מה שצריך לדעת על חטיפי חלבון וכיצד לשלב אותם נכון בתפריט היומי

חטיבת המזון של שסטוביץ מציעה חטיף חלבון חדש תחת מותג TODAY אשר פותח על ידי צוות פיתוח בהובלת לילו בוכניק שכתב כתבה זאת ובשיתוף יצרנים המתמחים בתזונת ספורט מאנגליה ומקנדה. צילום TODAY
לילו בוכניק – דיאטן קליני וספורט וטכנולוג מזון, אומר כי חטיפי החלבון הם דרך קלה ונוחה להוסיף חלבון לתפריט היומי, יחד עם רכיבים מזינים נוספים. החטיפים טעימים, קלים לנשיאה וצריכה ובעלי חלבון באיכות גבוהה

חטיפי  חלבון הם  דרך קלה ונוחה להוסיף חלבון לתפריט היומי, יחד עם רכיבים מזינים נוספים. החטיפים טעימים, קלים לנשיאה וצריכה ובעלי חלבון באיכות גבוהה. בשנים האחרונות יש גידול משמעותי בצריכת חטיפי חלבון גם בקרב האוכלוסייה הכללית ובמיוחד בקרב העוסקים בפעילות גופנית שאינה מקצועית, אלא למטרות שונות כמו שמירה על אורח חיים בריא.

קל מאוד להרים מהמדף חטיף חלבון בכל פעם כשאנו רעבים במשך היום או כאשר אנחנו מעוניינים לצרוך ארוחה קלה ועשירה בחלבון לאחר אימון. חטיפי חלבון מגיעים במגוון טעמים ומרקמים, עם חיי מדף ארוכים וללא צורך בקירור, מה שהופך אותם לפתרון נח, זמין וטעים בעיקר מחוץ לבית.

תכונה חשובה בחטיפי חלבון מתייחסת לתכולת החלבון הגבוהה מול כמות הקלוריות הנמוכה, הנובעת מכך שחטיפים איכותיים מכילים כמות גבוהה של חלבון ממקור WHEY (מי גבינה) וחלבוני חלב, יחד עם כמות נמוכה של סוכר ושומן. חטיפי חלבון כמו של TODAY מציעים יחס מעולה של חלבון לקלוריות, ובכך מהווים פתרון מהיר ויעיל לצריכת חלבון איכותי לשיקום והתאוששות השרירים לאחר אימון גופני.

אחר אילו אימונים יכול להתאים חטיף חלבון?

נהוג לחשוב שחטיפי חלבון מיועדים לספורטאים מקצועיים, אך הנחה זו כבר מזמן לא מדויקת. כיום נמכרים חטיפים בחדרי כושר וסטודיו לאימונים, ויכולים להתאים לכל מי שעוסק בפעילות גופנית "רכה יותר", כמו למשל שיעורי סטודיו של פילטיס, יוגה, ספינינג, אימון פונקציונלי ועוד. כמות קלוריות נמוכה ככל שניתן ביחס לחלבון ותוספת של סיבים תזונתיים יסייעו לשמירה על המשקל, ירידה במשקל, חיטוב הגוף ועליה במסת שריר.

באילו עוד מקרים צריכת חטיפי חלבון יכולה להתאים?

מעבר ליתרונות של צריכת חלבון לאחר אימון, צריכת החלבון היומית כחלק משגרת תזונה היא חשובה יותר. חטיפי חלבון איכותיים מהווים פתרון נוח וטעים לארוחת ביניים במהלך היום, ומאפשרים השלמת צריכת החלבון היומית המומלצת בקלות ובנוחות. יתרה מכך, חטיפי חלבון איכותיים הם מקור טוב לסיבים תזונתיים, ועשויים לסייע בתחושת השובע בין הארוחות. החטיף יכול להתאים כארוחת בוקר כשהלו"ז עמוס או כארוחת ביניים לצד הקפה, מתאים לבני נוער כחטיף לבית הספר, או לארוחה לאחר אימון כשנדרשים לזמן נסיעה ארוך לאחר האימון.

איך ניתן לדעת מהו חטיף חלבון מומלץ?

פרט לספורטאים שמעוניינים לצרוך חטיפים עשירים בחלבון וקלוריות, לרוב האוכלוסייה מומלץ לבחור חטיפים עם יחס גבוה של חלבון לכמות הקלוריות. ככלל אצבע, יחס טוב עומד על כ- 1:10 כך שעל כל 1 גרם חלבון החטיף יכיל עד כ-10 קלוריות. למשל, חטיף שמכיל 20 גרם חלבון מומלץ שיכיל כ-200 קלוריות. בנוסף, מומלץ שאיכות החלבון תהיה גבוהה כמו חלבון מי גבינה (WHEY), חלבוני חלב, וחלבון סויה. כמו כן, מומלץ לבחור בחטיפים מופחתים בסוכר מוסף, שומן ונתרן, או כאלה שמציעים עוד ערך מוסף, בין אם מרקם רך, ציפוי שוקולד מעולה, או חטיף ללא גלוטן. לאחר שבדקנו שהערכים התזונתיים טובים והרכיבים איכותיים, חשוב לזכור שגם הטעם הוא רכיב חשוב. היום קיימים מגוון טעמים ומרקמים, ואין צורך להסתפק בחטיף שעונה רק על ההיבט הפונקציונלי. כדי שנוכל לשלב חטיף חלבון בשגרת החיים ובתזונה מאוזנת לאורך זמן, כדאי לבחור בחטיף שגם טעים וכיף לנו לאכול.

לסיכום, חטיפי חלבון הם דרך נוחה, טעימה וקלה לספק חלבון ורכיבים נוספים לתזונה היומית. בין אם לאחר אימון או בין כארוחה מפנקת במשך היום. עם זאת, לא כל החטיפים איכותיים באותה מידה. חלקם עשירים בקלוריות ובסוכר מוסף עם יחס גבוה של קלוריות לחלבון, ואותם פחות מומלץ לצרוך. בוודאי שמזון מלא ולא מעובד הוא הדרך האיכותית ביותר לצרוך חלבון בתזונה היומית, אך אם בחרתם לצרוך חטיף חלבון, יש להקפיד לעיין בטבלת הערכים ולבחור במוצר איכותי. 

לילו בוכניק הינו דיאטן קליני וספורט RD בעל תואר שני MAN בתזונה והתנהגות מטעם אוניברסיטת חיפה, בעל תואר B.Sc במדעי המזון ובוגר בית הספר למאמנים ומדריכים במכון וינגייט. כיום בעל קליניקה פרטית, פועל כתזונאי מועדון הכדורגל מכבי נתניה, מרצה בתחום התזונה והמזון ומשמש כיועץ בתעשיית המזון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר