מחקר חדש קובע כי מיץ חמוציות מסייע לטיפול בסרטן הוושט

המחקר מקשר זאת לרכיבי האנטי אוקסידנטים, שהם נוגדי חמצון טבעיים המצויים במיץ החמוציות, הנקראים פרואנטוציאנידים ונחשבים כיעילים במיוחד

מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת אוהיו בשיתוף אוניברסיטת רטג'רס בארה"ב, קובע כי שתייה של מיץ חמוציות מונעת את גדילתם והתפשטותם של תאים סרטנים בחלל הוושט, ואף מביאה להריסתם. המחקר מקשר זאת לרכיבי האנטי אוקסידנטים, שהם נוגדי חמצון טבעיים המצויים במיץ החמוציות, הנקראים פרואנטוציאנידים ונחשבים כיעילים במיוחד. במסגרת המחקר החדש בחן צוות החוקרים את השפעתו מיץ חמוציות אשר יוצר במעבדה ממיצוי של חמוציות. המיצוי נבדק על תאי סרטן שגודלו בתרבית תאים במעבדה, אשר נחשפו לריכוזים שונים של המיץ, לעומת דגימות תאים בתרבית ששימשו כקבוצת ביקורת.

מניתוח ממצאי מהלך הניסוי נראתה השפעה ניכרת של מיצוי החמוציות על הרס התאים הסרטניים, בשיעור של כ– 44% לעומת התאים הסרטניים שלא נחשפו למיצוי החמוציות. בין היתר מצאו החוקרים כי ככל שהתאים הסרטניים נחשפו לריכוזים גבוהים יותר של מיצוי חמוציות ולמשך זמן ממושך יותר, כך גדלה ההשפעה של הרס התאים הסרטניים ועצירת התפשטותם.

מסקנת החוקרים היא כי למיצוי של חמוציות, אשר עשיר ברכיבים פרואנטוציאנידים אנטי אוקסידנטים טבעיים, יש השפעה מדכאת על תאי סרטן הוושט, המאטה את קצב גדילתם, מעכבת את התפשטותם ואף מביאה להריסתם.

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי לכימיה חקלאית ותזונתית, ומצטרף לשורה של מחקרים שפורסמו לאחרונה אשר מצביעים על האופן בו המרכיבים נוגדי החמצון הייחודים המצויים במיץ החמוציות מחזקים את מערכת החיסון, מונעים זיהומים במערכת דרכי השתן, ומסייעים בהורדת הסיכון למחלות לב וסרטן. עם התקדמות המחקר המדעי בעולם הולכות ומצטברות עדויות רפואיות נוספות לכך שמיץ חמוציות והשפעתו נוגדת החמצון יכול לשמש גורם מסייע גם באזורים נוספים בגוף ובטיפול בסרטן שכבר קיים.

סרטן הוושט היא מחלה יחסית נדירה, אך שכיחותה עולה עם הזמן. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מאובחנים בישראל כ- 100 חולים חדשים בסרטן הוושט, רובם גברים בגיל מבוגר. הגורמים למחלה אינם ידועים באופן מוחלט, אולם היא שכיחה יותר אצל אנשים הסובלים באופן כרוני מריפלוקס – החזר חומצי הגורם לעלייה של תוכן הקיבה למעלה.

סרטן הוושט נפוץ יותר בקרב מספר אוכלוסיות במזרח הרחוק ובמרכז אסיה. הדבר מצביע על כך שייתכן ותזונה לקויה או היבטים סביבתיים משפיעים על התפתחותה של המחלה. בנוסף שכיח יותר סרטן זה בקרב מעשנים, צרכני אלכוהול בכמויות גדולות או אנשים הסובלים מאכלזיה (אובדן יכולת ההתכווצות) בוושט.

השבוע נפתח באתר האגודה למלחמה בסרטן פורום לחולים ומחלימים מסרטן הוושט, המנוהל על ידי פרופ' חנוך קשתן, חבר ועדת העדכון של האגודה למלחמה בסרטן לנושא סרטן במערכת העיכול ומנהל המחלקה לכירורגיה של הוושט במרכז הרפואי קפלן ברחובות.

מחקר קודם שנערך באוניברסיטת לבל בקוויבק קנדה, קבע, כי שתיית מיץ חמוציות על בסיס יומי, מורידה את רמת חמצון הכולסטרול הרע בדם, שהינו גורם מרכזי בהתפתחות מחלות לב וכלי דם. הכולסטרול הרע (LDL) הינו רכיב המוביל שומן וכולסטרול מהכבד אל התאים דרך כלי הדם, ובהיותו עשיר בחומצות שומן יש לו נטייה להתחמצן על ידי רכיבים המצויים במערכת הדם. בעקבות תהליך זה, כולסטרול מחומצן שוקע ביתר קלות בכלי הדם, ובכך מחמיר את תהליך סתימת העורקים ויצירת טרשת עורקים.

המחקר בדק את ההשפעה של שתיית מיץ חמוציות, המהווה מקור עשיר וטבעי ברכיבים נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) אשר מספקים הגנה לכלי הדם והלב, על ידי הורדת חמצון הכולסטרול הרע בדם. המחקר נערך במשך 12 שבועות ובוצע בקרב 30 גברים בשנות החמישים לחייהם, אשר צרכו על בסיס יומי שלושה מינונים עולים של מיץ חמוציות דל קלוריות (125 מ"ל, 250 מ"ל ו- 500 מ"ל), כל מינון נצרך במשך ארבעה שבועות. עם תחילתה וסיומה של כל אחת משלוש התקופות בהן נצרך מינון מסוים של מיץ חמוציות בוצע מעקב אחר המשתתפים ונלקחו מהם דגימות דם אשר בדקו את רמת חמצון הכולסטרול בדם. מניתוח תוצאות המחקר עולה תמונה מעודדת המראה כי אצל הנבדקים נמצאה ירידה משמעותית ברמת חמצון הכולסטרול הרע בדם לאורך המחקר ובהשוואה לרמתו לפני צריכת מיץ החמוציות, על פי בדיקות הדם שנערכו במהלכו ובסופו של המחקר. מסקנת החוקרים הייתה כי שתייה יומית של מיץ חמוציות מביאה להפחתה משמעותית בחמצון הכולסטרול הרע בדם ובכך תורמת להפחתת הסיכון לטרשת עורקים ומחלות כלי דם ולב. החוקרים השתמשו במיץ חמוציות דל קלוריות הניתן לרכישה בכל מרכול. המחקר פורסם השנה בכתב העת המדעי הבריטי לתזונה, ומצטרף לשורה של מחקרים אשר מצביעים על האופן בו המרכיבים נוגדי החמצון הייחודים המצויים במיץ החמוציות מחזקים את מערכת החיסון, מונעים זיהומים במערכת דרכי השתן, ומסייעים בהורדת הסיכון למחלות לב וסרטן.

מחקר ישראלי שפורסם בגיליון יוני האחרון של כתב העת המדעי לתזונה מולקולרית היוצא לאור בגרמניה, קבע כי מיץ חמוציות מסייע בריפוי אולקוס על ידי הגברת הסיכוי להצלחת טיפול אנטיביוטי נגד חיידק בקיבה הגורם לקיב קיבה (אולקוס).
מסקנת החוקרים אשר התבססה על פעילותו של מיץ החמוציות, אשר הודות לפרואנטוציאנידינים (נוגדי חמצון ייחודיים), יצרו מנגנון המונע ההיצמדות חיידקית לדופן הרקמה וכך מסייע לנטרול הפעילות המזיקה של החיידקים, היא כי שתיית שתי כוסות (500 מ"ל ) של מיץ חמוציות לצד טיפול אנטיביוטי כנגד חיידק הליקובקטר, משפרת את הצלחת הטיפול אצל נשים.
המחקר הישראלי נערך על ידי קבוצת חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור מאוניברסיטת תל אביב ומהמרכז הרפואי רבין קמפוס בלינסון, במסגרתו נבדקה לראשונה השפעתו של מיץ חמוציות כתוסף לטיפול מקובל כנגד החיידק המורכב משילוב של תרופה אנטיביוטית ותרופה להפחתה של הפרשת חומצת הקיבה.



על חמוציות ותרומתן לבריאות
חמוציות הן פירות השייכים למשפחת פירות היער, ומקורן בצפון אמריקה. ילידי אמריקה הלבנים כינו את שיח החמוציות בשם קרנבריז (CRANBERRY), שכן הגבעול והפרח הזכירו להם את ראשו ומקורו של עגור (CRANE). חמוציות נחשבות לפרי מרפא ברפואה העממית של צפון אמריקה. בין היתר שימשו פרחי חמוציות לחבישת פצעים, העלים לטיפול בבעיות של דרכי השתן וטיפול בשלשולים, הפירות הסגולים אדומים למניעת דלקות בדרכי השתן וחיזוק המערכת החיסונית. פרי החמוציות שימש כמקור לוויטמין C בקרב מלחים בזמן הפלגתם ברחבי האוקיינוס.
לפני עידן השימוש באנטיביוטיקה היו כבר החמוציות טיפול פופולרי בדלקות בדרכי השתן. לחמוציות ערכים תזונתיים רבים, כגון סיבים תזונתיים, וויטמין C ופיטוכימיקלים שונים, פרואנטוציאנידינים (נוגדי חמצון ייחודיים), פוליפנולים, חומצה אלגית ועוד. ה
החל משנת 1984 הצביעו מחקרים רבים על כך שחמוציות הן בעלות יתרונות בריאותיים. המחקר המדעי הראשון על חמוציות קשור למערכת דרכי השתן. היתרון הבריאותי הנו הודות לרכיבים הקיימים בפרי החמוציות, הנקראים פרואנטוציאנידינים (נוגדי חמצון ייחודיים), אשר נמצאו כאחראים על יצירת מנגנון המונע ההיצמדות חיידקית לדופן הרקמה, וכך מסייע לנטרול הפעילות המזיקה של החיידקים. עם התקדמות המחקר המדעי בעולם הולכות ומצטברות עדויות נוספות הסוברות כי חמוציות יכולות לשמש כגורם מגן גם באזורים נוספים בגוף, ובהשפעתם נוגדת החמצון המגנה על הלב, מונעת סרטן ומאיטה הזדקנות תאים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר