סיור בעקבות המורשת היהודית של קלן בגרמניה עם אולה מיאלקס

קלן היא ביתו של היישוב היהודי העתיק ביותר מצפון לאלפים. הקהילה היהודית הראשונה הוכרה על ידי הקיסר הרומי קונסטנטין בשנת 321 לספירה. אירופה. למרות הנזק של מלחמת העולם השנייה זו העיר היחידה בגרמניה שבמשך 2000 שנים התקיימה ללא הפרעה והמקום בו ניתן לראות עקבות של עמים, תרבויות ודתות שונות

אורסולה/אולה מיאלקס מתגוררת בעיר קלן שבגרמניה, מורה לאנגלית ואוהדת ישראל מושבעת. את בעלה ברנט פגשה בגיל 18 כשהגיעה בפעם הראשונה לישראל במסגרת חילופי נוער. מאז לא נפרדו דרכיהם. את אולה וברנט פגשתי בשנת 1971 כשהגעתי ביחד עם דני בעלי לקלן ללמוד לתואר שני חינוך גופני עם התמחות בספורט לנכים. החברות שלנו היא חברות אמת של עשרות שנים, אנחנו נפגשים בקלן או בארץ אחת לשנה שנתיים.

קתדרלת קלן - אתר מורשת עולמית ומרכזן של אטרקציות תיירותיות בעיר
קתדרלת קלן – אתר מורשת עולמית ומרכזן של אטרקציות תיירותיות בעיר

אולה היא מדריכת תיירים ועובדת בלשכת התיירות המקומית. בעקבות שיחות משותפות החליטה אולה לבנות סיורים המשלבים את ההיסטוריה של יהדות קלן – העיר הגדולה העתיקה ביותר בגרמניה, ויש האומרים כי נמצאו סימנים ליישוב יהודי במקום כבר מהתקופה הרומית במאה הראשונה לספירה. מאוד מומלץ להצטרף לאחד מהסיורים הללו, וללמוד על ההיסטוריה המפוארת של היהדות המקומית. המחירים למטה הם עבור קבוצות של עד 15 מטיילים, וההדרכה ניתנת באנגלית או גרמנית.

קלן היא ביתו של היישוב היהודי העתיק ביותר מצפון לאלפים. הקהילה היהודית הראשונה הוכרה על ידי הקיסר הרומי קונסטנטין בשנת 321 לספירה. קלן וריינלנד היו תמיד מרכז הגירה מכל רחבי אירופה. למרות הנזק של מלחמת העולם השנייה, העיר היא היחידה בגרמניה שבמשך 2000 שנים התקיימה ללא כל הפרעה. זהו המקום בו ניתן לראות עקבות של עמים, תרבויות ודתות שונות.

סיור בסיסי מתחיל ברובע היהודי ליד בית העירייה ההיסטורי בעיר העתיקה. השם Judengasse מזכיר לנו את הקהילה היהודית התוססת בימי הביניים כמו גם במאה ה- 20. היום (2018) זהו אתר הבנייה של המוזיאון היהודי העתידי שנקרא MIQUA – בו ישובו לחיים כמעט 2000 שנות היסטוריה של היהודים בעיר קלן.

לאחר הליכה קצרה נגיע אל אתר מורשת עולמית ומרכזן של אטרקציות תיירותיות של העיר – קתדרלת קלן. יהיה לכם זמן להיכנס ולחוות דוגמא מופלאה של האדריכלות הגותית במקדש עם שרידי שלושת המלכים הקדושים וחלונות הזכוכית הצבעוניים של ימי הביניים. הקתדרלה משמשת מצד אחד אנדרטה לשחרור היהודים, ומצד שני מייצגת  דימויים אנטי-יהודיים. כל זה יוסבר בסיור.

מעלות - יצירתו של האמן דני קרוון
מעלות – יצירתו של האמן דני קרוון

בדרך נראה פסיפס דיוניסיוס ומצבתו המרשימה של פובליציוס – סוכן נדל"ן רומאי מהמאה הראשונה לספירה. מספר צעדים בלבד הלאה נצפה מקרוב על יצירתו של האמן הישראלי דני קרוון, שנקראת  "מעלות " ומתייחסת לעולי הרגל היהודים המתפללים במזמורי שלמה על חמש עשרה המדרגות המובילות אל בית המקדש בירושלים. התעלות תרבותית במיטבה, ועם זאת יצירת אמנות המציעה יותר מאשר רק פרשנות אחת. כאשר הספרה 6 מופיעה שוב ושוב בסביבה הנופית, אנשים רבים מקשרים אותה לששת מיליוני היהודים שנספו בשואה. בהחלט חוויה מרגשת ומעוררת מחשבה.

משך הסיור 70 דקות. המחיר 150 € עד 15 איש

עצירה בפאב מקומי – תמיד הבירה בראש
עצירה בפאב מקומי – תמיד הבירה בראש

תוספות לסיור הבסיסי

הליכה מהעירייה לאורך גדות נהר הריין לקתדרלת קלן ויצירת האומנות של דני קרוון "מעלות". (+ 30 דקות, + 70 € לקבוצה)

הליכה מהעירייה דרך העיר העתיקה לאורך גדות נהר הריין לעבר קתדרלת קלן ו"מעלות". עצירה בפאב מקומי לחטיף טיפוסי: כוס של בירה מקומית 'Kölsch' וסנדוויץ' מקומי 'Halven Hahn'. (תוספת זמן: 60 דקות, תוספת מחיר 150 € לקבוצה, חטיף כלול)

הליכה אל המרכז התיעודי של הנציונל סוציאליזם, בו מוצגת האידאולוגיה הנאצית, וזהו גם מקום זיכרון והנצחה לקורבנות שלטון זה. בדרכנו לנוימרקט נעבור במקומות רבים של החיים היהודיים התוססים בקלן עד שנות השלושים של המאה הקודמת. שם היו בתי הכנסת האורתודוקסים והליברליים הישנים ובתי הספר היהודיים, ומקום מושבו של אחד ממייסדי הציונות, ד"ר מקס איזידור בודנהיימר. בניומרקט, אחד ממרכזי הקניות התוססים של קלן, נסיים את הסיור שלנו. (+ 90 דקות, + 200 € לקבוצה כולל דמי כניסה)

אפשרות לארוחת ערב במסעדה בעלת כוכב מישלן
אפשרות לארוחת ערב במסעדה בעלת כוכב מישלן

אפשרות לארוחת ערב של מטבח גרמני מהודר ב 'Ox and Klee', מסעדה בעלת כוכב מישלן באחד מבתי הקראן על גדות נהר הריין.

אפשרות נוספת היא פתיח של קוקטיילים מתאימים בבר המסעדה  'Bayleaf', והמשך עם ארוחה של שלוש מנות במסעדה שמעל. (55,00 € לאדם)

לפרטים נוספים והרשמה לסיורים: [email protected], 0049-151-65-196-192

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר