יין: מומלצים לחג

מיכאל (מימי) בן-יוסף, איש יין ותיק ומנוסה ומחברם של ספרי היין האיכותיים בעברית, מציג לנו רשימה של יינות נבחרים לחגים הקרובים. ממליצים והמלצות נוספות – בהמשך

אני מתנצל מראש. לא טעמתי את כל יינות ישראל, ולכן אינני יכול להמליץ על כל ההיצע של השוק המקומי.

כידוע, כל היקבים מייצרים יותר מיין אחד. אין מקום לכולם. את היינות שברשימה טעמתי, וטעמתי, והתרשמתי. היה כיף לטעום. הרגשתי עד כמה בכל שנת בציר נוספת יינות ישראל מתקדמים, ובחלקם הגיעו לזהב. הרי תוצאות הטעימה.

 

יקב יתיר – יער יתיר 2005

הם הוציאו אס. יין הדגל של היקב עבר את הציפיות. שנה לאחר שנה, ערן גולווסר היינן מוציא אסים. נכון, הכרמים ממוקמים ברמה עד 900 מטר גובה, באקלים יבש ומיוחד, עם הבדלי טמפרטורות בין יום ולילה של יותר מ – 20 מעלות, על אדמה גירית וגפנים מבוגרות.

כן, היין מיוצר בתנאים אידיאליים, מענבים בעלי איכות, ויד טובה. היין רובי כהה בוהק, כמעט שחור, שופע ניחוחות וטעמים פירותיים בשלים, עם אחוזי אלכוהול גבוה. היין בלנד בורדלזי מושלם של קברנה סוביניון (77%), פטי ורדו (13%), והיתר מרלו. יין בעל עוצמה ויכולות.

יין מצוין כעת, אלגנטי, טוב יותר בעוד חמש שנים.

מחיר לצרכן 230 ₪.

 

יקבי ברקן

היקב השני בגודלו בארץ מציג מבחר עצום של יינות בהתאם לטעמו ותקציבו של כל אחד, מיינות ליום יום ועד המובחרים שבין הטובים והמצטיינים.

היה קשה לבחור על מה לכתוב, אך שלושה יינות קרצו לי במיוחד. שלושת היינות הם חתני פרסים יוקרתיים של התחרות המפורסמת והידועה les citadelles du vin בבורדו, שיש לי הכבוד להיות חלק מצוות הקבוע של הטועמים בה.

שלושה יינות של היקב בולטים במיוחד: סדרת האלטיטיוד (altitude) היא סידרה שמסקרנת. שלושה יינות מיוצרים מזן אחד ויחיד של ענבים, קברנה סוביניון, מאותה שנת בציר, לאחר תהליך ייצור ויישון זהים, והם שונים. מקור הענבים, זה הסוד.

האם הגובה כן קובע? שאלה במקום עם הרבה תשובות. בשלושת היינות מאותה סדרה, יש שינויים של טעמים וניחוחות, אך לא קיצוניים. נבדוק את הצבעים, נריח את הניחוחות, נטעם ונטעם עוד פעמים מספר, ובסוף נצטרך להחליט: האם באמת הגובה של הכרמים כן קובע.

היינות דומים, מדי פעם כמעט זהים, ופתאום באחד מהם אנו מוצאים משהו נוסף, משהו שלא מצאנו באחרים. מיד מחליטים שזה הטוב בעינינו, אם לא ממשיכים לטועם. אם הטעימה נמשכת, הדעה יכולה להשתנות, וחוזר חלילה.

יש לזכור ששלושת היינות מייצגים זן אחד, רק הכרמים בגבהים שונים. בסך הכול דוגמה של המושג הידוע 'טרואר' במיטבו. שלושת היינות עתירי מדליות.

 

ברקן – קברנה סוביניון 2005 אלטיטוד ריזרב 412 +

האלטיטוד 412 גדל בכרמי אבני איתן בדרום רמת הגולן, וחלק בכרם דישון שבעמק קדש. היין בצבע ארגמן עמוק, עם ניחוחות וטעמים של פרי יער בשל בעטיפה של עץ עדין. יין אלגנטי, חלק, בעל סיומת ארוכה, מלאה פרי טעים. יופי של יין, בהחלט עם עתיד לעוד כמה שנים טובות.

 מחיר לצרכן 120 ₪.

 

ברקן – קברנה סוביניון 2005 אלטיטוד ריזרב 624 +

קברנה מכרם עלמה, כרם בגובה של כ- 600 מטר, אותו אזור צפוני בעל קרקע ואקלים משלו. היין בגוון בורדו כהה מאוד, עם ניחוחות וטעמים מרוכזים של פרי יער בשל ממש. הרבה קסיס ועד קפה טחון, היין שומר על טריותו בגביע במשך כל זמן הטעימה. הטאנינים יותר מוגדרים מקודמו, היין מוגדר היטב, אפילו רציני יותר. יש בו עוצמה ובו-זמנית אלגנטיות. היה קשה להחליט איזה גובה מתאים יותר לאומצת הבשר שבצלחת.

מחיר לצרכן 120 ₪.

 

ברקן – קברנה סובינין 2005 אלטיטוד ריזרב 720 +

הגענו לגובה זה מבלי לדעת מה להחליט. קברנה סוביניון מכרם דובב – הר גודרים, הכרם הגבוה מכולם, נותן ליין צבע ארגמן נוטה לסגול, כהה מאוד, ומפזר בנדיבות ניחוחות של ירק טרי, יחד עם פרחים סגולים. היין נפתח יחד עם הטעימה הראשונה, פרי רך, אדום, לפתן מה. העץ עדין, עוטף את היין בשכבה של ניחוח סיגר טוב. גוף מוצק, יין מוגדר ורציני, יין עשיר בהחלט, בעל יכולות, מוכן כעת ובעוד מספר שנים.

מחיר לצרכן 120 ₪.

עוד לא החלטתם מה עדיף משלושתם? אני אוהב את כולם, עם העדפה קטנה אל ה- 412 +. זה הטעם שלי, אתם צריכים להחליט בעצמכם.

 

יקבי רמת הגולן

רמת הגולן ירדן 2003 סירה

אחד מהיינות המוצלחים לחגיגות 25 שנים ליקב. יקבי רמת הגולן חגגו את מלוא הצלחתם בחגיגה מפוארת, רטובה במלוא יינות היקב. לזכותם, 25 שנים של הצלחה ייננית בעלת השפעה על כל תעשיית היין הישראלית.

לאחר שחזרתי מארץ הסירה או השירז, כפי שהם מכנים את הענב, הלא היא אוסטרליה הרחוקה, אני מודה שהסירה של יקבי הגולן מבטיח טעימה קרובה ביותר לאותם היינות המיוחדים שטעמתי ביבשת הגדולה. זה סירה בעל אפיון ישראלי, סירה עם ניחוחות וטעמים של אדמת הגולן. מורגשת אדמה רטובה, עץ אלון עדין, יין מוגדר היטב באיזון מוחלט, פירותי, אלגנטי, ובו-זמנית חזק.

היין ממלא את החך בשפע טעמים, עשן ותבלינים אקזוטיים. יין מכובד, יין להרבה שנים, סירה קלאסי. מחיר לצרכן 109 ₪.

 

יקבי כרמל

כרמל limited edition בציר 2005

היקב הכי גדול במדינה מוציא אסים. כן, גם בתוך הכמות העצומה של יינות שהיקב מייצר כל שנה, מדי פעם ולא בכל שנת בציר מוציא היקב הוותיק יין מיוחד, יין בעל איכויות, יין שתענוג לטעום וגם לכתוב עליו. המהדורה המוגבלת היא רק בשנים של בציר מיוחד, רק כשהענבים הנבחרים מגעים לשיא בשלותם. 2005 הייתה שנה מבורכת שהניבה פרי איכותי ומצטיין.

היין הוא בלנד בין קברנה סוביניון (65%) מהגליל העליון, פטי ורדו (17%) מהרי יהודה, מרלו (17%), וקברנה פרנק מהגליל העליון. בלנד בורדלזי, עולם ישן אמיתי, רובי כהה בוהק, מפזר ניחוחות וטעימים של שזיפים, פלפל גרוס, תבלינים ריחניים, והרבה אלכוהול. יין אלגנטי, מאוזן, רציני, ובו-זמנית קל לשתייה. יופי של יין, טוב עכשיו ובעוד כמה שנים טובות. יין עתיר מדליות.

מחיר לצרכן 230 ₪.

 

יקבי בנימינה

בנימינה אבני החושן תרשיש 2005

לאחרונה יצא לי לטעום את יין תרשיש מסדרת אבני החושן, והתרשמתי עמוקות. מרגישים בו ידיים שיודעות את מלאכתן. ששון ואסף הם שני ייננים צעירים, אך בעלי ניסיון וידע. הענבים המיועדים לסדרת אבני החושן עוברים סלקציה ידענית וקפדנית לפני הכנסתם לתהליך הייצור. אם נוסיף בציר מוקטן ומבוקר, מתמלאים כל התנאים האידיאלים ליינות מיוחדים.

בקיצור, יינות מיוצרים לפי אמות מידה של בוטיק פרטני, המחמיר בכל שלבי הייצור. היין בגוון בורדו בוהק, מפזר ניחוחות וטעמים מורכבים של פירות יער, מעט אקליפטוס וזיתים ירוקים, פלפל שחור, תבלינים מתובלים, וטאנינים עדינים. גוף חזק, חלק, מאוזן ואלגנטי. יופי של יין. טוב כעת ובעוד מספר שנים.

מחיר לצרכן 145 ₪.

 

יקב דלתון

DALTON VIOGNIER RESERVE 2007 – WILD YEAST FERMENTATION

יש חדש בעולם היין הקטן שלנו: תסיסה בחביות עץ – זה ישן, אך עם שמרים טבעיים – זה חידוש. והחידוש הצליח. יין בגוון ירקרק בהיר, בעל ניחוחות של לחם אפוי, קליפה של פרי הדר קלוף, גוף טוב, וטעמי מלון ומעט אננס. יין מאוזן, עדין אך מוגדר.

יין ורסטילי, מתאים במיוחד לארוחות קרות ועדינות. להגיש בטמפרטורה שבין 10- 12 מעלות.

מחיר לצרכן 72 ₪.

 

דלתון ריזרב קברנה סוביניון בציר 2005

ענבי קברנה סוביניון מרמת דלתון כבשו את שמם בתעשיית היין המקומית. יין הדגל של היקב מראה על בגרות הענבים, ובו-זמנית על ידע בעשייה. היין בגוון בורדו עמוק כהה, עתיר ניחוחות וטעמים, שזיפים, אוכמניות, קסיס, והרבה פלפל שחור.

 יין בנוי היטב, עם גוף מוצק, מאוזן, עדיין עם קשיחות מה. בטעימת המשך (כשעתיים אחרי הראשונה) היין נפתח ומראה את איכותו. יין רציני, מכובד, אלגנטי ומעודן. מוכן לשתייה כעת, וטוב יותר בעוד שנה. מחיר לצרכן 120 ₪.

 

 יקב ויתקין

ויתקין מסע ישראלי 2007 – יין אדום יבש

בסדרה הממוצעת של היקב, יצרו בלנד של ענבי סירה, קריניאן, ומעט קברנה פרנק. היין בגוון ארגמן כהה, בעל גוף ממוצע פלוס, מפזר ניחוחות וטעמים של פירות יער בשלים, מעט פלפל ורמז של חבית עץ אלון. יין ללא יומרות, עדין, ורסטילי וטעים. יין לכל יום.

מחיר לצרכן 69 ₪.

 

ויתקין קרינאן 2006

הענב הישראלי העתיק עושה 'come back'. אם עד לא מזמן הקריניאן שימש כחלק מהבלנד האדום, הרי לאחרונה מופיע היין על טהרת הזן, מוצר מכובד של כרמי זיכרון יעקב ובנימינה, מגפנים 'זקנות' בנות עשרות שנים. יש תוצאות. הקריניאן של ויתקין בגוון סגול כהה עז, מפזר ניחוחות מורכבים של שזיפים בשלים, דובדבנים ופטל שחור, עטוף בעטיפת עץ אלון עדין.

יין מאוזן, בעל עוצמה, גוף מלא, עשיר ומוגדר. הטוב שבקריניאן.

מחיר לצרכן 96 ₪.

 

יקב רקנאטי

רקנאטי ספישל ריזרב 2005

יין הדגל של היקב ממשיך את המסורת של טיב וטעם. הכרמים הגבוהים של הגליל העליון בגובה של כ- 800 מטרים, מספקים ענבים בעלי איכות ויכולות. היין מיוצר בתהליך ייצור קלאסי. כל זן מותסס ומתבגר לחוד (קברנה סוביניון 84% , מרלו 16%) בחביות עץ אלון, כאשר הבלנד או הערבוב הסופי נעשה בסוף התהליך. היין בגוון כהה בוהק, שופע ניחוחות וטעמים של קליפת עץ ירוק, פלפל שחור גרוס, פירות יער עטופים באלון שרוף. מאוזן, בעל גוף מוגדר, מפזר תבלינים, וטעמים של פירות בשלים.

 יין בעל סיומת מענגת, יין מצטיין, מרשים, מכובד, ובעל יכולות התבגרות.

מחיר לצרכן 179 ₪.

 

יקב אלכסנדר

אלכסנדר הגדול 2005

יורם שלום שומר בקפדנות על האופי הבוטיק שלו, למרות ייצור של יותר מ- 50,000 בקבוקים. זו מלאכה קשה, זו עבודה נאמנה, ולזכותו: ישנן תוצאות. היינות משתפרים בציר לאחר בציר, והבוטיק שהיה פעם מיניאטורי קיבל צורה של יקב מפואר עם נגיעה של יופי יינני, צבעוני ואלגנטי, יקב מיוחד. היין המרשים, יין הדגל של היקב, הוא אלכסנדר הגדול. היין מורכב מ- 93% ענבי קברנה סוביניון מכרם בן-זימרה, ועוד 7% ענבי סירה מכרם שבכפר שמאי, הידוע בטיב תוצרתו. התוצאה היא יין בורדו עמוק כמעט שחור, עם ניחוחות וטעמים מורכבים, הכוללים כל פירות היער השחורים, פלפל שחור, שזיפים, ועוד שפע של תבלינים, כולל טבק ועד שוקולד. היין בילה בחביות עץ לא פחות מ- 34 חודשים שהוסיפו עטיפה של עץ עדין ורך.

יין אלגנטי, מאוזן היטב, עם סיומת ארוכה ומענגת. יופי של יין, טוב עכשיו, ויותר טוב בעוד כמה שנים. מחיר לצרכן כ- 150 ₪.

 

יקב אבידן

אבידן גרנאש פרמיום 2006

היקב הבוטיק הקטן היה לגדול. הם עברו שינוי משמעותי בעיצוב היקב, וכמובן בטיב היינות. צינה ושלמה אבידן "מכורים ליין", תרתי משמע. הם משקיעים, ויש תוצאות. האס שלהם הוא אוריגינלי: גרנאש נויר, על טהרת הזן. גם הם, יחד עם יקב ויתקין וסוסון ים, הגיעו למסקנה שלשוק המקומי דרוש יין מזן חדש. אם במשך דורות הגרנאש שימש לבלנד, כתוספת לינות אחרים, האבידנים יצאו עם יין מקורי, יין ממש טוב.

אינני יכול שלא להוסיף הערה קטנה, שהזן שלא כל כך נחשב אצלנו משמש את הרכב ה- Vega Sicilia, היין המפורסם מספרד עם חיי מדף הארוכים ביותר בעולם.

הגרנאש בגוון סגול בהיר, עתיר ניחוחות וטעמים של דובדבנים בשלים, תותים, תאנים, יין מרוכז ומורכב. גוף טוב. האלכוהול הגבוה נותן הרגשה של מתיקות מה. יין מלא, אלגנטי, עם סיומת ארוכה ונעימה. יופי של יין.

מחיר לצרכן 240 ₪.

 

יקב סוסון ים

אלול 2005

יין הדגל של זאב דוניה, האיש שמייצר יין תרתי משמע, מהנטיעות בכרם שהוא אישית מבצע, דרך גידול הענבים, הבציר, ייצור היין שהנו ידני לחלוטין, ביקבוקו, וכמובן שיווקו. זאב הוא איש מסור ודבק במטרה. כך גם יינותיו. הוא מאמין שהפרי המצטיין מהכרם יהפך ליין מצטיין ללא התערבות היינן, עד כמה שאפשר. כך, ענבי אלול שהגיעו ליקב עם סוכר מעל הממוצע, נתנו ליין 14.3% אלכוהול, שמשתלב להפליא עם הניחוחות, הפרי והטאנינים המוגדרים.

יין רציני, מאוזן, בעל גוף גדול ויכולות. יין לכל אוהבי היין הטוב והמצטיין.

מחיר לצרכן 125 ₪.

 

יקב תשבי

תשבי שירז אסטייט 2006

יקב תשבי צועד עם הזמן. לא רק שיינותיהם עולים בטיב ובטעם בציר לאחר בציר; גם קבלת האורחים במסעדה הצמודה נותנת ליקב מימד נוסף, מימד של חגיגה, מימד של ניחוחות וטעמים המשלימים את האוכל – ולא פחות את היין. אין יותר כיף מלבקר ביקב שבו מסעדה מתאימה את עצמה ליין של המקום. גם יקב תשבי רב גוונים עם הרבה יינות, אך השירז אסטייט משך את תשומת ליבי.

 יין כהה יפה, נוטע לסגול, מפזר ניחוחות וטעמים של פרי יער בשל, שזיפים, ותבלינים מפולפלים. יין בנוי היטב עם טאנינים רכים ואלכוהול מאוזן. השירז הוא יין אלגנטי, ורסטילי, עם סיומת רכה וארוכה. תמורה יפה למחיר.

מחיר לצרכן 95 ₪.

 

יקב טפרברג

מריטאז' 2006

היקב הוותיק ביותר מתקדם עם הזמן, במיוחד לאחר מיקומו החדש ליד קיבוץ צרעה, יקב מודרני המהווה את המילה אחרונה בתחום. היין הוא בלנד בורדלזי קלאסי של קברנה סוביניון, מרלו, ומעט קברנה פרנק. היינן הראשי שלמה (שיקי) ראוכברגר הצליח לייצר יין על איכויות,

יין בגוון בורדו כהה ואלגנטי, מפזר ניחוחות וטעמים של שזיפים, פטל, אדמה רטובה, מעט ירוק אקליפטוס, קפה, ומעט עץ אלון. יין מאוזן, עדין וטעים.

מחיר לצרכן 65 ₪. בהחלט תמורה טובה.

 

יקב שריגים

שריגים ורדו 2005

יקב מיניאטורי אמיתי, מייצר עד 1,600 בקבוקים לבציר, עם הקפדה מקסימלית על כל השלבים, מהבציר הסלקטיבי ועד הייצור הידני. היין היווה הפתעה טובה עבורי, לאחר שלראשונה שמעתי על היקב. היין מיוצר מענבי פטי ורדו – 85%, 7.5% קברנה פרנק, ועוד 7.5% קברנה סוביניון, לא בלנד קלאסי, אך מוצלח. הפטי ורדו בגוון רובי כהה מאוד, מעט נוטה לסגול, עם טעמים של לפתן פירות בשלים, דובדבנים ושזיפים, בתוספת שוקולד, פלפל שחור וסיגר ריחני. אלה הם רק חלק מהניחוחות והטעמים של היין. החבית מורגשת היטב, היא מוסיפה מימד טוב ליין. חלק, עדין, קטיפתי, אלגנטי וטעים.

מחיר לצרכן 95 ש"ח.

 

 יקב טוליפ

טוליפ סירה ריזרב 2006

יקב טוליפ עתיר מדליות על יינותיו, יצא עם יין סירה בעל יכולות. ענבי כפר יובל שבצפון הצפון, ממש קרוב למטולה, היו הבסיס של הסירה מבציר 2006. כמעט כולו ענבי סירה, פרט למעט מרלו ופטי ורדו. היין בילה בחביות עץ צרפתיות ואמריקנית משך 16 חודשים, ועושה את כל המאמצים להידמות לשירז האוסטרלי (הסירה באוסטרליה מופיע בשם שירז), יין הדגל של האי הגדול בעולם.

הסירה שלנו מלא ניחוחות של שיזפים, תותים כהים, ג'ינג'ר, מעט פסיפלורה עטופים בעץ ריחני. היין בגוון רובי בורדו עמוק, עם גוף מוצק והרבה, הרבה אלכוהול (14.8%). ובכל זאת, היין מאוזן, חלק וטעים. סיומת ארוכה וכמעט מתוקה.

מחיר לצרכן 79 ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר