יקב שילה – יינות עם שורשים של 3000 שנה

יינות שילה כשרים, והם זכו להכרה בינלאומית ובתחרויות יין חשובות ובהן טרה וינו 2007 – מדליית זהב עבור קברנה סוביניון 2005. אשכול הזהב 2008 – מדלית זהב לשרדונה 2007

וכה כתוב בויקיפדיה: שילה הייתה עיר ישראלית בנחלת שבט אפרים בדרום השומרון בתקופה שבין התנחלות השבטים בארץ כנען לבין הקמת ממלכת ישראל המאוחדת. בתקופה זו שימשה כמרכז הדתי-פולחני של שבטי ישראל, וכנראה אף כבירה בפועל.

יקב שילה מעדיף לציין כי מיקומו בהרי יהודה ולאו דוקא בדרום השומרון, אך נראה כי היקב, בבעלותו של איש העסקים המתגורר במקסיקו ד"ר מאיר שומר, המציג בימים אלה את מבחר יינות היקב לאוהבי היין בישראל, אינו צריך להסתיר דבר.

היקב הוקם בשנת 2005 בסמוך לישוב שילה ופונה לנוף המרשים של חבל בנימין. למרגלות היישוב נמצא מרכז המבקרים "תל שילה", בו נמצאים שרידים מהאתר המקראי. לקראת חג הפסח מציג יקב שילה יינות כשרים חדשים עם "קריצה" לשוק הישראלי;  יינות שעד עכשיו נמכרו היטב בעיקר בשווקי חו"ל – בעיקר ארה"ב ודרום אמריקה אך גם באירופה, ובחנויות יין מובחרות בישראל.

המוטו אליבא היינן עמיחי לוריא: "ליין איכותי חייבים להיות שורשים עתיקים, ושורשי יקב שילה יונקים ממסורת בת 3000 שנה של חיבור לאדמה".
לדבריו, יינות היקב הם "יינות עכשוויים ונקיים, הממוקמים במפגש הסגנונות שבין העולם הישן והחדש".

יינות שילה כשרים, והם זכו להכרה בינלאומית ובתחרויות יין חשובות ובהן טרה וינו 2007 – מדליית זהב עבור קברנה סוביניון 2005. אשכול הזהב 2008 – מדליית זהב לשרדונה 2007.
היקב ייצר בשנת 2005 כמות של  20,000 בקבוקים, שגדלה ב- 2006 ל- 50,000 בקבוקים, ב- 2007 – 7,000 בקבוקים, וב- 2008 – שנת שמיטה – 40,000בקבוקים.

בשיחה אחד על אחד עם המנכ"ל והיינן עמיחי ביקשתי שיספר לי בנימה אישית עליו ועל על יינות היקב; משהו שחורג מהמסגרת הבנאלית והשגרתית של מסרים הבאים מהכתוב שהוכן מראש, וכך הוא אמר:
"האמת שבטעימת יין אנו עושים שימוש בכל החושים. יחד עם זאת, הבעיה היחידה היא האוזניים. על מנת להשתמש גם באוזניים בטעימת יין, אפשר לעשות זאת בשתי דרכים : אפשר לשמוע קודם כל רכילות טובה על יין. אם מישהו מספר לך על יין טוב, הנה עשית שימוש באוזניים לטעימת יין. הדבר השני: הרבה פעמים כשאתה מריח יין ועושה שימוש בחוש הריח אתה מזהה משהו, אך מתקשה להגדיר מהו. זה מדגדג לך ואתה מחפש למצוא את המילה הנכונה בכדי לתאר את הריח הזה, את התבלין הזה, את הטעם הזה, עד שמישהו אומר לך: למשל "מרווה", ואתה אומר: "וואי נכון!"!. זו לפיכך ההוכחה שגם חוש השמיעה מסייע לך לפעמים ליהנות מהיין".

מוסיף עמיחי ומספר בנימה חייכנית מבודחת משהו: "יש לי ארבעה ילדים. מתוכם הקטן בן ה- 12 נדבק באהבה ליין וטועם יין איתי. אתמול בערב טעמנו יחד, ואני טועם קברנה מרלו ואומר לבן: איזה יופי של ריח פירותי וחזק עולה מהיין. כל פעם כשאני טועם אותו אני מגלה ריחות של דובדבנים. אומר לי הבן : אני לא מזהה דובדבנים, אני מזהה נקטרינות ושזיפים". אמרתי לו: לא נכון. השיב לי הבן: אבא, אם תוציא את השערות מהאף שלך, אתה תצליח להריח יותר טוב".

אבל ברצינות הוא אומר. "בטעימה של היום נטעם את השרדונה שלנו, ולפני כחודשיים יצאנו לשוק עם היינות האדומים. הסדרה הראשונה היא סדרת שור, שיש בה קברנה סוביניון ושני בלנדים. הראשון מרלו שיראז – יין מאוד מיוחד. זהו בלנד לא שגרתי שאנחנו עושים אותו זו השנה השנייה, הבלנד הנוסף הוא בלנד של קברנה ומרלו, שאני חייב להודות שהנו מהבלנדים היותר אהובים עלי ב"לבנות" אותם. לדעתי, האתגר הכי גדול זה לקחת קברנה מסוים, שהולך הרבה יותר טוב ביחד עם מרלו מאשר לבד, או ואז לבחור את המרלו שהולך הרבה יותר טוב עם קברנה מאשר לבד, ויחד הם הרבה יותר טובים מאשר כל אחד בנפרד. זה תמיד מדהים לטעום ולראות איך ארומות נוצרות על ידי בלנד.
הקברנה מרלו שאנחנו טועמים היום הוא פירותי בצורה בלתי רגילה, אתה פשוט לא צריך לשים את האף בתוך הכוס; כל שאתה צריך זה לערסל במעט את הכוס ולהעביר את הכוס מתחת לאף מצד לצד, וכבר מריחים את עוצמות הפרי. זה יין מאוד מיוחד לדעתי, שכייף לשתות אותו".

עמיחי, מהי ההכשרה הייננית שלך?
"כתחביב התחלתי בשנת 2000 לייצר כמה אלפי בקבוקים בשנה. אני יכול להעיד על עצמי כעל אוטו דידקט, ומכיוון שמדובר בתחביב, לקחתי את זה בצורה הכי קיצונית שאפשר. בניתי לעצמי יקב קטנצ'יק, כשאני עוסק כל העת ובד בבד במחקר. עשיתי תסיסות בנפרד בטמפרטורות שונות מבצירים שונים מחלקות שונות, ויישון בחביות מסוגים שונים כדי ללמוד את עשיית היין ממש לעומק, וגם ליהנות מהעשייה. אני יכול להעיד על עצמי שלמדתי המון לבד, עברתי השתלמויות, הרבה ביקורים בהרבה יקבים, שנה ביקב שורק עם ניר שחם שאני מעריך מאוד, ועבדתי עם ייננים".

מיהם היינן או ייננים שהשפיעו עליך או מהווים עבורך מודל לחיקוי, או שאתה מבקש לעצמך לעשות יין כמותם?
"קשה לי להגיד על מישהו שאני רוצה לחקות אותו, אבל בהחלט למדתי הרבה מהרבה אנשים, למדתי מניר שחם מיקב שורק המון, למדתי מארקדי פפיקיאן המון, אני למדתי ועדיין לומד מאיתי להט, למדתי מאילן אביטבול שהוא טועם יין מקצועי עם תעודה בינלאומית".

באילו סוגים של חביות אתה משתמש ביקב?
"בעיקר RADOUX (ראדו) ומסוגים שונים, החבתן של ראדו מגיע אלי ליקב שלוש פעמים בשנה. אנחנו יושבים ומדברים ודנים על החביות תוך כדי ההזמנה לשנה הבאה ותוך כדי טעימת יינות וזנים שונים, וזאת על מנת למצוא ביחד את ההתאמה הנכונה של החבית ודרגת הקלייה שאני מבקש ליין.
ישנם יינות שעם השנים למדתי שהם אוהבים חביות חדשות ומתמודדים עם זה טוב. ישנם יינות שצריכים חביות בנות שנה שנתיים. אני גם עובד קצת עם חביות של "טולינרי וורנו" וחביות של "סורי", בעיקר לשרדונה. אני גם עובד עם חביות של 400 ליטר. כשאתה עובד עם כמה אלפי בקבוקים בשנה זה היה קשה להתמודד עם השקעה כזאת. בכל אופן, ולפחות בשלב התהייה של השנים הראשונות, ישנם יינות וחלקות שאוהבים חביות עוצמתיות, ולעומת זאת יש לי חלקה מסוימת של מרלו שאוהבת חבית עם דרגת קלייה "לייט". הכל חלק מלימוד".

רשמי טעימת היינות:
שילה קברנה סוביניון-מרלו, סדרת שור 2006 
50% קברנה סוביניון, 47% מרלו, 3% פטיט סירה. ענבי הקברנה סוביניון והמרלו מגיעים מהכרמים שבשילה, ענבי הפטיט סירה מכרם באזור הרי ירושלים.
היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ בנפרד ולאחר מכן עוד 3 חודשים כבלנד.
צבעו של היין בורדו-שחור צלול ומבריק. ארומות בניחוחות של פטל אדום ושחור עם רמזים לווניל ברקע, מאוזנות עם בוקה עדין של קקאו וקרמל. יין בעל גוף בינוני, טעמי פירות שחורים ואדומים.
בפה היין עגול, בעל גוף מלא ובעל טאנינים רכים ונעימים. הסיומת נעימה עדינה ואלגנטית.

שילה מרלו–שיראז, סדרת שור 2006 
65% מרלו, 35% שיראז. ענבי המרלו מגיעים מהכרם בשילה, ענבי השיראז מכרם באזור הרי ירושלים.
היין התיישן 14 חודשים בחביות אמריקאיות חדשות וצרפתיות בנות שנתיים.
צבעו אדום סגול, נקי וצלול. ארומות טריות של פרי שחור, מתקתק, שזיף, דובדבן ומעט פרחוניות. טעמי פרי שחור, המשלב בין בשלות לטריות עם מעט טעמי קלייה, קפה ווניל ברקע.

שילה קברנה סוביניון, סדרת שור 2006 
100% קברנה סוביניון. הענבים מגיעים כולם מהכרם בשילה. 
היין התיישן 14 חודשים בחביות עץ צרפתיות, כשליש חדשות.
צבעו אדום שחור, צלול ומבריק. היין צעיר ופירותי. יין עשיר אך רך ועדין, אלגנטי ומעודן. ארומות פרי שחור, שזיף בשל וריבת פירות יער לצד מנטה קרירה ברקע. ליין גוף בינוני טעמים מודגשים של פרי בשל, טאנין טוב חמיצות טובה ומאזנת. סיומת טובה, מעט מתקתקה.

שילה קברנה סוביניון רזרב סדרת סוד 2006 (יין הדגל של היקב) 
100% קברנה סוביניון. הענבים מגיעים מחלקות מובחרות מהכרם בשילה, תוך מיון אשכולות קפדני.
היין התיישן 16 חודשים בחביות עץ צרפתיות, חציין חדשות.
צבעו אדום סגול-שחור אטום. אהבתי את הרזרב. לטעמי הוא הכי "עולם ישן" בהשוואה לאחיו, והאלגנטי שבהם. ארומות של פרי שחור ובשל, יין פירותי להפליא. שזיף מיובש, דובדבנים, נגיעות קאסיס ואוכמניות. בוקה של קקאו וקפה מתובל. גוף מלא וכבד. הטאנינים נוכחים. ניחוח החביות מורגש, אבל לא משתלט. יין מורכב,  הסיומת ארוכה. 

שילה שרדונה 2007 
100% ענבי שרדונה המגיעים מהכרם בשילה.
היין התיישן במשך 6 חודשים על השמרים בחביות עץ צרפתיות חדשות בנפח 400 ליטר
צבעו צהבהב-ירקרק, צלול ומבריק, אלגנטי ומורכב. באף ניחוחות פרי הדר מבושם ועדין, נגיעות של פומלית וליים ירקרק, גם תפוח ירוק, אפרסק ואגס ומלון, רמז לווניל כמו של ריבת חלב.
יין רענן ועכשווי לקיץ. הארומות כשל פרי טרי, ענבים ירוקים של תחילת העונה. חמיצות טובה ומינראליות מורגשת. יין מורכב ומאוזן. 

סדרות יינות היקב:
סדרת שור
שור קברנה סוביניון 2006
שור קברנה סוביניון-מרלו 2006
שור מרלו-שיראז 2006
מחיר לצרכן: 75 ₪.

רוזה 2007
מחיר לצרכן: 55 ₪.
שרדונה 2007
מחיר לצרכן: 69 ₪.

סדרת הדגל "סוד"
סוד קברנה סוביניון 2006
מחיר לצרכן: 105 ₪.

יקבי שילה 
מעלה לבונה 
עמיחי לוריא , יינן, טל. 050-3422268
www.shilohwinery.com
[email protected]

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר