חיים גן: חלק מהיקבים לא ישרדו כי אינם כלכליים ועסקיים

מעניין מה תהיה עמדתה של המנכ"לית החדשה של יקבי רמת הגולן בנושא תחרות טרה וינו בשנה הבאה – בתקווה להשתתפות היקב בתחרות הבינלאומית המתקיימת בארץ

בסוף שבוע  זה (28 ו- 29 בנובמבר) ניתנה לאוהבי היין הזדמנות חד פעמית לטעום בבית איש הענבים ביפו, את כל היינות הישראלים – כ- 50 במספר – אשר זכו במדליות זהב כפול וזהב בתחרות היין הבינלאומית טרה וינו 2008 שנערכה לאחרונה באילת.

בין היינות שטעמנו:
פלטו 2005 של יקב אדיר – נבחר בתחרות כיין הישראלי הטוב ביותר.
גבעות מצדה 2006 של יקב גבעות -נבחר כיין הישראלי הכשר הטוב ביותר וכיין האיכותי ביותר בטווח מחיר
27-36.99 דולר.
3 Vines קברנה סוביניון 2003  – נבחר כיין האיכותי ביותר בטווח 50-84.99 דולר.
תבור אדמה סוביניון טרה רוסה 2005 – נבחר כאיכותי ביותר בקטגוריית המחירים 11-16.99 דולר.
ברשימת היקבים הזוכים במדליות  זהב כפול מוצאים גם את ברקן, כרמל, תניא, אלונה, לילי, והר אודם.

היקבים הזוכים במדליות זהב: לווינסון, אלכסנדר, הר אודם, טורא, בן חיים,  רקנאטי, שטרן, יפו, רות, סלומון, סביון, שדה בוקר, ברקן, תניא, טפרברג, טוליפ, אסף, בניאס, כרמל, ציון, גלאי, גבעות, בנימינה, אסיף, גוש עציון, פסגות, רמים, ויתקין.

מדליות לליקרים וכהלים:
זהב כפול: קסם הגליל, בנימינה, ורדה, ברקן.
זהב: איבי, ארדום, תותים, ורדה, בנימינה.

אתם שואלים איפה יקבים כמו רמת הגולן והרי גליל? מן הסתם סיבותיהם עמם, אך מדובר בהעדרות בולטת שבשנה שעברה דוברה רבות בין העוסקים בענף. מעניין מה תהיה עמדתה של המנכ"לית החדשה של יקבי רמת הגולן, השותפים גם בהרי גליל-יראון, בנושא בשנה הבאה – בתקווה להשתתפות היקב בתחרות הבינלאומית המתקיימת בארץ.

בעוד ההכנות לטעימה מסתיימות, ישבנו עם חיים גן לשיחה על כוס קפה על התחרות ועל הענף בימים אלה של משבר כלכלי עולמי ומקומי.

חיים, מה בעצם מטרת התחרות?
התחרות עומדת בפיקוח הארגון הבינלאומי לפיקוח יין – ה- O.I.V, והיא בנויה עם עיניים לקהל, על מנת לעשות סדר במבוכה של שותה היין הישראלי שלא מבין מה כותבים לו על 5,000 מותגי יין שונים בארץ. לכן קטגוריית מחיר של היינות הייתה פונקציה מאוד חשובה.
יותר מ- 500 חובבי יין הגיעו לאילת לסופ"ש המסורתי של טעימות והרצאות בעקבות התחרות, מה שמעיד גם כן על העניין הרב של שותה היין הישראלי.

מה אפיין את התחרות השנה?

בלטה עליה מבחינת מגוון היינות והכהלים שהוגשו לתחרות. נשלחו 702 יינות וכהלים מ- 32 מדינות, מתוכם 347 יינות ישראלים מ- 79 יקבים.
זו השנה השלישית בה התקיימה תחרות טרה וינו הבינלאומית בישראל, ומהשנה הראשונה לשלישית היה גידול של  61 אחוז בכמות הבקבוקים המתמודדים.
יש לשים לב לכך שזו התחרות מספר 3 בעולם ביחס בין יינות עולמיים ליינות מאותה מדינה. בספרד – 75 אחוז יינות ספרדים והשאר מהעולם, ואצלנו מעל 50 אחוז מהעולם.
בתחרות השנה היו 30 שופטים, מהם 15 מישראל: ייננים, יצרנים, שוחר יין ומובילי דעה בתחום. 15 השופטים מהעולם הגיעו מתשע מדינות. מדובר בשופטים מקצוענים, השופטים בעשרות תחרויות בעולם.

מהם מאפייני הזוכים הישראלים השנה?
זו לא פחות מאשר מהפכה. בשנה שעברה היו שני יינות ישראלים שזכו בזהב כפול, ואילו השנה זכו 11 יינות בזהב כפול.
ההשקעה בתעשיית היין הישראלית מניבה פירותיה: יותר כרמים משובחים, יותר כורמים מדופלמים, ייננים צעירים ממיטב בתי הספר, ובמסעדות אחראי משמרות, מלצרים ומלצרי יין מקצועיים.
 
איך רואים השופטים מחו"ל את התחרות?
הם בהלם מבחינת שבירת הסטיגמות כלפי יינות ישראלים כשרים. הם נדהמו מכך שהעניקו בעקבות הטעימות העוורות 11 מדליות זהב כפול ליינות ישראלים, ואומרים שהם רואים את עצמם כשגרירים שלנו בעולם.

מה יקרה לדעתך בשוק היין הישראלי בשנה הקרובה?
יהיה יותר סדר. יקבים קטנים וגדולים שלא ישכילו לייעל, להתמקד, להשקיע במיתוג ופרסום, להגדיל קשר עם הצרכן הסופי והמסעדות – לא יצליחו.
זה הזמן להשקיע במיתוג, יחסי ציבור, פרסום ושיווק – להגיע אל העם.
גם ההנהלות הבכירות של היקבים צריכות להכיר את בצרכים של מסעדות, בתי מלון ולקוחות.
חלק מהיקבים לא ישרדו כי אינם כלכליים ועסקיים. הטובים יהיו טובים, והפחות טובים אולי יהפכו את המקצוע לתחביב של ייצור יין להם ולחברים – וגם זה בסדר.

עד כאן חיים גן, ומכאן הרהורים על המין הנשי בענף
אנחנו מכירים את נעמה מועלם – ייננית יקב דלתון, אורנה צ'ילג בעלת היקב הנושא את שמה והייננית, הנשים המובילות יקבים כמו ססלוב (נילי – שבתה הייננית רוני לומדת עתה בחו"ל), אבידן (האם צינה והבת שירה), ויתקין (שרונה), מישר (חיה), ועוד רבות אחרות.
גם בתחום שיווק היין בולטות נשים כמו כרמי מברקן, תמנע מבנימינה, כרמית מהרי גליל, מירב מרקנאטי, הסומלייה מורן עשור ממסה – שהפכה לאושיית יין, הסומלייה אלה סקר שהצטרפה לי.ד. עסקים, וסליחה מכל אלה שלא ציינתי את שמן.

בטעימת זוכי הזהב הכפול והזהב בבית איש הענבים, היה נעים מאוד לפגוש שלוש עלמות חן מהדור הצעיר ביותר בענף:
יעל – סומלייה ב"על המים" בהרצליה, שהתחילה ממש בימים אלה ללמוד בתל-חי, מתכוננת ללמוד לתואר שני באדלייד, ופשוט אוהבת יין.
כרמית – בת קיבוץ צרעה, שהגיעה ליין ולאהבתו דרך היקב בקיבוץ.
טל – חברה בצוות המטעימות של premier cru , שאאהבתה ליין התחילה עם הסבא בעל הדוקטורט וספרים בביוכימיה של היין, שפתח בפניה את התחום.

כך שמהטעימה המיוחדת בבית איש הענבים היה ניתן לצאת לא רק עם יין  שנלגם ואולי גם נרכש במקום, אלא גם עם תחושה כייפית לגבי הדור הצעיר של אוהבות יין ועוסקות בתחום. 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר