סיורי המרכז להכרת תל אביב בפברואר 2009

נחום גוטמן, הילד של תל אביב ואחוזת בית, אוהבה הגדול של העיר מתאר בעיניי ילד בהיותו מבוגר את ימיה הראשונים של העיר. נלך בעקבות ספרו עיר קטנה ואנשים בה מעט עם איוריו ותיאוריו, ונכיר פינות קסומות בעיר המתפתחת

הסיורים מתחילים בשעה 10:00 והתשלום הוא 30 ₪, אלא אם צוין אחרת.

6.02.2009 שישי "עיר קטנה ואנשים בה מעט"
טיול נוסטלגי לימיה הראשונים של ת"א על פי נחום גוטמן
מדריך: רוני פטיק
המפגש ברח' הרצל 2 פינת רח' אחד-העם
נחום גוטמן, הילד של תל אביב ואחוזת בית, אוהבה הגדול של העיר מתאר בעיניי ילד בהיותו מבוגר את ימיה הראשונים של העיר. נלך בעקבות ספרו עיר קטנה ואנשים בה מעט עם איוריו ותיאוריו, ונכיר פינות קסומות בעיר המתפתחת.

6.02.2009 שישי. חדש: פיסת היסטוריה תל אביבית – מכיכר המושבות לכיכר מגן דוד
מדריכה: לאה וילינגר
הרשמה במשרד 5100337-03
בתקופת המנדט הבריטי שקדמה להכרזת המדינה, שרתה בישוב תחושת חזון ופריחה. הסיור, שיעבור לאורך רח' אלנבי בין שני ציוני דרך משמעותיים בתולדות הישוב, יסקור את תל אביב בתקופה זו.
כיכר המושבות, המחברת את יפו התורכית למושבות שנבנו מחוץ לתל אביב (בשרון), וככר מגן דוד בה רקדו לאחר הכרזת המדינה. בדרך ניכנס לחלק מהבתים שנבנו בסגנון אקלקטי, שניסה לחבר בין מזרח מערב וליצור חזון מקומי חדש.

7.02.2009 שבת. נווה צדק – סמטאות וניחוחות
מדריכה: דבי חזון,
המפגש ברחוב לילינבלום 2 ליד ראינוע "עדן"
נוה צדק היא השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו ב-1887, שממנה צמחה שכונת אחוזת בית. עם השנים סימנה השכונה את צמיחת התרבות התל אביבית- הסתופפו יחד משוררים, אומנים, סופרים ועיתונאים.
הסיור יעבור בין הסמטאות הציוריות של השכונה, ובו נוכל לפגוש את האנשים שהקימו אותה וחיו בה.

13.02.2009 שישי. שרונה – הקריה: כיצד הצליחו גרמנים טמפלרים להקים מושבה חקלאית משגשגת שהייתה מודל חיקוי בארץ ובעולם.
מחיר: 40 ₪
מדריכה: ירדנה מנור
המפגש: רחוב קפלן פינת דוד אלעזר
הטמפלרים היו כת נוצרית שהגיעה מגרמניה להתיישב בארץ באמצע המאה
ה- 19, הביאו איתם חידושים חקלאיים מאירופה, והקימו בארץ מספר מושבות חקלאיות. חלקם הגיעו להתיישב ביפו ובשרונה, שהיא כיום קרית הממשלה בתל אביב. בה הקימו מושבה חקלאית לתפארת שכללה בית בד ויקב.
בתקופת מלחמת העולם השניה גורשו הטמפלרים על ידי הבריטים לאוסטרליה, כיוון שנתפסו כאויב זר. המושבה הועברה במסגרת השילומים לממשלת ישראל, וזו הקימה בה את הקריה, והמקום היה מקום הולדתו של חיל האוויר הישראלי הצעיר.
הסיור יעבור ברחובותיה של המושבה ובתיה הישנים ששרדו, ויספר את סיפורם של הטמפלרים לדורותיהם.

13.02.2009 שישי. שוק הפשפשים המחודש והסביבה
המפגש בשעה 11.00 בשד' ירושלים 38 פינת עולי ציון,
מדריכה: מלכה שפרונג
שוק הפשפשים עובר בשנים אלו מהפך – התאורה, המדרכות והכבישים שופצו, פרויקטי בנייה חדשים ויוקרתיים נבנו סביבו, והאזור צבר תאוצה. הסיור יתחיל בשד' ירושלים, בה נדבר על סלילת השדרה והסיבות להקמתה, משם נעבור לשוק ונסקור את המהפך שעבר. מן השוק נעבור בין השווקים הסובבים אותו, ונסקור את סיפורי השווקים ביפו בעבר ובהווה. במהלך הסיור נתאר את תולדותיה של יפו בתקופות השונות. הסיור יסתיים במתחם השעון המחודש.

13.02.2009 שישי. באנגלית: השכונה האמריקאית גרמנית ביפו
המחיר: 40 ₪
מדריכה יונה וייסמן
הרשמה במשרד 5100337-03
בסוף המאה התשע עשרה, החלה התעוררות משיחית בקרב התנועות הפרוטסטנטיות. הללו ביקשו לגאול את היהודים בארץ ישראל על מנת להביא להגעת המשיח.
בשנות השמונים של המאה ה-19 עלו האמריקאים ושנתיים אחריהם עלו הטמפלרים. הללו הקימו את השכונה האמריקאית גרמנית ביפו.
הסיור יעבור דרך בתי העץ הישנים של השכונה. במהלכו נספר על גורג' ג'ושוע אדאמס מנהיג הקבוצה האמריקאית וקהילתו, נבקר ב"בית עמנואל" שם שכן בעבר "גן הברון" המפורסם שטיפח הרוזן הרוסי פון אוסטינוב, נעלה לתצפית על גג המלון המפואר hotel du parc ביפו, בו התאכסן קיסר גרמניה בביקורו בארץ הקודש, שם נצפה גם בשקופיות באדיבות מר פדרו.

13.02.2009 שישי. בתים וחלומות בנחלת בנימין
מדריכה: ד"ר יעל ישראלי
הרשמה במשרד 5100337-03
שכונת נחלת בנימין הוקמה ב-1911 והסתפחה לתל אביב שנה לאחר מכן. הרחוב הפך לרחוב מסחרי, וחלק ניכר מבתיו נבנו מחדש לאחר שהבתים הראשונים בעלי קומות ספורות נהרסו, עליהם הוקמו בתים בעלי קומות רבות עם מקומות רבים יותר לחנויות. בשנות השלושים הפך למסחרי. בשנים האחרונות הפך למדרחוב ולמרכז בילוי בערבים.
נסייר בחלק מרחוב נחלת בנימין, השכונה השנייה של תל אביב, נכיר את הרקע להקמת תל אביב והקמת השכונה, נסייר במדרחוב ונכיר את בתיו ויושביהם, נצא מהמדרחוב ונמשיך לאורך רחוב נחלת בנימין, ונציין בתים חשובים לאורך הרחוב עד לרחוב לוינסקי.

14.02.2009 שבת. ברלין בת"א – מבטים על בתיו המיוחדים של הארכיטקט יוסף ברלין
מדריכה: תהילה קניגשטיין
המפגש בשד' רוטשילד 96 בשעה 10:30
יוסף ברלין היה מחשובי הארכיטקטים שפעלו בתל אביב. הוא הותיר את חותמו על נוף העיר בעשרות מבנים שתכנן בשנות העשרים של המאה שעברה. הסגנון הייחודי שפיתח, "סגנון לבני הסיליקט החשופות", מנצל צורתן של אבני הסיליקט ששימשו עד אז כחומר בסיסי לבניין, ליצירת אלמנטים דקורטיביים.
הוא הניח את הלבנים בזוויות שונות, והשאיר אותן חשופות ללא טיח. כך יצר משחקים גיאומטריים ומרקמים שונים בקירות הבניינים, והעלה את השימוש בלבני סיליקט לדרגת אומנות.
בתיו מאופיינים בפירמידות ופריזמות חדות, בליטות דמויות כוכב, משולשים, צורות דמויות יהלום מלוטש, ומוטיבים קוביסטיים.
הסיור יתמקד במבחר בניינים משל יוסף ברלין ששרדו בתל אביב.

14.02.2009 שבת. כיכר דיזנגוף בסגנון בינלאומי
מדריכה: שולה וידריך
המפגש בכיכר דיזנגוף מול מלון סינמה
סביב ככר דיזנגוף המקורית, שנבנתה בשנות השלושים, יש עד היום ריכוז בתים הבנויים בסגנון הבאוהאוס. הבניינים הפונים לככר בשורה הראשונה, נבנו בצורה מעוגלת המתאימה בדיוק לעיגולה של הככר.
מסלול הסיור יעבור בככר דיזינגוף וברחובות הקטנים שסביבה, ובו נספר את סיפור אדריכלות הבאוהאוס שהקנתה לעיר מעמד של עיר מורשת לאומית מטעם אונסק"ו.

14.02.2009 שבת. בעקבות לוחמים: פיצוץ הסראייה ביפו, בנק עות'מן, ההתקפה על בנין ה-C.I.D
מחיר: 25 ₪ (ילדים, נוער וחיילים בשירות חובה פטורים מתשלום).
מדריך מודי שניר
המפגש ליד השעון ביפו ב- 10.00
הסיור יערך בכל מזג אוויר
משך הסיור כ- 3 שעות

הסיור יעסוק בפעולות המחתרות ביפו. הסדרה "בעקבות לוחמים" נערכת זו השנה ה-21, וזוכה לפופולריות רבה בעיקר משום שהלוחמים עצמם מספרים מחוויותיהם.
במהלך הסיור יסופר על פיצוץ בנין הסראיה ע"י לח"י – בניין ששימש מפקדה לכנופיות הערביות ביפו והריסתו, תוך פגיעה בראשי הכנופיות, היה ראשית מפלתם של הערבים תושבי יפו והמתנדבים שבאו לעזרתם.
ניסיון השוד ב"בנק עותומן" ע"י אצ"ל – ניסיון שנכשל וחלק ממבצעיו נעצרו.
ההתקפות על בנין הבולשת הבריטית "C.I.D" שנערכו ע"י אצ"ל (לעיתים בשיתוף לח"י) במטרה לפגוע במרכז העצבים של הלוחמים נגד המחתרות.

20.02.2009 שישי. מגשר המכביה לשבע טחנות – ירוק בעיר
מדריך: מוני איגר
הרשמה במשרד 5100337-03
בשנים האחרונות, בעקבות השיפוץ הנרחב של הפארק, מתחיל לחזור אזור הירקון לתקופת הפריחה שלו, עת שימש גורם משיכה לאלפי מבקרים. מסלול ההליכה לאורכו של הנחל יכיר לנו את תושביו הקבועים של המקום: הנוטריות, עופות המים וצמחי הגדות. בהמשך יעבור הסיור בארבעת הגנים הפזורים בפארק: הגן הטרופי, המדמה בהצלחה יער גשם טרופי, גן הסלעים – הגן הגיאולוגי הכולל את מירב סלעי הארץ, גן הסוקולנטים והקקטוסים הגדול באגן הים התיכון המזרחי והגן הגזום ובו ממצאים ארכיאולוגים.

20.02.2009 שישי. שרונה – המושבה הטמפלרית: הקריה בת"א, סודות והפתעות, שחזור האזור, הזזת הבתים, מנהרה תת קרקעית ובית הבד.
מדריכה: דליה שוטלנד
הרשמה במשרד 5100337-03
תשלום : 40 ₪
הסיור יעבור ברחובותיה של המושבה ובתיה הישנים ששרדו, ויספר את סיפורם של הטמפלרים לדורותיהם.

27.02.2009 שישי. שכונת מונטיפיורי. סיפורי השכונה מראשיתה במבט אישי
מדריכה: ציפי פרימור
המפגש בשד' יהודית פינת רחוב בגין
ב-1855 מגיע משה מונטיפיורי עם רעיתו יהודית לארץ, ורוכש פרדס ליד יפו. הפרדס עבר גלגולים רבים , עד שנמכר לבסוף לחברת נדל"ן שחילקה אותו למגרשים כדי להקים עליו את שכונת "גנניה", שהיא שכונת מונטיפיורי (1924). בשדרה נסללו שדרות הקרויות על שם רעייתו של מונטיפיורי, יהודית. השכונה הצטרפה לתל-אביב ב-1941.
ציפי פרימור, מדריכת הסיור שנולדה בשכונה, תעבור ברחובותיה ותספר סיפורים מעברה האישי ומההיסטוריה הרשמית של השכונה. מסלול הסיור יספר את סיפורי הבתים, השכונות והאישים שחיו והקימו אותה. נעבור על פני מגדל המים ובו נספר את סיפור המהנדס שבנה אותו ורציחתו התמוהה. נעצור ליד המקום ההיסטורי שהשפיע על מונטיפיורי לרכוש את הפרדס, נתעכב ליד בתי הכנסת של השכונה על עדותיה השונות, ונציץ לעבר ואדי מוסררה – נחל איילון.

27.02.2009 שישי. הפנתיאון של תל-אביב
מדריך: יעקב מרקל
הרשמה במשרד 5100337-03
בית העלמין ברחוב טרומפלדור מרכז לתוכו את ראשי התנועה הציונית, הסופרים, המשוררים והעסקנים שבנו את תל אביב.
הסיור יעבור בין קבריהם של המשורר הלאומי ח.נ ביאליק, מקס נורדאו, אחד העם, הסופרים אברהם דרויאנוב, לחובר, אשר ברש, רה"מ שרת, רה"מ בן גוריון, מצבות קברי האחים של פרעות תרפ"ט, וכו'.

28.02.2009 שבת. "אחוזת בית" – 100 שנה לשכונה הראשונה של ת"א
מדריך: מוטי קופר
המפגש בשד' רוטשילד ליד אנדרטת המייסדים

היא הייתה הגרעין ההיסטורי של תל-אביב  – שכונת "אחוזת בית", השכונה הראשונה שנבנתה בעיר בשנים 1910-1909.
השכונה הוקמה במתכונת של שכונת גנים, אך במהלך השנים הפכה לאזור מסחר ורבים מבתיה הישנים נהרסו.
הסיור יעבור ברחובות הישנים של השכונה, ויתובל בסיפורים צבעוניים שיצבעו את רחובותיה בגוון מיוחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר