משק יין הנס שטרנבך – כשיין ואוכל חוברים לחוויה

מושב גבעת ישעיהו הוקם ע"י עולים מהונגריה ב-1958, ואילו גדי שטרנבך, ירושלמי במקורו, הגיע למושב עם רעייתו ב-1996 ונטע את הכרם הראשון שנבצר לראשונה בשנת 2000. היקב נקרא על שמו של אביו של גדי, הנס שטרנבך

על כביש בית שמש –קריית-גת, 10 ק"מ דרומה לבית שמש, כ-2 ק"מ דרומית לצומת האלה (כביש 38 המחבר את בית שמש עם בית גוברין), מגיעים לצומת לי-און וכאן פונים לדרום מזרח לכביש הכניסה למושבים גבעת ישעיהו וצפרירים.
אחרי כ-100 מטר פונים שמאלה לכניסה למושב גבעת ישעיהו, ומכאן השילוט הברור והקריא יוביל אתכם במעלה הגבעה למשק היין של "יקב הנס שטרנבך".

מושב גבעת ישעיהו הוקם ע"י עולים מהונגריה ב-1958, ואילו גדי שטרנבך, ירושלמי במקורו, הגיע למושב עם רעייתו ב-1996 ונטע את הכרם הראשון שנבצר לראשונה בשנת 2000. היקב נקרא על שמו של אביו של גדי, הנס שטרנבך.

מאז 2003 עוסקים זוג השותפים גדי שטרנבך ומנו – עימנואל – מדר, בייצור יין. שבשנת 2003 ייצרו השניים לראשונה במשותף כ-6,000 ליטר יין.

החיבור בין השניים אולי מפתיע, והם נראים כמו אב ובן. גדי המבוגר, יליד 1947 ומיושב בדעתו, וניכר כי גילו העניק לו ניסיון וחכמת חיים, ואילו מנו הצעיר חדור התלהבות ותזזיתי, והם משלימים אחד את השני נפלא.

בחצר היקב לא תוכלו להתעלם מהסככה הענקית הבנויה בצורת האות "ר", המקורה כולה בסכך עלוות גפן עתירת צל ומזמינה אליה.
בכניסה לסככה שתלו אך לאחרונה יריעות כרי דשא, שיהוו רחבת כניסה מרשימה ביותר. בחזית ממוקם מגרש חניה רחב ידיים.

בעוד בחוץ השמש החמה קופחת על ראשי האנשים, מתחת לסככה החלה מנשבת רוח ירושלמית מערבית ונעימה.
ממול נוף הררי מוריק של אזור שפלת יהודה ומבואות ירושלים, עם שקיעה צבעונית ומרהיבה ברקע.

לאירוע חנוכת היינות החדשים הוזמן קהל רב. האירוע הוכרז כפתוח לכל וליוותה גם הזמנה רשמית לעיתונאים ולחברי מועדון הלקוחות של היקב, שהגיעו לקבל יין אותו רכשו בטעימת חבית בקנייה עתידית.

גדי ניהל את האירוע ביד רמה, ונתן הנחיות ברורות לקבוצת צעירים וצעירות שמונו להיות מלצרים והגישו לכל אורך הערב מגשים עמוסי תקרובת טעימה ביותר, פרי יצירתו של גדי והמסעדה שלו הנמצאת בביתו שחצר היקב.

זוהי, אגב, מסעדתם של גדי ושולה רעייתו; שניהם ידועים בהכנת מטעמים. בתיאום מראש בסופי שבוע תוכלו להגיע לבראנץ' או לצהריים לטעום בשרים קרים, ריבות, פרי הגינה כמו חצילים, תאנים, עגבניות שרי, דלעת ואפרסק; אך גם גבינות רכות, מעושנים וכבושים, והכל מעשה בית להפליא.

יכולתם לטעום מחטיפים ייחודיים כמו תאנים ממולאות בבורגול, חצאי עגבניות שרי ממולאות בקינואה, רוסטביף מגולגל על סלט מנגולד, עלי גפן ממולאים באורז ריחני, ברזאולה מגולגלת עם מלון ועלי רוקט, ושני מרקי קיץ קרים – הראשון טרטור והשני גספצ'ו.

על שולחנות ארוכים סודרו מגשים עמוסי ענבים ירוקים ושחורים, בפינת הסככה הוצבו מיכלי מים קרים וצלוחיות מלאות פיסות לחם קלוי להחליף טעמים בגרון. נשמע טעים, אה?

במרכז הסככה הנעימה את הזמן חבורה צעירה שמנתה 4 נגני סקסופון, הנקראת "רביעית הסקסופונים הירושלמית", שניגנו ברקע ג'ז קלאסי, ולהם כבר נרשם רקורד מרשים חרף היותם צעירים של שני דיסקים של מוסיקת בארוק ומוסיקת נשמה יהודית.

בערב הוצגו והוטעמו היינות הבאים: ג'נבה 2003 ריזרב – כולו מהכרם של היקב במושב. הענבים ליין זה נבצרו מהחלק התחתון של הכרם, שחשוף בשעות הלילה לטמפרטורות מאד נמוכות יחסית לאזור. בכדי לסבר את האוזן, על פי בדיקת אוגר נתונים שנעשתה בשנה שעברה בין 26 ליוני ועד 4 לאוגוסט במשך 17 לילות, טמפרטורת המינימום בכרם נעה סביב 5-10 מעלות בחלקו התחתון, ומכאן איכות הכרם ופירותיו.

היין נקרא ג'נבה על שם חירבת ג'נבה הסמוכה. היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון, שקיבל 3 שבועות השריית קליפות אחרי תסיסה, ולאחריהן שנתיים יישון בחביות – שנה מתוכן בחביות אלון צרפתי חדשות, ושנה בחביות ותיקות.

היין בוקבק בנובמבר 2005 ושהה עוד כ- 9 חודשים בבקבוקים.
יין זה זכה במדליית כסף ב- Terravino. ליין ארומת פרי שחור אופייני לקברנה סוביניון. צבעו עמוק אדום נוטה לכהה, פירות יער, אקליפטוס, מנטה ולבנדר, פרי בשל, וניל ושמץ שוקולד. גוף מלא, כמעט 14.5% אלכוהול.

היין שטעמתי היה מאוזן והרמוני עם אלגנטיות וסיומת ארוכה. היין שתי עכשיו, אך עם פוטנציאל התיישנות.
נחל חכליל 2003 – זהו יין המופק מאותו כרם, אך הפעם מחלקו העליון, בתוספת ענבים שנרכשו מנחל חכליל כ- 3,500 ק"ג של ענבי פטיט סירה, שמעניקים ליין הרבה טאנינים וחיזוק לצבע. היין עשוי מ-90% ענבי קברנה סוביניון ו- 10% ענבי פטיט סירה. היין קיבל שבועיים השריית קליפות אחרי תסיסה, ושנה יישון בחביות משומשות. הוא בוקבק בנובמבר 2004.
היין כמעט ואזל למכירה ביקב. זהו יין מכובד שזכה למדליית זהב כפולה ב- Terravino; עובדה שתרמה להתלהבות בקרב אוהבי היין ולרכישה מוגברת. לטעמי, בצדק רב.
היין שטעמתי היה עוצמתי, ולדעתי טוב מהג'נבה, עם ארומת פרי שחור בשל, אקליפטוס, אך פחות טעם וניחוח חבית.
הטאנינים די תוקפניים ומעידים כי היין אמנם שתי עתה, אך יהיה עדיף לחדרר אותו קודם. צפונות ליין לפחות 2-3 שנים,בהן לבטח ייטיב וישתבח.
רבים מהטועמים שלצידי אהבו את היין הזה מאד.
נחל שוכו 2004 – יין העשוי 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם הנמצא במזלג הואדיות חכליל ושוכו. היין הזה שטעמתי היה קליל וקייצי, בסגנון איטלקי דרום צרפתי משהו.
גדי שטרנבך מספר ש-2004 הייתה שנה פחות מוצלחת. הוחלט לפיכך לא לייצר ג'נבה, אלא לייצר יין קליל חביב לשתייה עכשווית שיתומחר במתכוון במחיר זול.

באירוע הוטעמו יינות חכליל 2004, 2005, וג'נבה 2005 מטעימת חביות, לרכישה עתידית. לדברי גדי, "מי שירכשו את היינות הללו עכשיו ברכישה עתידית, יזכו לקבל מחיר מוזל משמעותית. תזרים המזומנים שתניב מכירה שכזו, יאפשר ליקב להמשיך להביא לצרכן הסופי יין משובח במחיר שפוי שאינו עובר את ה-100 ₪".
היין נמכר ביקב לצרכן הסופי ללא פערי תיווך.

המסעדה של גדי, הפתוחה לקהל הרחב בימי שישי ושבת, מהווה כלי לשיווק היין, ורבים מהסועדים שאולי נחשפים ליינות היקב לראשונה אגב ארוחה טובה, לא יוצאים את היקב מבלי לרכוש בקבוק או שניים מהיין שטעמו ואהבו.

השנה ינסו ביקב לטעת 3 דונם של סוביניון בלאן. טרם ידוע כיצד ענבי הסוביניון יתפתחו באזור, ואיזה יין יהיה ניתן להפיק מהם.
לגדי הוותיק והמשופשף חבר מנו השותף, שיותר ויותר מתעסק ביין מאחר והוא פנוי יותר. מנו סיים רק לאחרונה תואר ראשון בחקלאות במדעי הצמח ברחובות, ובשנה הבאה ייסע לצרפת ללימודי תואר שני בייננות.
מחרה מחזיק אחריהם גם אדם שטרנבך, בנו של גדי, שנדבק באהבה ליין ואחרי השירות בצבא ואחרי הלימודים יצטרף לעושים במלאכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר