כריסטוף קזמרק מיקב קסטל הצרפתי: היינות הישראליים יקרים מדי

קזמרק, בן 29, הוא מנהל אזור מרכז אירופה והמזרח התיכון בענקית היין הצרפתית קסטל. לישראל הוא הגיע כאורח חברת ישרקו מקבוצת טיב טעם, יבואנית ומפיצת יינות קסטל

איזה יין ישראלי אוהב לשתות כריסטוף קזמרק (Christophe Kaczmarek) מיקב קסטל הצרפתי? התשובה נמצאת בשאלה, ונגיע אליה בהמשך.

קזמרק, בן 29, הוא מנהל אזור מרכז אירופה והמזרח התיכון בענקית היין הצרפתית קסטלכריסטוף קזמרק, יקבי קסטל (קבוצת יין מס' 3 בעולם, עם מחזור מכירות של 2.6 מיליארד אירו – יין, בירה, מים, מהם יותר מ- 1.1 מיליארד יורו מיין, עם מכירת כ- 600 מיליון בקבוקי יין בשנה ברחבי העולם), שהוקמה ב- 1949 ע"י תשעה אחים ואחיות. התאגיד עדיין מוחזק ומנוהל ע"י המשפחה, ובראשו עומד פייר קסטל בן ה- 86.
לישראל הגיע כריסטוף כאורח חברת ישרקו מקבוצת טיב טעם, יבואנית ומפיצת יינות קסטל בארץ, ומארחו היה הנרי איזקוביץ', אחראי תחום היין בישרקו.

קזמרק מעיד על עצמו כי תמיד היה בעסקי יין. כסטודנט למנהל עסקים הוא התחיל לעבוד ב- 2005 כאיש מכירות בחנות יין, הקים חברה למופעים משולבי-טעימות יין, ניהל חנות יין של קבוצה פריזאית עם יותר מ- 30 חנויות בעיר. כשרצה להיכנס לתחום יצוא וסחר יין בינלאומי, התחיל לעבוד ביקב קטן בשם דומיין דולמס כאחראי לכל יבשת אמריקה, ואחרי 6 חודשים הצטרף לקבוצת קסטל בה הוא אחראי מזה שנתיים על הפעילות בפולין, צ'כיה סלובקיה והונגריה, לצד המזרח התיכון – תורכיה, ישראל, חצי האי ערב, סוריה, לבנון, ירדן, קטאר, בחריין – חלקן מדינות מוסלמיות שם מעט שותים יין.

לקבוצת קסטל יש בתחום היין שלושה מותגים, החשוב ביניהם Famille Castel אותו פייר קסטלמפתחים בחברה במישור הבינלאומי, לפני קידומו בצרפת, ותחתיו מייצרים 10 מיליון בקבוקים.
"זו לא הכמות הכי גדולה בין המותגים שלנו, אבל משקיעים בו הכי הרבה, כי הוא משקף עבורנו מה צרפת יכולה לתת ביחס מחיר איכות", אומר קזמרק.
מותג Baron L'Estac של יין בורדו, הוא המותג הכי ידוע של היקב, עם 6 חודשים בחביות, ואם אתם תוהים על פירוש השם Lestac, הרי מדובר באנגרם (היפוך אותיות) של Castel.

לקבוצה יש 20 יקבים, מהם 15 בבורדו שהנם הגדולים ביותר בארסנל שלה, שניים בעמק הלואר, אחד בלנגדוק, אחד בפרובאנס, ויקב נוסף בבורדו בבעלות חברה אחרת שלהם – B&G – ברטון אנד גוסטייה, שהנה בעלת מערך הפצה נפרד. גם רשת חנויות היין Nicolas שייכת לקסטל.
כיום אין להם יינות כשרים, אבל כפי שקזמרק אומר, זה אפשרי.

מה המשמעות של ישראל מבחינתכם?
ישראל היא שוק חשוב עבורנו, פחות מבחינת כמות כי אצלכם שותים בעיקר יינות ישראליים – בראש וראשונה הכשרים. אנחנו מוכרים בישראל כ- 50,000 בקבוקים בשנה, ומתמקדים ביינות איכות כי בישראל יש תרבות יין אמיתית ועניין ביינות Chateaux ו- Estate. אנחנו מביאים לישראל את כל ה- Appelations של בורדו, הנמכרים ברשת טיב טעם.

האם אתם מתכוונים להביא גם בירה או מים שלכם לישראל?
לא. את פעילות המים מכרנו לפני מספר שנים, וממשיכים כמפיצים אך לא בעלים. פעילות הבירה שלנו מתרכזת באפריקה. יש לנו יותר מ- 40 מבשלות רק בארצות דוברות צרפתית. אנחנו חזקים מאוד באפריקה, ויש לנו שותפות עם SABMiller, הגדולים בעולם בבירה.
פייר קסטל התחיל את פעילותו באפריקה, ויבשת זאת עדיין מהווה חלק חשוב מהפעילות.
פעילויות הבירה והיין מופרדות בקסטל, והבירה היא הכדאית והרווחית יותר.

מה דעתכם לקנות יקב ישראלי? יש אצלנו כמה יקבים על המדף
דווקא שאלתי בנושא את אלן קסטל, האחיין של פייר קסטל והבוס שלי. תשובתו היא שהיום אנחנו רוצים להתמקד ביינות צרפתיים ובצרפת. זה לא עניין של ישראל או לא.

מה אתה אומר על מגמת הירידה בצריכת יין ומעבר למשקאות אחרים?
זה נכון, אך עדיין מדובר בצרפת על צריכת 47 ליטר יין לנפש לשנה. לפני 60 שנה שתו 150 ליטר לנפש, וקל להסביר את זה. יין נחשב אז למשקה הכי היגייני, כי איכות המים הייתה גרועה, ושתיית מים גרמה למחלות. אבל שותים יינות איכותיים יותר מאשר באותם ימים. לפני 60 שנה היו יינות מדוללים.
אנחנו רואים את ירידת הכמות באופן חיובי, כי היא מעודדת את התעשייה לעשות יינות טובים יותר.

ומה אתם עושים בנושא?
פיתחנו את מותג VeRy by Famille Castel של יין ארומטי: רוזה לבן ואדום.
אלה יינות עם ארומות של פירות – הרוזה עם ארומות וסירופ טבעי (עם דגש על טבעי) של אשכולית, הלבנים עם סירופ אפרסק וסירופ ליים, והאדום עם סירופ רימון.
השקנו את המותג באפריל 2011, ואנו מוכרים 15 מיליון בקבוקים ממנו בשנה. זה המותג המוביל בקטגוריה זאת שגדלה במהירות בצרפת כדי למשוך צעירים ליין באופן ידידותי, להוכיח שביין הצרפתי אין רק שמרנות אלא גם חדשנות.
עכשיו אנחנו משיקים את VeRy by Famille Castel בישראל. ומצפים לראות את התוצאה.

איזה יין אתה אוהב לשתות?
אני אוהב הכול. אוהב לגלות יינות חדשים, משתדל לא לחזור על אותם יינות, וכל פעם שותה יינות שונים –– מכל העולם. בצרפת קשה למצוא יין שמגיע מחו"ל – רק 2%. לכן אני מנצל את הנסיעות שלי כדי לקנות יין בכל מקום אליו אני מגיע.
בישראל אני אוהב לטעום יינות ישראליים, ויש ביניהם מצוינים, כמו גבעת החלוקים של צרעה. אם יין מוצא חן בעיני, אני קונה ומביא לצרפת, אם כי היינות הישראליים יותר מדי יקרים.

מה קנית לאחרונה?
יין מיקב ישראלי עם שם דומה לשלנו – פטי קסטל 2010. שתיתי אותו עם חברים בצרפת בטעימה עיוורת, וכולם הופתעו.

הנרי איזקוביץ' מחברת היבוא ישרקו, מוסיף: "אנשים מוצאים שיינות ישראליים יקרים מדי, ומתחילים להשוות מחירים מול יינות צרפתיים. יש כמובן יינות ישראליים מצוינים בטווחים של 150 ₪. אנחנו בטיב טעם מציעים יינות מארצות יין רבות, אך העיקר מגיעים מצרפת כדי לענות לביקוש, ואחריה איטליה, תוך איזון בין הביקוש להיצע".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר