כדי לחיות יותר: שתייה מתונה של אלכוהול עם שמירה על כושר

"הסיכון הנמוך ביותר למוות מסיבות כלשהן אובחן בקרב שותים מתונים הפעילים מבחינה פיזית, והסיכון הגבוה ביותר נמצא בקרב שותים כבדים שאינם פעילים מבחינה פיזית", אמר אוסטגרד פטרסן, המחבר הראשי של המחקר וחוקר במכון הלאומי לבריאות הציבור באוניברסיטת דרום דנמרק בקופנהגן

מחקר שפורסם בתחילת חודש ינואר ב- European Heart Journal, מביא חדשות טובות לשותים מתונים של אלכוהול השומרים על כושר. המחקר קובע כי צריכה מתונה של אלכוהול ואימוני כושר מתונים קשורים שניהם עם חיים ארוכים יותר, אבל היתרונות גדלים כאשר שתי ההתנהגויות משולבות.

"הסיכון הנמוך ביותר למוות מסיבות כלשהן אובחן בקרב שותים מתונים הפעילים מבחינה פיזית, והסיכון הגבוה ביותר נמצא בקרב שותים כבדים שאינם פעילים מבחינה פיזית", אמר אוסטגרד פטרסן, המחבר הראשי של המחקר וחוקר במכון הלאומי לבריאות הציבור באוניברסיטת דרום דנמרק בקופנהגן.

לא אימון פיזי בלבד ולא מתינות באלכוהול לבדה, יכולים להפוך את הסיכון הכרוך בהגזמה באלכוהול וחוסר פעילות פיזית. כך, גם רמות בינוניות עד גבוהות של פעילות פיזית ושתייה מתונה של אלכוהול הנן חשובות עבור הפחתת הסיכון של מחלת לב, בעוד אחרים מצאו אותו דבר לגבי אימון גופני.
עם זאת, זהו המחקר הראשון שבוחן את השילוב של השניים. לדבריהם, הדבר יעיל במיוחד עבור רופאים, מאחר שצריכת אלכוהול והרגלי אימוני כושר הם סוגי מידע אותם ניתן לקבל בקלות ממטופלים – וניתן לשנות אותם בהתאם.

החוקרים דגמו נתונים על 11,914 דנים שהשתתפו במחקר בריאות ציבורית גדול יותר, בו היה מעקב על בריאות המשתתפים במשך קרוב ל- 20 שנה. במחקר זה נרשמו תבניות צריכת אלכוהול ואימוני כושר, כמו גם גורמי סגנון חיים אחרים כמו עישון וסטטוס סוציו-כלכלי.

במשך 20 שנה נרשמו 1,242 מקרים של התקף לב פטאלי ו- 5,901 מקרי מוות מכל סיבה. כאשר השווה את שעורי המוות לתבניות צריכת אלכוהול ואימוני כושר, מצאו החוקרים כי הסיכון הנמוך ביותר היה בקרב גברים ונשים ששתו בין 1-14 משקאות בשבוע, והתאמנו יותר מארבע שעות בשבוע. לגברים כאלה היה סיכוי של 30 אחוז למות פחות, ולנשים סיכוי של 49 אחוז למות פחות.

גם שעורי התקפי לב היו נמוכים באופן דומה בין אנשים אלה.
למי שאינם פעילים היו הסיכונים הגבוהים ביותר של מוות, בלי קשר להרגלי שתייה, ותווך כל רמה של פעילות פיזית – לשותים במתינות היה הסיכון הנמוך ביותר של מוות מכל הסיבות.

"לגברים ונשים כאחד, פעילות פיזית קשורה עם סיכון נמוך משמעותית להתקף לב פטאלי ומוות מכל הסיבות, לעומת מי שאינם פעילים; וכך גם שתיית אלכוהול מתונה", אמר מורטן גרונברק, השותף לחיבור דוח המחקר. "צריכת אלכוהול שבועית מתונה הפחיתה את הסיכון של מוות מסיבה כלשהי בקרב נשים וגברים אחד, בעוד הסיכון בקרב שותים כבדים היה דומה לזה של מי שאינם שותים כלל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר