יין לשולחן החג – מה לשתות?

המבחר של היינות שעתידים לעלות על שולחנות החג עצום, וההיצע של יינות לבנים, רוזה, אדומים וקינוח של יקבי ישראל פשוט לא יאמן. השאלה היא מה להציע לכם לחג הזה

בליל ט"ו בניסן, ערב ליל הסדר שהפעם חל במוצאי שבת, האדם נדרש לקיים מצוות מן התורה: לאכול מצות, לאכול מרור, לספר לבנו על יציאת מצרים, ולאכול קרבן פסח.
רבנן, הקרובים לליבי, הוסיפו על אותן מצוות גם שתייתן של ארבע כוסות יין, תוך שהם מדגישים שכולם חייבים לשתות ארבע כוסות, גם אם מדובר בנשים וילדים, ואפילו תינוקות.

ולמה ארבע כוסות של יין? ובכן, על כך יש התפלמסות בקרב רבנן. האחד טוען כנגד ארבע גאולות, השני כנגד ארבע כוסות של פרעה, השלישי כנגד ארבע מלכויות, ואחרים אומרים כנגד ארבע כוסות של פורענות שהקדוש ברוך הוא עתיד להשקות את אומות העולם, ואת ישראל בארבע כוסות של נחמה.

ומניין הכוסות שעל השולחן יהיה לפיכך בסדר הבא: הראשונה היא כוס הקידוש, השנייה – בסוף ההגדה (לאחר ברכת 'גאל ישראל'), השלישית – תבוא לאחר ברכת המזון, והרביעית – לאחר ברכת ההלל.
המהדרין מקפידים כי בכל כוס תהיה כמות של לפחות רבע הכוס, משהו כמו 86 סמ"ק, ויש לשתות ממנה לפחות את מרביתה.

אגב, אל תשכחו את הכוס החמישית. זוהי כוסו המלאה עד תום של אליהו הנביא, היא שתמחיש את אמונתו של ישראל בגאולה העתידה לבוא, ואליהו הנביא הוא "המבשר" שכולנו כל כך מצפים לבואו.

החודשים והשבועות האחרונים היו מלאי אירועי השקה של יינות חדשים. ביום ראשון השבוע התקיים האירוע הכי מדובר בעולם היין הישראלי, האוסקר של ענף היין: ערב הגאלה של תחרות אשכול הזהב 2008. המבחר של היינות שעתידים לעלות על שולחנות החג עצום, וההיצע של יינות לבנים, רוזה, אדומים וקינוח של יקבי ישראל פשוט לא יאמן. אז אני חוכך בדעתי מה להציע לכם לחג הזה.

נפתח ביינות הלבנים וביינות הרוזה, שכן אין תקופה נכונה ויפה יותר ליהנות מהם, והשפע כה רב.
ביינות המבעבעים הייתי ממליץ על ירדן ברוט של יקבי רמת הגולן.
בלבנים אמליץ על סוביניון בלאן רזרב של יקב רקנאטי . לגמתי ממנו באירוע אשכול הזהב, והוא פשוט בומבסטי.
הויונייה של יקב יתיר, או ויונייה של רמת הגולן, או ויונייה של יקבי כרמל מהסדרה האזורית ילוו היטב את מנות הגפילטע פיש או מאכלי הדג. הויונייה הוא יין עשיר וארומטי, שיתחבר לכם היטב עם האוכל.

אי אפשר שלא להביא בחשבון גם את הגוורצטרמינר מסדרת ירדן של רמת הגולן או הגוורצטרמינר מהסדרה האזורית של יקבי כרמל. אפשר ותמיד גם רצוי לנסות איזה ריזלינג מרענן כמו הריזלינג של יקב ויתקין, או הריזלינג של גמלא מיקבי רמת הגולן, או היוהנסבורג ריזלינג מהסדרה האזורית של יקבי כרמל.

בשום תנאי אל תוותרו על ניסיון להיחשף ליינות הרוזה החדשים והנפלאים. אלו יינות לבנים עם תחושה ומאפיינים אדומים. צבעם ורוד עד סמוק, הם יוסיפו צבע מעניין לשולחן החג בקונטרסט מול מפת השולחן, והם יתאימו לכם כמעט לכל סוגי המאכלים. ישנם יינות רוזה יבשים עם ניחוחות פרי, וישנם יינות רוזה חצי יבשים עם תחושת מתיקות קלה ומרעננת. בין הבולטים שבהם תמצאו את הרוזה רוסה של יקב עגור, את המסע ישראלי ורוד של ויתקין, את הרוזה החצי מתקתק של דלתון, ואת הרוזה עם ניחוחות תות שדה בבקבוק המצודד והיפהפה של יקב רקנאטי.

ביינות האדומים הבעיה מעט יותר קשה, וכאן אני מעלה את הסוגיה הבאה: תמיד ניתן להעלות אל השולחן נבחרת גבוהה עם תג מחיר גבוה יחסית בלי פשרות של מחיר, של יינות רזרב ופרימיום מתוך מטרה לכוון גבוה כאן ועכשיו. כנגזרת בנבחרת הזו אציין יינות בולטים כמו הקברנה סוביניון של יקב מרגלית, אלעד של שאטו גולן, ספיישל רזרב של יקבי רקנאטי, קברנה סוביניון רזרב של יקב פלאם, ומרלו סופירייר של יקבי ברקן, או התרשיש מסדרת אבני החושן של בנימינה.
אלו ילוו היטב כל מנת בשר כבדה ועשירה ותבשיל קדירה, כאשר כל שתצטרכו זה למצוא את האיזון בין האוכל לבין היין. כך שאם מנת הבשר העיקרית שלכם תהיה דווקא כבש או טלה, נסו שלא להאפיל על טעמו המשובח של הבשר ביין עוצמתי כמו הקברנה סוביניון או השירז, בשל היותם בעצמם בשרניים משהו בתחושה, ונראה כי במקרה שכזה היין שיתאים לכם יותר יהיה דווקא מרלו, ואולי אפילו כדאי לנסות יינות פינו נואר, שהם מתונים יותר.

ביינות האדומים הבולטים בתחום מחירי האמצע אציין את הקברנה סוביניון כרם קאיומי של יקבי כרמל, היראון של יקב הרי גליל, מרלו רכסים דובב של יקבי ברקן, המרלו והקברנה של יקב ברבדו. ואני חייב לציין שהבחירה היא מול לפחות עוד עשרות יינות אדומים טובים לא פחות של יקבים גדולים ויקבי בוטיק נפלאים, הנמצאים מולכם בהישג יד ובכל רמות המחיר.

לעניין יינות הקינוח, לא הופתעתי כלל השנה בזכייתו של גוורצטרמינר כרם שעל של יקבי כרמל במקום הראשון, כשנושף בעורפו ההייטס ויין ירדן של יקבי רמת הגולן . שניים אלה נמצאים אי שם בפסגות הכי גבוהות והכי מהנות בהן יין קינוח ישראלי יכול לדבר אל טעמכם והנאתכם.

חג שמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר