מחקר קובע כי מיץ רימונים עשוי למנוע סרטן הערמונית

המחקר מצטרף אל מחקרים מבוססים קודמים אשר הוכיחו באופן חד משמעי כי צריכת ירקות ופירות המכילים חומרים נוגדי חמצון כגון קארוטנים, ליקופן לוטאין ועוד, יכולה לסייע בעיכוב התפתחות מחלת הסרטן

מחקר חדש של אוניברסיטת ויסקונסין בארצות הברית קובע כי מיץ רימונים עשוי למנוע סרטן הערמונית. במהלך המחקר בדקו החוקרים במעבדה את השפעתו של מיץ רימונים על תאים אנושיים של סרטן הערמונית, אשר הוזרקו לעכברים. החוקרים מצאו כי ככל שהתאים מקבלים כמות גבוהה יותר של תמצית מיץ רימונים יותר תאי סרטן נהרסים. החוקרים הדגישו שמחקר זה מצטרף לעדויות הולכות ומצטברות כי הרימון מכיל מרכיבים היכולים לפעול באופן משמעותי כנגד סוגי סרטן שונים ובמיוחד סרטן הערמונית. המחקר פורסם באתר האינטרנט של אוניברסיטת ויסקונסין http://www.news.wisc.edu/

האגודה למלחמה בסרטן מדגישה כי תוצאות מחקר זה, העוסק בעצם ביכולתם האפשרית של מרכיבים נוגדי חמצון במיץ הרימונים למנוע התפתחותם של גדולים סרטניים או לצמצם גידולים קיימים, מחזקות ידע קודם שיש בידי אנשי המדע, המוכיח כי למרכיבי התזונה השפעה מכרעת על התפתחות סוגי סרטן שונים, כגון סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן הכליה.

מחקר ראשוני זה מצטרף אל מחקרים מבוססים קודמים יותר אשר הוכיחו באופן חד משמעי כי צריכת ירקות ופירות המכילים חומרים נוגדי חמצון כגון קארוטנים, ליקופן לוטאין ועוד, יכולה לסייע בעיכוב התפתחות מחלת הסרטן.
האגודה למלחמה בסרטן מציינת כי נוגדי חמצון נמצאים לרוב בירקות ופירות שצבעם צהוב, אדום, כתום וירוק. האגודה למלחמה בסרטן קוראת לציבור לאמץ תזונה עשירה במיוחד בירקות כחלק מאורח חיים בריא הכולל, תזונה מופחתת קלוריות ודלת שומן כדרך יעילה ומוכחת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן. מומלץ לכלול בתפריט היומי מגוון של ירקות ולשלב גם פרי, להגביל צריכת שומן מן החי ומזון מטוגן או חרוך ולהעדיף שימוש מבוקר בשמן זית, שמן קנולה וטחינה על פני שמנים אחרים.

מומלץ גם להימנע משתיית אלכוהול, ולהגביל את צריכתו לכל היותר לכוסית אחת ליום. חשוב לעסוק בפעילות גופנית סדירה, כמו הליכה נמרצת על פי היכולת האישית של כל אחד, לפחות 5 פעמים בשבוע למשך חצי שעה או יותר וכמובן להימנע מעישון, המהווה גורם המוות מספר אחד הניתן למניעה.

ירקות ופירות נוגדי חמצון
· ירקות ופירות שצבעם צהוב: פלפל צהוב, תירס, מלון ומנגו.
· ירקות ופירות שצבעם אדום: עגבנייה, פלפל אדום, גמבה, צנון, צנונית, תפוח, תות, אבטיח, אשכולית אדומה, ענבים אדומים, רימון.
· ירקות ופירות שצבעם כתום: פלפל כתום, גזר, דלעת, בטטה, דלורית, תפוז, אפרסמון וקלמנטינה.
· ירקות ופירות שצבעם ירוק: ברוקולי, קולורבי, ענבים ירוקים.

סרטן הערמונית – ישראל 2005
סרטן הערמונית הנה מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, מדי שנה מתגלים כ – 2,000 מקרים חדשים וכ – 380 גברים מתים מהמחלה. הגורמים לסרטן הערמונית הינם גיל, מוצא, היסטוריה משפחתית הקובעת כי גברים שלהם אב שחלה נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן זה. כמו כן תזונה לא בריאה, שתיית אלכוהול, עישון והשמנת חשודים כגורמים אפשריים אולם דרושים עוד מחקרים נוספים על מנת לקבוע זאת.

שעורי התחלואה בסרטן הערמונית בעלייה מתמדת בעשור האחרון וככל שעולה הגיל מ– 45 ומעלה קיימת מגמת עלייה בסיכון לחלות בו. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, הערמונית היא איבר, המצוי רק בגופם של גברים. מדובר בבלוטה קטנה, שגודלה כגודל אגוז. עיקר תפקידה של בלוטת הערמונית הוא ייצור נוזל הזרע, שהוא נוזל לבן וסמיך המתערבב עם הזרע המיוצר באשכים. הערמונית מייצרת גם חלבון בשם אנטיגן הערמונית (PSA), המסייע לזרימה הנוזלית. בלוטת הערמונית מקיפה את צינורית השופכה (המעבירה את השתן משלפוחית השתן אל הפין) ומוקפת בשכבת שרירים ובמעטפת סיבים. הטסטוסטרון, הורמון המין הגברי, המיוצר באשכים אחראי על תהליך הגדילה והפעולה של תאי הערמונית. בקרבת הערמונית מצויות קבוצות של בלוטות לימפה. אלו הן בלוטות קטנות, בגודל כשל שעועית כל אחת, המהוות חלק ממערכת הלימפה (רשת בלוטות, הנפרסת על פני הגוף כולו).

בלוטות הלימפה מקושרות ביניהן בצינוריות, המזרימות, בעזרת נוזל הלימפה, תאים הלוחמים במחלות. בחלקה האחורי של בלוטת הערמונית נמצא הרקטום (החלחולת). בשלבים מוקדמים של סרטן הערמונית הוא אינו יוצר סימפטומים ואין לו כל סימן חיצוני. התסמינים מופיעים כאשר הגידול גדל ומפעיל לחץ על צינור השופכה. היות וסרטן הערמונית גדל לאט, הופעת התסמינים יכולה להתרחש שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו. במקרים רבים, גברים מעל גיל 50 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (BPH) הנובעת מגורמים שאינם סרטניים. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן להגדלה שפירה (לא סרטנית) של בלוטת הערמונית ולגידול ממאיר בבלוטת הערמונית תסמינים זהים, ביניהם:
· קושי במתן שתן.
· עליה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה.
· כאב בעת מתן שתן.
· דם בשתן (נדיר).
· במידה והסרטן שלח גרורות אל העצמות, נוצר כאב בעצמות. לעיתים, התסמינים הראשונים בהם יחוש הגבר הינם כאבי שרירים בגב, בירכיים או באגן.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר