יקב ברבדו – הקשר ההדוק בין היינות לכרמים

יקב ברבדו שוכן בינות כרמים וגידולים חקלאיים אחרים באזור הישוב כרמי יוסף ליד תל גזר העתיקה במורדות שפלת יהודה. צילום יונתן לבני
לאחרונה הוזמנו עיתונאי יין לטיול ג'יפים בטבע המרהיב של תחילת האביב באזור גזר שלווה בטעימת יינות היקב החדשים – כל יין בכרם ממנו הופק

יקב ברבדו הוקם בשנת 2001 על ידי שני פרופסורים מומחים לחקלאות הגפן – בן עמי ברבדו ועודד שוסיוב; איש רב פעלים שעל שמו רשומות המצאות מצליחות רבות. שותף נוסף ביקב הוא אחיו של עודד, ד"ר דוידי שוסיוב, רופא מומחה למחלות ריאה של ילדים, וגילוי נאות מחייב אותי לגלות שהוא חבר קרוב שלי ושל רעייתי.

צילום חן ראובן
צילום חן ראובן

על דעת הכל ברבדו נחשב לאחד מיקבי הבוטיק הטובים בארץ, והוא שוכן בינות כרמים וגידולים חקלאיים אחרים, באזור הישוב כרמי יוסף ליד תל גזר העתיקה, במורדות שפלת יהודה. לאחרונה הוזמנו עיתונאי יין לטיול ג'יפים בטבע המרהיב של תחילת האביב, באזור גזר, שלווה בטעימת יינות היקב החדשים. כל יין טעמנו בכרם ממנו הופק, ואת הטיול ליוו מדריך מקצועי ויינן היקב זורי ארקין, שהוא עצמו אנציקלופדיה מהלכת על האזור והקשר ליין בסביבה בעבר. סיימנו את הסיור בארוחה ובהשוואת יינות קברנה סוביניון של היקב משנים שונות. אגב, גם חובבי יין יכולים להזמין סיור ג'יפים ומלווה מקצועי, לסיור שיכלול גם סדנת יין, וטעימת יינות היקב בליווי לחמים, זיתים וירקות. למעוניינים אני מציע להזמין מקום בסיור בזמן הקרוב, שכן בגלל החורף הגשום השנה, האזור לא רק יפה נוף, אלא שופע פרחים רבים בכל הצבעים וגפנים רבות שהחלו לצמח עלים ירוקים.

צילום יונתן לבני
צילום יונתן לבני

בתל גזר בו ביקרנו, ניתן להשקיף על כל שפלת יהודה, והוא היווה צומת חשובה בימי קדם. בתל נתגלה לוח עם כתובת בעברית שנחשבת לעתיקה ביותר מסוגה שנמצאה בארץ, כנראה מהמאה ה-11 לפנה"ס. לא רחוק מהתל ביקרנו בגת עתיקה בת אלפי שנים, המצביעה בבירור על כך שמדובר באזור יין מקדמא דנא. משם המשכנו ל'כרם לוח גזר' הנטוע  ליד התל. בלוח גזר שנמצא בחפירות בתל, מתוארים שני חודשי בציר הענבים, ומכאן טוענים ביקב כי באותו מקום יוצר יין החל מתקופת מלכות שלמה. בכרם מגדלים גפני פטי וורדו בנטיעה מהשנים 2012 ו- 2017, קברנה פרנק ושרדונה. זאת בקרקע גירית כבדה, האמורה לתת ליין טעמים מינרליים טובים. אנחנו שתינו כאן את הסוביניון בלאן 2018 שגם מקורו בכרם לוח גזר – יין אותו מייצרים בברבדו מזה שנתיים בלבד, בעוד היקב זכה בפרסום עולמי בזכות השרדונה המיוצר בו מאז הקמתו.

צילום יונתן לבני
צילום יונתן לבני

משם המשכנו ל'כרם לבן', שנקרא כך משום האדמה החרסתית העשירה בגיר (40%). כרם בן 17 שנים שמשתרע על שטח של 10 דונם. זו אדמה שקשה לגדל בה גפנים וגידולים אחרים, אשר צבעה הלבן נראה למרחוק, וכאן מטפחים את השרדונה המפורסם של היקב. הלאה מסע בג'יפים לעבר 'כרם נחל שחם', שנקרא כך בשל היותו נטוע על גדתו הצפונית של נחל שחם. מקורו של הנחל בכרמי יוסף, והוא נשפך לנחל שורק. בגלל החורף מלא הגשמים והזרימה החזקה, אזור כולו מלא בוץ. אלמלא הג'יפים היינו נתקעים באדמה הבוצית, כפי שקרה למטייל שהחליט כי במכונית המשפחתית ניתן לעבור במקום בקלות. בכרם חיכה לנו שולחן ועליו בקבוקי יינות שיראז, קברנה סוביניון ומרלו של ברבדו. מקור הענבים ליינות באדמת הכרם, קרקע כבדה ומעט גירית בגדות הנחל. סיימנו ליד היקב עצמו ב'כרם צבי' על שם צבי (צביאל'ה) שוסייב, אביו של עודד אותו הכרתי אישית, חקלאי מלידה שנטע והקים את כרמי המשפחה, עבד בכרם כמעט עד יומו האחרון, ונפטר לפני שנים מעטות בגיל 91. בכרם ניטעו גפני מרסלן ומלבק שעדיין לא נותנים ענבים, אך יתרמו, כך מקווים ביקב, זנים חדשים מהם טרם עשו יין בברבדו. טעמנו את היינות בכרמים מהם הופקו, ולהלן התרשמותי:

צילום חן ראובן
צילום חן ראובן

רוזה 2018  – יין קל וצעיר, רענן בטעמיו. בוקה של פרחי הדרים ודובדבנים צעירים. היין מיוצר מ- 100% ענבי מרלו מגפנים שניטעו ב- 2009 בכרם נחל שחם. הענבים נבצרו מוקדם, וכך התקבל פרי עם אחוז סוכר נמוך. לאחר מגע קצר עם הקליפות תסס היין בטמפרטורה נמוכה. אינני חובב רוזה, אבל הרוזה של ברבדו מקסים ושובה לב בטעם עדין ונעים. בהחלט מומלץ ליום חם. שווה לנסותו. המחיר 90 ₪.

סוביניון בלאן 2018 – כאמור, רק שנתיים מייצרים ביקב סוביניון בלאן מכרם לוח גזר. היין עבר תסיסה איטית על מנת לשמר את מאפייני הזן ואת המינרליות. שתיתי טובים ממנו בארץ, זאת האמת. המחיר 90 ₪.

שרדונה 2018 – 100% ענבי שרדונה מכרם לבן של היקב; כרם בוגר נטוע משנת 2002. היין נוצר מבציר ידני, ותסס כחודש בתסיסה איטית במכלי נירוסטה. לאחר מכן שליש מהיין תסס בחביות עץ אלון SUR LIE על משקעיו במשך שלושה חודשים. יין מדהים, ואינני משתמש בביטוי לעיתים קרובות בשל זילותו בדיבור היומיומי. יין עמוק, מינרלי מהטובים של יינות שרדונה הישראלים. מצדיק בהחלט את השם הנהדר של השרדונה של ברבדו בכל השנים. לא להחמיץ. המחיר 90 ₪.

צילום חן ראובן
צילום חן ראובן

שיראז 2016 – ענבי שיראז מכרם נחל שחם. הבציר בחודש ספטמבר, מעט מאוחר. הענבים הופרדו מהאשכולות ומוצו בתהליך איטי משך 21 יום. היין התבגר במשך 12 חודשים. יין נחמד, אך שתיתי טובים ממנו בארץ. המחיר 130 ₪.

מרלו 2016 – עשוי מענבים מגפנים שניטעו ב- 2009 בכרם נחל שחם, באזור שהיקב סבור כי הוא אופטימלי לענבי מרלו על סמך ניסיון של שנים רבות. היין מיוצר ללא סינון, בתהליכי הצללה ממושכים לשם שמירה על הארומות. היין שהה בחביות עץ אלון צרפתי במשך 12 חודשים. לא בכדי נחשב המרלו של שאטו פטרוס בבורדו כיין הטוב בעולם. יש משהו ייחודי בענב המרלו, שעושה פלאים ביין. המאזטו, יין "סופר טוסקאן" איטלקי, מצליח לא פעם להיבחר כטוב ביינות המרלו אף בתחרות עם הפטרוס. אילן גדול להיתלות בו, ולדעתי המרלו של ברבדו נותן את הטוב ביותר שיש למרלו הישראלי להציע. יין מופלא. המחיר 130 ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר