יקבי ברקן מחדירים את "יעף היין"

"יעף יין" הנו קונספט שיווקי חדש בארץ אך לא בעולם. ללקוח מוגשת שלישיית כוסות שבכל אחת 60 סמ"ק יין, ותכולת שלושתן מגיעה לזו של כוס רגילה. כך ניתן להכיר ולהתנסות במספר יינות

"אני כבר שנים רבות בענף היין, והתעשייה בישראל לא מצליחה לפרוץ את מחסום ה- 4.5 ליטרים יין לאדם בשנה, וזה כולל את כל התיירים שנכנסים לכאן מדי שנה. אם באמת יש 2 מיליון תיירים בשנה, אז מצבנו עוד הרבה יותר גרוע", דברים ישירים אלה באים מפיה של כרמי לבנשטיין, מנהלת השיווק של יקבי ברקן ויקבי סגל. "בכל השנים הללו ניסיתי לבקוע את הדרך עם יצירתיות וחדשנות – זה לא פשוט".

הרעיון החדש של כרמי, במאמץ להשיג את פריצת הדרך המיוחלת, נקרא "יעף יין"; קונספט שיווקי חדש בארץ אך לא בעולם. המושג Wine Flight מוכר בהרבה תפריטי יין בעולם, כאשר ללקוח בבר או במסעדה מוגשת שלישיית כוסות שבכל אחת 60 סמ"ק, ותכולת שלושתן יחד מגיעה לתכולת כוס רגילה: 180 סמ"ק. כך ניתן להכיר ולהתנסות במספר יינות, לבחור את הטעים והמתאים, ולהמשיך איתו – אם רוצים כמובן.

יעף היין כחול-לבן הראשון מבוסס על שלושת יינות סדרת אלטיטוד 2007 של ברקן, העונים באופן מושלם להגדרת יעף יין ולמטרתו: שלושה יינות קברנה סוביניון, שהמבדיל ביניהם הוא גובה הכרמים הנותן ליינות הסדרה את שמם: אלטיטוד 412, אלטיטוד 624, ואלטיטוד 720. מזיגת היינות בכוסות היעף תאפשר לטעום אותם, לזהות את ההבדלים ביניהם, להסתפק בכך, או לבחור את זה אותו מעדיפים להמשך הארוחה או הבילוי בבר עם כמות יין תקנית לכוס, או אף בקבוק שלם.

הקונספט ויישומו הוצגו ע"י כרמי לבנשטיין במפגש מיוחד אותו קיימה בשת"פ עם מוטי ורסס מהנהלת הילטון תל אביב, במסעדת "המלך שלמה" היוקרתית במלון, עם תפריט מופתי בהרכבו ובביצועו, תחת שרביטו של השף הראשי של הילטון ת"א, אביגדור ברו.

כרמי מספרת שבעבר נעשו בארץ ניסיונות  להחדיר "יעפי יין", כמו במסעדת כרמלה בנחלה כאשר אבי בן עמי היה הסומלייה שם. "אולי זה היה מוקדם מדי", היא מהרהרת.

מאחורי המושג החדש והפעילות הנרחבת המלווה אותו, עומדת החלטה אסטרטגית של יקבי ברקן–סגל: "לכל יקב חשוב מאד להיות במסעדות בכלל, ובמובילות שביניהן בפרט", אומרת כרמי לבנשטיין. "זה לא פשוט, יש תחרות גדולה, ומלצרי יין מקבלים כל יום מיקבים בקבוקים לטעימה. מסעדות הן שוק חשוב, שבונה תדמית והרגלי צריכה. שם נחשפים באווירה נעימה למותגים, ואם יוצאים מרוצים, יש לכך תוצאות בהמשך". 

כרמי לבנשטיין אומרת כי ליקבי ברקן-סגל יש יתרון חשוב: "כדי להיות בשוק המסעדות, צריך תמהיל יינות במגוון מחירים, כדי להתאים למסעדות ברמות שונות. ברקן וסגל הם שני מותגים שמתומחרים שונה, וגם שונים בעשייה שלהם. לכן אנחנו יכולים להיות היקב המסחרי סביבו אפשר לבנות תפריט יין מלא למסעדה.
גם יקבי רמת הגולן יכולים לעשות זאת. ליקבים אחרים אין תמהיל מלא".

אבל מגוון הוא אמנם תנאי הכרחי, אך לא ניתן להסתפק בכך: "הבנו שצריך לעשות מאמצים שיווקיים. היום יש לנו ארבעה מדריכי יין במחלקה המקצועית, כולל יינן אחד. תפקיד הצוות לפתוח נקודות חדשות וליישם פרויקטים שיווקיים במסעדות", אומרת לבנשטיין. "היום יותר קל לנו במסעדות מאשר לפני שלוש שנים. אנשים אוהבים את היינות שלנו, התדמית השתפרה, ומכאן ההחלטה לצאת במהלך חדש שמתחיל היום עם סדרת אלטיטוד".

כדי לאפשר למסעדות להציע ללקוחותיהם "יעף יין", הפיקו יקבי ברקן מיתקן מיוחד בו יקבלו אנשים את היין – עם מספור הכוסות ביעף. בכוונה אין על המיתקן לוגו של יקבי ברקן. "החשיבה היא ממקום מקצועי: לקדם את נושא שתיית היין בכלל, ולאו דוקא ברקן. אם אנחנו ראשונים, המסעדה תזכור זאת, ואם היא תכניס פלייטים (יעפים) אחרים, עדיין היא תזכור אותנו".

ברקן נכנסה ממש לאחרונה עם יעפי היין והמיתקנים שלה ל- 37 מסעדות ברחבי הארץ, כאשר ביום המפגש הצטרפו עוד שתיים.
כאמור, הכמות בכל כוס היא 60 סמ"ק, והיקב והמסעדה ישמחו אם אחרי שלוש הכוסות יזמין הסועד עוד כוס מהיין שמצא חן בעיניו. לכל מסעדה מספקים יקבי ברקן מדיד של 60 סמ"ק, ובתפריטי היין מופיעים מחירים של בקבוק, כוס, יעף – בדרך כלל מחיר היעף כמחיר הכוס (3 כוסות היעף במחיר כוס יין אחת) – בטווח של 45-58 ₪ לשלישיית כוסות היעף.

בין מנות הארוחה המשובחות, שהותאמו היטב ליינות, ניסתה כרמי להעריך את היקף מכירות יין במסעדות ובבתי מלון בארץ, עם המתווה הלוגי הבא: בשנה נמכרים בארץ 30 מיליון בקבוקי יין ישראלי, ועם יבוא  מגיעים ל- 40 מיליון בקבוקים.
מתוך 6153 המסעדות באינדקס של rest, מעריכה כרמי ש- 2200 מוכרות יין.
30% מהיין במסעדות נמכר בכוס, בדרך כלל פחות במחיר נמוך מ- 45 ₪.

משיחות עם מסעדנים למדה כרמי לבנשטיין, שמסעדות גדולות קונות יין במיליון שקל בשנה, ויש כ-30-20 מסעדות כאלה בארצנו. להערכתה, שוק זה מגלגל 7 מיליון בקבוקים בשנה. רונן ארדיטי, יו"ר איגוד המסעדות, מעריך שמדובר ב- 5 מיליון בקבוקים. אם כך מקבלת כרמי שבממוצע מדברים על 6 מיליון בקבוקים – בהחלט שוק משמעותי שיקבי ברקן ירצו לנגוס ממנו ככל שניתן, וכמובן להגדיל אותו.

כרמי מאמינה שמהלכים כאלה בהם היא נוקטת, יכולים לתרום לתדמית שף אביגדור ברוהמקצועית של יקבי ברקן וגם לחוויית האורח.
"אולי הקדמנו את זמננו, אבל יש לי תחושה שהשוק בשל לדברים שונים ולריגושים שונים", היא אומרת.

בתוך המסעדות שהצטרפו ל"יעף היין" של ברקן, יש גם שלושה בתי מלון: הילטון ת"א, דן ת"א, וממילא בירושלים.
מוטי ורסס מהילטון ת"א, אומר: "במסעדת המלך שלמה במלון הרמנו את הכפפה. השף אביגדור ברו מכין אוכל מזרח תיכוני עם נגיעות מזרח רחוק – אוכל טוב עם חומרים טובים טריים. התפריט היום הותאם ליינות "יעף אלטיטוד", אך אלה מאפיינים של התפריט הקבוע של השף, אשר סוד ההצלחה שלו הוא השימוש במוצרים טריים ואיכותיים, בעיקר פירות וירקות, והרבה שמן זית משובח".

תפריט הארוחה כלל למנה ראשונה, קוד שחור במיסו – מוגש עם אטריות אורז, בוק צ'וי, פטריות שיטאקי מוחמצות – מנה שזיכתה את השף בתשואות.
למנה עיקרית מוצלחת: שלישיית בקר שכללה מדליוני פילה ברוטב כמהין, המבורגר רוסיני ברוטב קטשופ, ויסקי וחזרת, ולחי בקר.
הקינוח זיכה גם הוא את השף ברו במחיאות כפיים: שלישיית שוקולד – מרקיז שוקולד, סופלה שוקולד, ושרבט שוקולד.
הארוחה ניפצה שני מיתוסים שליליים: שאוכל כשר לא יכול להיות טוב, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בארוחה במסעדה של בית מלון.

ומשהו אישי: זו לא הפעם הראשונה שאני טועם את יינות אלטיטוד. הפייבוריט שלי הוא ה- 624, וגם הפעם לא שיניתי את דעתי. ממבט על מפלס היין בכוסות במיתקני היעף של שכניי לארוחה (בבסיס המיתקן  יש מיספור), נראה לי שמצאתי שותפים לטעמי.

מסעדות משתתפות במבצע יעף אלטיטוד:
תל אביב: מלון דן ת"א, מסעדת הירקון 99,  מראבו, סיטרה, דלאל, מלון הילטון ת"א, מסעדת שלמה המלך, נועה-ביסטרו, קורדיליה, אנינה דגים, מתושלח בית יין ואוכל, פריים, מיטוס, באבא-יאגה.
הרצליה פיתוח: MEAT&WINE; ירושלים: מלון ממילא, מסעדתרוףטופ, לה-גוטה,  גבריאל, אגווה, 1868, אוליב, שיאן, קיארה, ג'וי, ריו,  לוצ'נה .
ראשון לציון : פיש, איזדורה, פרנצ'סקה; קיסריה: המצודה; קיבוץ מעברות: בית היין מעברות, אשדוד: פיסקאדו, טרין , באר שבע: סמילנסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר