פורום ראשי ענף ההסעדה פנה למשרד האוצר עם צעדי תמיכה לפתיחה מחדש המיוחלת

ענף המסעדות הברים ובתי הקפה הוא מהנפגעים העיקריים והקשים כתוצאה ממשבר הקורונה. עם הכניסה למשבר מנתה התעשייה כ- 14,000 עסקים. כ- 4,000 מהם כבר נסגרו באופן רשמי ואלפים נוספים צפויים להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2021

פורום ראשי ענף ההסעדה המאגד את עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" ואת "איגוד המסעדות והברים הישראלי", הודיע כי הוא חובר למאבקו של פורום ראשי המסחר בישראל, ומשלב ידיים במטרה להגיע לפתיחה המיוחלת של כלל ענפי המסחר וההסעדה. בפורום חברים למעלה מ-10,000 עסקים המייצגים את כלל הסקטורים הקולינריים בישראל, לרבות מזון מהיר, אוכל רחוב, בתי קפה, מסעדות שף, ברים, מסעדות אתניות, רשתות צד עסקים קטנים ופרטיים כאחד. בין חברי ועד הפעולה של הפורום: שף חיים כהן, שף אסף גרניט, תומר מור, שי ברמן, גיא יקר, ורונן נמני. הפורום פנה עתה למשרד האוצר עם שורת צעדים תומכים לפתיחת הענף, ואנו מביאים את המסמך המלא שנשלח לישראל כ"ץ שר האוצר ב- 1.2.2021:

ענף המסעדות, הברים ובתי הקפה הוא מהנפגעים העיקריים והקשים כתוצאה ממשבר הקורונה. עם הכניסה למשבר מנתה התעשייה כ- 14,000 עסקים ולדאבוננו, כ- 4,000 מהם כבר נסגרו באופן רשמי, ואלפים נוספים צפויים להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2021.

נכון להיום פעילים בענף כ- 3,000 עסקים, במתכונת של משלוחים. פעילות זו מאופיינת ברווחיות נמוכה במקרה הטובולרוב אף הפסדית.

מספר המועסקים בתעשייה צנח מ- 203,000 עובדים טרם תחילת המשבר, ל- 50,000-60,000 עובדים כעת.

בסקר שקיימנו בין מאות מסעדנים, 57% מהיזמים בתחום הודיעו שיתקשו לפתוח מחדש את העסקים כשהמדינה תאפשר זאת, עקב קשיים תזרימיים הנובעים מחובות לספקים, משכירים, נותני שירותים, החזר הלוואות שהוקפאו ונטילת הלוואות חדשות, שינוי תנאי האשראי לספקים עקב חשש מחדלות פירעון, הורדת האובליגו במערכת הבנקאית ועוד.

בהמשך לפגישתנו האחרונה עם ראש הממשלה ביקשנו לתקצב תכנית סיוע עמוקה לענף, אשר תבוצע בהתדיינות מולנו. אנו מתכבדים להעביר אליך את עיקרי התוכנית שיש להוציא לפועל מידית על מנת להחזיר את השגשוג והצמיחה לתעשייה ולמנוע קריסת עסקים נוספים:

  1. חישוב מענק ההשתתפות בהוצאות קבועות על פי הקריטריונים שנקבעו בהוראת החוק לכלל המשק, ללא "כוכביות" עיכובים מיותרים של רשות המיסים.
  2. מתן הלוואת "התנעה לפתיחת העסקים" ללא ריבית עם גרייס לתקופה של שנה בערבות המדינה. גובה ההלוואה יהיה 35% מהמחזור החודשי הממוצע של העסק בשנת 2019, המשקף את עלות חומרי הגלם הדרושה ליזמים על מנת לפתוח את העסק.   ההלוואה תהפוך למענק בתנאי שהמסעדה נשארת פעילה בשנה שלאחר נטילת ההלוואה. עלות מקסימלית משוערת למדינה בגין סעיף זה כ- 400 מיליון ₪.
  3. מענק למסעדות שנפתחו בשנת 2020: יש לקבוע נוסחה בהתאמה לממוצע רווח ענפי, ולאפשר גם להן לקבל את המענק, שהרי הן משלמות הוצאות קבועות כמו כל עסק אחר ומצבן רע עוד יותר.
  4. דחייה של שנה בתחילת החזרי ההלוואות בערבות המדינה שניתנו בשנת 2020, ללא ריבית והצמדה.
  5. זיכוי מידי בגין ארנונה החל מ- 18.9.20 לעסקים שירדו ב- 25% וכן הנחה של 50% בתשלומי הארנונה לשנת 2021, לרבות ביטול אגרות שילוט והיתרים שונים. הזיכוי יתבצע בהתאמה לדיווחי המייצג ללא תלות במשרד הכלכלה/רשות מקומית. הזיכוי יתבצע על סמך דיווח של המייצג לרשות המקומית, מבלי לעבור דרך רשות המיסים ומשרד הכלכלה, פעולה שמונעת מהעסקים לקבל את המגיע להם.
  6. קיבוע הזכאות לפיצוי בגין השתתפות בהוצאות קבועות על ירידה של 25% עד ליוני 2021.
  7. ביטול ההיטל על העסקת עובדים זרים בהוראת שעה למשך שנתיים. עלות משוערת למדינה כ- 50 מיליון ₪ בשנה.
  8. הכרזה על ענף ההסעדה כעל עבודה מועדפת עבור עובדים מתחת לגיל 30 על מנת לעודד חזרה לעבודה (באמצעות הפעלת מנגנון הטבת המס שקיים באילת).
  9. פעולות תומכות בעידוד ישיבה בחוץ – שימוש בשטחים ציבוריים, פטור מאגרות רלוונטיות לשם כך (שולחנות וכסאות, פרגוד וכיו"ב).
  10. פיקוח והעמקת רגולציה על חברות השילוח, באופן שסך עמלתם לא יעלה על 15%, ואת היתר יוכלו לגבות מהלקוח בנפרד כדמי משלוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר