מחקרים חדשים: ירקות ופירות עשויים לתרום להגנת העור מפני קרינת השמש

צריכת ירקות ופירות בעלי צבע כתום, אדום וירוק, עשויה לספק הגנה מפני הנזקים הנגרמים לעור כתוצאה מקרינת השמש.
כך עולה ממחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה ומובאים לידיעת הציבור ע"י מועצת הצמחים.

עורם של בני האדם חשוף באופן רצוף לקרינה אולטרה סגולה –קרינת UV שהיא הגורם העיקרי להפרעות בעור כדוגמת כוויות שמש וסרטן שאינו מסוג מלנומה. רוב הקרינה עשויה לגרום לאדמומית בעור, ובלא חומרי הגנה חיצוניים הגנת העור תלויה אך ורק בהגנה פנימית של הגוף עצמו.

מהמחקרים עולה, כי רכיבים כמו קרוטנואידים שהנם פיגמנטים נוגדי חמצון הנמצאים בפירות וירקות בצבעים שונים, ורכיבי תזונה צמחיים נוספים כמו ויטמינים- ויטמין E, ויטמין C וויטמינים נוספים – עשויים לשמש כסופגי קרינה, או לווסת תהליכי איתות המתעוררים עם החשיפה לקרינה השמש. בכך הם תורמים משמשים כחלק ממערכת ההגנה על הגוף לכל החיים.

מרב מור אופיר, תזונאית קלינית והיועצת המדעית של מועצת הצמחים, מציינהת כי ככל שהעור חשוף יותר לשמש, כך נמצאים בו יותר פיגמנטים וויטמינים. למשל, רמות גבוהות של קרוטנואידים מצויות בעור המצח ובעור כף היד. רמות גבוהות יותר של ויטמינים E ו-C נמצאות בשכבת האפידרמיס החיצונית של העור, לעומת שכבת הדרמיס הפנימית.

באחד המחקרים הידועים שנערך לאחרונה, נצפתה הגנה מפני אדמומיות העור באמצעות צריכת רסק עגבניות המכיל כמויות גדולות של הקרוטנואיד הייחודי לעגבניות הנקרא ליקופן. מחקר גרמני חדש קובע אף הוא כי צריכת עגבניות תורמת להגנה מפני נזקי השמש.

נתונים שנאספו בניסויי מעבדה העלו כי רכיבי תזונה צמחיים כמו בטא-קרוטן מונעים גם פגיעה בדנ"א הכרוכה בהזדקנות בהשפעת האור.

מור-אופיר מסכמת את הממצאים בנושא: "צריכה מוגברת של ירקות ופירות בצבעים שונים, היא בעלת חשיבות מיוחדת להגנת העור מפני נזקי קרינת השמש, מכיוון שרוב המנה השנתית של קרינת UV מגיעה אל האדם בתנאים שאינם תנאי חופשה, כאשר הוא אינו מוגן ע"י תכשירים חיצוניים. על פי המחקרים דרושה צריכה מוגברת של כמה שבועות עד לקבלת האפקט המגן, ולכן רצוי להגביר את הצריכה עוד לפני תחילת הקיץ".

הפיגמנטים נוגדי החמצון נמצאים בירקות ובפירות הבאים:
כתום: בטא-קרוטן, אלפא-קרוטן ואחרים נמצאים בגזר, בטטה, דלעת, דלורית, מלון כתום, מנגו, משמש, פפאיה וגם בפלפל כתום ואדום.
אדום: ליקופן, פיטואן ופיטופלואן נמצאים בעגבניות. ליקופן נמצא גם באבטיח ובפירות הדר אדומים.
ירוק: לוטאין וזיאקסנתין נמצאים בירקות עליים ירוקים כגון: חסה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, ברוקולי ועוד.








היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה