יקב אבידן חוגג שני יינות חדשים בסדרת הפרינג'

PRIO הוא יין חדש ביקב, היוצא זו השנה הראשונה. היין מבציר 2007. הרכבו הזני ייחודי, וכנראה מוצג בפעם הראשונה בישראל. ל- FULL WINE זו השנה השנייה, מפגש בין פטיט סירה לקברנה סוביניון

באחד מימי השבוע שעבר הגיעה אליי במייל הזמנה בזו הלשון: "הי דני, מזמן לא התראינו ביקב, נשמח לראותך, המשך שבוע נפלא, שירה אבידן". צינה אבידן
הכותרת להזמנה והסיבה למסיבה, הייתה השקתם של שני יינות חדשים של יקב אבידן, שניהם בסדרת הפרינג': הראשון Avidan Prio 2007, והשני – Avidan Full Wine 2008.

נפגשתי עם צינה אבידן לשיחה על היינות, והיא מספרת לי כך : "האירוע של היום מבקש לתת דגש גדול יותר על יין PRIO מאשר על ה- FULL WINE, כי עבורו זו השנה השנייה, כולם כבר מכירים אותו. יין זה הוא שילוב מרתק ומעניין ועוצמתי, ומפגש בין פטיט סירה לקברנה סוביניון. יש בו איכויות יוצאות דופן, והוא מתפתח ומשתנה וגם מפתיע בכוס, ולפיכך שמו מקפל בתוכו משמעות כפולה. פעם ראשונה FULL מלשון גוף מלא בנפח, בפרי, בטעם. בארומות, בתכונות טובות. ופעם שנייה FULL מלשון משוגע (למען האמת: צריך להיכתב FOOL), על שום היותו שונה ומשתנה, אבל בהחלט לא משונה אלא משהו אליו כיוונו והתכוונו".

צינה ממשיכה ואומרת: "ה- PRIO הוא זה שמושך היום את תשומת הלב והוא העניין המרכזי, שכן הוא יין חדש ביקב, הוא חדש לציבור, היוצא זו השנה הראשונה. היין מבציר 2007, וכבר נמצא בחביות היין מבציר 2008. הרכבו הזני ייחודי, וכנראה מוצג בפעם הראשונה בישראל. הוא מכיל בלנד של ענבי קברנה סוביניון, מרלו, קריניאן וגרנאש. היין התיישן 24 חודש בחביות עץ אלון צרפתי לא חדשות ,אלא בנות מחזור אחד או שניים".

ומסתבר כי זה לא רק יין אלא גם סיפור: "הסיפור שעומד מאחורי היין היה טיול שעשינו באזור פריורט הנמצא בספרד, כ-100 ק"מ מדרום לברצלונה בדרום קטלוניה", מספרת צינה אבידן. "לאזור ייחודיות בדמות מיקרו אקלים הנחשב קשה לגידול כרמים, אך בזכות טרואר המשלב סלעי צור, אדמת צפחה, טרשים והרים, ומסורת מקומית רבת שנים של גידול ענבים ליין; האזור כולו זוכה לעדנה ולשבחים רבים ממומחי יין בעולם; הרבה ואולי גם בזכותה של מהפכה שהביא לשם הדור הצעיר – בניהם וצאצאיהם של המגדלים הראשונים שהיו מקובעים על זנים מקומיים בלבד. הדור הצעיר חולל מהפכה עם לימודי יין ואסכולות ייצור יין מודרניות, לצד הכנסתם של זני ענבים נוספים כמו קברנה סוביניון, מרלו ושיראז, אותם החלו לשלב עם הזנים המקומיים – הקריניאן והגרנאש, שהיו ועודם נטועים בכרמים, עם גפנים מבוגרות, חלקן בנות למעלה מ- 150 שנה".

ין שבא מהאוכל
"היינות שם מאוד איכותיים, ואני התלהבתי לא רק מהיינות, אלא גם מהמאכלים המקומיים וההתאמה הממש מושלמת שלהם ליין", מציינת צינה. "הקולינריה הספרדית המקומית דומה למה שאנחנו אוכלים כאן בארץ: שמן זית, עגבניות, קישואים, תימין, שום, דגים, עופות, בשר. זה נתן לי את הרעיון ואת החיבור ליצור יין ישראלי ייחודי ומקומי, שיילך נפלא בהתאמה מלאה עם האוכל שלנו.
אם תיקח את הברון רוטשילד שהגיע לארץ ונטע את הכרמים הראשונים, אלה היו גרנאש וקריניאן, והוא נטע אותם מתוך מחשבה שהאזור מאוד דומה לדרום צרפת.
נכון שלימים הכרמים הללו נעקרו, אבל זה לא בגלל שהזנים לא התאימו לטרואר הארץ ישראלי, אלא בגלל ההתרגשות שחוללו הזנים קברנה סוביניון ומרלו. מזלנו שעדיין נותרו פה ושם כרמים בני למעלה מ- 50 שנה. לאחרונה, יותר ויותר הבינו כמה מתאימים הזנים הללו, והחלו נטיעות חדשות ברחבי הארץ.
אני באופן אישי מאוד מאמינה בזני הקריניאן והגרנאש, ומזהה את הפוטנציאל הענק הטמון בהם, ולדעתי הם בפירוש ארץ-ישראלים.
ואם מדובר על אוכל, את ה- FULL WINE אני מייעדת לארוחות כבדות ודשנות".

משנים כיוון זני באבידן
"אם עד היום הלך היקב עם הזנים המובילים: קברנה סוביניון, מרלו ושיראז כזנים המובילים, הרי לפני שנתיים התחלנו עם הגרנאש, ומכאן גם עם המחשבה, והיום אני סבורה שעלי לעבוד הרבה עם הגרנאש, הקריניאן והשיראז, כי אלה הזנים שלנו, שאני חושבת שהם הכי נכונים לארץ ישראל.
ואני חלילה לא מקלה ראש, ומכבדת את מקומם של המרלו והקברנה סוביניון, שהם בהחלט שחקני מפתח. אני גם מאוד אוהבת את הפינו נואר איתו התחלנו לעבוד, ואני מאוד אוהבת את המשחק שלי איתו.
מבציר 2007 יהיו כ- 2000 בקבוקים של PRIO, ומבציר 2008 כבר יהיו הרבה יותר. זאת לאחר שהבנו שזה הכוון הנכון ללכת איתו היום.
כמו כן הגענו למסקנה שהחך הישראלי התעדן, והוא מסוגל ליהנות מיינות כל כך מורכבים וכאלה שאינם בומבסטיים".

צינה ממשיכה בפריסת מפת הזנים של יקב אבידן: "המגמות שלנו היום הן לשאוף להגדיל את הכמויות של הקריניאן והגרנאש. בשנה שעברה הכנסנו את זן הארגמן. כרגע איננו בדיוק יודעים כיצד לעבוד איתו, אבל הוא נפלא ומאוד מעניין ומאתגר. בספטמבר השנה אנחנו מתכוונים לצאת עם כמה הפתעות כמו פינו נואר, פטיט סירה זני, גרנאש מורבדר, ויין בסגנון ריצ'וטו שייקרא מור".

אמרתי לצינה :"עם מחמאה, אבל אתם מתפרעים קצת ביקב לא"? והיא השיבה בחיוך: "יש להניח שאני לא אשנה מקצוע בעתיד הקרוב, ואני רוצה ואוד וגם מתכוונת ליהנות ממה שאני עושה".

Avidan Prio 2007 
היין עשוי מבלנד של ענבי קריניאן 40%, גרנאש 30%, קברנה סוביניון 15% ומרלו 15%. היין יושן במשך 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, וכחצי שנה נוספת בבקבוק בטרם הושק. 
רשמי טעימה: צבעו סגול כהה ועמוק, נוטה לשחור. האף בתחילה קצת סגור, משתחרר תוך כדי ערסול הכוס. פירותיות טובה של שזיף כהה ודובדבן שחור, דבש, שוקולד מריר וקפה.
זהו יין מרוכז בעל עוצמה ובשלות, המאוזנת בחמיצות טבעית בולטת, לצד מינרליות חדה. הגרנאש מעניק מורכבות ועומק. הקריניאן את הפירותיות המרוכזת עם נגיעות פלפל שחור ומנטוליות קלה. המרלו הוסיף גוון שחור ותיבול, הקברנה גוף ועמוד שדרה עם תרומה לאלגנטיות.
היין טאני ובשל, עם עפיצות קלה מורגשת המלמדת על הפוטנציאל הגלום בעוצמות היין. זהו יין עשיר בצבע ובטעמים, עם מורכבות ורבדים של ארומה וטעם המתפתחים בכוס, יוצרים עניין וחוויה, כיאות ליין דגל. הסיומת מינרלית ואדמתית משהו, ארוכה ומושכת.
אישית אני סבור שזה יין למלא ערב שלם או ארוחה מלאה כיין הניצב בזכות עצמו היודע גם לדבר. הוא בהחלט ישלים וילווה כל ארוחה.
פרסום היקב – זהו יין דגל ויין מוביל בחשיבה של היקב.
מחיר לצרכן 160 ₪.

Avidan Full Wine 2008
הופק מענבי קברנה סוביניון (60%) ופטיט סירה (40%). 
יין עשיר ומרוכז, נדיב בארומות וטעמי פרי, עם תיבול מפולפל ווסיומת ארוכה ועשירה. היין יושן במשך 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי וכחצי שנה נוספת בבקבוק בטרם השקתו.
מחיר לצרכן 130 ₪.

צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר