, תבלין, פלפל שחור, רמז ללוונדר, מיצוי פרי טוב, חומציות טובה, טאנינים תומכים ואיתנים, סיומת ארוכה. מחירו 219 ₪.

Chateau de Beaucastel 2005, Chateauneuf du Pape Rouge
השנה החמה בשאטו נף דו פאפ עשתה רק טוב ליין הזה, שלטעמי היה מהטובים בטעימה. צבעו אדום-סגול עשיר ועמוק. יין עגול, עשיר, רענן, גוף מלא ומאוזן, עם פירותיות שופעת – ממש מתפוצצת בפה. נגיש, מתיקות מדומה נפלאה בפה, טאנינים איתנים, תותי יער שחורים, שמץ לרוטב בלסמי מפולפל עם איזו מתקתקות. יין נהדר. מחירו 449 ₪.

2001 Chateau de Beaucastel, Chateauneuf du Pape Rouge
יין לטעימה בלבד. הגיל נותן את סימניו ביין זה, גוף מלא, טעמים וארומות אנימליים כשל בשר ועור אוכף חדש, תותי יער שחורים, אספלט חם, עשב, עשן ומינרליות. האף מתעתע מול התוצאה בפה שקצת מאכזבת מול הארומות העולות באף. הסיומת ארוכה מאוד וטאנית.

Chateau de Beaucastel 1998, Chateauneuf du Pape Rouge
יין לטעימה בלבד. זו שנתו המוצלחת של הגראנאש, ולפיכך כמותו בבלנד הועלתה. התוצאה: הרבה מאוד צבע, טעמי אוכמניות, פחות עוצמות ריחות ברט. יין מלא ועגול, בעל אופי ואישיות. מיצוי פרי נהדר, ובנוסף בשר מעושן, תיבלון של קארי וציפורן, חומציות טובה, נוכחות מורגשת בפה לכיוון סיומת ארוכה טאנינית ומתובלנת.

1994 Chateau de Beaucastel, Chateauneuf du Pape Rouge
יין לטעימה בלבד. יין בשל, שגילו לא פגם בצבעו, ריחות חווה, זיתים שחורים, ארומות רפואיות משהו, אניס וליקריץ, וארומה המזכירה מגע בגומי, ושוב בשר צלוי ומעושן. יין שאהבתי.

Chateau de Beaucastel 1989, Chateauneuf du Pape Rouge
יין לטעימה בלבד. יין של קיץ אינדיאני, בו זן המורבדר מוביל על הגראנאש באיכויותיו. אחרי כמעט 3 סבבים של דיקנטר ופתיחה של כמעט 2-3 שעות קודם לטעימה. זה יין שאו שאתה אוהב אותו, או שאתה מנסה להתחבר אליו, או שהוא פשוט בלתי נסבל. אצלי זו הבחירה האחרונה. הרבה ארומות משניות של בשר ציד, חצר חווה, פרי מעושן, לקראת הסיומת הארוכה גרגרי קפה, ותבלין.
לא יכולתי לשאת את עוצמות ריחות הברט, או זבל חקלאי, של טחב ואנימליות קשים ביותר. פרי אדום אולי ברקע אצור מאוד מסתתר מאחורי הברט העוצמתי והדוחה.
ריחות כה עזים הסתירו ממני כל ריח טבעי של זן הענבים או המקום שממנו הם באו. הנוכחות הכול כך חזקה והעוצמתית של ריחות טחב ופטרייה וכפר, לא הצליחו להביא את היין שוב אל אפי או פי, והבעת סלידה השתלטה עליי.
בדדך כלל, ארומות קשות שכאלה מגיעות משמר הברטונומייסיס, או בשפה המקצועית: ברט. הרבה יקבים מסתייגים מריחות לוואי אלה, כי הם מתקשרים באופן כזה או אחר להיגיינה ולניקיון ביקב, ואף יינן או יקב לא רוצה שתידבק לו תדמית לפיה יינותיו אינם נקיים וסטריליים. אולם ישנה אסכולה אחרת של חובבי וטועמי יין מקצועיים, הטוענת כי ניתן להתחבר לריחות אלו, ואפילו להתרגל אליהם.
אני נשבע לכם חברים שניסיתי, אפילו התאמצתי. אבל במבחן התוצאה, לא גיליתי ולו מידה אחת של חמלה או סלחנות כלפי ארומות אלו. וסליחה אם מישהו חושב הפוך ממני.

Chateau de Beaucastel 2005 Hommage a Jacques perrin, Chateauneuf du Pape Rouge
2005, כך כבר הבנתי בטעימה הראשונה מבציר זה, הייתה שנה חמה שעשתה נפלאות ליין. לפיכך, הבחירה לייצר יין שהוא גם נפלא וגם מחווה לסבא משנת בציר זו, היא שקולה ונכונה ביותר.
צבע סגול אדום מדהים צובע את הכוס בעושר גוון. יין שנעשה כמחווה לסבו של פייר פרין, שהיה זה שהחליט לנטוע את כרמי זן המורבדר. היין עשוי מגפנים מבוגרות מאוד של מורבדר, המניבות כמות קטנה ומצומצמת של פרי איכותי ביותר, פירותי ואינטנסיבי מאוד.
יין עוצמתי, מאוד אינטנסיבי, בעל גוף מלא, טאניני מאוד. יין ארומטי מאוד – מעט סגור, ומבקש שנים של התפתחות בבקבוק, פירות יער שחורים, זפת וליקריץ, ושמץ של פטרוזיליה ירוקה, עור, ובשר. פרי היער השחור ממש רווי מיץ, עוצמתי ושופע, נימה של קאסיס, תבלין וגם דובדבן מתקתק וכהה, מעט עור ובשר ציד. בפה מתיקות מדומה ומטעה. יין בעל פוטנציאל התיישנות לשנים רבות. חוויה של ממש, עוצמות גבוהות של נוכחות וריכוז.
יין פשוט נפלא, ובמחיר של 1,600 ₪ לבקבוק או כ- 420 $ דולר בארה"ב. אפשר בהחלט לכנות יין זה כיין גדול.


צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר