יקב שטרן – טביעת אצבע טרוארית וייננות אישית

יינות יקב שטרן
One Man Show. על כל הליך עשיית היין – מהכרם דרך היקב עד השיווק, מנצח ג'וני שטרן ומבצע בעצמו, עם מעט עזרה ממשפחה וחברים

יקב שטרן, יקב בוטיק גלילי משפחתי, ממוקם בקיבוץ תובל בגליל העליון, על אחת מפסגות ההרים הגבוהות בארץ. היקב הוקם בשנת 2004 על ידי ג'וני שטרן, שעלה לארץ מברזיל לנהריה בשנת 1971. במהלך השנים בארץ, נחשף ג'וני לעולם היין והתאהב בו, וב- 2003, לאחר שנים בהן עבד בתפקיד תובעני כמנהל וכשכיר במפעל מתכות, עזב את העבודה והחליט להקדיש את כל זמנו למימוש אהבתו כבעל יקב ויינן.  לצד החשיפה לעולם היין השתתף ג'וני בסדנאות, ורכש ידע בנושא יצור יין מספרות מקצועית ולימודים במכללת תל חי בקורס “מתמחה בייצור יין".

ג'וני שטרן - One Man Show
ג'וני שטרן – One Man Show

היקב החל את דרכו עם כ-1,200 בקבוקים לשנה וכיום מייצר כ-30,000 בקבוקים. לצד הגידול המרשים בהיקפים, לאורך השנים זכו יינות היקב בפרסים ומדליות רבים בארץ ובחו"ל. גם היום, כמו בהקמה, מדובר בפרויקט של One Man Show. על כל הליך עשיית היין – מהכרם דרך היקב עד השיווק, מנצח ג'וני ומבצע בעצמו, עם מעט עזרה ממשפחה וחברים כאשר הדבר נדרש, כמו בתקופת הבציר.

מעט עזרה ממשפחה וחברים כאשר הדבר נדרש, כמו בתקופת הבציר
מעט עזרה ממשפחה וחברים כאשר הדבר נדרש, כמו בתקופת הבציר

לאחר תקופת הבציר העמוסה, הגעתי ליקב לפגישה עם ג'וני שטרן – סיור, שיחה אישית, וטעימה משותפת של יינות היקב האחרונים, בעיקר מבציר 2013. גם בהיקפי תפוקה הנוכחיים, על דבר אחד ג'וני לא מוותר: שמירת צביון היקב כיקב של משפחה וחברים. "חשוב לי לשמור על קשר אישי הדוק עם חברי היקב. אלה כוללים, חברים, משפחה, מכרים ואנשים שאוהבים את היינות שלנו. הקבוצה הזו גם מתגייסת, לפי צורך, לעזור בעונות הבוערות כמו הבציר, וגם בתקופות יותר שקטות אם צריך”, אומר ג'וני. "אני מייצר בעיקר יינות אדומים מזני ענבים בורדולזיים, שכרמיהם נמצאים במיקומים טרוארים איכותיים ברמת הגולן ובגליל העליון. חיפשתי ובדקתי הרבה כרמים, עד שאיתרתי את החלקות הטרואריות המיטביות למיצוי כל סוג פרי".

כרמי היקב נטועים בארבעה טרוארים מובחרים: קידמת צבי, רמות נפתלי, ספסופה ותובל, כשג'וני שטרן מעורב בהליך הגידול, הטיפול, והבציר בכל חלקה. "השימוש במגוון זנים מאפשרים לי לייצר, כמו שאני אוהב, גם יינות זניים וגם יינות בלנד במגוון טעמי חך וניחוחות, לפי הסגנון האישי שלי", הוא אומר.

להשלמת אוירת תרבות היין, יש ליקב מרכז מבקרים, ולאחר סיור מודרך בחדר החביות והסבר על תהליך הייצור בחדר מיכלי התסיסה, מוזמנים המבקרים להסב סביב שולחן האבירים אותו בנה ג'וני, וכדי לטעום, להתרשם בהנאה ולחוות אישית עם ג'וני את היינות עצמם, לצד גבינות מתוצרת האזור. ניתן גם לקיים אירועים וארוחות במרכז המבקרים בשילוב יינות היקב.

טעימת היינות

ג'וני מייצר יינות בלנד הנושאים את שמות ילדיו ונכדיו: רותם, פלג ויונתן; ויינות זניים: קברנה סוביניון רזרב, קברנה סוביניון, פטי וורדו, קברנה פרנק, רוזה מענבי סירה, וסוביניון בלאן.

רותם 2013

בלנד של ענבי קברנה סוביניון,  מרלו, קברנה פרנק ופטי וורדו, מקדמת צבי ורמות נפתלי. 13 חודשים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. מפגין ארומות של יין איכות מרשים. ריחות חומים חזקים של טבק ואדמה מהפרי ומהעץ. בחך מתפתחים בהנאה טעמי הפרי של מגוון הזנים, שזיפים, אוכמניות ותבלון מתוק. טעם עוצמתי ומתמשך המבליט יפה את הפלפליות של הקברנה פרנק, וסיומת ארוכה ומזמינה המשך שתייה.

המחיר 90 ₪ – תמורה משמחת לחובבי יינות בעלי נוכחות דומיננטית, שמעריכים את עוצמת היין והארומה היחודית שהוא מותיר.

פלג 2012

בלנד של שיראז, קברנה סוביניון ומרלו מכרמי תובל ורמות נפתלי שבגליל העליון. 13 חודשים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. יין טעים, נגיש ומהנה. מבחינתי, לא צריך יותר מזה. עשיר בריחות שוקולד, אוכמניות, וטיפה תבלינים שמרמזים על התיישנות היין בחביות עץ. משאיר ארומה נינוחה באף לאחר שתייתו.

המחיר 85 ₪ – לדעתי תמורה נהדרת גם למי שאינם חובבי יין מושבעים, מאחר וטעמיו משרים ארומה של עדינות מורכבת, עם ריחות וטעמים מוכרים.

יונתן 2012

בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ופטי וורדו,  מקדמת צבי ורמות נפתלי.  13 חודשים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. סל ארומות ממגוון הזנים בבלנד: פטל, אוכמניות ותבלינים. בהמשך בחך מורגש כל טעם, ושילוב הזנים יוצר חגיגת טעמים, צבעים וריחות.

המחיר 90 ₪ – תמורה מצוינת לחובבי יינות בלנד נגישים, לא עוצמתיים מדי, מורכבים ומהנים לשתייה בחברה טוב.

סוביניון בלאן 2015

100% סוביניון בלאן מכישורית וכפר שמאי בגליל (אדמת טרה רוסה). עבר תסיסה במיכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה, וזה מה שנותן ליין את היופי הארומטי שלו. היין נמזג בטמפרטורה קרה מושלמת, והתגלה כמרענן בעשבוניותו, ושופע ניחוח אשכולית ודשא אחרי גשם.

המחיר 85 ₪ – תמורה טובה מאוד לחובבי יינות סוביניון בלאן נוכחים בגוף, ומטרואר ישראלי שונה מהסגנון הצרפתי.

קברנה סוביניון רזרב 2013

100% ענבי קברנה סוביניון מרמות נפתלי בגליל העליון (אדמה גירית(.  מתיישן 15 י  חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. היין הכי עוצמתי וגסטרונומי בטעימה. גוף מלא, טאנינים רכים לצד שפע ארומות וטעמים אופיינים לזן, בעיקר אוכמניות ורקע מתובל. סיומת שוקולד מריר. יין שכדאי לחכות איתו שלוש שנים, והוא ייתן את מיטבו.

המחיר 120 ₪ – יופי של תמורה עם קברנה סוביניון אלגנטי מטרואר מצוין, המבליט את הפרי במיטבו, עם מורכבות ונוכחות מהנה להמשך שתייה.

קברנה פרנק 2014

100%  קברנה פרנק מרמות נפתלי (אדמה גירית)  ומספסופה (אדמה גירית, טרה רוסה ובזלת) בגליל העליון. התיישן 13 חודשים בחביות אלון צרפתי. צעיר מאוד, כמעט לא נגיש לשתייה. הגוף מלא והטאנינים בועטים ומצריכים זמן המתנה כדי שישקעו. בחך מרגישים היטב את המבנה המאוזן הטוב, ולאט לאט נפתחים טעמים אדמתיים וגרגרים מרוכזים, אופיניים לזן. סיומת מתובלת עם קליה.

המחיר 100 ₪ – תמורה מצוינת למי שאוהב ומעריך יינות קברנה פרנק זניים, עם התיבול הפלפלי המקסים שלהם. יישון סבלני של שלוש שנים יוציא מהיין הזה את המיטב.

יינות יקב שטרן
יינות יקב שטרן, צילום הילה איל

סירה 2013

בלנד של 85% סירה ו-15% קברנה סוביניון מכרם תובל. 13 חודשים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. גוף בינוני מלא וטאנינים רכים. כבר עכשיו נגיש ומהנה לשתייה, אך מומלץ יישון נוסף והמשך השבחה. בחך מתגלים יפה טעמי הזן, בעיקר שזיף סגול, וברקע סיגליות ומעט אדמה. יין ממוקד ומהנה לחובבי הז'אנר, ולכל מי שמעריך יין בורדולזי מטרואר זני איכותי.

המחיר 95 ₪ – תמורה טובה מאוד לחובבי יינות סירה ולמי שמבקש ליהנות מיין מרשים ואלגנטי בחך, בעיקר לצד ארוחה.

פטי וורדו 2014

100% פטי וורדו מכרם תובל (אדמת טרה רוסה). 13 חודשים בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. ג'וני הוא מהבודדים שמצליחים למצות מהזן הזה את ביטויו המיטבי כיין זני ולא כמרכיב תיבול בבלנד. מבטא יופי את הפרי באיפיונו הטרוארי. עדיין צעיר, ועדיף לחכות איתו לפחות עוד שנה או לפתוח מספיק זמן לפני שתייה.

המחיר 100 ₪ – לכל מי שחובב ויודע להעריך את הביטוי המרשים של פטי וורדו וכיין זני, ולמגוון חובבי יין שמחפשים נוכחות גוף ומורכבות חך טובה, בטעם לא ריבתי ולא מתקתק מדי.

רוזהמעיין 2015

100%  ענבי סירה מכרם תובל (אדמת טרה רוסה). מתאים במיוחד לימי קיץ חמים.

המחיר 85 ₪ – יין כיפי ומהנה לשתייה בלי מאמץ, לא מתחנף, ומייצר עניין בחך.

 

יקב שטרן, קיבוץ תובל – שעות פתיחה: שישי-שבת 10:00-15:00; באמצע השבוע בתיאום מראש עם ג’וני: 054-3034361

 

התמונות מאתר יקב שטרן

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר