לקראת ראש השנה והימים הנוראים: המרכז להכרת תל אביב בסיור בעקבות בתי הכנסת בעיר

לקראת ראש השנה והימים הנוראים מתחבר המרכז להכרת תל אביב למסורת בסיור מיוחד בן שני מפגשים, שבא לבדוק את מיתוס העיר החילונית

מסתב רי בעיר המנופפת, אולי יותר מכל הערים בארץ, בדגל החילוניות בגאווה רבה, פזור אוסף לא מבוטל של בתי כנסת.
חלקם במרתפים ובבתים, בעוד אחרים משמשים נקודות ציון בנופה של העיר.
מספר בתי כנסת הרחיבו את ייעודם המקורי, ומשמשים כיום כאולם אירועים או מרכז לאוכלוסיה רב גונית ורב עדתית, למרות שניבנו במקור לבני עדות ספרד/אשכנז בלבד. לעומתם קיימים אלה שאיבדו את זוהרם במהלך השנים, וממקום תפילה המהווה מרכז לקהילה תוססת הפכו לאנדרטה עצובה לתפארת עבר.

לקראת ראש השנה והימים הנוראים מתחבר המרכז להכרת תל אביב למסורת בסיור מיוחד בן שני מפגשים, שבא לבדוק את מיתוס העיר החילונית.
יש להגיע בבגדים צנועים.

המפגש הראשון יתקיים ביום שלישי 28.8 שעה 18:00 (המפגש ברח' שד"ל 5, ליד בי"כ אהל מועד).
בסיור זה נכיר בתי כנסת משני עברי המתרס- מחד, בתי כנסת כמו "אהל מועד" ברח' שד"ל, שהפך מקום מרכזי לחתונות סלבריטאים, ומרכז תפילה רב תרבותי (למרות שיועד להיות בי"כ ספרדי) בו מתפללים עובדי חברת החשמל שחרית, ואנשי חברות הביטוח – מנחה.
מבית כנסת מרכזי זה נעבור לשני בתי כנסת שהם מזכרת עגומה לעבר מפואר – "בית הכנסת הגדול" ו"מושב זקנים" שבאלנבי, ולסיום נבדוק את תנועת ההתחרדות שפורצת דווקא מלבה החילוני ביותר של תל אביב, עם מרכז חב"ד שהוקם בגינת שיינקין.

במפגש שני, שיתקיים קרוב מאוד לראש השנה והימים הנוראים (פרטים והרשמה במשרד), נבדוק את בתי הכנסת בצפון העיר. אלו הם בתי כנסת מודרניים יותר, שהוקמו משנות השבעים ועד היום. בבתי כנסת אלו, שהוקמו במרכזי קהילה במעמד סוציואקונומי גבוה, הושקע תכנון ארכיטקטוני מוקפד ובנייה מתוכננת ואיכותית.
הסיור יתחיל בבית כנסת "היכל יהודה" בבן סרוק 13, בו נראה את בי"כ הסלוניקאי הידוע, המעוצב כצדפה. ממנו נעבור לבי"כ ברח' צייטלין, שהוא בי"כ חדיש, שאין בו סמלים המתחברים אסוציאטיבית לבתי כנסת. אם יתאפשר הדבר, נבקר בבית הכנסת של ביה"ח איכילוב, ונסיים בבית הכנסת ברח' מאנה, או סמאטס, בו מתפלל הרב לאו.

מדריכה: לאה וילינגר.
מחיר כל מפגש: 30 ₪
הרשמה במשרד המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום, טל. 03-5177304, 03-5100337

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר