סיורי חודש אוגוסט 2009 של המרכז להכרת תל אביב

חלוצים וחלוצות בתל-אביב, בתי כנסת בתל-אביב, בעקבות שירי אלתרמן, שווקים ביפו ועוד מגוון סיורים בתל-אביב

המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום, מציע מגוון סיורים בעיר הגדולה בחודש אוגוסט 2009. הסיורים מתחילים בשעה 18:00 ומחירם 30 ₪ – אלא אם צוין אחרת.

01.08.09 – בעקבות שירי אלתרמן
תיאטרון רחוב, שירה, אמנות, אדריכלות וסיפורים במחיר 40 ₪
מדריכה: דליה שוטלנד.
אלתרמן, אחד המשוררים הבולטים בארצנו, אימץ את העיר תל אביב כמקור השראה בלתי נדלה. הסיור ילך בעקבות שיריו, תוך הקראת קטעים רלוונטיים למקומות אלו ובכל עצירה של הסיור.
הסיור יתחיל בקינג ג'ורג' בכניסה לגן מאיר, ממנו נעלה לכיוון העירייה הראשונה של ת"א ברח' ביאליק, משם נרד לכרם התימנים דרך הרחובות הקטנים ועד לחוף ירושלים.

01.08.2009 שבת עימות חזיתי ביפו
ריצ'רד לב ארי נגד צ'לאח א-דין (ועימותים נוספים)
מדריך: מיכה קרשון
ב- 1 באוגוסט 1192 נערך על חוף הים שמצפון ליפו קרב בין שנים מגדולי המצביאים בעת ההיא – צלאח א-דין וריצ'ארד לב הארי. אירוע זה היה רק אחד מני רבים אשר התחוללו בעיר עתיקה זו. משחר ההיסטוריה היתה יפו יעד לכיבושים בידי צבאות שמטרתם היתה השתלטות על המרחב הארץ ישראלי. בסיור זה נכיר ונדון בכמה מן העימותים הצבאיים אשר התחוללו במרחב העיר יפו החל מן המאה ה- 15 לפנה"ס ועד לאירועי מלחמת העצמאות, וננסה להבין את הסיבות להיותה יעד "פופולארי" לכיבוש.
נתחיל את הסיור בסקירת הרקע ההיסטורי של התקופה ובתיאור הקרב בין צלאח א-דין וריצ'ארד לב הארי. נעלה, לאחר מכן, לגן הפסגה, משם ניצפה על הסביבה וננסה להבין את מעמדה האסטרטגי של העיר. נתאר את סיפור כיבושה של יפו על-ידי תחותמס השלישי מלך מצרים במאה ה- 15 לפני הספירה, וכמו כן את הפעולות הצבאיות של הבריטים בתקופת מאורעות 1936. משם נעבור לתוואי החומה הדרומית ברחוב לואי פסטר, שם נדון בכיבוש יפו על-ידי נפוליאון והאירועים שבאו בעקבותיו. נרד לנמל, שם נעסוק במאבקים שהתחוללו ביפו בתקופת בית שני – השתלטות החשמונאים על העיר ומקומם של יהודי יפו בזמן המרד הגדול ברומאים. נסיים את הסיור בתיאור קרבות מלחמת העצמאות, אשר הובילו לכניעת העיר ערב הכרזת העצמאות.

04.08.2009 – על נשים, אהבים ועגבים בעקבות ההיסטוריה הנשית
בשעה 19:30. מדריך:  יוסי גולדברג
כיצד חיזרו אחרי העלמה בארון? מי היה באמת הגבר בבית במשפחות המפורסמות מתחילת המאה? מה עשו עלמות בחדרו של צ'אצ'קס (עגנון) הצעיר? מה הקשר בין פתיחת ראינוע וחנויות למין הנשי? – כל אלו ועוד בסיור מלא סיפורי אהבה בין סמטאות נווה צדק ונווה שלום.

07.08.2009 –  לקראת החגים – בתי כנסת בתל אביב
מדריכה: לאה וילינגר
בסיור זה נכיר בתי כנסת משני עברי המתרס – מחד, בתי כנסת כמו "אהל מועד" ברח' שד"ל, שהפך מקום מרכזי לחתונות סלבריטאים, ומרכז תפילה רב תרבותי (למרות שיועד להיות בי"כ ספרדי) בו מתפללים עובדי חברת החשמל שחרית ואנשי חברות הביטוח – מנחה. מבית כנסת מרכזי זה, נעבור לשני בתי כנסת שהם מזכרת עגומה לעבר מפואר – "בית הכנסת הגדול" ו"מושב זקנים" שבאלנבי ולסיום נבדוק את תנועת ההתחרדות שפורצת דווקא מלבה החילוני ביותר של תל אביב, עם מרכז חב"ד שהוקם בגינת שיינקין.

07.08.2009 –  ריחות וטעמים בפלורנטין שלא הכרתם
מדריך: מוני איגר
שכונת פלורנטין היא שכונה עממית שנבנית בסוף שנות העשרים על ידי דוד פלורנטין על אדמה שקנה.השכונה נבנית בשלבים, שעתידה לשמש לתעשיה ושירותים, והקומות העליונות שימשו למגורים. השכונה בנויה בסגנון באוהאוס אקלקטי. בשכונה קיימת תופעה סוציולוגית הקרויה "שרשור" של עסקים- רחוב של תבלינים (לוינסקי), רחוב של מוצרי חשמל וכו'.
בסיור נעבור ברחובות השכונה, נבקר ונטעם מאכלים משוק לוינסקי, נשמע על ההיסטוריה ונסיים בביקור במוזיאון הלח"י.
משך הסיור- 2-3 שעות. מתאים למבוגרים

08.08.2009 – סיור בשכונת רמת השרון בתל אביב בעקבות הספר "תל אביב עיר גלויה"
מדריכה: שולה וידריך. המפגש ברחוב החשמל 16.
ב- 1856 רכש הכומר אלפרד אייזקס מלסטר קרקע מעובדת בשטח של 36 דונם. הוא ייצג קבוצה שהתארגנה באנגליה, ושאפה להקים במקום "משק לדוגמה" ("Model Farm"), שיוכל להניב להם רווחים כלכליים מחקלאות, לצד פעילות מיסיונרית שתתקיים בו.
ב- 1922 התארגנה קבוצה בשם "ועד קוני פרדס מודל פארם" בראשותו של יוסף רוקח, במטרה לרכוש את הקרקעות ולהקים בה שכונה עברית, בפאתי העיר תל אביב. הם רכשו את הקרקעות ממשפחת רוק, בתוספת שטחים נוספים, וקראו לשכונה שהקימו "רמת השרון", בשל מיקומה בדרך לשרונה. חלק מתושבי השכונה החדשה היו אמידים, והם הקימו בתים מפוארים בסגנונות המקובלים באותה העת – אקלקטי, בינלאומי, אר-דקו ואר נובו. במקביל להקמת השכונה, נחנכה ביוני 1923 תחנת כוח שהוקמה ביוזמתו של פנחס רוטנברג, והיא שהעניקה לרחוב החשמל את שמו.
הסיור יעבור ברחובות ברזילי, החשמל, לבונטין ומקווה ישראל.

08.08.2009 – סיור בעקבות הספר "שכונת מונטיפיורי"
מדריך: יעקב מרקל
שכונת מונטיפיורי היא שכונה המשתרעת בין מרכז עזריאלי בצפון ובין רחוב יצחק שדה בדרום, ומנתיבי איילון במזרח עד לרחוב המסגר ולדרך בגין במערב. השכונה הוקמה בשטחו של פרדס מונטיפיורי שהיה הפרדס הראשון בארץ ישראל שניטע וטופל בידי יהודים. השכונה הוקמה כשכונת מגורים עצמאית וירוקה ונודעה תחילה בשם "גנניה". ביוני 1943 צורפה לעיר תל אביב ונסללו בה כבישים ומדרכות. ברבות השנים הפכה השכונה לאזור תעשייה שבו מוסכים, בתי מלאכה זעירים, ואף מכוני ליווי והימורים. בלילות האזור שוקק חיים ומהווה את אחד מאתרי הבילויים הבולטים של תל אביב. החל משנות ה- 90 החלה פריחה איטית של האזור שהתבטאה במעבר של אמנים ואוכלוסייה צעירה לשכונה. במרכז השכונה נמצא רחובה הראשי, שדרות יהודית, הקרוי על שם רעייתו של הנדבן, הליידי יהודית מונטיפיורי.
הסיור יעבור ברחובות השכונה ויספר את סיפורה.

11.08.2009 – חלוצים וחלוצות בתל-אביב
מדריכה: ד"ר יעל (ויילר) ישראל
הסיור מבוסס על ספרה של יעל שעומד לצאת לאור בקרוב, העוסק בחלוצים וחלוצות בראשית תקופת המנדט הבריטי. תקופה זו התאפיינה בהתלהבות ציונית רבה וברצון להקים מסגרות וארגונים שהיוו מאוחר יותר את הבסיס להקמת מדינת ישראל.
הסיור יחל מבית ביאליק, בו עמד מחנה השומר הצעיר במחצית הראשונה של שנות העשרים, משם נעבור לככר מגן דוד ששמשה מרכז בילוי והתכנסות חברתית לחלוצים וסביבה הוקמו מוסדות חלוציים מתקופה זו כגון בית ההסתדרות הכללית שעמד בנחלת בנימין פינת שוק הכרמל. הסיור ימשיך ברחוב הס ויסקור את הבתים שהוקמו בתקופה זו, לכיוון ביתו של הצייר גליקסברג בו נסקור את המשבר שעבר על התנועה בשנות העשרים, שהביאה לירידה לרוסיה. הסיור יעבור בככר מוגרבי משם נשקיף לים בה נסיים את הסיור.

13.08.2009 – כרם התימנים-סמטאות חצרות, בתי כנסת, שוק הכרמל
מדריך: מוטי קופר. המפגש ברחוב אלנבי פינת גאולה.
שכונת כרם התימנים, הקרויה גם "חראת אל תנאק" (=שכונת הפחים) נוסדה ב-1905. השכונה קרויה כרם התימנים, בשל ריכוז של 100% מיוצאי תימן, שהתקבץ בה והכרמים שהיו בה בראשיתה. התימנים החלו להגיע אליה החל מ-1882 בשלושה גלי עליה המוניים. הסיור יעבור בשכונה ויצבע את רחובותיה בסיפורים של פעם.

20.08.2009 – באנגלית: המושבה החקלאית הטמפלרית-שרונה
מחיר: 30 ₪ + 15 ₪ לכניסות. מדריכה: יונה וייסמן
הטמפלרים היו כת נוצרית שהגיעה מגרמניה להתיישב בארץ באמצע המאה ה- 19. הטמפלרים, שהביאו איתם חידושים חקלאיים מאירופה, הקימו בארץ מספר מושבות חקלאיות. חלקם הגיעו להתיישב ביפו ובשרונה, שהיא כיום קרית הממשלה בתל אביב, בה הקימו מושבה חקלאית שכללה בית בד, יקב וכו'. בתקופת מלחמת העולם השניה הטמפלרים גורשו על ידי הבריטים לאוסטרליה, כיוון שנתפסו כאויב זר. המושבה הועברה במסגרת השילומים לממשלת ישראל, וזו הקימה בה את הקריה והמקום היה מקום הולדתו של חיל האוויר הישראלי הצעיר.
הסיור יעבור ברחובותיה של המושבה ובתיה הישנים ששרדו ויספר את סיפורם של הטמפלרים לדורותיהם.

21.08.2009 – קבלת שבת והדלקת נרות בנווה צדק
מדריכה: ירדנה מנור. המפגש ברחבת סוזאן דלאל. משך הסיור: כ- 3.5 שעות.
נוה צדק היא השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו ב- 1887, שממנה צמחה שכונת אחוזת בית. עם השנים סימנה השכונה את צמיחת התרבות התל אביבית עם משוררים, אומנים, סופרים ועיתונאים שהסתופפו בה יחדיו. הסיור יעבור בין הסמטאות הציוריות של השכונה, ובו נוכל לפגוש את האנשים שהקימו אותה וחיו בה.

22.08.2009 – "ישן בצל חדש" – שימור בתים בתל אביב
מדריכה: תהילה קניגשטיין. המפגש ברח' אחד העם 14.
בתל אביב קיים מפגש מרתק בין ישן לחדש כשהבתים הקטנים והישנים חוסים בצילם של גורדי שחקים. במרכזי העיר עוברים המבנים תמורות רבות, ובתים ישנים שומרים על "הגחלת" על ידי פעולות שימור שונות. הסיור יעבור בבתי תל-אביב הקטנים ונתבונן במפגש, הקשה לעיתים, שבין ישן לחדש בת"א. נבדוק מה קרה לקיוסק הראשון, לבית עקיבא אריה וייס, פסאג' פנסק, בית מאני, מגדל המים, בית הפגודה, ועוד. נדבר על התמורות שעובר מרכז תל-אביב ונסקור שיטות שימור שונות – שיפוץ, שיחזור וכו'.

27.08.2009 – שווקים ביפו: שוק הפשפשים ועוד
מדריכה: דבי חזון
בעקבות פריחתה של יפו במאה ה- 19 התפתחו בה השווקים, בעיקר סביב מה שמוכר היום ככיכר השעון: שוק התבלינים, השוק סביב ככר השעון, סוק א-דיר (שוק המנזר) ושוק הפשפשים. הסיור יעבור בין השווקים השונים ויספר את סיפורו של כל שוק ושוק

28.08.2009 – שכונת מונטיפיורי במבט אישי
מדריכה: ציפי פרימור. המפגש בשעה 18:00 ברח' דרך בגין פינת שד' יהודית.
ב- 1855 מגיע משה מונטיפיורי עם רעיתו יהודית לארץ, ורוכש פרדס ליד יפו. הפרדס עבר גלגולים רבים, עד שנמכר לבסוף לחברת נדל"ן שחילקה אותו למגרשים כדי להקים עליו את שכונת "גנניה", היא שכונת מונטיפיורי (1924). בשדרה נסללו שדרות הקרויות על שם רעייתו של מונטיפיורי, יהודית. השכונה הצטרפה לתל-אביב ב- 1941.
ציפי פרימור, מדריכת הסיור שנולדה בשכונה, תעבור ברחובותיה ותספר סיפורים מעברה האישי ומההיסטוריה הרשמית של השכונה. מסלול הסיור יחלוף על פני רחובות השכונה, ויספר את סיפורי הבתים, השכונות והאישים שחיו והקימו אותה. נעבור על פני מגדל המים ובו נספר את סיפור המהנדס שבנה אותו ורציחתו התמוהה. נעצור ליד המקום ההיסטורי שהשפיע על מונטיפיורי לרכוש את הפרדס, נתעכב ליד בתי הכנסת של השכונה על עדותיה השונות ונציץ לעבר ואדי מוסררה-נחל איילון.

המרכז להכרת תל אביב פתוח בימים א' – ה' בין השעות 10:00-17:00 וביום ו' 10:00-12. להרשמה לסיורים: טל. 03-5100337

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר