סיורים בירושלים של בית שמואל לחג הפסח

מחלקת התרבות של בית שמואל מציעה במהלך חג הפסח שורה ארוכה של סיורים במטרה להרחיב את מגוון הפעילויות המוצעות להמוני בית ישראל המגיעים לעיר לרגל החג ולהעמיק את היכרותם עם אספקטים שונים של ירושלים

מחלקת התרבות של בית שמואל מציעה במהלך חג הפסח שורה ארוכה של סיורים במטרה להרחיב את מגוון הפעילויות המוצעות להמוני בית ישראל המגיעים לעיר לרגל החג ולהעמיק את היכרותם עם אספקטים שונים של ירושלים.

כיצד מתכוננים לפסח בשכונות החרדיות, הסיפורים שמאחורי תנועות המחתרת מלפני קום המדינה, מטעמי העדות השונות בשכונת נחלאות הציורית, יופיין של שכונות הפאר של ירושלים, צפייה על העיר העתיקה מנקודות תצפית שונות, הליכה בעקבות ש"י עגנון בשכונת תלפיות, רומנטיקה במרכז העיר ובסוף החג, כשמזג האוויר האביבי כבר הולך ומתחמם – סיור בחללים התת קרקעיים הקרירים של העיר העתיקה. כל זאת ועוד, ב-16 סיורי החרוסת של בית שמואל

הכנות לפסח בשכונות החרדיות
7.4.2009 יום שלישי החל מ- 16:00
נשים פעמינו אל שכונות ירושלים החרדיות הרוגשות והגועשות לקראת בוא חג הפסח. המאבק הסיזיפי בשאריות החמץ, אפיית המצות השמורות תוך כדי מבט תמידי בשעון, הגעלת הכלים ברוב עם. כל אלה ועוד יעמדו במרכזו של סיור שיוציא אותנו מהכלים אל מרחבי ירושלים. יש לבוא בלבוש צנוע נשים בחצאיות וגברים עם כיסוי ראש.
מדריכה: אסתר סעד
מחיר: 89 ש"ח

אל זבח הפסח השומרוני
9.4.2009 יום חמישי, חג ראשון של פסח יציאה ב- 13:00 חזרה ב- 01:00 לערך.
השומרונים מכנים את עצמם "שומרים" ואומנם הם שומרים ומשמרים מנהגים, מסורות, כתב, שפה ואפילו מוסיקה מימים עברו – ימי המקרא. הידוע והחשוב בטקסי השומרונים הוא זבח הפסח, בו נוכחים כל בני "העם הקטן והעתיק בעולם" – כפי שהם מכנים את עצמם. 
בסיור נכיר את השומרונים, נתארח בשכונתם ונבקר באתרים שונים ברחבי ההר ובאתר הזבח. לעת ערב נצפה בטקס הזבח ונישאר עד להטמנת הכבשים בתנורים. יש לבוא בלבוש צנוע. הסיור מאובטח וההסעה באוטובוס ממוגן ירי.
מדריכה: חן גראציאני
מחיר: 189 ש"ח

אל ארץ המוריה
10.4.2009 יום שישי החל מ- 09:00
חבל הארץ המוזכר בספר בראשית בשם "ארץ המוריה" היווה את הבמה המרכזית להיסטוריה היהודית החל מתקופת דוד המלך. בסיור זה ננסה לשרטט תמונה היסטורית של התקופות השונות תוך הליכה בציר מהר ציון דרך הרובע היהודי עד לרחבת הכותל. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריכה: ד"ר אילת לוי ריפר
מחיר: 79 ₪

מעורב ירושלמי
10.4.2009 יום שישי החל מ- 09:30
עדות ישראל בלב ירושלים יצרו ועדיין יוצרות את המטבח הירושלמי הידוע במטעמיו: אתיופים, פרסים, אורפלים, אשכנזים, תימנים ועוד. נסייר במחוזותיהם, נספר בסיפוריהם ונטעם ממאכליהם. כל זאת בסמטאות הקסומות והציוריות של שכונות נחלאות.
מדריך: עודד אמיתי
מחיר: 85 ש"ח

מחתרות לאור היום
10.4.2009 יום שישי החל מ- 09:30
סיפורים סודיים של פעם, מימי המחתרות והבריטים. איך פוצצו את מלון המלך דוד, איך כל תושבי 'הנחלאות' ליוו את המחתרת, כיצד הפך רב לחבר בלח"י וחשוב מכל – 'איה הנער?!' כל זאת ועוד, בסיור שבסופו מישהו "יידע יותר מדי". הסיור כולל הקפצה באוטובוס.
מדריך: דביר סורמלו
מחיר: 79 ש"ח

אל שכונות הפאר של ירושלים
11.4.2009 יום שבת החל מ- 10:00
ירושלים, כך אמרו עליה ההיסטוריונים, היא היפה מבין ערי המזרח. תואר זה, אשר ניתן לעיר בתקופת הבית השני, נכון גם לימינו אלה. בסיורנו נפקוד את שכונת הפאר טלביה בה מתגוררת כבר שנים רבות אצולת הממון של העיר, נרד לעבר המושבה הגרמנית להביט על פאר הבנייה הטמפלרית (הבית ברחוב כרמיה…) ונסיים במשכנות שאננים הפסטורלית הממוקמת מול חומות העיר העתיקה בתצפית עוצרת נשימה.
מדריכה: עפרה רגב
מחיר: 79 ש"ח

ירושלים של קודים, צפנים וסמלים
11.4.2009 יום שבת החל מ- 10:00
מדוע נבנתה כיפת הסלע כפי שנבנתה? מה משמעות המסגדים בסמוך לכנסיית הקבר? מה עושים שקנאים בחדר הסעודה האחרונה? ירושלים היא עיר של מסרים חבויים ומוצפנים שמאחוריהם סיפורים מרתקים. בסיור ייחודי זה נתבונן מחדש בכמה מבנים ידועים, נגלה פינות חדשות ונלמד על ירושלים שבין השורות. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריך: אלדד ברין
מחיר: 79 ש"ח

התקופה הרומנטית של ירושלים
12.4.2009 יום ראשון החל מ- 10:00
רחוב הנביאים וסביבתו משמרים סיפורי אהבה לרוב: מחייה השפה העברית ואהובתו, הרופאה הראשונה, ציירת שנשבתה בקסמה של העיר, רופא "המתקן עיניים", אדריכל שהוא גם ארכיאולוג, משוררת הצופה בערגה מחלונה על עץ האגס ועוד. בסיור קלאסי זה נהלך ברחובות מרכז ירושלים אפופי הניחוח הרומנטי הכבד. יש לבוא בלבוש צנוע.
מדריכה: תמי צדוק
מחיר: 79 ש"ח

חיי עולם
12.4.2009 יום ראשון החל מ- 18:30
מה בין קבר הורדוס ל"קברי בית הורדוס"? מדוע בחרו האמריקאים לפתוח בית קברות משלהם? בירושלים ישנם בתי-קברות לרוב ולהם סיפורים, קללות, רוחות ושדים משלהם. נבקר בבית הקברות האמריקאי בעמק רפאים, נמשיך לבתי הטמפלרים ולבית הקברות שלהם, נבקר בכנסיה הסקוטית בבית סנט אנדרוס ובקברי כתף הינום, נמשיך לטחנה המקוללת ונסיים בקברי בית הורדוס.
מדריכה: ד"ר אילת לוי ריפר
מחיר: 79 ש"ח

תלפיות בסימן קריאה
12.4.2009 יום ראשון החל מ- 10:00
בסיפורו "הסימן" מתאר ש"י עגנון את הקמת שכונת מגוריו, תלפיות: "ים המלח מכאן, מקום מקדשנו מכאן ורוח צחה מנשבת והאוויר טוב ונאה מכל המקומות שבארץ." בסיור זה נפסע בעקבות עגנון אל מחוזות סיפוריו ומגוריו. נספר את סיפור ייסודה של תלפיות ונבקר בביתו של עגנון שנפתח מחדש לציבור לאחר שיפוץ ושחזור.
מדריכה: אפרת קמפניינו
מחיר: 85 ש"ח

עין כרם פינות ומנגינות
13.4.2009 יום שני החל מ- 09:30
לכפר הציורי של עין כרם יש הרבה מה להציע – אתרים מקודשים, סיפורים מרתקים, תצפיות מהממות ואנשים מיוחדים. בסיור זה נפגוש דמויות אותנטיות הקשורות למקום, נספר סיפורים ונאזין לזמרת אשר תתלווה לסיור. יש לבוא בלבוש צנוע. במסלול: כנסיית הביקור, מעין מרים, מנזר האחיות ציון ועוד.
מדריך: עודד אמיתי
מחיר: 79 ש"ח

שרים על החומות
13.4.2009 יום שני החל מ- 16:00
סיור על החומה בשעות בין הערביים. נצעד על החומה ומשני עבריה. נכיר את הצמחים המיוחדים לה ונהנה מהנוף הנשקף ממנה בשעות זהובות אלו. כל זאת בליווי שירים, סיפורים ואגדות משל: יהודה עמיחי ויהודה האזרחי, יצחק נבון ויצחק שלו, שלמה אבס ושלמה המלך.
מדריכה: אורלי בן משה
מחיר: 85 ש"ח

"בעזרת השם"
13.4.2009 יום שני החל מ- 10:00
כבר אמרו חכמינו כי טוב שם טוב משמן טוב. אימרה זו נכונה במיוחד בירושלים בה ניתן למצוא אתרים רבים בעלי שם. חלק מאתרי העיר קיבלו במשך השנים שמות קצת מבלבלים או אף מטעים אשר סביבם התפתחו סיפורים, מסורות ותלי תלים של הסברים. בסיור זה נבקר באתרים אלו כדי להבין כיצד ניתן להיבנות ב"עזרת השם".
מדריכה: אסתר סעד
מחיר: 79 ש"ח

על גגות העיר העתיקה
14.4.2009 יום שלישי החל ב-09:30
אין כמו סיור על גגות העיר העתיקה של ירושלים על מנת לחוש את האווירה של עיר מיוחדת זו. בסיור זה נצפה על העיר מנקודות ראות שונות, תרתי משמע. נעלה לגגות של בתים מוכרים יותר ומוכרים פחות בהר ציון, ברובע הנוצרי, בהוספיס האוסטרי ועוד.
מדריכה: עפרה רגב
מחיר: 79 ש"ח

יוצאים מהחומות – סיור לכל המשפחה
14.4.2009 יום שלישי החל מ- 10:00
"מטורף" יהודי עשיר המבטיח הרים וגבעות, שכונה בודדה החשופה לחיות טרף, שודדים וזוועות, כשפים מסתוריים וקללות נוראיות, כל אלו ילוו אותנו במסע בעקבות החלוצים שהקימו את ירושלים שמחוץ לחומות. בסיור זה, לכל המשפחה, נפגוש "דמויות" אשר ימחישו לנו את רוח התקופה ואת סיפורה של שכונת משכנות שאננים.
מדריכה: רויטל צדקה
מחיר: 79 ₪ למבוגר 49 ₪ לילד עד גיל 14

צוננת ונסתרת – ירושלים התת קרקעית
15.4.2009 יום רביעי, פסח שני, החל מ- 10:00
בסיור זה נימלט מן הטמפרטורות העולות, אל מספר חללים תת-קרקעיים קרירים ברחבי העיר העתיקה, שבדרך כלל אין מגיעים אליהם. ניכנס למערה ענקית המצויה מתחת לעיר, נראה היכן נכלא ישוע בדרכו לצליבה, נברר מה עושה הבתולה הקדושה בחמאם תורכי, נחזה בבריכות ענק נסתרות ונציץ למה שאולי הייתה מחילת מסתור עבור המלך הורדוס בכבודו ובעצמו.
מסלול: מערת צדקיהו, הוויה-דלורוזה, קאפלות נסתרות בסביבת כנסיית הקבר וכנסיית המשיח.
מדריך: אלדד ברין
מחיר: 95 ש"ח

לפרטים והרשמה: בית שמואל 02-6203461

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר