מגלים את שפלת יהודה

שפלת יהודה פותחת צוהר לחיבור אל התרבויות העתיקות, צורות המחייה בימים עברו, וטיול ובנופים של האזור. טיול יומי הנפתח עם שביל הגתות, ביקור בכבשן סיד משוקם ובית בד, ומסתיים בגן משחק פיסולי וארוחה כפרית לכל המשפחה

טיולים בני יום אחד הם האופציה המועדפת על משפחות שרוצות לנצל את ימי החג כדי לשטוף את העיניים, ועדיין לא מחפשות היכנס למסלולים ארוכים המעייפים את הילדים.

שפלת יהודה הינה אחת האטרקציות המומלצות לימי החג והשבתות, בזכות מגוון האטרקציות שמשאירות את הילדים ערניים, הממצאים הארכיאולוגיים ושירדי העבר שממלאים את האזור, וכמובן האפשרות לקנח את הטיול במסעדה כפרית משפחתית, המציעה לסגור את המסלול בינות לחורשת עצים ועם מרחב לכל המשפחה.

נוף שפלה יהודה
את הטיול מומלץ להתחיל בהיכרות קצרה עם האזור, השופע בסלע רך ולבן, המכונה קירטון. מדרונות הקירטון אינם פוריים, ועל כן נטעה בהם קק"ל עצי מחט, שהם עצים פחות מפונקים, וכבר כשתתקדמו לכיוון המסלול תוכלו להבחין בנוף הדוקרני שמשתרע לצד גאיות עם אדמה פוריה המארחות חרובים, תאנים ועצי זית.
בינות לחורשות והאטרקציות במקום תוכלו לנסות לאתר את המערות הסודיות של שפלת יהודה, אשר מאז ימי קדם שימוש למסתור ולמגורים לתושבי האזור הקדומים. זאת בזכות הסלע הרך שאפשר לכל אדם בעל יוזמה ותושייה לחצוב את מקומו. יתרון נוסף שנהגו הקדמונים להרוויח מפעולה זו, היה חציבה של חומר גלם לבנייה, ולכן בשפלת יהודה פזורות מגוון רחב של מערות למגורים, בורות מים, מחסנים, בתי בד ובתי קבורה.
המטיילים המושבעים יודעים לספר שביקור במקום תמיד מעורר בהם סקרנות לגבי מחילות המסתור ששימשו את הלוחמים הקדומים, ועדיין חבויות בשטח.

מי יודע מהו כבשן סיד?
את המסלול נפתח בשביל הגתות המוליך אותנו לכבשן סיד משוקם ובית בד, המאפשרים להתחבר לצורות החיים הקדומות באזור – אז עצי הזית והחורש הטבעי היו מקור הפרנסה של התושבים. נפתח את המסלול ביער המלאכים -שחריה, בו מתחבאים בתי בד, גתות יין, מצפורי נוף ופסלי אמנות המיועדים למשחק ילדים, ואפשר לטפס עליהם ללא חשש.

 את הצעד הראשון נעשה בדרך יער ראשית (מסומנת בירוק) מסתעפת מכביש בית גוברין (קריית גת – כביש 35). דרך זו חד סטרית וסלולה לכל אורכה, כאשר צעידה או נסיעה בה תאפשר לכם לסקור את הנוף הטבעי ביער, ולעבור דרך חניון עמק החרובים, בית יערן (שלידו הקימה קק"ל את החניון המרכזי ביער) ומגדל תצפית.

משם נמשיך אל דרך קדם (מסומנת באדום) המסתעפת דרומה (ימינה) מדרך היער הראשית, סמוך לחניון עמק החרובים, ונחפש את כבשן סיד.
כבשן סיד הוא בור חפור באדמה ומדופן באבנים, שבו שרפו אבני גיר כדי להופכן לסיד. עומקו כ- 6 מטרים וקוטרו כ- 4 מטרים. בימים עברו נהגו להשתמש בסיד כדי לטייח בורות מים, ולוודא שהמים ישארו בבור ולא יחלחלו לאדמה.

נסו לדמיין כיצד פעל הכבשן, כשמעליו התנוסס מבנה דמוי כיפה מאבן – בתוכו הניחו את אבני הגיר המיועדות לשריפה. בור זה שימש גם להסקה של חומרי הבעירה (בעירה שנמשכה בין 6-3 ימים) שהונחו בבור למשך כמה ימים עד שכיפת הכבשן החלה לאדים. לאחר מכן נהגו לחכות להתקררות חומרי הבעירה, ורק לאחר מכן אפשר היה להוציא את הסיד השרוף המבוקש.

תירוש הקדמונים וחורבת הקיקיון
לאחר מכן נמשיך אל שביל בית הבד (מסומן בשחור) – במדרון הצפוני של היער, הפונה אל נתיב האופניים. זהו מסלול בן 15 דקות, במהלכו נוכל לגלות את תהליך הכנת היין בתקופה העתיקה. במקום מחכים לכם שרידי בית בד קדמוני, הכוללים אבני מפרכה – אבנים גדולות ומרשימות בצורת מעגל, שבאמצעותן ריסקו את הזיתים כשלב ראשון להפקת שמן מהם.
למי שרוצה לחשוף עוד פיסה מעברנו, במקום מתחבאים גם ספלולים חצובים באבן וגתות לדריכת תירוש ליין.

לאחר מכן ניתן להמשיך אל שביל הגתות (מסומן בכחול) – שביל רגלי המוליך מחניון כבשן הסיד לחורבת כרוע. השביל עובר ליד חציבות בסלע, שזוהו כחלקים של גתות קדומות. חורבת כרוע משתרעת על פני 30 דונם, כאשר השם העברי של החורבה שומר על צליל שמה הערבי, ח'ירבת ח'רוע, שמשמעו: חורבת הקיקיון.

חורבת כרוע נחשבת לאתר חפירות בינלאומי, כאשר במהלך העבודה במקום נחשפו שרידי מבנה ציבורי ובור מים סמוך. המבנה שנחשף כולל שלוש שכבות חיים: השכבה העליונה (המאוחרת) כוללת גדרות צאן. השכבה השנייה, מהתקופה הביזנטית, כללה במקור מבנה בן שני חדרים, שאורכו 16 מטרים ורוחבו שמונה מטרים. מאוחר יותר נוסף חדר שלישי, בצדו המזרחי של המבנה. המבנה בנוי בציר מזרח-מערב, וייתכן שתפקד כבית כנסת.
השכבה התחתונה של המבנה (המוקדמת) לא נבדקה. בור המים הסמוך למבנה עשוי בצורת מלבן. הוא מטויח בשלוש שכבות טיח ומקורה (חלק מהתקרה נהרס). בתקרה נמצא פתח שדרכו אפשר היה לשאוב מים. גרם מדרגות, שממנו נותרו חמש מדרגות בשלמותן, היורד אל המפלס התחתון של הבור. קיומן של המדרגות הוא בסיס להשערה שהבור שימש בתקופה מסוימת כמקווה טהרה.

תבלינים ומשחקים
לאחר מכן נמשיך אל דרך ערוגות הבושם (מסומנת בצבע חום) היורדת לאורך גיא נטוע חרובים. הדרך מחברת בין שני קטעים של דרך היער הראשית, כאשר בקצה העליון של הדרך שתלה קק"ל ערוגות צמחי תבלין, ובהן מינים שונים של מרווה, אזוביון, קורנית מקורקפת, זוטה לבנה ורוזמרין – לכן זכרו לשים בתיק את מדריך התבלינים שלכם.

לאחר טיול קצר באזור אפשר לתת לילדים קצת להתפרע בגן הפסלים המקומיים – שם מחכים לכם מקבץ של פסלי ענק העשויים מברזל ועליו רשת ושכבות בטון לבן בציפוי קרמיקות צבעוניות. הפסלים מציגים מתקני ענק של חיות, דוגמת נמלים, חרגול ולטאה, ועוצבו בידו המוכשרת של האמן רוסלן סרגיי.

ארוחת סוף הדרך
לאחר הטיול אפשר לסגור את היום עם ארוחה עשירה במסעדת "כרמים" – המתחבאת בתוך משתלה מושקעת בליבו של מושב סגולה (כביש 35 מערבה, ואז צפונה לכביש 40).
במקום שטחי אירוח נרחבים העטופים בצמחי המשתלה, כרי דשא למשחק, וגינת תבלינים המאפשרת להמשיך את הסיור בדרך ערוגות הבושם, ולהכיר לילדים את טעמם האורגני של תבליני הבישול.

על המטבח מנצח השף המנצח מתוכנית הריאליטי "המטבח" – השף סהר רפאל, שגרף את המקום הראשון במרתון הבישולים ומציע תפריט ססגוני לכל המשפחה, המתבסס על חומרי גלם טריים והבזקים ים תיכוניים.
במקום מגישים מבחר מנות המשלבות בין סגנונות בישול שונים, עם דגש על תבלינים ופירות ים, כולל קישים, מרקים, סלטים, פסטות ובשר. 
מושב סגולה, טל. 8505859 –08. 8 ק"מ דרומית לצומת קסטינה, על כביש ת"א-ב"ש (ציר 4) כל השבוע 24:00-09:00 . www.rest.co.il/cramim.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר