לעשות סדר בבלגן של התאמת אוכל ליין

אין צורך להמליץ על מנה כזו או אחרת; יש צורך להסביר מהם התבלינים הדומיננטיים ביין, על מנת שאותו תבשיל ,או סטייק, או סלט, או גבינות, יתחברו באופן מושלם לתבלינים שבוקעים מהיין

הפעם זה התחיל ממידע על יינות חדשים, שכותרתו "לאחר בציר משובח במיוחד של שנת 2007 משיקים יקבי רמת הגולן את בציר 2008. הראשונים בסדרת היינות שף אלון גונןהאיכותית לשנת בציר זו: ירדן קברנה סוביניון 2008 וירדן מרלו 2008".
כשאנו מקבלים יין לטעימה על מנת לחוות דעתנו עליו, אנשי היקב מצרפים הסבר על היין, אחוזי אלכוהול, כמות סוכר, כמות חומצה, ואפילו מצרפים המלצות למנות אוכל שכדאי להגיש עם היין.

במקרה של הקברנה סוביניון של רמת הגולן, המנות שהיקב ממליץ עליהן הן: "נתחי בשר איכותיים מלאי טעם כגון פריים ריב מבשר בקר משובח, תבשיל קסולה עשיר, או נתח קצבים בגריל".
עוד ממליצים אנשי היקב על תקופת ההתיישנות של היין ובמקרה הזה: " ניתן ליהנות מהיין בעודו צעיר יחסית, אך הוא ימשיך להתפתח ויהיה אף מהנה יותר לשתייה לאחר מספר שנים של התיישנות. היין ישמור על איכותו הגבוהה במשך עשור ויותר ממועד הבציר".
לאחר שראיתי לאחרונה מספר ביקורות על היינות הללו, ולאחר שהבנתי שמי שכותב עושה פשוט קופי על הברושור של היקב ומדביק את ההמלצה המגוחכת, בא לי לעשות סדר בבלגן המצחיק הזה של התאמת יין לאוכל. אעשה זאת במספר שורות מצומצם על מנת לא להכביד ולקשקש יותר מדי. 'המומחים' ביקבים עושים זאת היטב.

ביין יש תיבול. כולם מדברים על פלפל ירוק, פלפל שחור, עשבי תיבול פרובנסיאלים, טימין, רוזמרין מרווה, מנטה, שומר, ועוד ועוד ועוד.
אין צורך להמליץ על מנה כזו או אחרת; יש צורך להסביר מהם התבלינים הדומיננטיים ביין, על מנת שאותו תבשיל ,או סטייק, או סלט, או גבינות, יתחברו באופן מושלם לתבלינים שבוקעים מהיין.

אי אפשר להגיד 'נתח קצבים בגריל' וזהו. לשים עליו פלפל שחור – כן או לא? ומה עם מלח? להשרות אותו ביין ורוזמרין? למרוח את הגריל בבצל ? מה הקשקוש הזה בהמלצה של מנה כמו 'נתח קצבים בגריל'? הרי כמעט בלתי אפשרי להשיג נתח קצבים טוב, ובלתי אפשרי לעשות אותו על הגריל. בלי הכנה מראש, תקבלו צמיג. הלאה. 'פריים ריב מבשר בקר משובח'. נפלא. אנו צריכים סטייק עם עצם במשקל של לפחות 500 גרם, עסיסי ומשויש. גריל פחמים שיעביר טעמי עשן ופיח? ומה עם התיבול?

ואותו 'תבשיל קסולה עשיר': עשיר במה? ירקות שורש, סוגי בשר שונים, ואם הוא מבושל ביין, האם להשתמש באותו יין או שמא ביין לבישול? האם יהיה זה נכון להגיש את התבשיל בערב קיצי בטמפרטורה של תבשיל מהביל? מה זה יעשה ליין?

טוב, הבטחתי כמה שורות ואני נסחף. אז ראשית, אם אתם ביקבים ממליצים על אוכל ליין מסוים, ראוי שתכינו ותטעמו אותו יחד עם היין, ואל תמציאו מנות שעושות חשק ונראות טוב על הנייר. כי כשקוראים "נתח קצבים בגריל", כבר הריר נוזל. בפועל זה ממש לא מתאים. קשה להשיג, ובגריל יוצא צמיגי ולא מעניין.

ולאלה שאמונים על פרסום ההמלצה של היקב דרך המידע שלו (כולל "אכול ושאטו"): ראוי לחשוב קצת, וכמו שטועמים יין וכותבים עליו ביקורת, אולי כדאי לעשות טסט עם המלצת היקב בעניין האוכל.

ועכשיו על היינות:
ירדן קברנה סוביניון 2008
14.5 אחוזי אלכוהול, 18 חודשי חבית חלקם חדשות.
צבע ארגמן בוהק, ניחוחות בשלים של שזיף ופירות אדומים. טבק וטחב מעקצצים במרכז הלשון. אפטר טייסט קלאסי של פירות טובים. היין חמאתי מאוד. חומציות טובה שמעידה על יכולת התיישנות טובה. היין צעיר מדי. ראוי לו שיישמר במקרר לעוד כמה שנים, ואז יאמר את דברו.
ירדן קברנה סוביניון 2008 הנו יין טוב, שבשלב זה של חייו לא מרגש במיוחד, אך מבטיח להשתבח עם הזמן.
המחיר 127 ₪

ירדן מרלו 2008
15 אחוזי אלכוהול, 14 חודשי חבית חלקם חדשות.
צבע אדום עמוק וצלול. ניחוחות של שזיף צעיר ודובדבן. מעט קקאו איכותי מתלווה גם הוא לריח הנפלא של היין הזה.
בטעימת המרלו מתגלים טעמי אשכולית בשלה, מעט ליים ואף תפוז סיני. החמיצות מאוזנת עם טעמים בשלים של פירות אדומים. אפטר טייס מעט תוקפני המשאיר את הפה עפיץ לאורך זמן.
יש התפתחות של ריחות וטעמי עשבי תיבול במהלך השתייה, ויש רושם שהיין עדיין לא מסוגל להתמודד עם כל היכולות שגלומות בו.
גם זה יין שאפשר לשתות עכשיו, אולם צריך לקחת בחשבון שהוא עדיין לא במיטבו, וגם פה צריך לתת לו כמה שנים על מנת שיוכיח כי בית הייצור של יקבי רמת הגולן ידוע ביינות המתיישנים שלו.
המחיר 109 ₪

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר