יולו 120 – Petit Verdot סובב עולם בתוספת שחקני חיזוק

מפגש 120 של מועדון יולו - בעיקר פטי וורדו
מועדון יולו מפגיש חבורה של חובבי יין שראו עולם ושתו יינות טובים. חברי המועדון מקיימים קופה משותפת ממנה הם קונים יינות לטעימות, וגם מביאים בקבוקים ממקרריהם הפרטיים

Petit Verdot (פטי וורדו); למה petit? כי הענב קטן במידותיו,  וה- verdot ככל הנראה על רקע הירקרקות והנטייה שלו לבשלות מאוחרת, ולקיומם של צרורות שלא הבשילו גם במועד ההבשלה.

הענב קטן וקליפתו עבה, לכן הוא נותן טאנינים עוצמתיים (בשל שיעור קליפה-גרעין גבוה ביחס לנוזל בענב), ותורם גוון סגול עמוק בתוספת פרחוניות, לבלנד הבורדלזי. הבשלתו המאוחרת באזורים קרים, ובוודאי בעונות בציר הסובלות מקור, והקושי בגידול הגפן הספציפית, הובילו לכך שהוא משולב באחוזים נמוכים (עד 10 אחוז), בבלנדים הבורדלזים, אולם בתקופתנו התפתחה יוזמה של ייצור יינות פטי ווורדו העומדים בזכות עצמם באזורים חמים מבחינה אקלימית, בהם נוח יותר לגדל את הגפן, ובהם ניתן לסמוך על הבשלת הענב במועד.

המארח של הערב ה- 120 של מועדון יולו  – YOLO (קראו על המועדון בסוף הכתבה) בחר, אם כן, להעלות על השולחן מדגם של ארבעה יינות פטי וורדו מאזורים שונים בעולם, ואחריהם מספר יינות נוספים שיזכו למקום הראוי להם בתיאור שלהלן. זכינו לערב מחדש ומעניין, וגם טעים ביותר.

מפגש 120 של מועדון יולו - בעיקר פטי וורדו
מפגש 120 של מועדון יולו – בעיקר פטי וורדו

יתיר, פטי וורדו 2010

יקב יתיר הוציא לשוק לראשונה יין פטי וורדו זני בשנת 2010 (מבציר 2008). היין מורכב מ- 85% פטי וורדו ו- 15% מרלו. היין בוקבק בשנת 2012 לאחר יישון בחביות, והמתין עוד שנתיים בבקבוק טרם יציאתו לשוק.

רשמי טעימה שלנו – צבע כהה מאוד, מעט אטום. אף ירקרק, עשבוני, מתובל, עם גוונים של אדמה ושוקולד. גוף בינוני, מורגש פרי עשיר והרבה עץ מהחביות. הגוון המזרח תיכוני של יקב יתיר בא לידי ביטוי בניחוח האזוב/זעתר המתלווה ליין. הסיומת נעימה, מעט מרירה. לחלקנו היין עדיין הרגיש צעיר בפה, ולבטח ניתן לשתות אותו גם בתוך שנתיים-שלוש.

ציון יולו –  14(88). מחירו 140 ₪

Terra Savia Organic Reserve, Mendocino, Ca.,Petit Verdot 2010

יצרנים מקליפורניה, ממחוז מנדוצ'ינו, המגדלים בגידול אורגני גפנים – כמו גם זיתים ממטע עצי זית שיובאו מטוסקנה. היקב מייצר מגוון יינות אדומים, לבנים, רוזה ואחרים.

רשמי טעימה שלנו – צבעו סגול יפה. אף פירותי עשיר ומעט ריבתי. בפה – חמיצות נעימה, פירותי מאוד, מתיקות עדינה, עשבוניות וירקרקות בולטות, שנותנות גוון של משהו שאינו בשל. גוף בינוני מינוס. מעט מריר אבל נעים לשתייה. הסיומת שלו פחות חיונית מזו של קודמו.

ציון יולו –  13.8 (88). המחיר 26 דולר

Casale del Giglio, Lazio, Petit verdot 2009

הנציג האיטלקי לערב זה. יקב משפחתי שהחל דרכו בשנת 1968, ממוקם ליד העיר לטינה, כ- 50 ק"מ דרומית לרומא. בשנת 1984 החלו להתמקד ביקב במחקר וניסיונות התאמה בין זנים שונים למערכת האקולוגית המקומית, והתאמה בין זנים וטכניקות גידול משופרות. כיום מייצרת המשפחה יינות ממספר זנים שהותאמו לאזור, אחד מהם הוא פטי וורדו. יין הפטי וורדו של היקב מאופיין כבעל ארומה עוצמתית של פרי אדום, משולב בטעמי דובדבן ומתובל במגוון תבלינים.

רשמי טעימה שלנו – צבעו אדום כהה, מעט עכור. יין בעל חמיצות גבוהה מדי, עשבוניות מודגשת. אין בו עומק, גוף בינוני, חדגוני למדי. לא נהנינו ממנו.

ציון יולו –  13.4 (87). המחיר 32 דולר – לא מוצדק

מפגש 120 של מועדון יולו - בעיקר פטי וורדו
מפגש 120 של מועדון יולו – בעיקר פטי וורדו

Pirramimma, McLaren Vale, Petit Verdot 2013

הנציג האוסטרלי לערב זה. בני משפחת ג'ונסטון רכשו בשנת 1892 את השטח החקלאי בו גדלות כיום הגפנים המשמשות לייצור יינותיהם. בשפת הילידים האוסטרלים, משמעות פיראמימה היא "הירח והכוכבים", וכך הם קראו לשטח שנרכש. כיום 60 אחוז מהענבים הם זנים אדומים, ובעיקר שיראז, קברנה סוביניון, מרלו ופטי וורדו, ולצדם זנים נוספים, כולל לבנים ובעיקר שרדונה. הפטי וורדו של יקב זה נחשב הטוב באוסטרליה. גם אנחנו אהבנו אותו.

רשמי טעימה – צבע אדום עמוק מקסים, יין ארומטי, פירותי, מתובל בעדינות נעימה, מורכב, צעיר ומבטיח. נותן בפה שילוב של דובדבן, חמיצות, שוקולד וקפה, מלווים בירקרקות נעימה לחך. היין ארוך ונעים מאוד לשתייה.

ציון יולו –  14.9 (90). המחיר 25 דולר

Gesellmann, Burgenland, Bela Rex 2009

יין מתוצרת אוסטריה. יקב משפחתי המוזכר ברשומות רשמיות כבר במאה ה- 18. בלה רקס הוא בלנד של קברנה סוביניון ומרלו, שיושנו בחביות למשך 22 חודש.

רשמי טעימה – צבעו סגול כהה נאה, בורדלזי. היין מרגיש צעיר ועפיץ. הוא אלכוהולי מאוד, מכה של פירות אדומים מתובלים בפלפל ירוק/שחור. חמיצות גבוהה, אפילו קצת יותר מדי. הסיומת ארוכה אבל מעט מרירה מדי.

ציון יולו – 14.7 (89). המחיר 42 אירו

Lan a Mano, Rioja 2007

נציג ספרד בטעימה. יקב LAN שהוקם ב- 1972,  ממוקם בריוחה העילית (RIOJA ALTA). היין הספציפי ששתינו הוא בלנד איכותי של 80% טמפרניו, 8% מזואלו, 12% גרסיאנו. אשכולות הענבים ממוינים ידנית. הם עוברים 7 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ולאחר מכן 6 חודשים בחביות רוסיות. הביקבוק נעשה ללא סינון, על מנת לשמר את הארומות והטעמים שהתקבלו. מאוד התרשמנו מהיין שפגשנו.

רשמי טעימה – צבע ריוחה אדום אטום קלאסי. באף – מגוון ארומות של פירות אדומים, שילוב של פטל, תות, אדמה, עור, אוכף. בחך, היין מתחיל עם מתיקות עדינה בפה, והולך וממשיך ומתעדן ככל שטועמים ממנו. יש לו חמיצות נעימה מאוד. הוא ארוך, והסיומת שלו נעימה מאוד. היין עגול וחלק. יופי של יין.

ציון יולו – 15.7 (91). המחיר 46 אירו

Barca – Velha Douro, Portugal, 2004

נציג פורטוגלי מפתיע לגמרי לערב זה, לפחות מבחינתי. דואורו הוא אזור יין הממוקם על הנהר בעל אותו שם. היין ששתינו נחשב היותר איכותי בפורטוגל. הוא הופיע לראשונה בשנת 1952, ומיוצר בשנים איכותיות במיוחד בלבד. בציר 2004 נחשב איכותי ביותר, אבל ככל הנראה, גם אם מאוד נהנינו מהיין, הקדמנו מדי לטעום אותו. לפחות לפי מבקרי יין שהתייחסו אליו, ניתן לשתות אותו כיום – אולם עדיף עוד להמתין מספר שנים כדי לאפשר לו להגיע לשיאו. הרכבו: 40% טוריגה נסיונל, 30% טוריגה פרנקה, 20% טינטו רוריז, 10% טינטו כאו – כולם זנים מקומיים.

רשמי טעימה – יין אדום צלול ומבריק. אף פירותי ופרחוני, מאוזן להפליא ואלגנטי מאוד. מורכב. עם התיבול שלו נותן תחושה של קטיפתיות. גוף מלא. סיומת ארוכה ומצוינת.

ציון יולו – 16.9 (94). המחיר פחות נגיש לעומת היינות האחרים – 400 יורו, אבל מבחינת המועדון היה בהחלט שווה וראוי לרכוש אותו ולהתוודע אליו.

צפו בסרטון זה על העולם הנפלא של פטי וורדו

מה זה YOLO

YOLO – you only live once, הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין וותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר