מה אתם אומרים על אמרונה?

המפגש עסק באזור ונטו שבצפון מזרח איטליה והתמקד ביינות אמרונה הייחודיים. צילום יגאל ברנע
זני הגפן שמרכיבים את האמרונה הם זנים מקומיים, בעיקר קורבינו, ולצידו רונדינלה, מולינרה וקורבינונה. הגפנים האיכותיות צומחות על קרקע ענייה המחייבת את הגפן להעמיק שורשים כדי לקבל את חומרי ההזנה, מה שמשפיע על איכות המוצר, הריכוז והחמיצות

 המפגש ה- 154 של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה),  התמקד הפעם באזור ונטו (VENETO) שבצפון מזרח איטליה; מאזורי היין המובילים באיטליה. אך מפגש זה לא סתם עסק ביינות האזור, אלא התמקד ביינות אמרונה הייחודיים (4 מתוך 6 הבקבוקים שעלו על השולחן).

מפת האזור ללא קורונה
מפת אזור ורונה טרום-קורונה

כמה מילים על יינות אמרונה המיוצרים באזור ולפוליצ'לה. זני הגפן שמרכיבים את האמרונה הם זנים מקומיים, בעיקר קורבינו, ולצידו רונדינלה, מולינרה וקורבינונה. הגפנים האיכותיות צומחות על קרקע ענייה, המחייבת את הגפן להעמיק שורשים כדי לקבל את חומרי ההזנה, מה שמשפיע על איכות המוצר, הריכוז והחמיצות. בתהליך הייצור מייבשים את הענבים לאחר הבציר למשך 3-4 חודשים, ולמעשה הופכים לצימוקים. לאחר מכן הם מרוסקים ומותססים, ונכנסים לתהליך ייצור היין. היישון בחביות עץ נמשך לפחות שנתיים לאמרונה הרגיל (קלאסיקו), ולפחות ארבע שנים לריזרבה. מתקבל יין עוצמתי, פירותי, עם ריכוז אלכוהול גבוה של 15-16 אחוז. אם רוצים להפיק ממנו את מירב ההנאה, מומלץ מאוד לא להתקרב אליו בשנותיו הראשונות. אחד המאפיינים הוא הטעם המריר, ומכאן גם שמו של היין.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Tamellini Soave Classico Le Bine de Costiola 2017

אזור היין סואבה קיבל את שמו מהעיירה בשם זה, הנמצאת בקרבת העיר ורונה. זהו יין לבן המיוצר בעיקר מענבי Garganega, זן גפן מקומי. בשני המקרים, הן ביין המוגדר סואבה קלאסיקו והן בזה שמוגדר סופריורה, חובה על היין לכלול לפחות 70% גרגאנגה, והשאר זנים לבנים אחרים מהאזור. מבחינת הטעמים, היין יהיה בדרך כלל בעל טעמי מלון וקליפת תפוז, ועם ארומות פרחוניות. רשמי טעימה של היין הספציפי שטעמנו – צבע קש בהיר עד שקוף. האף לימוני-הדרי מאוד עדין, מעט גוון של דבש-מוצרי כוורת, ומלווה בניחוח דשא קצוץ. בפה טעם הדרים המעורר את כל החך, עטוף עם דבלת תאנים. מתיקות נעימה מלווה בחמיצות בולטת. גוף בינוני. סיומת נעימה וארוכה. מינרלי. ציון יולו 14.6 (89). מחירו 110 ₪.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

 

Zenato Ripassa Valpolicella Ripasso Superiore 2015

בגדול, ריפאסה הינו תהליך בו ענבי ולפוליצ'לה האיכותיים משולבים עם הגפת שנותרה מייצור האמרונה, ועוברים תהליך תסיסה קצר (תסיסה שנייה). תהליך זה נותן ליין יותר עומק, צבע ואלכוהול, ולאחר 18-20 חודש בחביות ובתוספת 6 חודשי המתנה בבקבוק, היין יוצא לשוק. זנאטו הוא יקב משפחתי המעבד כיום קרוב ל- 1,000 דונם כרמים, ומייצר מגוון יינות. רשמי טעימה –  צבע אדום עמוק, מעט אטום. אף מלא פירות אדומים, דגש על דובדבן. מפולפל בפלפל לבן. מורגש עץ. בפה – דובדבן. נעים ומעורר חך. יחסית קליל. טאנינים רכים שמשווים ליין גוון בכיוון הקטיפתי. קפה, מתובל. מתיקות משולבת בחמיצות. סיומת טובה. ציון יולו 14.8 (90). מחירו 18 אירו באיטליה. עדיין צעיר, שווה לפגוש אותו בעתיד כשיתבגר.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Bertani Recioto della Valpolicella Amarone Classico Superiore 1980

כן, יין בן 40 שנה. יקב ברטאני נוסד על ידי שני האחים ברטאני בשנת 1857, וייצר יינות ולפוליצ'לה. הבציר הראשון של יינות אמרונה קלאסיקו שלהם היה זה של 1959. היקב ממוקם באזור ורונה, והם חולשים על מעל 2,000 דונם כרמים מזנים שונים. לדברי בעלי החנות האיטלקי שמכר למארח הערב את הבקבוק, קיימים כיום רק שני בקבוקים זמינים לקנייה בעולם מבציר 1980 של היקב. אנחנו קצת מטילים ספק בנתון, אבל ככל הנראה אין זמינות גבוהה של יין זה גם לפי חיפושים שערכתי באינטרנט. בכל מקרה, אנשים ששתו ממנו בעבר השאירו חותמם עם ציונים מאוד גבוהים ליין. גם אנחנו נפעמנו מאיכותו וחיוניותו למרות גילו המופלג, והוא זכה בתואר היין המוצלח ביותר לערב זה. רשמי טעימה – צבעו אדום כהה מרשים ביותר. באף דובדבן מתקתק, עטוף במרירות המזכירה את ריחו של ליקר הדיסארונו שמקבל את טעמו המר מגלעיני מישמש. לצד ניחוח הדובדבן מצטרפים ניחוחות פירות יבשים, אדמה לחה ותבלינים למיניהם. בפה בולטת חמיצות יחסית, לצד גוון אדמתי ומעושן. יין עוצמתי, מורכב, עם טעמי קפה עדינים. יין קטיפתי ממש מרגש. ציון יולו 16.7 (93) אבל אם תשאלו לדעתי הציון האמיתי כולל של המועדון הוא 94 פלוס. אחד החברים התרשם משמעותית פחות מהאחרים, והשפיע באופן משמעותי על הממוצע (גם במתמטיקה יש מגבלות וחסרונות). מחירו 395 אירו.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Bertani Amarone della Valpolicella Classico 2010

בלנד קלאסי המבוסס על 80% ענב קורבינה והשאר רונדינלה. הקורבינה נותן בדרך כלל את המבנה הקל-בינוני, חמיצות גבוהה, טעמי שקד וסיומת דובדבנית. רשמי טעימה – צבעו אדום בהיר יחסית, לחלקנו הזכיר את צבע יינות בורגון האדומים. אף עשיר, פירותי, המזכיר ריח שזיף, קצת מבושם ופרחוני. בפה יין עגול, גוף בינוני, טאנינים רכים, חמיצות בולטת, מלווה בטעמי פירות יבשים דוגמת אלו המופיעים בעוגה אנגלית. אלגנטי ועם סיומת ארוכה. מעט מרירות בקצה. ציון יולו 16 (92). מחירו 90 אירו.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Bertani Tenuta Santa Maria Amarone Riserva 2013

75% קורבינה, 10% רונדינלה, 15% קורבינונה. 5 שנות יישון בחביות ועוד חצי שנה בבקבוק. רשמי טעימה – צבע אדום עמוק וצלול. אף פירותי, מתיקות בולטת, מרירות אופיינית. היין חלק למדי, אבל ללא מורכבות מיוחדת. עדיין צעיר ומלא טאנינים. סיומת ארוכה. נראה לי שצריך לחכות עוד מספר שנים כדי להפיק ממנו המירב. ציון יולו 15.4 (91). מחירו 70 אירו.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Masi Costasera Amarone della Valpolicella Classico 2006

Wine Advocate נתנו לו הציון ,90 ותיארו אותו כבעל גוף בינוני, טעמי דובדבן אדום בשל, פרחוני, ריחות עשבייה מתוקה ומתובל וכבציר בהחלט מוצלח של היין. אנחנו אהבנו אותו אפילו קצת יותר. רשמי טעימה – צבע אדום עמוק, אף עשיר של פרי אדום מלווה בתבלינים ים תיכוניים, אדמה לחה, קפה. בפה התפוצצות של דובדבנים. טאנינים רכים, מאוזן מאוד, מעט מעושן, עם חמיצות נעימה. יופי של יין. ציון יולו 15.7 (91). מחירו 300 ₪.

רבים טוענים לגבי האלכוהוליות, עוצמתיות היתר וקרבתו של האמרונה ליינות פורט, ואינם נלהבים לקראתו. גם אני וגם חלק מחברי לטעימה היינו תחת רושם זה, אולם הטעימה טפחה על פנינו וזכינו להכיר קצת טוב יותר אזור יין מרתק זה. מסתבר בין היתר שנכון לתת ליינות אלו את הזמן שלהם, ואז להפיק מהם הנאה מרבית כפי שנהנינו הערב. והערה נוספת לגבי הערב – איני נוהג להרחיב יתר על המידה אודות האוכל המתלווה ליינות, אולם הפעם צירפתי לכתבה תמונה של מנת קובה סלק מופלאה לה זכינו בארוחה, כדי להוסיף מעט לצבע ולגרות במעט את דמיון הקוראים לגבי המטעמים להם זכינו.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום עד 7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע”י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר