מה, מה לילה מליל- גורמה ביזרעאל…(והסביבה)

בפסטיבל הטעמים, שזו השנה השנייה לקיומו, יוכלו אלפי בית ישראל היוצאים לחזות בפריחה המרהיבה ולהריח את ריחות העמק, להתענג על מאכלי גורמה במיטב מסעדות העמק, ובמחיר מיוחד ואחיד של 89 שקלים – בכל מסעדה המשתתפת בחגיגה

בבוקר חורפי יצאנו ממיטותינו החמות, תמהות ומפהקות לעצמנו: הכצעקתה? לטיול לקראת שבוע הגורמה המתעתד להתרחש בעמק יזרעאל בשבוע ט"ו בשבט.
בשעה הראשונה, עד אשר יצאנו מתל אביב ופרבריה – עוד היינו עם סימן השאלה על הפנים – אך ברגע שהגענו לנופים הירוקים, לשדות הנרחבים, לרגבים החומים, לרקפות המבצבצות בצדי הכבישים, ולכל שאר היופי המתפרץ אפילו מבעד לעננים וטיפות הגשם, נשמנו אוויר צח והתחלנו ליהנות.

פגשנו את טושקו, מנהל העמותה לתיירות בעמק יזרעאל, אשר מכיר כל פינה וכל אתר, ובשמחה ובגאוות יחידה חולק את ידיעותיו לכל שואל. הוא סיפר לנו על שבוע הגורמה: פסטיבל הטעמים של העמק וסביבותיו.

בפסטיבל הטעמים, שזו השנה השנייה לקיומו, יוכלו אלפי בית ישראל היוצאים לחזות בפריחה המרהיבה ולהריח את ריחות העמק, המבקשים לראות את "ים הדגן מתנועע" ולשמוע את "שיר העדר מצלצל"; להתענג על מאכלי גורמה במיטב מסעדות העמק, ובמחיר מיוחד ואחיד של 89 שקלים – בכל מסעדה המשתתפת בחגיגה.

כך שמענו, ובטננו התחילה להשמיע את קולותיה המוכרים.
לכן מיהרנו ועצרנו עצירה ראשונה לארוחת בוקר בפונדק מזרע.
ארוחת הבקר הייתה מרהיבה במגוון טעמיה וצבעיה, אבל אורלי, מנהלת המסעדה, הסבה את תשומת ליבנו לעובדה שהארוחה אשר שמה הולך לפניה היא דווקא ארוחת הצהרים, בה התפריט מכיל בשרים טריים ומעולים, שלא לדבר על לא ממש כשרים, מה שיכול לעניין את האפיקורסים שבינינו…(טלפון: 04-6429214).

משם יצאנו לתוך הגשם והיישר לחדרי הספא, הג'קוזי הריחני והשוצף, והצימרים החמודים שנקראים ספא תלתן בתל עדשים. נעים, אינטימי, חמים, ארוחת בוקר מיוחדת, וכל זה במחיר של 400שקל לאמצע השבוע ו- 450 שקל לסופ"ש (טלפונים: 04-6540882, 052-3221357).

לחובבי ארכיטקטורת הבהאוס – כדאי שתזכרו שבקיבוץ גניגר הקרוב, עומד לו מגדל שמירה ששמו מגדל הגמל- היחיד מסוגו בארץ, ואכן עומד כגמל ומשקיף על יערות הסביבה. לידו מערה שעליה המון סיפורים מתקופת הבריטים, ומי שמתמחה בלספר את הסיפורים האלה, הוא אבס (הלא הוא אברהם בן הסנדלר של גניגר). ההתמחות שלו, אגב, היא: מקומות שאף אחד לא שמע ולא יודע עליהם… נשמע מרתק(טלפון: 04-6549311).

חפצה נפשכם בקצת אומנות? בקיבוץ גבת הסמוך עובדת בסטודיו לקרמיקה שלה האומנית מוניקה הדרי (עתירת תערוכות ופרסים), המספרת בעיניים יוקדות על כל כלי אותו יצרה – ובו זמנית שופתת את הקומקומים מעשי ידיה וחולטת חליטות עלים ותה לכוסות הקטנות. לרוויה…

אחרי שקנינו לנו כמה זיתניות (כלי דו שימושי המכיל גם את הזית וגם את החרצן), הרגשנו שוב רעבות, ולא ידענו לאיזו מן המסעדות המשתתפות בפסטיבל נפנה את פעמינו.

האם לאקטגון הנמצאת בנהלל ומשקיפה מכל שמונת צלעותיה לשדות נהלל? השף של אקטגון, הלא הוא שלומי, מי שהיה השף והבעלים של "הצלע השמינית", והידוע בבישולים המיוחדים והאנינים שלו. הסינטה במילוי כבד העטוף בבצק פילו, הקורדון בלה העטוף בשבבי לחם יפני, הדבלה הממולאת בפטה כבד, או פשטידת ירק גבינות הצאן – כל אלו היו טיעון מצוין לנסוע לכוון נהלל. (טלפון: 04-6415333).

וכמו שקורה תמיד כשיש המון אפשרויות, נזכרנו גם ב"הקדרה של נגה" הנמצאת כה קרוב בבית שערים.
זו הרי המסעדה "החלוצה". היא קמה הרבה לפני שהיה מבחר כה גדול של מסעדות באזור. הבן ממשיך את מפעל הוריו באהבה ובמקצוענות . המסעדה כפרית, מוקפת בגינת תבלינים וכרם ענבים, ומתמחה במאכלי קדרות המוגשים בכלי ברזל יפים. בשבוע הטעמים היא תציע קדרת עוף, פילה יען, סטייק סלמון, ועוד מטעמים ששמם הולך לפניהם בעמק כבר מימים ימימה (טלפון:04-9830730).

ואם כבר בית שערים, אולי לעתיקות בית שערים? שם הרי נמצאת תשרי – מסעדת שף כשרה. יש בה גם מהמטבח הצרפתי וגם מהאיטלקי. בימי הפסטיבל יהיו בה טאג'ין עגל בסילאן וגרהם מסאלה על מצע אורז מלא ובטטה, או שוק מולרד ברוטב פורט על מצע סלט, או פילה סלמון עטוף בעלי גפן עם אגוזי לוז ברוטב פרובנסל (טלפון: 04-9833373).

תוך כדי התלבטות איפה נאכל את ארוחת הצהרים, מצאנו עצמנו מטפסות במעלה נצרת עילית (פעם התלבטנו באיזו מסעדה נאכל בירושלים ומצאנו את עצמנו במסעדה באשדוד, אבל זה לסיפור אחר).
הגענו לפגודה תאילנדית מרשימה, שקיבלה את פנינו בכניסה למסעדת שן דיי. מוזר קצת לראות נוף של עיר מזרחית ים תיכונית מבעד לחלונות מעוטרים בקישוטים שיובאו היישר מתאילנד, כשברקע מסתובבות ומשרתות מלצריות לבושות בגד תאילנדי כתום כמו נערי מנזר בודהיסטי .
אין מה לומר: אכן מיוחד.
והאוכל? סיני ותאילנדי כמובן. ובשבוע הטעמים יהיו שם שרימפס ברוטב שום, נתחי סינטה עם שעועית שחורה, קדרת עוף בחצילים, ועוד (טלפון: 04-6081113).
כאמור, כמו בכל המסעדות המשתתפות בפסטיבל, המחיר הוא 89 שקל -כולל כוס יין ושתייה לכל סועד.

ואם אתם כבר בנצרת, סיירתם כבר בכנסיות היפות (הבשורה, כנסיית בית הכנסת, מנזר סנט גבריאל), נשמתכם כבר נעתקה מן הנוף המשכר הניבט ממצפור הר הקפיצה – ונפשכם חפצה דווקא במסעדה של בני המקום – הרי לכם מסעדה מעולה הנמצאת בסמוך לכנסיית הבשורה, ושמה תשרין (כן, על שם חודש תשרי בו היא נפתחה). האמהות של שני השותפים הן האחראיות על המטעמים, ובשבוע הטעמים תוכלו לבחור בין סטייק סינטה מושרה 12 יום במשרת תשרין מיוחדת, כופתאות בשר, נתחי עוף בתבלינים על פיתת טאבון הנקראים בקיצור "מוחמר", ועוד סלטים ותוספות נדיבות וטעימות ביותר (טלפון: 04-6084666).

נראה שאחרי האוכל והנסיעות וההתלבטויות, הכי טוב – ספא.
ואם ספא אז ספא ציפורי. ואם ספא ציפורי, אז לא לזוז משם. לראות ולא להאמין.
איזה סגנון. איזו אוירה. אנינות טעם. הרמוניה. ריחות נעימים החודרים דרך העור, פינות אינטימיות, חדרי אכילה זוגיים, חדרי טיפול מרגיעים, בריכות ג'אקוזי בכל מיני גדלים ועם כל מיני נופים, התמזגות שלמה של הנוף, הגוף והנפש.
החלטנו שבחודש הבא, כשיבואו אורחים מחו"ל, נראה להם מה זה ספא בישראל. שיידעו להם. ובינתיים, לסיור וירטואלי במקום כדאי להיכנס לאתר:
http://www.zippori-spa.co.il
(טלפון: 04-6562430).

ומכאן היישר לאלון הגליל. יישוב קהילתי. במקום מרכז שטח – שם אפשר לקבל מסלולים לטיולי גי'פים, או לצאת לטיול אופניים, לקנות ציוד לאופניים, לקבל גיבוי שטח אם צריך, טיולי לילה, ארוחות שטח, זריחות , שקיעות – מה לא? כדאי לעבור שם, ואם לא הפעם – אז לפחות שייחרט בזיכרון שיש מקום כזה.וזה פה. וזה שלנו (טלפון: 050-8242444).

ואם אנחנו באלון הגליל, איך לא ניכנס לראות את יקב הבוטיק יפתחאל והבקתה המקסימה שלידו. שניהם, גם היקב וגם הבקתה, מלווים בסיפורים מרתקים של הייננים צביקה אופיר ואבנר סופר.
מחוץ לענבים הרגילים אותם מגדלים ומכינים מהם יין, הם מגדלים גם ענבי סנג'ובזה, שעד עכשיו חשבנו שמקורם באיטליה. אך לא. מסתבר שמקורם כאן בארץ ישראל, ובתקופת הרומאים הם לקחו את הזן הזה לרומא, והשאר זה כבר היסטוריה… (טלפון: 04-9865811).

איפה נאכל ארוחת ערב. זאת השאלה. מי עוד במסעדות המשתתפות בשבוע הטעמים??
לה פרנצ'סקה? מסעדה איטלקית בטבעון. יש לה תפריט מרשים של עוף בנוסח ציידים עם פטריות פורטבלו, יין ועגבניות. אחת ממנות הדגל היא ריזוטו פירות ים, יש גם סטייק אנטריקוט מיושן, ועוד.
ולחובבי המתוקים שבינינו, לה פרנצ'סקה מתמחה בהם ביותר, כמו למשל טירמיסו נימוח שזכה לשבחים, טארט אגסים, ועוד, והכל באוירה ביתית מיוחדת ובהמון אהבה (טלפון: 04-9533503).
ומה עם צלע התבור בכפר תבור? מסעדה כפרית. ידועה באיזור. מציעה בשבוע הטעמים סינטה מסחה, שהיא אומצת סינטה עסיסית מוגשת במחבת לוהט; ביפ פילה יען מוקפץ עם פטריות שמפניון ורוטב שמנת; או נתח סלמון נורבגי קלוי ומוגש ברוטב הולנדז. בהחלט מעורר את המיצים. (הקיבה שלנו בלתי נלאית – מסתבר לנו שוב). (טלפון: 04-6769966).
אולי ישר לעפולה למסעדת סטרומבלי המציעה מטבח איטלקי, ויש בה תמיד תפריט מגוון, ולקראת הפסיטבל נוכל לבחור בין רביולי גבינה ברוטב פונגי – פטריות, שמנת ופרמזן; פיגטו – כבד עוף בחמאה וברנדי; איזמרלדה – אנטרקוט בחמאת שום ופטריות;ומנות אחרונות שמימיות שרק מלחשוב עליהן העיניים מזדגגות לנו (טלפון: 04-6591079).

איפה מצאנו את עצמנו? בסהרה בגליל (בתמונה), שהיא מסעדה בין עפולה לדברת. חאלד זועבי וחברו אברהים חלמו על המסעדה הזאת עוד כשהיו בני 20. חאלד אסף במהלך השנים אחת לאחתאבנים עתיקות מסותתות מבתי כפרים שנהרסו אחת לאחת, כלי חקלאות, חפצי אמנות – והגשים אבן אחרי אבן את חלומו.
המסעדה יפהפייה, הקירות שומרים על חום תנורי הפחמים, המלצרים אדיבים ומסבירי פנים, והאוכל….. האוכל הוא מעשה אמנות. מהסלטים הלא מוכרים המפתיעים בטריותם ובפריכותם, עשבי הבר העשויים בתיבול סודי העובר בין בני שבט זועבי במהלך הדורות, ועד הבשרים ושאר הבישולים המתבשלים בתנורי לבנים, על גרילי פחמים, בבישולים איטיים בסירי פלדה . למרות שאי אפשר לומר שהיינו ממש רעבות – טרפנו ולא השארנו פירור קובה, מנסף (שוק כבש באורז), או קבב חלאבי בצלחת (טלפון:04-6425959).

זהו. הערב ירד על העמק כולו. נומה עמק, עמק תפארת – נתראה בשבוע הטעמים בין ה- 12 ל 18 בפברואר .

נ.ב.
(בדרך חזרה התלבטנו לאן עוד ניסע, אבל תוך כדי התלבטות מצאנו את עצמנו בבית. במיטות. שבעות אך מרוצות).


פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט של המועצות האזוריות מגידו ועמק יזרעאל www.emekyizrael.org.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר