נחשון – יקב שאוהב אנשים

יקב נחשון הוא יקב בוטיק בייתי. ייחודיותו באהבה לאנשים וללקוחות שחוזרים לכאן פעם אחר פעם, שכבר הפכו למשפחה. חלקם מגיעים בשבתות כדי לרכוש יין, גבינות ושמן זית

בכדי להגיע ולבקר ביקב נחשון לא צריך הזמנה מיוחדת. מיקומו של היקב בקיבוץ נחשון בסמוך לאם הדרך בצומת לטרון, עושה את הנגישות לפשוטה, ללא צורך במפות או התקני GPS מודרניים.

ובכלל, הבטחות צריך לקיים, ואילו הייתי יכול לרשום את מספר הפעמים בהן נפגשתי עם אנשי היקב באירוע טעימה כזה או אחר, ותוך כדי שיחה לבבית וטעימה מאחד יינות היקב מבטיח לבקר אך לא מוצא את הזמן לכך, הייתי צריך כבר מזמן להתבייש.

בפסטיבל היין האחרון של דרך היין יקבי מטה יהודה, הוא חג העשור, שוב פגשתי באנשי היקב. שוב החלפנו חיוכים, לחצנו יד, טעמתי מהיין, ונשבעתי שהפעם בלי תירוצים וללא היסוסים, אני מגיע לבקר ביקב נחשון.
וכך מצאתי את עצמי נוסע בחול המועד סוכות, לבקר את יקב נחשון בקיבוץ נחשון שבעמק איילון, בין גבעות השפלה להרי ירושלים.

בעת העתיקה היה האזור ידוע בכרמיו ובתעשיית היין המפותחת שלו. על כך יעידו מאות הגתות העתיקות אשר נחשפו באזור.
יקב נחשון הוקם בשנת 1996, והוא מהווה קשר בין עבר היסטורי לבין מציאות חקלאית חדשנית. בשנת 2000 נקנה ציוד מודרני המשלב טכנולוגיה מתקדמת וידע בעשיית יין, מכלי נירוסטה וחביות עץ אלון צרפתיות.
היקב מייצר בין 10,000 – 15,000 בקבוקים בשנה

כשצפרתי בצופר הרכב בחניה מול היקב, סברתי שהמקום סגור, אבל חיש קל יצאה לקראתי כלילה רוקח, מנהלת מרכז המבקרים של היקב, אור בעיניה, וקיבלה את פני כמו תמיד עם חיוך קורן אושר.

שאלתי את כלילה למה בחרו הוריה בשם הנפלא הזה, והיא השיבה : "כשנולדתי הייתי כליל השלמות וכליל היופי. היום אני כבר יותר שלמה עם השם. קיבלתי אותו באהבה רבה, ועובדה, כך מסתבר, שזה תמיד נושא לפתוח איתו שיחה"…
ואני מודה שגם אני נפלתי במלכודת הדבש הזו.

מהחינוך ליין
מאחר שאין אירוע יין שבו מוטעמים יינות יקב נחשון בלי נוכחותה של כלילה, אני תוהה על הרקע שלה בתחום.
"אני נמצאת כאן שש שנים בדיוק, מאז ששסיימתי עבודה קודמת בחינוך, ודרור ניסן, מנכ"ל היקב וגם בן הגרעין שלי, פשוט חלף על פניי עם הרכב בדרכי הקיבוץ, וביקש ממני כי אצטרף לעבודה עמו ביקב.
שנינו חברי הקיבוץ, שנינו חברי אותו גרעין, אבל בתחילה תשובתי הנחרצת הייתה שלילית. דרור קצת עיקם את האף, ולאחר כמה התלבטויות עם עצמי החלטתי שאני קופצת לראות מה זה בכלל היקב. מאז אני בשמחה רבה חלק בלתי נפרד מיקב נחשון, ואיני מצטערת ולו לרגע אחד על ההחלטה שלי".

צוות יקב נחשון מונה עתה שני אנשים בלבד: דרור ניסן וכלילה רוקח.
כלילה מנהלת את חנות מרכז המבקרים, והיא גם אחראית על תפעולה השוטף ועל הסיורים והביקורים.
מספרת כלילה: "את נושא הייננות לקח על עצמו כרגע דרור, לאחר ששלומי צדוק ששימש כיינן במשך כ- 7-8 שנים פנה לדרכו, והוא כיום הבעלים והיינן של יקב בן חנה.
נכון יהיה לומר שכל היינות של יקב נחשון כיום הינם פרי ידו של שלומי צדוק. את היקב הקים בשעתו אריאל פדאוור יחד עם אשתו אורלי. גם הם היו חברי אותו הגרעין שלנו בקיבוץ נחשון.
שלומי הגיע בשעתו לעבוד עם אריאל, ולאחר שאריאל סיים, שלומי לקח על עצמו את עבודת היינן. שלומי צדוק כבר כמה חודשים כבר אינו ביקב נחשון. היקב מתנהל כיום על ידי דרור עם ליווי וייעוץ מקצועי של שלומי, שמגיע לסייע בכל בעיה. כפי שראית בחדר החביות ישנן מספיק חביות המבקשות טיפול והתייחסות להן הן זוכות מדרור, שמקפיד על כל הדקויות קלה כחמורה".

BAG IN BOX
מה יש בחביות?, אני שואל.
"בחביות יש כרגע יין שנכנס לקופסות הקרטון 3 ליטר, שזו כמות של 4 בקבוקים, אותן אנו מוכרים ב- 120 ₪ בחנות היקב. אנו בהחלט בדעה שזו עסקה כדאית ומשתלמת ליין שולחני.
הקופסה נקראת BAG IN BOX, היא מכילה יין מענבי קברנה סוביניון ומרלו מבציר 2007 שהתיישנו שמונה חודשים בחבית. היין נמצא בתוך שקית ניילון ייחודית בלתי חדירה לחמצן, הארוזה בתוך מארז הקרטון. שקית הניילון מיוצרת במפעל ארן השייך אף הוא לקיבוץ. מרגע פתיחת קרטון היין ניתן לצרוך אותו עד כ- 3 חודשים.

שלוש סדרות
ליקב נחשון יש שלוש סדרות יין. כלילה מתעקשת לתת כבוד ליינות היקב, ולפיכך את הסדרה הראשונה היא לא מרשה לכנות "הנמוכה" כי אם "הצעירה".
היא נקראת "פושקין", ומורכבת מענבי קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק מבציר 2006. יין שהתיישן 10 חודשים בחבית, ומחירו בהחלט אטרקטיבי: 48 ₪. שמו של היין נגזר ממחווה של אנשי היקב לאנשי העלייה הרוסית. על התווית האחורית מתנוסס קטע כתוב מתוך פואמה של פושקין, ומסתבר שמחווה זאת מאוד נוגעת ליוצאי חבר המדינות שמזדמנים ליקב. הם שומעים את הסיפור ומהיכן שאוב שמו של היין. הנוסטלגיה והמחיר כנראה עושים את החיבור, והם ורוכשים את היין בכמויות.

סדרת האמצע נקראת סלע. היא מורכבת בבלנד בסגנון צרפתי, ומכילה את הזנים הבאים מבציר 2005: 33% קברנה סוביניון, 41% מרלו, 16% קברנה פרנק ו- 10% פטי ורדו. היין עורבב מייד לאחר התסיסה, והתיישן במשך 20 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות.
כמו כן יש למכירה סלע מרלו קברנה סוביניון מבציר 2001 עם 18 חודשי התיישנות בחבית.

הסדרה הגבוהה מכונה איילון, על שם עמק איילון בו נמצא הקיבוץ.
היין התיישן 24 חודשים בחבית. בסדרה גבוהה זו מוצעים למכירה מרלו מ- 2001, קברנה מרלו מ-2002 , קברנה מ- 2003, וכן קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק מ- 2004 עם התווית החדשה שעוצבה כאן בסטודיו בקיבוץ נחשון, כשהיא נושאת סמל של השמש בגבעון דום.

במגבלת הזמן שעמד לרשותי, טעמתי את היין שכלילה הגישה לי.
היה זה האיילון קברנה סוביניון 2003 – יין זני אשר נבצר מהחלקות המובחרות ביותר של היקב. היין התיישן במשך 25 חודשים בחביות אלון צרפתיות, ועוד כשנה בבקבוק. 1,775 בקבוקים יוצרו מיין זה. צבעו אדום בוהק ארגמני, מבנה טוב גוף בינוני עד מלא, טאנינים נוכחים ובולטים, פירות יער שחורים ונימת חבית מאוזנים היטב. נימה מתוקה לקראת סיומת ארוכה.

לכלילה חשוב לציין כי למרות שביקורי ביקב מתקיים בחודש אוקטובר 2008, עדיין נמכרים היינות של יקב נחשון מ- 2001, וכוחם איתם. ולראיה: מהמרלו 2001 עדיין נותרו כ- 100 בקבוקים אחרונים שכבר הוזמנו.

טווח מחירי היינות ביקב נע מ- 48 ₪ מהפושקין, דרך 85 ₪ ועד 95 ₪ לאיילון קברנה סוביניון.
כלילה אינה סבורה שרמת המחירים של היקב גבוהה. לדבריה: "כיום לייצר בקבוק יין עולה כסף, ומביקורי התרשמות שעשינו ביקבים אחרים ולימוד מחיריהם, ליקב נחשון מחיר בהחלט הוגן ונותן תמורה למעלה מראויה למחיר היינות".

בדרך להפרטה
יקב נחשון נמצא כולו בבעלות קיבוץ נחשון. היקב לא מפסיד כסף, ומהביקור בחנות היקב במרכז המבקרים, חדר החביות ובחדר אחסון התוצרת הגמורה, ניכר היטב כי חרף העובדה שמדובר ביקב בוטיק, עדיין המתקנים שבו מטופלים מרווחים, נקיים למשעי, מושקעים, מוקפדים ומנוהלים היטב.
בימים אלה הקיבוץ נמצא בהליך של הפרטה. רוב חברי הקיבוץ מקבלים את השינוי בברכה, ורואים בכך מנוף לעתיד כלכלי.
גם היקב, המנוהל כיום כולו על ידי שניים מחברי הקיבוץ ללא אף מועסק שכיר פנימי או חיצוני, ימצא מן הסתם שותף כלכלי, יינן חדש, שימנפו ויובילו את היקב לעתיד חדש, הליך שאך מתבקש מרוח התקופה והשינוי. כלילה מאמינה באמונה שלמה, שזה יהיה רק לטובה.

מגדלים ענבים ליקבים אחרים
יינות היקב מופקים מהכרמים שבסביבת הקיבוץ, למעט ענבי הפטי ורדו שהגיעו מהכרמים של קיבוץ הראל, ואפילו יין הרוזה של היקב מופק מזן ארגמן מקומי.
ב- 2008 לא נבצרו ענבים מהכרמים שבסביבה לטובת יקב נחשון.
זמנית עבר הטיפול בכרמים לטיפולו של "ענף הצומח" בקיבוץ.
הענבים מהכרם נמכרו ברובם ליקבי ברקן, ואת השאר רכשו יקבים אחרים, ביניהם גם יקב בן חנה של שלומי צדוק.

לפני שנת השמיטה תשס"ח, וללא קשר לשנה זו, נטעו בקבוץ נחשון 40 דונם של ענבי שרדונה. הם יימכרו ליקבי ברקן, ובעתיד, כשהיקב יידע את הכיוון שלו, הוא יידע לעשות שימוש גם בענבים אלה.

אין להקל ראש בפוטנציאל הכרמים האיכותיים, שכרגע אינו מנוצל לטובת יקב נחשון והשייך לקיבוץ, כאבן השואבת הכלכלית-חומרית הבסיסית והמהותית שממנה יקב נחשון מבקש עתה את דרכו החדשה.

יין, גבינות ושמן זית במרכז המבקרים
נראה כי יקב נחשון הוא יקב בוטיק בייתי. ייחודיותו באהבה לאנשים וללקוחות שחוזרים לכאן פעם אחר פעם, שכבר הפכו למשפחה. חלקם מגיעים בשבתות כדי לרכוש יין, גבינות ושמן זית לאחר שהם מתקשרים לכלילה ומבשרים על כוונתם להגיע, והיא דואגת לכך ששהותם תהיה מהנה, והם ייצאו מרוצים ומאושרים.

בחנות היקב מוכרים מיינות היקב, אך גם גבינות כבשים של מחלבת נחשון של הקיבוץ בשיתוף עם מחלבות גד. המחלבה נקראת כיום "גדישון" ,והיוגורט והגבינות מתוצרת המחלבה זוכים לביקוש רב.
עבודות אמנים מהקיבוץ וריבות מעשה בית חברי הקיבוץ, נמכרות בחנות היקב ומוסיפות נופך אמנותי ובייתי לאווירה הכללית.

הגעתם לקיבוץ ללא תיאום מוקדם? אין בעיה. במרכז המבקרים תזכו לטעימה לא מחייבת של יינות היקב והגבינות.
אם תרצו סיור מודרך, בתיאום טלפוני מוקדם תזכו לסיור מקיף ומעניין שיערכו עבורכם דרור המנכ"ל או המדריכה החביבה מירי, יד ימינה של כלילה, בחדר החביות, בכרם לדוגמא ובמרכז המבקרים, לרבות טעימות יין וגבינות. אתם תדרשו לשלם תשלום סמלי שאינו גבוה, אך הוא בהחלט כדאי.

אז בואו לביקור ביקב נחשון.
מרכז המבקרים פתוח בכל יום בין השעות 09:00 – 16:00, ביום ו' 09:00 – 15:00, ובשבת מ- 10:00 עד השקיעה.

יקב נחשון
טל. 08-9278641
www.nachshon.org.il/~winery/index.html
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר