"מחקר שבחן עמדות הצרכן הישראלי מצא: "דג טרי – גם טעים וגם בריא"

כך מגלה ד"ר אמיר היימן מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית. מבין המוצרים שנבדקו, דג טרי נמצא במקום גבוה מבחינת הטעם, ובמקום הראשון מבחינת תכונות הבריאות

ממחקר עומק אקדמי שערך ד"ר אמיר היימן, ביחד עם צוות חוקרים וסטודנטים מהפקולטה לחקלאות מזון ומדעי הסביבה באוניברסיטה העברית, בעבור ארגון מגדלי הדגים, עולה כי התכונה החשובה ביותר לצרכן הישראלי בבואו לבחור את מזונו היא הטעם, בעוד שתכונת הבריאות נמצאת במקום השני, בהפרש ניכר. כך, למשל, מתברר כי למעלה מ-75% מהנשאלים הגדירו את הטעם כתכונה החשובה ביותר, בעוד שרק 8.8% מהנשאלים הגדירו את תכונת הבריאות כתכונה החשובה ביותר.

במחקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה, התבקשו הנשאלים לתת ציונים לחמש תכונות עיקריות לשישה מוצרים השייכים לקטגוריית בשר/דגים. ששת המוצרים היו דג טרי, דג קפוא, עוף טרי, עוף קפוא, בשר בקר ובשר הודו, ואילו התכונות שנבחנו לגבי כל אחד מן המוצרים היו: טעם, תרומה לבריאות, קלות הכנה, מאמץ נדרש ברכישה ומחיר.

מתברר כי דג טרי נמצא במקום הראשון מבחינת תכונת הבריאות מבין ששת המוצרים שנבחנו, ואילו בשר בקר נתפס כהכי פחות בריא. למרות המודעות לכך שמדובר במזון לא בריא, עדיין בשר בקר פופולרי יותר בקרב הצרכנים בשל טעמו – ציון 7.86 מתוך 10, לעומת 7.8 לדג טרי.

אחת הבעיות העיקריות שעלו לגבי דג טרי היא נושא הנגישות: הוא נמצא כהכי פחות נגיש מבין המוצרים שנבחנו, כאשר כמחצית הנשאלים מגדירים את זמינות הדג הטרי בציון של ממוצע ומטה. "אנשים מוכנים להתפשר ולקנות סחורה פחות מועדפת, ובלבד שלא יצטרכו להשקיע זמן בחיפושים", אומר היימן. "מתברר שרק כ-45% יהיו מוכנים להשקיע מאמץ שווה ערך ל-20 דקות כדי להשיג דג טרי".

בריא ועשיר הולכים יד ביד
הצרכנים שמייחסים חשיבות גבוהה לממד הבריאות הם עשירים יותר מהממוצע, בריאים יותר, עוסקים בפעילות ספורטיבית ומודעים יותר לעצמם ולסביבה, אבל הם גם יותר עסוקים ואין להם זמן לבזבז בנסיעות לחנויות דגים ואילו ברשתות השיווק ההיצע של דגים טריים אינו גדול במיוחד. "בארה"ב, למשל, יש מגמה של הימנעות ממוצרים לא בריאים בשכבות סוציו-אקונומיות גבוהות", מסביר היימן.

כמו כן עולה מן המחקר כי המוצרים הטריים נתפסים כיותר טעימים מהמקבילה הקפואה, כך שההבדל בין תפיסת הטעם בין דג קפוא לדג טרי הוא הבדל שבין שמיים לארץ. בשעה שהרוב המכריע של הצרכנים רואים את הדג הטרי כטעים וכטעים מאוד, מרבית הצרכנים רואים את הדג הקפוא כבינוני ומטה. בתוך כך מתברר, כי התכונות הקובעות את העמדה כלפי הדג הטרי הן: טעם, קלות הכנה ורק במובהקות שולית – תרומה לבריאות.

"מאוד הפתיע אותי שאנשים מוכנים לייחס כזו חשיבות קטנה לבריאות, כשהם באים לבחור בין טעם לבריאות", אומר עורך המחקר, ד"ר היימן, "במובן זה אנו לא שונים מהצרכנים הבריטים והאמריקנים הממוצעים המעדיפים אכילת מזון עתיר קלוריות על פני ירקות ופירות, ואכילה מרובה על פני שמירה על הגיזרה".




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר