טעימה עיוורת של יינות דגל ישראליים – המסקנה כואבת בכיס

הרעיון המחבר בין היינות בערב זה היה טעימת יינות דגל של מספר יקבי בוטיק מוכרים. המשתתפים חשו גאווה ישראלית בטעימה אך בחלק מהמקרים לא השתכנע שיש הצדקה למחיר הגבוה

חברי מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה) טועמים ומדרגים בדרך כלל יינות בינלאומיים, כשמדי  פעם מתווסף יין ישראלי ליינות הטעימה. בערב יולו ה- 161 במניין, החזיר אותנו המארח למקורות, כאשר העמיד לטעימה 6 בקבוקי יין ישראלים, מכוסים כראוי לצורך טעימה עיוורת כדי למנוע הטיות כלשהן. זכינו לערב מרתק הן מבחינת מגוון היינות ואיכותם והן מבחינת הבדלי הדעות לגבי חלקם, שלא לדבר על המנות הטעימות והמותאמות היטב לכל אחד מהיינות במהלך הערב.

צילום דוד סילברמן dpsimages
דורון רב הון מיקב ספרה – רק יינות לבנים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה (Sphera), White Signature, 2019

אני מניח שהרבים מהקוראים מכירים את יקב ספרה של דורון וסימה רב הון, המתמקד ביינות לבנים בלבד ושוכן בגבעת ישעיהו, דרומית לבית שמש. אני כבר מחכה לחזור על חוויות עבר ולקיים אצלם טעימות מהבקבוק ומהחבית, כפי שעשו בעבר טרום-קורונה. הבנתי שזה כבר אפשרי מחדש. אני אישית מאוד אוהב את היינות שלהם. היין הספציפי שטעמנו מורכב מ- 90% סמיון ו- 10% שרדונה. הכרמים בעמק האלה ועמק איילון. שהה שנה בחביות עץ צרפתיות.

רשמי טעימה – צבע קש בהיר, מאוד צלול. אף מורכב, עשיר, שילוב של לימוניות, פריחת הדרים, פרי לבן ופרי טרופי, קצת עשבוניות. העץ בא לידי ביטוי. בפה – יין פירותי, מתקתקות ולצידה חמיצות נעימה. ארוך. סיומת בינונית באורכה ונעימה לחך. יופי של יין. ציון יולו –  14.8 (90). מחיר מדף 160 ₪.

שלישיית יינני יקב טפרברג ומוטי טפרברג הבעלים. צילום מאתר היקב

יקב טפרברג, Legacy, Petit Verdot, 2014

היקב הוקם ע"י אברהם טפרברג בשנת 1870, והמשיך להיות בבעלות המשפחה עד לימינו אלה. היקב עבר לאורך השנים תהליך שדרוג מרשים, והיין הנוכחי, אותו יצרו הייננים שיקי ראוכברגר ואוליבייה פרתי _מ-2016 גם דניאל פרידנברג),  הוא בין התוצאות של תהליך זה. כיום היקב ממוקם באזור צרעה. היין ששתינו הוא על טהרת הפטי ורדו, ענב שבאזור בורדו מבשיל מאוחר, ומשולב באחוזים נמוכים מאוד בבלנדים הקלאסיים של האזור. אצלנו האקלים מאפשר שימוש טוב יותר בענב. הכרמים – האחד בעמק איילון והשני בהרי יהודה. 18 חודש בחביות עץ אלון צרפתי, ועוד 6 חודשים בבקבוק טרם שיווק.

רשמי טעימה – נתחיל מהעובדה שהיו פערים משמעותיים בהתייחסויות חברי המועדון. צבעו כהה סגול-שחור. אף כבד, אדמתי, מפולפל (פלפל שחור), ניחוח סיגליות. בפה פרי אדום, דובדבנים, גוון של קפה, גוף בינוני, חמיצות קלה, סיומת בינונית אך נעימה. ציון יולו – 14.8 (90). מחיר מדף 200 ₪.

היין מיוצר על פי הידע הרב והניסיון אותו צברו פרופסור ברבדו (מימין) ופרופסור שוסיוב
פרופסור בן עמי ברבדו (מימין) ופרופסור עודד שוסיוב שותפו ליקב. צילום איל גוטמן

יקב ברבדו, Landmark, Merlot, 2014

איזה יופי של ייצוג ליקב ולניסיונם המקצועי של הפרופסורים בן עמי ברבדו ועודד שוסיוב. מביא חשק לנסוע לסוכה שלהם בכרם, ולגוון עם עוד מבחר יינות פרי תוצרתם. היין התפתח במשך 18 חודש בחביות עץ (שילוב של 75% חביות עץ אלון צרפתי ו- 25% חביות אמריקאיות).

רשמי טעימה – צבע אדום כהה בורדולזי, מעוטר בהילה בהירה מקסימה. אף מלא פרי שחור וגרגרים אדומים, ניחוח מנטה, פלפל שחור, אדמה רטובה, קפה, מעט מעושן. בפה – שילוב מצוין של פרות שחורים, גרגירי יער עם חמיצות טובה, גוף מלא, הרבה נוכחות ומורכבות של טעמים, סיומת ארוכה וטובה. יופי של יין שעדיין נותן תחושה של יין צעיר. ציון יולו – 15.6 (91). מחיר מדף 170 ₪.

היינן הוא גידי סיידה (בתמונה), והיקב ניזון מחומרי גלם משובחים שמטופלים ביד מומחה – אביו יוסי סיידה
יינן לוריא הוא גידי סיידא, והיקב ניזון מחומרי גלם משובחים שמטופלים ביד מומחה – אביו יוסי סיידא. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב לוריא, Grand Vital, 2017

היין "המנצח" מבין יינות הערב. בלנד בורדולזי מורכב מ- 70% קברנה סוביניון, 20% מרלו ו- 10% קברנה פרנק, מהחלקות המובחרות של היקב השוכן בספסופה שבגליל העליון. היין פרי יצירתו של היינן גידי סיידא, התיישן במשך שנתיים בחביות עץ אלון צרפתי. הגראנד ויטאל הוא היין היותר איכותי מבין מגוון היינות המיוצרים ביקב מדי שנה. הכרמים פרושים לרגלי הר מירון.

רשמי טעימה – צבע אדום כהה צלול ונאה. אף מורכב ומרשים מלא פרי אדום, אדמתי, ניחוח דשא, קפה ומגוון תבלינים. גוף מלא, מרגיש צעיר הן באף והן בפה. אלגנטי עם סיומת ארוכה וטעימה עם גוון מרירות מאוד ידידותי ונעים לחיך. ציון יולו –  15.9 (92). מחיר מדף 165 ₪. ניתן לשתות אותו כבר כיום, אבל מניסיוני האישי עם יין זה, מי שיש לו סבלנות ויכולת אחסון בתנאים טובים, ייהנה ממנו כפל כפליים בשנים הבאות.

יין נובל הראשון יצא לשוק ב- 2008 כאשר היינן גולן פלם החליט שהגיע הזמן ליין דגל של היקב
יין נובל הראשון יצא לשוק ב- 2008 כאשר היינן גולן פלם החליט שהגיע הזמן ליין דגל של היקב. צילום רן בירון

יקב פלם, Flam, Noble, 2016

נציג מכובד של יקב פלם, יקב הבוטיק המשפחתי האיכותי הממוקם בלב אזור היין של הרי יהודה. הנובל מיוצר מהענבים היותר איכותיים מחלקות הגפנים הבוגרות והאיכותיות יותר של כרם דישון וכרם בן זמרה, וכרם מטע בהרי יהודה. היינן גולן פלם בלנד המורכב מ- 71% קברנה סוביניון, 18% מרלו, 6% סירה ו- 5% פטי ורדו. לא לחינם הוא מוגדר כיין הדגל של היקב.

רשמי טעימה – מראה בורדולזי עם צבע כהה עמוק וכמעט אטום. אף מקסים של פירות שחורים מלווים בפרי אדום, ריח אורנים, צרור תבלינים. בפה היין מרגיש מאוד צעיר, פרי עמוק, ירקרקות נעימה, חמיצות ומרירות מאוזנים ונעימים, והכל ביחד נותן תחושה של יין מורכב ואיכותי. הסיומת מצויינת. ציון יולו – 15.4 (91). מחיר מדף 350 ₪.

מימין לשמאל: אלכס ובילי הרוני, מתי ואן הרוני, היינן גיא אשל. צילום דוד סילברמן dpsimages
מימין לשמאל: אלכס מנכ"ל יקב דלתון ובילי הרוני, מתי ואן הרוני, היינן גיא אשל. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב דלתון, Matatia, 2013

בציר 2006 היה הראשון בסדרת  מתתיה, והושק בשנת 2010 כמחוות יום הולדת 70 למייסד היקב מתי הרוני. נחשב יין הדגל של יקב דלתון. בציר 2013 הוערך על ידי מבקרי יין כאחד היותר טובים. עשוי על טהרת הקברנה סוביניון.

רשמי טעימה – צבעו אדום מאוד, יפה ואטום. אף מרתק, פירות שחורים, פלפל לבן, טחב, דשא לח, עוצמתי. יין בעל גוף מלא, מורכב ועגול להפליא. חמיצות נעימה לצד המתיקות, וסיומת ארוכה ומעט אלכוהולית. יין כבד. ציון יולו – 15.5 (91). מחיר מדף 450 ₪.

בראיית המארח, הרעיון המחבר בין היינות ששתינו בערב זה היה טעימת יינות דגל של מספר יקבים מוכרים. אכן חשנו גאווה ישראלית בטעימה, אך לא אתעלם מההערה המוצדקת לטעמי, לה היו שותפים  חברי המועדון, לפיה בחלק מהמקרים לא השתכנענו שיש הצדקה למחיר הגבוה.

צילום YOLO

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר