ערמון של יקבי ציון – הושקע בו המון

קרוב לחג הפסח יקבי ציון משיקים את יין הדגל שלהם, שהוא אבן הפינה לסדרת פרימיום עתידית – סדרת ערמון.

בחודש פברואר 2008 לקחתי חלק בטעימת השקת יינות מבציר 2006 של יקבי ציון בסדרות תדהר וארז. כבר אז ניתן היה להבחין בברק בעיניים של בני משפחת שור, בהתלהבות ובחזון לעשייה.
באותה עת, סדרת ארז נחשבה לסדרה הגבוהה. יצא לי באותה טעימה לשבת לצדו של משה שור, מבני המשפחה, יהודי חביב ונעים שיחה. למדתי ממנו כי השאיפה של היקב היא להשתפר באיכות ולשדרג את היינות ולצאת עם יין פרימיום, יין דגל של היקב.
עם מסר זה ששמעתי ממנו סיימתי את הכתבה כך: “ביקבי ציון לא שוקטים על השמרים ומכוונים גבוה. ניכר כי מדגדג להם שם להגיע אל סדרות הפרימיום, וחיידק היין מקנן אצל אנשים נפלאים אלה עמוק עמוק”.

מסתבר שחזון הופך למציאות, והיקב הוותיק ביותר בישראל חונך בימים אלה את ערמון 2005 – יין הדגל, במהדורה מוגבלת של 7,525 בקבוקים שחציים כבר נמכרו לייצוא לשוק האמריקאי הצמא ליינות איכות; קל וחומר ליינות פרימיום של יקב יהודי עם חותמת הכשר הגבוהה ביותר של בד”צ העדה החרדית, ובמחיר שפוי והוגן עם תמורה נפלא למחיר, הנמוך בחמישה שקלים מתחת ל-100 ₪.

ליקב ציון יש מורשת של דורות; משהו כמו דור שביעי או שמיני שמכהנים היום פיזית בהנהלת היקב. לפיכך צריך לפקוח שתי עיניים, להטות היטב את שתי האוזניים, ולתת כבוד לוותק ולאנשים שמאחורי העשייה, המייצרים יין כשר בעיר הקודש (כיום פועל היקב ממישור אדומים) מאז, שימו לב, שנת 1848.
אנחנו מדברים כאן על מסורת של כ- 160 בצירים רבותיי, וזה בהחלט המון.

בעיצובה של הסדרה החדשה, הושקעה מחשבה רבה. “ערמון 2005” מוצג בקו-חגיגי ומהודר הממשיך את עולם העצים (ארז, תדהר ועתה ערמון), ומציג את הערמון בגרפיקה נקייה ומובלטת.

סדרת הפרימיום ערמון, שזה היין הראשון בה, תציע יינות בעלי פוטנציאל יישון ארוך היוצאים לשוק בשנים מובחרות בלבד.
לדברי יוסי שור, סמנכ”ל השיווק של יקבי ציון: “השקת הערמון, יין הדגל של היקב, מהווה את שיאו של המהלך המוצלח אותו התחלנו לפני שנתיים, עם השקת סדרות האיכות ארז ותדהר המעניקות תמורה מצוינת למחירן. השילוב בין מומחיות ומקצועיות לצד מסורת רבת שנים, הוכח כשילוב המנצח המניב יינות איכות. כעת, הערמון ניצב בראשם”.

צביקה שור יינן: “בערמון 2005 ביקשנו לתת ביטוי לפרי איכותי וייחודי באמצעות שימוש בגפנים בוגרות, אגרו טכנולוגיה מתקדמת, יבולים נמוכים והפרשי טמפרטורות גדולים בין יום ללילה; תוך שמירת רעננות וטריות היין בתהליכים ארוכים ומבוקרים מהכרם ועד הבקבוק”.

גם מתקני היקב עוברים שינוי, ובמהלך השנתיים האחרונות היו עסוקים בני משפחת שור בשדרוג מתקני היקב, משרדיו, ובעיקר מרתף היקב שכבר החל לפעול.
מוסיף ואומר יוסי שור: “אנחנו גאים בזהות שלנו עם העולם הישן, אך בד בבד צועדים קדימה עם התחדשות והשקעות מסיביות בציוד ובטכנולוגיות”.

על היין  – ערמון 2005 
היין מורכב מבלנד של 65% ענבי קברנה סוביניון, 30% ענבי מרלו, 5% ענבי פטיט סירה. מקור הענבים מכרמים במושב רם–און באזור התענכים.
הזנים התיישנו כל אחד בנפרד 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות- 40%, ובחביות בנות שנה וחצי – 60%. בתום תקופת יישון זו אוחדו היינות והוחזרו להשתבחות לתקופה של 12 חודשים נוספים (בסך הכל 24 חודש).
היין בוקבק בחודש מרץ 2008, ולאחר שנת היישון הנוסף בבקבוקים הוא יוצא לשיווק בימים אלו. אין ספק שמדובר בהשקעה רבה.

גם בקבוק היין עצמו משדר הדר ונוכחות. מבנהו רחב, והוא בוהק בגוון שחור ואצילי. התווית יפה ומזמינה. אם חפצתם באריזת 6 יינות, הרי זו מגיעה בחבילה מהודרת, מעוצבת בעדינות וטוב טעם שמשדרת יוקרה, וניכר שגם כאן הושקעה מחשבה רבה עד לפרט האחרון.

צבעו של היין בורדו עמוק צלול למחצה, היין בעל אופי מורכב המשלב בין ניחוחות פרי המזכירים שזיף שחור ופירות יבשים שמשתלבים היטב. איזון טוב באף.  גוף בינוני עד מלא. יין עגול, חמיצות טובה מאוזנת עם הטאנינים. ברקע תבלין, טבק, קפה ועץ קלוי.
13.6% אלכוהול מעניקים ליין תחושה של מתיקות מדומה מתחנפת.
מחירו לצרכן 95 ₪. תמורה טובה לכסף.

השקת היין התקיימה בקומה ה- 11 במלון קראון פלזה בבניין המרובע שבקניון עזריאלי בתל-אביב. לצד היין הוגשו נתחי סטייק רך ונימוח בפה, שבאו בהתאמה והרמוניה מלאה ליין.
עד לטעימת הערמון 2005, הוטעם השרדונה שנין בלאן 2007 ואחריו במעין טיפוס מדרגה המרלו סדרת תדהר 2006 – יין צעיר ופירותי ללא יישון בחבית יין, מהנ,ה שתי ועכשווי במחיר שווה לכל נפש של 35 ₪.
מיד אחריו עברנו לקברנה סוביניון סדרת ארז 2006 עם 12 חודשי יישון – יין כייפי נעים בפה במחיר של 45 ₪, שנותן תמורה פשוט נפלאה למחירו.
יין זה, שעד להשקת הערמון 2005 היווה את הסדרה הגבוהה של היקב, הפך עתה לסדרה אמצעית, כשהוא מפנה בכבוד ועם הרבה זכות, ובהחלט בצדק, את מקומו לאחיו הערמון 2005.
כל המהלך של טעימה זו, נועד להמחיש את המהפך של היקב, כשהוא מטפס בטוחה צעד אחר צעד באיכות היינות, ומשדרג את סדרותיו.

צילומים: דני רובין






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה