יולו 104: טעימת אלכסון של יינות בוקסטל

האם הייתם מגדירים באופן שונה טעימה של מגוון יינות מצבעים שונים, משנים שונות, מיקב בוקסטל, שלתוכם השתרבבו בטעימה עיוורת שני יינות, אחד מהם מיקב ישראלי קטנטן בתחילת דרכו?

למה הגדרתי טעימה זו במפגש ה- 104 של מועדון יולו (YOLO כאלכסונית?
האם הייתם מגדירים באופן שונה טעימה של מגוון יינות מצבעים שונים, משנים שונות, מיקב בוקסטל, שלתוכם השתרבבו בטעימה עיוורת שני יינות, אחד מהם מיקב ישראלי קטנטן בתחילת דרכו? וכל הכיף הזה מלווה במנות אוכל מגוונות, טעימות ותואמות.

משפחת Perrin (בתמונה בהמשך) מייצרת את יינות שאטו דה בוקסטל האיכותיים מזה חמישה דורות. ההיסטוריה של יינות שאטונף דו פאפ הולכת אחורה בזמן למאה ה- 14. אנו כמובן מצויים מבחינה גיאוגרפית באזור ה- Rhone, וכידוע, כדי להימנות על האפלסיון שאטונף דו פאפ, חייב היין להיות מיוצר מענבים מזנים מוגדרים. מי שמעוניין להעמיק יכול כמובן לעשות זאת, בין השאר בוויקיפדיה.
אני אסתפק באמירות ראשוניות אלו. אולי אוכל לכתוב רשמים בלתי אמצעיים נוספים בעקבות טיול שאני מתכנן לקיים עוד מספר חודשים באזור זה ובמספר יקבים באזור.

 

Coudulet de beaucastel, Cotes du rhone, 2011
מכונה בוקאסטל בייבי, או בציטוט ממבקר יין צרפתי – האח הקטן של שאטו דה בוקסטל. 30% גרנאש, 30% מורבדר, והשאר סירה וזנים נוספים מבין המותרים בשאטונף דו פאפ. מבקרי היין אהבו את בציר 2011, היין אותו שתינו. המארח של הערב הגיש אותו בטעימה עיוורת.
רשמי טעימה – צבע סגול כהה נאה למראה, אף נעים, פירות שחורים, קפה, טחוב. גוף בינוני. נעים לשתייה. טאניני. אלכוהול גבוה שמוביל לתחושת מתיקות. הסיומת ארוכה, נעימה אך מעט מרירה.
ציון יולו – 14.2 (88).

 

Chateau de Beaucastel Blanc, Chateauneuf du Pape, 2012
כשמו כן הוא – יין לבן, מבוסס על 80% ענבי רוסאן מגפנים בנות 40 שנה. מבקרי היין למיניהם בהחלט משבחים אותו, ומבטיחים שניתן יהיה להמשיך וליהנות ממנו למשך מספר שנים. הם מציינים את מורכבות טעמי הפירות שבו, את המינרליות ואת הגוון הדבשי, ויש הרואים בו את אחד הלבנים היותר טובים באזור יין זה.
רשמי טעימה – צבע קש מוזהב וצלול מאוד. אף מבושם, עשיר ופרחוני, המביא לידי ביטוי ניחוחות אגס, תפוח ירוק ואשכולית. גוף מלא. היין מאוד נעים לשתייה. יש בו מינרליות לצד מתיקות עדינה. לחלקנו הזכיר טעמי דבש דבורים שחגגו על שיחי הלבנדר. הסיומת ארוכה וטובה.
ציון יולו – 14.7 (89).

 

Chateau de Beaucastel Blanc, Vieilles Vignes, Chateauneuf du Pape, 2008
על טהרת ענבי רוסאן, מגפנים מבוגרות מאוד. היין נחשב אחד הלבנים היותר טובים בצרפת. רוב מבקרי היין ממליצים להמתין איתו עוד מספר שנים כדי להגיע להנאה מרבית ממנו, ולאפשר בין היתר עידון של הטעם המעושן הנובע מהשהות בחביות. לא חיכינו ונהנינו כבר עכשיו.
רשמי טעימה – צבע דבש כהה ומקסים. אף מאוד אקספרסיבי המעניק תערובת פירות טרופיים לצד לימונית, עם גוון מעושן. פרחוני, שמנוני ומבושם. בפה – איזון מדהים, מתיקות נהדרת לצד חמיצות נעימה, משלבת פרי הדר וליצ'י. יין מאוד עוצמתי. סיומת ארוכה ומעט מרירה.
ציון יולו – 16.6 (93). תענוג של ממש.

 

 

 

 

 

 

Chateau de Beaucastel, Chateauneuf du Pape, 2009
חזרנו לצבע האדום. 30% מורבדר, 30% גרנאש, 10% סירה, 10% קונואז, 5% סינסו (cinsault) והיתרה בלנד של 5-6 זנים נוספים המותרים לשאטונף דו פאפ (יקב בוקסטל מגדל את כל 13 זני הענבים המותרים לשילוב ביין שאטונף דו פאפ).
שנה טובה מאוד ליין הזה. המבקרים שיבחו אותו עם צאתו לשוק, וציינו כי גם אם ניתן לשתות אותו כבר כיום, הוא ייתן לשותה תמורה רבה אם ימתין מספר שנים, ולהערכתם היין יכול להחזיק מעמד יפה עוד למשך שניים-שלושה עשורים. רשמי טעימה – צבע ארגמן עמוק, אטום. האף מאוד מאופק, עדיין סגור למעשה, גם אם חשים בגוונים של פירות יער ותבלינים דוגמת פלפל שחור. גוף מלא. אלכוהולי. היין עדיין צעיר לשתייה. תוקפן. טאניני מאוד עד עפיץ. עדיין לא ממש מוכן לשתייה לטעמם של רוב המשתתפים בערב זה. היין בולט בסיומת הארוכה. צריך לחזור אליו בעתיד.
ציון יולו -–15.2 (90).

אציין שוב כי בניגוד למבקרים רבים המתייחסים בציוניהם לפוטנציאל העתידי של טעמו של היין, אנחנו מסתפקים במתן הציון ליין במצבו בעת טעימתו.

 

 
Chateau de Beaucastel, Chateauneuf du Pape, 2006
שנת בציר גדולה של בוקסטל. הענבים, כמקובל ביקב, נבצרו ידנית. לאחר השלמת התסיסה המלולקטית מתבצעת יצירת הבלנד, והיינות נכנסים למכלי עץ אלון כדי להתיישן.
רשמי טעימה – כיף גדול. צבע סגול עמוק. אף עשיר, פירותי, מאוד אדמתי. גוף מלא. יין מורכב ורב שכבתי. למרות גילו עדיין מרגיש צעיר בפה. טעם האוכמניות בולט בו. יין עשיר, עם חמיצות טובה, ממלא את החך במגוון טעמים מלווים בגוון של פלפל שחור טחון. סיומת טובה ונעימה.
ציון יולו – 16.3 (93).

 

 

יקב בן-נון, אורי (ORI), 2013
יקב בן-נון הוא יקב חדש בתהליך התהוות. למען השקיפות אציין שאני שותף בהקמתו ובייצור היין ששתינו, והוא נקרא על שם נכדתי הבכורה. עד כאן הווידוי.
המארח קיבל בשמחה הצעתי להעמיד היין לטעימה עיוורת בפני חברינו למועדון. היין הזה לא נטעם עד כה בשום פורום אחר (הגשתי לפני מספר שבועות בפורום אחר בלנד יין שונה שייצרנו, והוא היה הרבה פחות מוצלח, גם לדעתי).
היקב ממוקם בכפר בן-נון, וייצרנו בו כשלב ניסיוני וראשוני כ-150 בקבוקים מבציר 2013. היין שטעמנו הוא בלנד המורכב מ- 85% ענבי שיראז ו- 15% ענבי סנג'ובזה, מכרמי יוסף סיידא שלמרגלות הר-מירון.
לשמחתי, היין מאוד מצא חן בעיני כל הנוכחים וזכה גם לציון ממוצע גבוה והרבה מעבר לציפיותי. רשמי הטעימה להלן מבוססים כמובן על אמירות חברי לשולחן, ולא על התרשמותי הבלתי אוביקטיבית בעליל.
רשמי טעימה – צבע סגול כהה ויפה. אף עשיר, עדיין סגור מעט, של פרי משולב בפרחי בר וניחוחות אדמה. גוף בינוני. מורגש שמדובר ביין צעיר. הוא עגול ויש בו איזון טוב. מרירות וחמיצות המשתלבות באופן נעים. סיומת טובה וארוכה.
ציון יולו – 15 (90).

הסתיימה טעימה מעניינת, שאפשרה מפגש עם מגוון יינות שאטונף דו פאפ איכותיים מבית יוצר מכובד מאוד (מיובאים ע"י שקד – דרך היין). 

אם הייתי יודע להעביר לקוראים את תחושות הטעמים של המנות שהוגשו לצד כל יין, היה עוד יותר מעניין.
להתראות בדיווח יולו 105.

 

מה זה YOLO
YOLO – you only live once, הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין וותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.
המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש, כפי שרואים בתמונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר