כוכב נולד: כרמל LIMITED EDITION 2004

ה- LIMITED EDITION 2004 מורכב מ- 65% ענבי קברנה סוביניון מכרם זרעית ומכרם קאיומי, 20% ענבי פטיט וורדו מהכרם בבנימינה, 15% מרלו מהחלק הגבוה של כרם מסתורי שבלט מאד על פני כל השנה ברום הרי יהודה – לענבים יש ביין זה במיוחד חשיבות רבה

יקבי כרמל קיימו בחצר היקב שבראשון לציון אירוע טעימה, שכותרתו חנוכת יין CARMEL LIMITED EDITION 2004 – אירוע רב משמעות ליקב, המוכיח פעם אחר פעם שיקבי כרמל של היום הם סיפור אחר, מגוון ומעניין.

במסגרת זו קיים היקב טעימת יין מודרכת מפיו של ליאור לקסר, היינן הראשי של היקב, ששילב הזדמנות להטעים קודם ל- LIMITED EDITION שני יינות לבנים: הסוביניון בלאן 2006 והיוהניסברג ריזלינג 2006; ומצד היינות האדומים קברנה סוביניון שיראז 2005 מהסדרה האזורית, ואחריו כוכב היום: ה- LIMITED EDITION 2004.

כל אחד מהמוזמנים קיבל לידיו עלון מידע על היין, הרכב זניו, הכרמים מהם הגיעו ענביו, ותהליך הויניפיקציה – הפיכת הענבים ליין. בשלב הטעימה יכול היה כל טועם להעניק ליין ציונים ברמת המראה, הארומות, הטעם, הסיומת וציון כללי מסכם.

המארח הראשי היה ישראל איבצן, יו"ר ומנכ"ל יקבי כרמל, שבשנת 2006 הצליח לייצב את היקב, ואף להעבירו לראשונה לרווח אחרי מספר שנים של הפסדים; ויחד איתו אירחו אותנו אדם מונטיפיורי – מנהל המחלקה המקצועית, ועמוס רביד – המדריך הראשי של יקבי כרמל.

היינות:
סוביניון בלאן כרם רמת ערד, 2006 – היין עשוי 100% סוביניון בלאן. הענבים ליין מגיעים משטח עצום של 650 דונם כרמים הנמצאים ברמת ערד בגובה של 500 מ' מעל פני הים. לענבים פרי עמוס רעננות טבעית. זהו הכרם הראשון שנבצר בדרך כלל בסוף חודש יולי, היין מביא למפגש מעניין בין עולם חדש וישן – לא יין פירותי ולא יין טרופי, כי אם שילוב בין השניים, עם עשבוניות, מנטה, ונגיעה מינורית של עץ חבית. יין חד ונקי. אין טעם ליישן את היין. זהו יין נכון וראוי לשתייה עכשווית, להנאה מיידית עם הפריכות והרעננות העולים ממנו. היין בוקבק בפברואר 2007 ומחירו לצרכן 49.50 ₪.

יוהניסברג ריזלינג גליל עליון הסדרה האזורית, 2006 – היין עשוי 100% ענבי יוהניסברג ריזלינג מכרמים מקאיומי, מירון וגליל עליון. בשנים האחרונות זוכה זן ענבי הריזלינג לעדנה רבה בזכות תעשיית היין הגרמנית. בריזלינג של כרמל תחושו בלימוניות, אשכולית, תפוח ירוק, חמיצות גבוהה ואיזון נכון ברמת הסוכר שאינה מתבלטת ביין.
זו השנה השנייה שהיין הזה מבוקבק, והשנה יש ממנו 6,600 בקבוקים, והוא נתפס, ובצדק, כמתאים נפלא לאקלים הישראלי. הענבים נבצרו מאוחר יחסית, בשבוע הראשון של חודש אוקטובר. ליאור לקסר אמר כי 2006 הייתה שנה מורכבת, וכרמים רבים נבצרו מאוחר מהרגיל, מה שדרש הרבה אורך רוח וסבלנות.
"שנת 2006 הניבה יינות מצוינים, במיוחד לאלו שלא פחדו לקחת סיכון וגם להשקיע הרבה עבודה ומאמץ בכרם על פני כל השנה", אמר לקסר.
היין שיצא הוא טוב ומרענן. התסיסה נעשתה במיכלי נירוסטה בלבד, ללא מגע עץ חבית לחלוטין. בטעימה ניתן לחוש מתיקות עדינה ברקע עם אף ארומטי, ובהרחה הראשונה ישנה ציפייה בפה לשמץ של מתקתקות שייתן איזון לחמיצות הטבעית. בניגוד לסוביניון, את הריזלינג אפשר להשכיב למנוחה לשנה-שנתיים להתבגרות נוספת, והריזלינג יעמוד בה בכבוד; במיוחד לאלו מביניכם שמחפשים בריזלינג פטרוליות על חשבון אובדן פירותיות. מחיר היין לצרכן 45 ₪.
שני היינות הלבנים בטעימה מתחילים את דרכם מהכרם בתהליך ראשוני די דומה. סחיטת הפרי מתבצעת בצמוד לבציר, וכ- 10 דקות מסיומו הענבים כבר נסחטים. בסוביניון הסחיטה מתבצעת ביקב יתיר, ובריזלינג הסחיטה מתבצעת במתקן יקבי כרמל בדלתון.
בכרמל רואים חשיבות רבה לפרק הזמן הקצר בין הבציר לסחיטה הראשונית. כמו כן, אחד מהקווים המנחים הוא עצירת התסיסה המלולאקטית, וזאת על מנת להוציא מהפרי הרבה פריכות ורעננות.

קברנה סוביניון שיראז גליל עליון, הסדרה האזורית, 2005 – היין עשוי מ- 60% ענבי קברנה סוביניון ו- 40% ענבי שיראז. הענבים מגיעים מכרמים בקאיומי, רמות נפתלי, נטועה, וסחך בצפון רמת הגולן.
היין עבר 12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי חדשות ובנות שנה. הביקבוק נעשה ללא תהליכי הצללה בינואר 2007. זהו היין הראשון שיוצא מבציר 2005, ומהווה גם נקודת מפנה ביקבי כרמל בכמות היינות המופקים מהסדרה האזורית, אך גם באיכות שעולה לצד הכמות.
ליאור לקסר סיפר לנו, שהחל בבציר 2005 הקצה היקב צוות ייעודי, שמסתובב בכרמים ונמצא בקשר ישיר עם הכרמים והכורמים, ומנחה אותם כיצד לנהוג. מהיין יוצרו 80,000 בקבוקים, וזאת על מנת לאפשר לצרכני היין להיחשף אליו ולחוות את החוויה שבטעימת היין.
היינות מסדרה זו מיועדים להתיישנות שבין 5-7 שנים. היין נותן דגש על פרי ונגישות כאחד, ועם זאת יש לו עמוד שדרה המאפשר ליין להתבגר ולהשתבח בתנאי אחסנה נאותים עם הזמן. היין שלגמתי בטעימה היה מורכב ומאוזן, ומשתלב היטב עם אחוזי האלכוהול שבו. ביקב מפצירים בנו להקפיד ככלל על טמפרטורת הגשה נכונה של 14-16 מעלות, בלי בושה מקירור קצר במקרר הביתי או במקרר יין ייעודי, בכדי לא לאבד חמיצותו והאלגנטיות של היין. מחירו לצרכן 60 ₪.

והגיע תור השקת יין הדגל של היקב: CARMEL LIMITED EDITION 2004 – בכל שנה מחפשים ביקבי כרמל להוציא אל השוק את היין הכי גדול של אותה שנה, בכל פרמטר מתבקש.
זו השנה השנייה שאני לוגם את ה- LIMITED EDITION, והשמחה רבה. קודם כל משום שהיינות של 2003 ו- 2004 אינם דומים אחד לשני, וזו כבר מחמאה – כי שניהם יינות גדולים.
65% ענבי קברנה סוביניון מכרם זרעית ומכרם קאיומי, 20% ענבי פטיט וורדו מהכרם בבנימינה – שתורמים צבע שחור אדום עמוק, חוזק לעמוד השדרה ביין והרבה פרי, 15% מרלו מהחלק הגבוה של כרם מסתורי שבלט מאד על פני כל השנה ברום הרי יהודה – לענבים יש ביין זה במיוחד חשיבות רבה.
מדי שנה נבחרים עבורו כרמים שהגיעו בכל מבחן וקנה מידה למצוינות. היין מהווה את חוד החנית של יקבי כרמל ואת גולת הכותרת שבתעשיית יין איכותי ביקב.

היין מביא עמו בשורה של אלגנטיות, רעננות ותבלינים אקזוטיים, והוא מבטא היטב את הדחיפה הכי רחוקה באיכות וטיב שהיקב מסוגל לתת.
פילוסופיית היין היא בלנד בורדולזי המורכב מחמישה זנים אופציונאליים. ב- 2004 אין קברנה פרנק, למשל, וב– 2005 הקברנה פרנק קיים. הכוונה ביקב לייצר את היין הכי טוב, הכי אלגנטי, הכי עשיר, הכי מורכב, ולא לעשות יין בומבסטי ש"יתנפץ" באף בעודף אלכוהול וריבתיות.
הכיוון הוא יותר עולם ישן. ליין פוטנציאל התיישנות גבוה, ובתנאים נאותים, בהתבסס על הרכב הכרמים ותנובתם המצוינת וכל מה שנעשה ביין מבחינה ייננית, יוכל היין להשתבח לפחות 10 שנים נוספות.

היין שטעמתי היה מורכב, בעל מבנה מוצק עשיר וטאני, עם טעמים פירותיים מורכבים וארוכים כאחד. הוא הוצג לנו אחרי 15 חודשי התבגרות בחביות צרפתיות חדשות ובנות שנה לפני יצירת הבלנד הסופי, ושנה נוספת בבקבוק. היין לא עבר תהליכי הצללה, ובוקבק בחודש מרץ 2006.
בעשיית היין מורגשת עבודה ייננית מוקפדת מאד. שולבו בו כרמים שנבחרו לפרויקט ככרמים בולטים, ובבלנד הסופי ירדו לרזולוציה של חביות שמייצגות את הכרם ומאפייני הבציר ושנת הבציר. היין צעיר, ולא מגלה את סימני גילו. צבעו עדיין סגול עמוק עם חומציות איתנה. הארומות מזכירות קסיס, פטל שחור, ואקליפטוס.

תוכלו לשאול מדוע היקב החליט להוציא את היין כבר עתה אל השוק, והתשובה היא שאחריותכם כצרכנים לקחת את היין אליכם, לשתות אותו כבר עתה וליהנות ממנו, או לתת לו לשכב מספר שנים, שכל אחת מהן תשדרג ותשביח את טעמיו.
במחיר של 180 ₪, זו השקעה כדאית שתניב תשואה טובה בעתיד – באף, בפה, ובשווי הכספי.
היין יוצא בימים אלה לשוק במהדורה מוגבלת של 13,344 בקבוקים ממוספרים בלבד. 25% מיועדים לייצוא, והיתר יוצעו בחנויות יין מתמחות ומסעדות נבחרות בלבד.

לסיום אירוע הטעימה פנינו לאכול ארוחת צהריים בשילוב יינות היקב, שהייתה מורכבת ממבחר מנות קייטרינג גורמה טעימות מאד, ששילבו מטבח ים תיכוני יצירתי ורב טעמים של "זיגוטה" קייטרינג ואומנות – של בחור צעיר מכפר סבא בשם ינאי לוי. יחד עם מנות הקינוח המתוקות ניתנה לי ההזדמנות לטעום לראשונה את ה- Carmel Vintage 2004 – יין בסגנון יינות ה- Vintage מאזור נהר הדוארו Douro שנשפך לאוקיינוס האטלנטי בעיר פורטו שבפורטוגל שם גדלים ענבים מהם מייצרים את יין הפורטו המפורסם.
ליין ה- Vintage של יקבי כרמל ייחודיות: תקופת יישון קצרה בחבית, ועם זאת מביא עמו יכולת התיישנות לשנים רבות בבקבוק, בזכות אחוזי האלכוהול הגבוהים.
ה- Vintage התיישן 18 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. הוא יזכיר לכם יינות דמויי פורט, עם רמת מתיקות גבוהה וארומות שזיף ולפתן.
הענבים ל- Vintage הם ענבי פטיט סירה שנבצרו בכרמים בהר יהודה. 13,000 בקבוקים יוצרו מהיין בסך הכל, ובמחיר של 145 ₪ תקבלו עושר של טעם וניחוח משכר, עם חוויה שונה ומהנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר