יקב יתיר – אף פעם לא יותר מדי

יקב יתיר הציג במסעדת ליליות בתל אביב, שישה יינות חדשים מסדרת יתיר – יינות לבנים מבציר 2010 ויינות אדומים מבציר 2008, כאשר לאחר שלוש שנים של בחינת הזן, נוסף לסדרה יין פטי ורדו 2008

יקב יתיר הציג במסעדת ליליות בתל אביב, שישה יינות חדשים מסדרת יתיר – יינות לבנים מבציר 2010 ויינות אדומים מבציר 2008, כאשר לאחר שלוש שנים של בחינת הזן, נוסף לסדרה יין פטי ורדו 2008. יעקב בן דור (מימין) וערן גולדווסר, יקב יתיר

יעקב בן דור מנכ"ל היקב, וערן גולדווסר היינן, אירחו והובילו את מפגש ההשקה, כרגיל בנועם הליכות, חביבות ומקצועיות. וכשלזה מצטרפים יינות איכותיים, החוויה בהחלט מוצלחת.
יעקב בן דור אומר כי היקב שהתחיל ב- 2001 עם 50,000 בקבוקים, סיים את 2010, שהייתה שנת בציר עשירית של היקב, בכמות ייצור כוללת של כ- 150,000 בקבוקים.
עתה נערכים ביתיר לבציר של 2011 ומשקיעים הרבה מאמצים בכרמים, ויעקב מציין כי עונת בציר 2011 נפתחה עם אביב מאוד נוח – מה שאולי מרמז על הבאות.

יינות יקב יתיר הלבנים מבציר 2010
ערן גולדווסר מספר כי בבציר 2010 של ענבי היינות הלבנים, היקב המשיך באותו קו, ללא חידושי סגנון או כרמים חדשים. זה היה, כמו ליקבים רבים בארצנו, בציר אתגרי, בעקבות חורף עם מעט משקעים וקיץ מאוד חם, ובכל זאת בציר מאוחר.
גפני היינות הלבנים מאוד מוצלות, עם סבך של עלים המסתירים את הענבים להתמודדות עם הקרינה החזקה ולשמירה על הרעננות הטבעית, ואכן מרגישים עשבוניות וירקרקות ביינות הלבנים.
הסוביניון בלאן של יתיר לא נמצא בתחום הפירות הטרופיים שמאפיינים את הזן כמו פסיפלורה או מנגו, אלא יותר לימון, פרי הדר, אשכולית, או אננס עם הרמזים העשבוניים.
הסוביניון בלאן של יתיר מיועד בעיקר כיין ליד אוכל, ותמיד מאוחסן בחביות עץ ותיקות – נייטרליות, שלא נותנות טעמי עץ ליין. אלו חביות ששימשו רק ליין לבן – אפילו בנות 6 ו- 7 שנים, לאחר שיין 2003 – הבציר הראשון של הסוביניון בלאן, אוחסן כולו בחביות עץ חדש, ומאז בכל שנה החביות צוברות גיל וממשיכות לעבור יין זה.

היין הלבן השני של יקב יתיר הוא הוויוניה, אותו מייצרים מ- 2006 . גולדווסר אומר כי לא רק שלא קל לגדל את הגפן, אלא שהאתגר עם הזן בארץ הוא שאין אמת מידה עבורו, ולא יודעים למה לצפות.
"יש כמה סגנונות,, אומר ערן. "אנחנו במכוון הולכים על ארומטיות, נטו אופי הענבים בלי השפעת עץ – תוסס ומאוחסן עד ביקבוק במיכלי נירוסטה. הוא לא ארומטי כמו גוורצטרמינר ומוסקט, וגם לא לוקח לכיוון מאוד מינרלי. הוויוניה שלנו הוא יין ורסטילי: להתחיל אותו עם מנה ראשונה ולהמשיך לעיקרית. הוא מתחיל בארומות פרי בשל ומסיים בחומציות רעננה מאזנת".

יתיר סוביניון בלאן 2010
דבר היקב:
יין לבן יבש, הופק מ-100% ענבי סוביניון בלאן מחלקה ותיקה (מעל 20 שנה) בכרם רמת ערד, הממוקם 550 מטר מעל פני הים.
היינות תססו במיכלי נירוסטה מקוררים. לאחר התסיסה הועברה מחצית מהכמות לחביות ישנות של עץ אלון צרפתי. החצי השני נותר במיכלי הנירוסטה. לאחר חודשיים אוחדו המרכיבים ובוקבקו ביקב בחודש ינואר 2011.
צבע היין כצבע קש חיוור. הבשומת והטעם מזכירים פרי הדר, אננס, גויאבה, פלפל ירוק ופריחת הדרים.
היין מתאים במיוחד לאוכל ובייחוד לדגים בשל מאפייני החמיצות והעשבוניות שלו.
רשמי טעימה: ליין צבע בהיר מאוד שקוף, ריח ירקרק – אשכולית בולטת. בטעם מעט מעקצץ, עם שמץ של "סוכריות קופצות". בפה מתיקות קלה, מאוזנת עם חמיצות הנשארת ומזינה את הסיומת הטובה.
מחיר מומלץ לצרכן: 70 ש"ח

יתיר ויוניה 2010
דבר היקב:
יין לבן יבש, הופק מ-100% ענבי ויוניה משני כרמים שונים ביער יתיר, הממוקמים בגבהים של 650 ו-680 מטר מעל פני הים.
היינות תססו והתיישנו במיכלי נירוסטה מקוררים, והיין בוקבק ביקב בחודש פברואר 2011.
צבע היין צהוב ירקרק מבריק. היין משלב ניחוחות אפרסק לבן, נקטרינה ומשמש. טעמו מזכיר אפרסק בשל ומנגו. ניחן בגוף בינוני וסיומת חמצמצה ומרעננת
זהו יין בעל נפח יפה שיתאים לאוכל, אך יכול גם לעמוד בפני עצמו, ולהנות כאפריטיף ולא רק בארוחות.
רשמי טעימה: צבע זהוב בהיר מקסים. בריח אפרסק ואשכולית, האומר – טעם אותי.
כאן האשכולית גם בטעם עם מעט מרירות הנשארת בסיומת, בהחלט צריך לאהוב כדי לשתות.
מחיר מומלץ לצרכן: 80 ש"ח

יינות יתיר האדומים מבציר 2008
ערן גולדווסר אומר כי זה היה אחד הבצירים הטובים ביותר של היקב.
יש שני גורמים משפיעים על איכות הבציר, אותם ערן מזהה: כמות הגשם בחורף, והטמפרטורה בלילות אוגוסט.
בציר 2008 התאפיין באוגוסט נוח, מה שבא לידי ביטוי בענבים אדומים שבאו להבשלה מלאה, עם ריכוז טעם וצבע, טאנינים נוכחים אך בשלים, ומעט מרירות – שתמיד קיימת במכוון ביינות היקב.

ערן גולדווסר על הבלנד מרלו-שירז-קברנה, המאופיין לדבריו ברכות מפולפלת:
"אנחנו לא מנסים לייצר בורדו ביער יתיר". אבל הוא מעדיף את הזנים הבורדולזים על פני מה שמכונים זנים ים-תיכוניים. "דווקא הזנים הבורדולזים שגדלים בתנאים לא בורדולזים של יער יתיר – מצליחים".
המרלו נותן לבלנד את השומן–עסיסיות וגוף היין. השיראז נותן את הפלפול וטעמים מעושנים בשרניים. קברנה סוביניון נותן את פרי היער המרוכז עם הטעם המרוכז, ואילו המלבק נותן רעננות, חדות, וחיות בצבע.
ערן אומר שכל היינות של היקב נבנים "לא אפויים עד הסוף" – מתפתחים עם הזמן בבקבוק ואחר כך בכוס, כדי להגיע למלוא הפוטנציאל שלהם.

על הקברנה סוביניון:
מנסים לא להגזים עם הכובד שלו, ולהוסיף על העוצמה עוד נדבך של עץ – לשמור קצת חמצמצות ופלפל ירוק נוסח בורדו.

על השיראז:
את השיראז מכינים בחביות ישנות בלבד – בלי עץ חדש, שבקלות מכסה על אופי השיראז, שבדרך זו מאבד טעמים מעושנים בשרניים כך.
עושים אותו עם ויוניה – כי השיראז נוטה להיות "קודר" ולא מאוד פירותי, אלא בעל עישון יתר. הוויוניה נועד לתת חינניות ולהבהיר את היין.
ערן מאמין שהיין יראה את גדולתו עוד חמש שנים לפחות.

על הפטי ורדו:
המגרעת של קברנה סוביניון שמגדלים באזור חם, היא שכדי לקבל ריכוז טעמים צריך גם אחוז סוכר גבוה בפרי ואחוז אלכוהול גבוה ליין. כאן נכנס לתמונה פטי ורדו, המאפשר לקבל ריכוז מרשים של צבע, טאנין וטעם, עם אלכוהול יחסית נמוך. לפיכך הנו אידיאלי בבלנדים.
ביקב יתיר התלבטו אם להוציא פטי ורדו כיין בפני עצמו. הטענה נגדו: כיין זני יכול להיות חד ממדי.
ערן אומר שיש משהו מאוד יפה בריכוז ובחד כיווניות של הפטי ורדו "אבל לא לקרוא ליין חד ממדי", הוא מכריז. "בפטי ורדו יש רמה גבוהה של עוצמה וריכוז טוב בלי ריבתיות. אני לא חושש מנפילה ביין".

יתיר מרלו-שיראז-קברנה 2008
דבר היקב:
הרכב הזנים משתנה משנה לשנה בהתאם לאופי הבציר במטרה להבליט את האופי 'היתירי' ומיוחדות האזור וכרמיו.
היין ב- 2008 מורכב מ-44% מרלו, 25% שיראז, 21% קברנה סוביניון, ו-10% מלבק.
הענבים נבצרו במספר חלקות הממוקמות ביער יתיר בגובה 650 עד 900 מטר.
היינות מהכרמים השונים התבגרו בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי. היין בוקבק בחודש מאי 2010 והושאר ביקב עוד שנה להתבגרות בבקבוק.
צבע היין ארגמני, ניחן בבשומת המזכירה פירות יער בשלים, מעט עשן ותבלינים (הל וציפורן). טעמו פירותי, בשל, בעל גוף בינוני וסיומת חמצמצה ומאוזנת. מתאים להמשך יישון לטווח של חמש שנים ויותר.
יתיר מרלו- שיראז- קברנה 2008 ילווה היטב מנות בשר, אומצות ופסטות עם רוטב בשר.
רשמי טעימה: צבע מקסים, ריח נפלא – פירות אדומים, שזיף שחור.
יין מצוין לאוכל כי הפרי לא משתלט עם מתיקות אלא נשאר ברקע. טאנינים נוכחים, סיומת ארוכה ומלטפת.
מחיר מומלץ לצרכן: 110 ש"ח

יתיר קברנה סוביניון 2008
דבר היקב:
היין מורכב מ-89% קברנה סוביניון ו-11% שיראז, שנבצרו ממספר חלקות ביער יתיר הממוקמות בגובה 650 עד 900 מטר.
היינות מהכרמים השונים התבגרו בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי. היין בוקבק בחודש מאי 2010 והושאר ביקב עוד שנה להתבגרות בבקבוק.
צבע היין ארגמני, ניחן בבשומת המזכירה קאסיס בשל. טעמו עסיסי ועשיר, משלב פרי בשל עם מעט חמיצות ועפיצות נעימה. מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.
יתיר קברנה סוביניון 2008 ילווה יפה מנות בשר, קדירות בשר ואומצות.
רשמי טעימה: היין אדום כהה נוטה לשחור. בריח: לפירות יער מתלווה נימה של מוקה-שוקולד. השוקולדיות נוכחת גם בטעם, אך מכיוון הקקאו ולא מכיוון המתוק. סיומת מצוינת שמציגה גם חמיצות הנשארת בפה, וטאנינים רכים ביותר.
מחיר מומלץ לצרכן: 135 ש"ח

יתיר שיראז 2008
דבר היקב:
היין מורכב מ-99% שיראז ו-1% ויונייה שנבצרו ממספר חלקות ביער יתיר הממוקמות בגבהים של 680 ו-820 מטר.
היינות מהכרמים השונים התבגרו בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי. היין בוקבק בחודש מרס 2010 והושאר ביקב עוד כשנה להתבגרות בבקבוק.
צבע היין ארגמני עמוק, הוא ניחן בבשומת המזכירה פטל בשל עם רמז של מוקה ובשר מעושן. טעמו בשל, עשיר, פירותי ומעט עפיץ. יין זה ירכוש עושר ומורכבות עם חלוף השנים, מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.
בשל טעמיו המעושנים היין יתאים לבשר מעושן, שרקוטרי, בשר על האש.
רשמי טעימה: צבע יפהפה, אדום כהה-סגול. בריח, השיראז קצת מאכזב. הציפיות יותר גדולות מהארומה בפועל, אבל הטעם מפצה בגדול – יין מתאים מאוד ללוות בשר טוב.
מחיר מומלץ לצרכן: 140 ש"ח

יתיר פטי ורדו 2008
דבר היקב: לאחר שלוש שנים של בחינת הזן, היין מוצע לראשונה כיין זני המורכב מ-85% פטי ורדו ו-15% קברנה פרנק, שנבצרו ממספר חלקות ביער יתיר בגבהים של 680 – 700 מטר.
היינות מהכרמים השונים התבגרו בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי. היין בוקבק בחודש מרס 2010 והושאר ביקב עוד כשנה להתבגרות בבקבוק.
צבע היין ארגמני עמוק, ניחן בבשומת המזכירה סיגליות, פטל שחור ומעט בשר מעושן. טעמו משלב פירותיות וחמיצות (דובדבן וישניאק) ומעט עפיצות. מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.
היין ילווה יפה ארוחות בשר ופסטות ברוטב בשר.
רשמי טעימה: הגענו לכוכב היום – היין היחיד בטעימה לו זו הצגת בכורה.
הצבע כמעט שחור, בריחות פרי שחור ומשהו אספלטי. חמיצות עולה בו כבר מהתחלה, ואומרת: 'היי, אני יין לאוכל', ונשארת גם בסיומת הארוכה.
מחיר מומלץ לצרכן: 140 ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר