מגפת סגירת המסעדות – מכה עולמית

מסעדות איכותיות, רשתות ומסעדות מצליחות בארה"ב נסגרו כביכול דווקא בשיא פריחתן
אודי גולדשמידט, יועץ לתיירות קולינרית, מבכה את סגירתן של מסעדות עילית ישראליות בשנת 2017, אך מספר שזו לא נחלתה הבלעדית של ישראל ומביא דוגמאות מארה"ב

רבים מאיתנו הזדעזעו קשות כששפים מובילים סגרו את מסעדות הדגל בישראל, רושפלד, רפי כהן, בינדלה, טוטומה של דניאלה אלחדף, ורבות נוספות. אליהן הצטרפו מסעדות טובות שלא שרדו את תקופת ההקמה, כמו קפה אל נור, אחוזת בית 3 ואחרות. מה קורה? למה עכשיו? מה לא עושים נכון?

בינדלה – פשוט פשטו רגל. תמונה מהימים בהם הכוסות חיכו ליין שלא שילמו עבורו
בינדלה – פשוט פשטו רגל. תמונה מהימים בהם הכוסות חיכו ליין 

יש המאשימים את החלטת בית המשפט בנושא שכר העובדים הזרים והפרשות הנדרשות בגינם. באמת? האם אי עמידה רטרואקטיבית בדרישות החוק הינה סיבה לסגירת עסק מצליח? יש המאשימים את השינוי במזג האוויר של הלקוחות – עליית קרנו של אוכל הרחוב על פני המטבח העילי. היו שהאשימו שותפים ועובדים – העובדה נכונה , המסעדות נסגרו. ומה קורה בבירת האוכל העולמית – ארה"ב? אותה תופעה בדיוק. מסעדות אדירות שם נסגרו לקראת סוף 2017, והנה רשימה חלקית ומרשימה.

Barbara Fritchie Restaurant – מסעדה בת 107 שנים, מהוותיקות בעולם הקולינריה האמריקאית, מהעיירה פרדריך שבמרילנד, דקות ספורות מחוץ לוושינגטון הבירה ובולטימור. המסעדה נסגרה, לטענת הבעלים, לאור עלויות השימור האדירות של המבנה ההיסטורי בו שכנה ב-57 השנים האחרונות.

The House of Louie – מסעדה אסיאתית בת למעלה מ-30 שנה, הוותיקה ביותר ברובע הסיני של פורטלנד, נסגרה בנובמבר 2017 אחרי שחוזה השכירות לא הוארך. הוועד של המוזיאון ההיסטורי של פורטלנד, העיר בה הייתה הקהילה הסינית השנייה בגודלה באמריקה בסוף המאה ה- 19, הוציא הודעה לעיתונות על אובדן ערך היסטורי לעיר.

American Kitchen & Bar – מסעדת אוכל הרחוב בכיכר טיימס בני יורק של השף הטלוויזיוני גיא פיירי, נסגרה אחרי חמש שנות פעילות בהן הטמיעה במטבח האמריקאי מאכלים כמו פולד פורק ואת הנאצ'וז המיוחדים שלו בטעם איטלקי. גיא שבר את כל השיאים כשהתעקש על מסעדה עממית וזכה לציון 0 מטעם מבקרי האוכל של הניו יורק טיימס. תכניותיו בערוץ האוכל והשיער המחומצן שלו הפכו אותו לשם דבר בעולם הקולינרי.

Grace – אחת מ-14 המסעדות בצפון אמריקה שמעוטרות בשלושה כוכבי מישלן נסגרה בסוף דצמבר, אחרי סכסוך מתוקשר בין הבעלים איל הנדל"ן מיכאל אולזבסקי, והשף קורטיב דאפי שפשוט קם ועזב.

The Broker – מהמסעדות הוותיקות ביותר בעיר דנוור קולורדו, בת למעלה מ-45 שנה, נסגרה בתום מסיבה רועשת בערב השנה החדשה. המסעדה שהוקמה ע"י אד נובק, הועברה בשנה 2010 לידי עובדו הנאמן ג'רי פריצלר שהפך לשותף עוד בשנת 1966. המסעדה שהתמחתה במטבח עילי, המציאה את שיטת הפלת המחירים, כשלקוחות מתמידים הוזמנו לעתים לערב בו מחירי המנות חזרו לאלה שבתפריט המקורי משנת 1972.

Square Root & Root – צמד מסעדות עילית וותיקות בניו אורלינס נסגרו אף הן בערב השנה החדשה, ללא מתן סיבה.

Glazed and Infused – רשת הדונאטס המושחתים של שיקגו, על כל חמשת  סניפיה, נסגרה אף היא בסוף שנת 2017. הרשת שזכתה בעשרות פרסים והמציאה טעמים חדשים לתעשיית המתוקים, נסגרה לדברי הבעלים מתוך מטרה להתרכז ביתר השקעותיו בתחום הקולינרי – מסעדות משפחתיות. סניף הדגל מכר בממוצע למעלה מ-8,000 דונאטס ליום, כך שסביר להניח כי הרשת לא נסגרה מהיעדר הכנסות.

אלו מספר דוגמאות למסעדות ותיקות, מסעדות איכותיות, רשתות ומסעדות מצליחות בארה"ב, שנסגרו כביכול דווקא בשיא פריחתן – והסיבות שניתנו, כשניתנו, שונות ומשונות. ברור כי עבודת המסעדנות שוחקת, ברור כי להמשיך ולשרוד מחייב התרעננות תכופה. ברור שחיי המסעדן נטולי גמישות, ומדובר במלחמה כל יום וכל שעה. אבל זו לא מלחמה שלנו, זו מלחמה בכל מקום – והדמיון רב יותר מהשונה.

הכותב אודי גולדשמידט הוא יועץ לתיירות קולינרית. ניתן לפנות אליו במייל: [email protected], ולקרוא מאמרים רבים אחרים שלו באתר האינטרנט

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר