רחובות נגד ראשון- עכשיו בגרסת הבוטיק

מסעדת קורדליה ביפו היתה השבוע אתר השיגור של כמה יינות מהטובים בישראל. חלקם לא חדשים בשוק, אבל אין ספק שהיצירתיות הקולינרית של צוק היא תמיד כר מתאים להערכה מחודשת של יינות מצוינים

מסעדת קורדליה ביפו היתה השבוע אתר השיגור של כמה יינות מהטובים בישראל. חלקם לא חדשים בשוק, אבל אין ספק שהיצירתיות הקולינרית של צוק היא תמיד כר מתאים להערכה מחודשת של יינות מצוינים.

צוק אירח ארבעה משווקים שנמצאים בנישות שונות: כרמל מזרחי – הענק המתעורר, כרמי יוסף דיגמן את יקב הבוטיק המקורי, אנוטקה הרגישה נוח בנישת היבואן הקטן והחברה הסקוטית בנישת היבואן הגדול. המאזטים של צוק התעופפו מהמטבח בקצב מסחרר, והקשו קצת על המעקב , אבל האווירה היתה מושלמת. דגימות מהזיכרון: מולים עם תרד ושעועית שחורה, מרק קרם ערמונים עם בייקון, פילה מוסר, קרפצ'יו עגבניה עם גבינה מלוחה, קרפצ'יו פילה בקר, שרימפ סוליסט, בודד ואיכותי עם רוטב בלתי מזוהה. וכמובן קרוסטיני פאטה כבד אווז וריבת תאנים בלתי נמנעת. כולם צ'ייסרים לגיטימיים ליינות המשובחים שהוגשו.

יקב כרמי יוסף הוא לכאורה עוד אחד מיקבי הבוטיק שצצים בשנים האחרונות. אבל בשיחה עם פרופ' עודד שוסיוב, מבעלי היקב, מתגלה פרק מרתק בהיסטוריה של גידול היין בארץ ישראל – תחילתו בתקופת העותומנית באמצע המאה ה- 19 והמשכו בהקמת יקב כרמי יוסף על ידי בני הדור החמישי.

סב-אביו של שוסיוב הגיע לאזור רחובות לפני יותר מ- 150 שנה ושתל כרמים באזור שבו אח"כ הוקמה המושבה. אחרי שנים, התפתח סכסוך בין כורמי רחובות ויקבי כרמל שהיו שייכים לברון רוטשילד, שבעקבותיו החליטו כורמי רחובות להעביר את הכרמים לאזור כרמי יוסף, ובמקומם לשתול פרדסים.

שותפו של שוסיוב הוא פרופ' בן עמי בראבדו, עמיתו לפקולטה לחקלאות ומורו לשעבר, נצר לעוד משפחת כורמים רחובותית שהעניקה את שמה לסדרת היינות של יקב כרמי יוסף.

ובחזרה לעתיד – היקב עצמו ממוקם על המדרונות המערביים של הרי יהודה ומייצר 20 אלף בקבוקים בשנה. שני היינות שנטעמו היו בעלי עפיצות נמוכה וארומה קלה: קברנה סוביניון 2003 ושרדונה 2004 (125 שקל לבקבוק).

היינות בעלי ניחוח פירות עם גוף וצבע עשירים, הם תוצאה של פיתוח מדעי המבוסס על עבודת הדוקטורט של פרופ' שוסיוב. זה נשמע תיאורטי אבל שני הפרופסורים ייצרו יין מאוד מפתיע, שמחליק בקלילות ויכול ללכת כמעט עם כל ארוחה. כרמי יוסף משווקים את היין בעיקר במסעדות איכותיות ובחנויות מתמחות, וכן ביקב עצמו.

בהשקה בקורדליה נפגשו אנשי כרמי יוסף עם נציגי מעצמת היין מראשון לציון. אנחנו התעניינו מה לכרמל מזרחי ולהשקות אלגנטיות במסעדות יפואיות. מסתבר שגם לדינוזאור הוותיק, יש חזון ותכנית עבודה: המנכ"ל של היקב החליט לפני שש שנים לנטוע כרם איכותי שיתחרה ביקבי הבוטיק הצעירים והחצופים.

מדובר בקאיומי מסדרת "כרם" של יקבי כרמל מכרם הממוקם בגליל העליון למרגלות הר-מירון בגובה של 710-750 מטר. המיקום מתאים במיוחד לגידול ענבי יין: קרקע הכרם גירנית בעיקרה ועתירה בחלקי אבן ונהנית מאוורור אופטימלי. בנוסף נטוע הכרם במדרונות משופעים המביאים לניקוז מצוין של הקרקע. כל הפרמטרים האלה תורמים לאיכות הענבים, לצד תנאי מזג האוויר: קיץ קריר יחסית, וחורף קר מאוד.

סדרת הפרימיום "כרם" כוללת יינות מכרמים יחידניים – Single Vineyard. שני היינות, שיראז וקברנה סובניון 2003 הופקו ביקב הבוטיק של כרמל בזיכרון יעקב. טעימת היין של כרם קאיומי מוכיחים שגם ליקב הוותיק השתלמו המאמץ וההשקעה וסדרת קאיומי עומדת בכבוד רב בתחרות עם היקבים הצעירים.

הקברנה סוביניון בגוון סגול עמוק מתאפיין בניחוחות מרוכזים של פירות יער, וניל, קפה קלוי וטבק. היין בעל גוף מלא ומרקם קטיפתי. ניתן לשתות כבר עכשיו ובתנאים נאותים ימשיך להתפתח בבקבוק בשנים הבאות. מחיר מומלץ לצרכן 105 ₪.

יקב בינוני נוסף שהציג בקורדליה הוא דלתון שהוצג ע"י החברה הסקוטית והוכיח שהוא הולך ומשתפר משנה לשנה והופך בעקביות לאחד הטובים בשטח. דלתון הציג סוביניון בלאן רזרב משנת 2004 שהוכיח לכל המפקפקים (והמבקבקים) שהלבן חוזר ובגדול. כרם הסוביניון של דלתון נמצא במושבים עלמה, כרם בן זמרה וספסופה שבגליל העליון, והיקב נמצא בכרם בן זמרה. היין עצמו עדין מאוד עם מגוון רחב של ניחוחות ונטול טעם לוואי. מחירו כ- 100 שקל והוא מתאים לליווי מנות מעודנות של פסטה דגים ופרות ים.

הטעימה האחרונה היתה של קיאנטי מיובא של חברת אנוטקה מיקב פרסקובלדי. מדובר ביקב שקיים כ- 700 שנה, וישנם רישומים שהיקב סיפק יין למלך הנרי השמיני. האימפריה של פרסקובלדי, אחת הגדולות באירופה כוללת 1000 אקרים של כרמים בטוסקנה. הקיאנטי ויוואי שטעמנו משנת 2004, מורכב כולו מענבי סנג'יובזה אשר נותן קיאנטי ארגמני, עם גוף בינוני, ניחוח ריחני וטעם קטיפתי. גם מחירו של הקיאנטי סביב ה-100 שקל בחנויות היין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר