טעימת בושמילס של פעם ב- 400 שנה

חומר הגלם הייחודי מעניק טעמים עמוקים ועוצמתיים של טופי ושוקולד עם לא פחות מ- 46% אלכוהול. מאוד יתאים כדיז'סטיף של פעם ב- 400 שנה ביצירת מופת של וויסקי מענג חושים

בושמילס הוא אחד ממותגי הוויסקי האירי הידועים בעולם. מזקקת בושמילס בצפון אירלנד הייתה הראשונה שקיבלה בשנת 1608 רישיון מלכותי לזיקוק וויסקי ממלך אנגליה ג'יימס הראשון.
בחברת IBBLS, נציגת תאגיד דיאג'ו העולמי ויבואנית בושמילס לארץ, החליטו לחגוג את יום ההולדת ה-400 למזקקה האירית – אחת המזקקות הוותיקות בעולם.

בטעימת רוחב של וויסקי בושמיל נחשפו טעמים וניחוחות, וחוויה שאפשר לכנותה 'פעם בחיים', או ליתר דיוק 'פעם ב- 400 שנה'.
הטעימה התקיימה בביסטרו-בר טרקלין בתל-אביב, מוסד האלכוהול, היין והאוכל הטוב של יוסי בן אודיס, שטרח ואירח והגיש לכל אורך הטעימה ובנדיבות לב, חטיפי כריכונים עם מתאבנים מגרי חך וקציצות קבב עסיסיות, לצד וויסקי שזרם נפלא עם האירוח.

מאיפה הכול מתחיל?
הכול מתחיל מגרגר שעורה קטן ויפה, שהפך להיות הדגן הכי מושלם והכי מתאים לייצר ממנו וויסקי משובח. הוא מכיל הרבה עמילן שיהפוך מאוחר יותר לגלוקוז, תוך שהוא אוגר בתוכו מגוון רחב של טעמים שיבואו מאוחר יותר לידי ביטוי בוויסקי עצמו.

מדובר בחומר גלם איכותי, שזוכה לשתות מי נהרות זכים המגיעים מנהר הבוש באירלנד. הגרגר מרגיש בתוכו שהחורף הגיע, ומתחיל לספוח אליו נוזלים עד כדי 50% ממשקלו, ואז הוא מפוזר באולמות ייצור ענקיים לצד חבריו הגרגרים. הוא זוכה להתהפך כל 8 שעות, בכדי ליהנות מכל צדדיו מאוויר חמים שגורם לגרגר לחוש שחלפה לה עוד עונת שנה והגיע האביב.

המטרה בעצם לגרום לגרגר לרצות להנביט ולהפוך את העמילן שבתוכו לגלוקוז. תהליך זה נעצר על ידי ייבוש וחימום שאוצרים את הגלוקוז בגרגר, ואף עוצרים את תהליך ההנבטה. אותם גרגרים נטחנים לאבקה, מעורבבים לעיסה עם מי נהר הבוש, הפסולת מסוננת, והחומר הטהור על מרכיביו נותר בבלילה – משהו בדומה לעיסת הבירה, אפילו עם מתיקות מסוימת.
בשלב הבא יש מיכלי תסיסה ושמרים שמפרקים את הסוכרים. בהתחלה יש כ- 7.5% אלכוהול, שמאוחר יותר יצטרך להגיע לרמה גבוהה עד כדי 45%. בשלב הזיקוק, הנעשה בדוודי נחושת ענקיים (תפקיד מתכת הנחושת לספוח אליה רעלנים כמו מתנול, לדוגמא), הנוזל היקר ב"בושמילס" זוכה לשלושה הליכי זיקוק.

בזיקוק הראשון מתקבלת כבר רמת אלכוהול של כ- 30%, בשני 70% ובשלישי 85% אלכוהול. באירלנד מאמינים, בשונה מסקוטלנד (שם מסתפקים בשני מחזורי זיקוק), כי שלושה מחזורי זיקוק יוצרים משקה הרבה יותר חלק, נקי ונעים לשתייה.
שלב היישון האחרון מתבצע בחביות עץ אלון לבן, שנמצא הכי מתאים ליישון וויסקי. המזקקה ב"בושמילס" רוכשת חביות ישנות משלושה מקומות עיקריים בעולם: חביות פורט שמגיעות מפורטוגל, חביות שרי שמגיעות מספרד, וחביות שמגיעות מארה"ב אשר שימשו פעם אחת לאחסון וויסקי אמריקאי.

האירים מאמינים שעל חבית שיושן בה נוזל, עבר איזה תהליך של בשלות, ויש בה הטעמים האופייניים שאפשר להרגיש בוויסקי האמריקאי. יחד עם זאת, החביות האמריקאיות מגיעות כשהן חרוכות מבפנים, כחלק מהליך המעניק ניחוחות לפי מידת קליית העץ,
את החריכה הפנימית מהחביות האמריקאיות לא אוהבים ב"בושמילס", ולפיכך שכבת החריכה הפנימית מחביות אלו מקולפת, ורק אז מוכנס פנימה הנוזל הטהור של מזקקת "בושמילס" ליישון ארוך שנים.

ועכשיו לטעימה:
"בושמילס" בוש אוריג'ינל
מיוצר ומיושן על אדמת אירלנד לפחות 3 שנים. בבושמילס מחמירים עם ההגדרה, והוויסקי הזה מיושן בין 3.5 עד 4 שנים. המשקה המתקבל באף ובפה מאוד אלגנטי, מאוד חלק. הרבה מהאופי של בושמילס נמצא במאפייניו. לאורך הטעימה אפשר היה לזהות בנקל איך הוויסקי הולך ומשתדרג בריחות, בצבע ובטעמים, והן בסמיכות ובצמיגותו של הנוזל שהופך מורכב יותר ועמוק יותר, ומביא לידי ביטוי את איכות חומר הגלם וההשקעה המתלווה לכל הליכי הייצור.

בתחילה, כשאדי האלכוהול העוצמתיים עולים מעלה ונדחפים אל מערות האף, טוב תעשו אם תערסלו במקצת את כוס המשקה, ואפילו אולי תנשפו איזה משב אוויר מריאותיכם אל תוככי הכוס, בכדי לאפשר לאדי האלכוהול להתנדף מהר יותר ולאפשר לכם להתענג על המשקה.
אחרי ההרחה הראשונה והטעימה, ואחרי שמתרשמים מהמשקה כשהוא נקי, ישנם רבים שטוענים שאפילו רצוי לדלל קמעה את הוויסקי עם מעט מים. המים מורידים את אחוזי האלכוהול במשקה, ומאפשרים לחוש מה יש באמת במשקה, וזה ממש פותח את שלל הארומות והטעמים.
הוויסקי מאוד נעים. מרגישים בו פרחוניות ונוכחות מאלטית. היישון של הוויסקי הזה מתבצע בחביות אמריקאיות, מה שאומר שאתם מקבלים בטעימה הרבה וניל והרבה דבש, ואחרי הדילול במים ניתן בפירוש גם לחוש בנוכחות של העץ

"בושמילס" בלק בוש
וויסקי זה נחשב לאחד היותר מוערכים באירלנד ובעולם בכלל. הוויסקי מורכב מאוד. זמן היישון שלו התארך לכדי 8 שנים. מדובר על 75% מרכיבי מאלט בוויסקי – הרבה מאוד גם מול וויסקי נחשבים אחרים. לדוגמא, הג'וני ווקר בלאק לייבל מכיל בתוכו כ- 50% מרכיבי מאלט.
זה הופך את הבלק בוש לכמעט סינגל מאלט וויסקי, החביות בהן מאוחסן הנוזל ליישון הינן חביות שרי ספרדיות, שתורמות צבע כהה ועמוק יותר לנוזל עם שלל ארומות נלוות ומתבקשות הנמצאות בחלל הפנימי של עץ החביות, שנספגו עם השנים בהן שרה בהם שרי. כבר בהשוואה ראשונית מתבקשת מול קודמו האוריג'ינל, מזהים את ההבדל בצבע ובעומק הנוזל, ומרגע שטעמת את הבלק בוש – כל חזרה אחורה לאוריג'ינל היא בגדר דיסוננס מוחלט, שכן הבלק בוש הוא וויסקי במיטבו.

המשקה עם אחוז מאוד גבוה של מאלט ואלכוהול, והטיפות שבמרומי הכוס יורדות למטה בכבדות ובעצלתיים. באף חשים בבשלות וביובש במקצת. האופי של "הבושמילס" נשמר במשקה הן באף וגם בפה. גם כאן, על ידי הוספת מעט מים ודילול הוויסקי ניתן להמשיך ולהתרשם ממרכיביו ושלל תכונותיו.

המאפיינים הייחודיים של בושמילס הם שימוש במי מעיין טהורים; תהליך זיקוק שלוש פעמים; שימוש בשלושה סוגי חביות; הלתת לא עוברת קלייה על אדמת כבול, ולפיכך אין ריחות עישון אופייניים לוויסקי אחרים ;השעורה מיובשת בדוודים סגורים; ולוויסקי של בושמילס ארומות חלקות וקטיפתיות.

"בושמילס" מאלט 16 שנה
וויסקי המיושן בשלושה סוגי חביות שונות: פורט, שרי ואמריקאיות. זהו וויסקי איכותי ומיוחד, שזכה לשבחים רבים בעולם ממבקרי משקאות; וויסקי ששמו ויוקרתו הולכים לפניו.
16 שנות התיישנותו הביאו אותו לרמת בשלות ובגרות, צבע ועומק טעמים.
מאלט אירי לחלוטין נטול עשן. כל מה שיש במאלט ומתוך מה שיש בחבית, מתקבל טעם עמוק לכיוון שוקולד מריר מאוד ופירותי עם פירות יבשים. מאוד מרשים ומפואר. שומר על אופי ייחודי.

"בושמילס" ANNIVERSARY EDITION – 1608
זהו וויסקי חד–פעמי, שאם זכית לשתות אותו אתה אדם מאושר.
אם אתה המחזיק בבקבוק שכזה ולא שותה אותו, די אם תציע אותו למכירה ב-EBAY בכדי להפוך אותך לעשיר יותר בכמה מאות דולרים.
זהו וויסקי שהוא לא פחות מ- 90% סינגל מאלט וויסקי, אותו ייצר המסטר בלנדר של המזקקה לרגל חגיגות ה-400. הוא עשוי מקריסטל מאלט – שעורה שאחרי שהונבטה נתנו לה יותר חום שהביא להתגבשות מקרוסקופית של סוכרים על השעורה, כמו פעולה של קרמל שאחר כך בא לידי ביטוי באיזו מתיקות חמימה ומדומה המתלווה לטעימת הוויסקי המשובח הזה.

אחת לכמה שנים מיוצר ב"בושמילס" וויסקי במהדורה מוגבלת ומיוחדת. הקודמים היו ב- 1975 וב- 1988. באופן ספציפי, מהדורה מוגבלת זו יוצאת אך ורק בשנת 2008, וסבורים שעד תחילת 2009 וויסקי זה יהיה נדיר ובלתי ניתן להשגה.
ניתן לקנות אותו במזקקה עצמה ובכמה חנויות מאוד נחשבות ובדיוטי פרי.
חשוב לציין שמדובר בוויסקי מאוד מיוחד; וויסקי שמעריצי "בושמילס" המושבעים להם יהיה הכבוד להחזיק ולפתוח בקבוק שכזה, יקבלו תמורה מקסימלית להשקעתם.

הוויסקי, שלא מתומחר בארץ, מיועד לאספנים ולחובבי וויסקי מושבעים. לדברי המפיצים הוא מיועד לטעימות מיוחדות ולצ'ופרים לקניינים ולמשווקים ענקיים, כאות הוקרה על פועלם כצרכנים או משווקים.
המהדורה המיוחדת מוגשת במארז מפואר ומהודר. הוויסקי הינו יוצא דופן באיכותו, כאשר חומר הגלם הייחודי, ה"קריסטל מאלט", מעניק לוויסקי טעמים עמוקים ועוצמתיים של טופי ושוקולד עם לא פחות מ- 46% אלכוהול. מאוד יתאים כמסיים ארוחה – דיז'סטיף של פעם ב- 400 שנה ביצירת מופת של וויסקי מענג חושים. לא פחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר