פסח – חג האביב, המצות והעצירות

אלפי ישראלים יסבלו בחג הפסח מבעיות קשות של עצירות בשל השינוי בתפריט. לאגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית יש עצות מעשיות איך לעבור את החג בשלום

חג הפסח מגיע, ויחד עם המצות חלק גדול מהציבור הישראלי עומד לחוות שוב את החוויה המאוד לא נעימה – עצירות.

על פי הנתונים של האגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית, במהלך הפסח נרשמת עלייה של עשרות אחוזים במקרים בהם הציבור סובל מבעיות עצירות, כאשר רבים פונים לבתי המרקחת לרכישות חומרים משלשלים, אשר מזיקים לקיבה ואף יכולים להחמיר את הבעיה.

העצירות נגרמת כתוצאה משינוי בתפקוד המעיים, ובפסח עיקר הבעיה היא השינוי בתפריט עקב תוספת נכבדה של מצות והורדת מרכיבי מזון שגופנו רגיל אליהם. המצה מכילה אחוז מים נמוך יחסית. עובדה שמסבירה את העצירות הנגרמת ממנה. 

עצירות היא מצב שבו תכיפות היציאות קטנה מהרגיל, או שהיציאה מושגת בקושי ומעוררת כאבים. לא כל אדם יפתח עצירות בגלל שינוי בתזונה.
אנשים שתפקודי המעיים שלהם רגישים יותר, וזוהי נקודת התורפה אצלם, יגיבו לשינוי בתפריט, ובוודאי לשינוי שמכיל מצות.

מה ניתן לעשות כדי להימנע מעצירות בחג הפסח?
אם העצירות אינה קשה, כדאי להקפיד על תזונה תומכת ועל פעילות גופנית רבה כדי להקל על המצב. בתזונה תומכת הכוונה היא לשתיית מים בקימה בבוקר על בטן ריקה, באכילה מרובה של פירות וירקות, ובשתיית נוזלים מרובה מהרגיל.
אם למרות הפעילות הגופנית וריבוי אכילת פירות וירקות, העצירות אינה חולפת וממשיכה להיות מלווה בסבל, ניתן לטפל בעזרת הומיאופתיה קלאסית.

הומיאופתיה קלאסית היא שיטת טיפול הפועלת בהתאם לחוקים טבעיים של ריפוי, ומשתמשת בחומרים טבעיים הניתנים במנה יחידה. אחד העקרונות הבסיסיים והמהותיים בהומיאופתיה קלאסית הוא התאמה אישית של תרופה לחולה ולא למחלה. 

לדוגמא, עשרה אנשים סובלים מעצירות – אין תרופה אוטומטית אחידה לכולם. ייתכן מצב שבו כל אחד מהם יקבל תרופה הומיאופתית שונה. ההומיאופת תמיד יבחן סימפטומים שונים המאפיינים את העצירות, וכן יבדוק מאפיינים נוספים לבד מהעצירות של המטופל, כגון האם הצואה קשה? האם היא רכה? מה תדירות היציאות? האם קיים דחף? או שמא המטופל אינו חש שעליו להתפנות? האם המטופל סובל מחום או מקור? האם הוא אדם שמרגיש צמא? האם יעדיף לשתות שתייה קרה או שתייה בטמפרטורת החדר? האם העצירות גורמת לו עצבנות? עייפות? האם הוא אדם עצבני בדרך כלל? האם המטופלת בגלל מצבה זה מרבה לבכות? האם היא רגשנית בדרך כלל?
ההסתכלות רחבה, ומתייחסת לאדם כאל מכלול שלם.

במקרה ששונתה התזונה ושונה התפריט. עדיין, כל אחד יושפע בצורה שונה. ישנם אנשים שלא יושפעו כלל, ואחרים יושפעו במידה רבה עד כדי סכנה שהעצירות הזמנית תהפוך לעצירות כרונית.

לפני פנייה לרכישת חומרים משלשלים, לפניבם מספר דוגמאות מעולם התרופות ההומיאופתיות. אלו תרופות שלהן זיקה למצבים של עצירות מתוך הדגשה שתמיד יש לבחון את המצב בכללותו.

Nux-vomica
תרופה לאנשים הסובלים מעצירות, וכל הזמן מרגישים בדחף לרוץ להתפנות אבל לא יוצא כלום. במאמץ גדול במיוחד יוצאת קצת צואה ויש איזושהי הקלה, אבל ההקלה נמשכת דקות ספורות ושוב מתחילה תחושת הדחף.
המטופל עלול לסבול מטחורים הנלווים לעצירות. הוא בדרך כלל סובל מקור, וטוב לו כשחם. העצירות גורמת לו כעס ועצבים, קשה מאד להרגיעו. כל דבר מכעיס, וחושיו מחודדים.

Nux-mochata
עצירות מאד עיקשת, בלי עזרה רפואית המטופל לא יצליח להוציא כלום אפילו לא צואה רכה. הבטן נפוחה ומלאה בגזים. קשה לו לשתות, אינו חש צמא כלל.
הוא מבולבל, ישנוני, עייף, מותש, שוכח דברים, וסובל מקור.

למצבים של עצירות כרונית או אקוטית קיימות כ-450 תרופות הומיאופתיות.
מתוכן צריך ההומיאופת לבחור את התרופה הספציפית המתאימה ביותר לחולה.
באגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית ממליצים לאלו הסובלים מעצירות לפנות אל הומיאופת מוסמך לקבלת עזרה. חשוב לדעת שניתן לעזור מבלי להזדקק למשלשלים ולשאר חומרים שגורמים בעיות שונות במעיים.
פרטים נוספים ורשימת הומיאופתים קלאסיים מוסמכים ניתן למצוא באתר האגודה.
המלצות לשיפור תפקוד המעיים והחזרתם לבריאות שלמה:
• להפסיק עם החומרים המשלשלים. מומלץ לעשות זאת בהדרגה.
• תזונה מאוזנת – עשירה בסיבים תזונתיים. פירות וירקות עם הקליפה, דגנים מלאים, לחם מלא, אבקת סובין, אבקת פסיליום (כדאי להוסיף ליוגורט).
• לשתות לפחות 10 כוסות של מים ביום. רק מים או תה צמחים. להמעיט בקפה הגורם להשתנה, ובעצם לאיבוד מים.
• חיידקים פרוביוטיים (אצידופולוס) – טובים לפעילות מעיים תקינה ולמניעת זיהומים חיידקיים. הם נמצאים גם ביוגורטים למיניהם, אך במינונים נמוכים. מומלץ להשתמש באחד התוספים בהם יש ריכוז של מיליארדים בכל קפסולה.
• פעילות גופנית על מנת להפעיל את מערכת העיכול. חשוב ביותר וחלק מתוכנית הטיפול. הרעיון הוא להחזיר זרימה תקינה של דם בכל הגוף.

אם מדובר בבעיית עצירות אקוטית (זמנית) ניתן להשתמש במזונות שמזרזים פעילות מעיים:
• מיץ שזיפים/תאנים – אפשר לקנות מיץ מרוכז או להכין לבד, להשרות שזיפים מיובשים במים ללילה ולשתות בבוקר. ניתן גם לאכול את התאנים המיובשות לאחר שתיית המים.
• משקה אלוורה – יעיל גם נגד כיבי קיבה, על פי הרפואה הסינית נחשב צמח מקרר, לכן לא מתאים לסובלים מקור.
• שמן זית – לשתות כף על הבוקר, על קיבה ריקה, ומיד לאחר מכן כוס מים פושרים עם חצי לימון סחוט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר